Gå til innhold

November-baby på vei - hvordan få råd til lengre permisjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har termin i slutten av november. Første barn ble født i februar, og startet i barnehage i august året etter (som 1 1/2 år gammel). Vi klarte dette økonomisk, da vi fikk kontantstøtte og barnet fikk en trygg og god start i barnehagen, gammel nok til å klare seg fint det og ha utbytte av det. 

Men nå er jeg bekymret: Regner med blir regjeringsskifte til høsten og da ryker nok kontantstøtten...Jeg nekter plent å sende et barn under 1 år i barnehage, og har begynt å legge til side penger hver måned for å få mer å rutte med om jeg tar ulønnet permisjon. Men finnes det noe annet jeg kan gjøre?   Såvidt jeg vet har barnehagen kun opptak i august her. 

Har dere andre med barn født sent på året noen triks?

Anonymkode: be43a...78c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparte opp i forkant. Ellers kan det kanskje være et tips å jobbe litt kveld og eventuelt natt, når far er hjemme. Hvis ikke dette er mulig i din nåværende jobb, så trenger de sikkert ekstravakter på de nærmeste sykehjemmene. 

Anonymkode: cb186...77f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke noe overhodet dessverre, så her var det å bruke av oppsparte midler. Det er utrolig hva en kan spare med planlegging av matkjøp, shoppestop, evt avdragsfrihet på lånet en periode etc. Høres jo ut som du er veldig motivert:)

Anonymkode: ade26...b66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi sparte opp i forkant. Ellers kan det kanskje være et tips å jobbe litt kveld og eventuelt natt, når far er hjemme. Hvis ikke dette er mulig i din nåværende jobb, så trenger de sikkert ekstravakter på de nærmeste sykehjemmene. 

Anonymkode: cb186...77f

Dette var smart :) 

Anonymkode: ade26...b66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet kveld + studerte litt etter endt permisjon og før novemberbarnet fikk barnehageplass da h*n var nesten 2 år

Anonymkode: c13b0...903

AnonymBruker
Skrevet

Er i samme sits som deg, med termin i tidlig desember. Jeg krysser fingrene for at nestemann er som sitt søsken og kommer et par uker før selve termindatoen, da blir hen født i november og man har da rett på barnehageplass fra den måneden hen er født (hvertfall i Oslo). Da tenker jeg at man betaler for den plassen i nov/des, drar litt på besøk i barnehagen sammen med meg/far og så kan normal oppstart være i januar. 

Ellers er det jo ofte ledige plasser noen steder i byen, så kanskje hen må gå i en annen barnehage enn søskenet sitt i et halvår om ikke det åpner seg opp noe i nærmeste barnehage. I Oslo hvor vi bor er det jo mye fraflytning, så det er jo en mulighet om man er heldig. 

Vårt siste alternativ er dagmamma hele våren. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å være hjemme fra des-aug ulønnet. 

Anonymkode: fd74c...31d

AnonymBruker
Skrevet

Jobbe ekstra hvis du har mulighet og ork (kanskje mest en realitet dersom man ikke har barn fra før , hvilket du har..) er kanskje det mest effektive.. 

Ellers *bestemme dere for å ha avdragsfritt lån den tiden du er i perm *spare opp buffer og ta 80% perm, for så å ta av bufferen når behov.. * selge unna klær og ting og samle inntektene fra dette på egen konto * betalingsstopp/utsettelse eller hva det kalles på studielånet * shoppestopp * last ned Tilbudsappen og planlegge matvarehandel til minste detalj:)

Anonymkode: 1faee...66e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt har krav på plass i november, den måneden det fyller 1 år, så ikke stress med det. 

Anonymkode: 6214b...d5a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Novemberbarn har jo krav på barnehageplass.

Anonymkode: 47f0f...923

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sendt novemberbarnet i bhg fra november.

Anonymkode: a400d...d53

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er i samme sits som deg, med termin i tidlig desember. Jeg krysser fingrene for at nestemann er som sitt søsken og kommer et par uker før selve termindatoen, da blir hen født i november og man har da rett på barnehageplass fra den måneden hen er født (hvertfall i Oslo). Da tenker jeg at man betaler for den plassen i nov/des, drar litt på besøk i barnehagen sammen med meg/far og så kan normal oppstart være i januar. 

Ellers er det jo ofte ledige plasser noen steder i byen, så kanskje hen må gå i en annen barnehage enn søskenet sitt i et halvår om ikke det åpner seg opp noe i nærmeste barnehage. I Oslo hvor vi bor er det jo mye fraflytning, så det er jo en mulighet om man er heldig. 

Vårt siste alternativ er dagmamma hele våren. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å være hjemme fra des-aug ulønnet. 

Anonymkode: fd74c...31d

Plass for novemberbarn gjelder hele landet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså,  selv med ny regjering så vil ille kontantstøtte bli borte med en gang. Det blir en overgang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Altså,  selv med ny regjering så vil ille kontantstøtte bli borte med en gang. Det blir en overgang.

Vet du sånn ca. hvor lang tid det vil ta fra regjeringsskifte til slike ordninger blir fjernet helt?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg ville sendt novemberbarnet i bhg fra november.

Synes det blir litt tidlig...Ville helst ventet til han/hun var 1 1/2 år...Men nytt opptak blir da ikke før i august året etter, og da vil barnet være 1 år og 9 måneder.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Absolutt, og tviler på de fjerner den uten å gjøre noen endringer på reglene for barnehageopptak.

TS: har november-barn som er nr 2. Dere har rett på barnehageplass og søskenprioritet, så det går ganske greit rundt. Her ble minsten vant til barnehagen med å være med på levering. Vi brukte lang tid på tilvenning med at hun og far svingte innom etter levering av storebror og hang litt i barnehagen. Hun fikk også begynne noen barnegruppe som hadde satt seg pg var den eneste på tilvenning. Mye lettere tilvenning enn eldstemann. Nærmer seg halvåret i bhg nå, går helt strålende  

Anonymkode: f1c07...cf2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kontantstøtten blir neppe fjernet med det første, de må jo ha noe annet å tilby da, altså bedre barnehagedekning. Men så flott at du er igsng med sparing, kan jo være lurt å forberede seg på at den forsvinner slik ar motivasjonen i sparingen er på topp og så blir kontantstøtten en kjempefin bonus:)

Anonymkode: 7b9e5...d9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi skrudde ned forbruket med en gang vi fant ut at vi var gravide, ble desemberbarn. Regnet ut hvor mye penger vi hadde totalt over de neste 30 mnd delte på antall mnd og ganget med 0,9 for å ha en margin. 

[0,9 *total inntekt]/30, har vært vårt månedsbudsjett siden baby lå i magen. Har vært ekstra lett å følge budsjett på grunn av korona, og vi har vært heldige og beholdt jobbene våre.

Anonymkode: 8fb7e...77a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er dere så sikre på at kontantstøtten skal fjernes? :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes det blir litt tidlig...Ville helst ventet til han/hun var 1 1/2 år...Men nytt opptak blir da ikke før i august året etter, og da vil barnet være 1 år og 9 måneder.

ts

Det er ikke tidlig, veldig mange barn begynner i barnehagen når de er 1 år og det sies ofte at det er verre med innkjøringsprossesen jo eldre de er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er dere så sikre på at kontantstøtten skal fjernes? :) 

Jeg er ikke sikker på at den vil fjernes, men om den blir fjernet blir det ikke over natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...