Gjest Gjest Skrevet 1. september 2005 #1 Skrevet 1. september 2005 Vi har et par kattunger. Fra den dagen vi fikk de har vi sagt nei og gjort alt for å få de til å forstå at gardinene er forbudt område. Nå, tre måneder etterpå har vi ingen gardiner igjen som ikke er ødelagte, og kattene hører fremdeles ikke. Jeg synes vannmetoden (å sprute vann på dem) blir litt drøyt. Vi har sprayet på en spray som skulle få kattene til å holde seg unna, men den funka i 5 min. så var det på'n igjen. Hva kan jeg gjøre??
Gjest Madeline Skrevet 1. september 2005 #2 Skrevet 1. september 2005 Jeg kan anbefale å ha en spruteflaske med vann og sprute på kattene når de prøver seg på gardinene. Skjønner ikke hva du har imot den metoden. Vann skader ikke katten i det hele tatt og katten vil forbinde handlingen (klore /klatre i gardinene) med vann og holde seg borte.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2005 #3 Skrevet 1. september 2005 Den ene katten er ikke redd for vann så den metoden funker ikke på han. Han elsker vann av en eller annen grunn. Vil ikke forskjellsbehandle dem heller, men kan jo alltids prøve. Men vil ikke at han skal forbinde gardinene med moro og vann...Hehe...
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2005 #4 Skrevet 1. september 2005 For å være ærlig ga jeg opp å ha gardiner hjemme da kattene mine var små. Det var helt tydelig at de ikke ville høre på meg i en slik situasjon, for det var så ufattelig gøy å klatre i gardinene syntes de. Husker jeg både prøvde spruteflaske og "timeout" (satte de i et annet rom), men likevel hjalp det ikke. I den alderen du beskriver er kattunger overalt, og for min del måtte jeg konsentrere meg om å holde dem unna områder som kjøkkenbenk og potteplanter. Hang opp gardninene da kattene var omtrent et år gamle. Da hadde de blitt mye roligere. Etter kattene får begynne å gå ute (fra 6 mnd), pleier de ofte også å bli roligere inne (men ikke alltid..). Pass imidlertid på at kattene ikke lærer seg at det å klatre i gardinene gir dem oppmerksomhet. Ofte er det slik at de bruker slike forbudte hanslinger som et middel til å få eieren til å reise fra sofaen. Gi kattungene nok lej og stimuli under kontrollerte forhold, så kanskje det ikke er like nødv med gardinklatring.
sixx Skrevet 1. september 2005 #5 Skrevet 1. september 2005 Hvis du bare sier "nei" så skjønner jo ikke kattungrampene hva du mener. Du må ta hardt tak i dem når de er i gang med gardinene...stirre dem skikkelig i øya...helst så lenge at de viker blikket....så kan du sende den bortover gulvet. Kattene blir ikke sint på deg ved at du gjør sånt....sett grenser fra første stund...litt pes første året, men etter det så får du drømmekatter.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2005 #6 Skrevet 1. september 2005 Takk for svar. Jeg jobber med saken. Både samboer og jeg stirrer dem i øynene når de gjør noe galt, og de synes jo det også er veldig morsomt, men varer det lenge nok så forstår de litt bedre hvem som bestemmer. De er veldig flinke med å holde seg vekk fra å klore på andre ting, det er bare klatringen i gardinene som er veldig spennende. Dette er innekatter (bor i blokk) så de kommer ikke til å gå ute. Håper de roer seg forde. Må si de faktisk er blitt flinkere på å la være å klatre i gardinene etter at de lærte seg å hoppe høyt nok til å komme opp i vinduskarmen. Men...Er redd for å henge opp nye gardiner Men det ser jo så tomt ut uten noe
*Lene* Skrevet 2. september 2005 #7 Skrevet 2. september 2005 Kattunger er ville... Jeg invisterte i billige Ikea gardiner, som jeg har råd til å bytte ut. Katter er nå engang katter.. Gardiner, blomster etc kan man bare glemme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå