AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Har to barn som går til reguleringstannlegen, en har fått på streng og andre skal få. Den tannlegen de gikk til har flyttet, men sa at begge kom til å få full dekning fordi behovet var så stort, særlig på det ene barnet. Det inkluderer operasjon av kjevebenet, streng i fire år etc. Nå har vi fått et brev fra den nye tannlegen om at HELFO dekker 75%. Det fikk vi om det andre barnet også, men har ikke klaget der, for behovet er ikke like stort, Men nå for nestemann, med det store behovet, det er synlig at behovet er enormt, og operasjon av kjeven? Hvem har bestemt at det er 75% og ikke 100%, og hvor klager man? Hva er kriteriene? Noen som vet? Jeg finner ikke noe brukbart på nettet. Anonymkode: 81292...77c
Blomsterpotta Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 Beste stedet du kan få svar på dette er ved å ringe HELFO. Du må regne med å betale noe selv og 25% er likevel mye penger. Jeg har hørt folk har betalt både 20-40K for tannregulering til barna sine og da har de fått støtte også. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 Jeg er forberedt på å betale, inkludert dette mellomlegget mellom HELFO priser og tannlegens priser. Det jeg ikke var forberedt på var å betale 25% av HELFO taksten, da den første reguleringstannlegen forespeilet meg 100% dekning. Hvem har rett og hvem har feil her? Det er ikke lett for vanlige mennesker å vite. Sørlig når vi ikke samtidig får vurderingen av barnets tenner opp mot regelverket. Litt dumt det var vanskelig å finne på nettet. Jeg får ringe HELFO 😊 Anonymkode: 81292...77c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #4 Skrevet 29. april 2021 Du har fått høyeste sats, det er 75%. Med søskenmoderasjon kommer du opp i 95%.men det er ifht helfo sine satser. Jeg har et slikt barn, og vår kjeveortoped er ca 25% dyrere enn de lave helfosatsene, så det er noen tusenlapper for oss også over tre år med behandling. Søstra knuste tenner i en ulykke på skoleveien, og deler av behandlingen må gjøres hos kjeveortoped, og det dekkes ikke av det offentlige. Det koster oss ca 5.000 kr/mnd .... Anonymkode: 555fb...a64
Blomsterpotta Skrevet 29. april 2021 #5 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du har fått høyeste sats, det er 75%. Med søskenmoderasjon kommer du opp i 95%.men det er ifht helfo sine satser. Jeg har et slikt barn, og vår kjeveortoped er ca 25% dyrere enn de lave helfosatsene, så det er noen tusenlapper for oss også over tre år med behandling. Søstra knuste tenner i en ulykke på skoleveien, og deler av behandlingen må gjøres hos kjeveortoped, og det dekkes ikke av det offentlige. Det koster oss ca 5.000 kr/mnd .... Anonymkode: 555fb...a64 Helt sykt at sånt ikke får på forsikringen skolen har på elevene på vei til og fra skolen. Håper dere har undersøkt det?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #6 Skrevet 29. april 2021 Ja, det sto i brevet at denne kjeveortopeden tok 20% over HELFO. Jeg visste ikke det var 75% som var maks, for på en eller annen side, tror det gar helfo via NAV, sto det at det også var en 100% deknings kategori. Anonymkode: 81292...77c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå