AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #121 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er pga vi er redd de skal selge bilen vi har, vi trenger bil, da vi må komme oss til jobb, levere i barnehage osv. Anonymkode: 955db...367 Anbefaler å søke gjeldsordning hvis dere har slitet slik over flere år, dere blir bare evig gjeldsslave. Kommer an på hvor mye gjeld dere har, men forsøk. Bil har dere rett på å beholde hvis den er nødvendig, så fremt den ikke er veldig ny og veldig kostbar. Anonymkode: a0314...238 3
Gjest Råååsa Skrevet 30. april 2021 #122 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan være mtp barn ellers vet jeg ikke. Ser at TS nå har tatt litt tak det er bra, men hvorfor skjønner ikke folk slikt selv? Eller.. derfor man sitter med en mill i forbrukslån kanskje. Beklager, men jeg skjønner ikke helt at noen setter seg i slik knipe om det ikke er helt spesielle greier som gjør det nødvendig liksom. Fatter det ikke og hvertfall ikke etter at luksusfellen kom på skjermen. Anonymkode: 828a8...32f Kan ikke du lage en egen tråd med fordømmelsen din? Her er vi en gjeng som vil hjelpe TS, så du passer ikke inn her. Farvel!
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #123 Skrevet 30. april 2021 Råååsa skrev (Akkurat nå): Kan ikke du lage en egen tråd med fordømmelsen din? Her er vi en gjeng som vil hjelpe TS, så du passer ikke inn her. Farvel! Jeg har også skrevet innlegg til hjelp for TS om hva som er lurt å gjøre 😊 Å sette spørsmålstegn ved dette syns jeg er innafor og naturlig ting å lure på? Jeg er ingen økonomiekspert selv, men hvorfor setter man seg selv i en slik situasjon og hva er det man ikke forstår når andre må fortelle at det er lurt å få ekstrajobb? Når ekstrajobben kom på plass nesten samme dag innlegget ble skrevet? Man har bare ikke tenkt på det før at det er lurt? Anonymkode: 828a8...32f 6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #124 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er jo ca 25 000 i mnd på hver. Det er jo ikke såå lite? Anonymkode: 9ebcf...1d5 Enig, dersom dette er netto er det helt normalt for ufaglærte. Jeg bor i Oslo, og har det samme, og betaler 10k i husleie, alene. Og greide å betale ned ca 120k i billån og forbruksgjeld på to år. Og nå når dette er borte har jeg det faktisk ganske romslig. Forskjellen er at jeg hadde en tiendedel av gjelda til TS og samboer, så da går det. Men 1 mill på 2 pers og 1+ barn i tillegg går ikke regnestykket opp på lav lønn, uansett hva man gjør, så da er det gjeldsordning, med en gang gjelda er gammel nok. Anonymkode: 6cedc...6f1
Apis Skrevet 30. april 2021 #125 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er jo ca 25 000 i mnd på hver. Det er jo ikke såå lite? Anonymkode: 9ebcf...1d5 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Enig, dersom dette er netto er det helt normalt for ufaglærte. Jeg bor i Oslo, og har det samme, og betaler 10k i husleie, alene. Og greide å betale ned ca 120k i billån og forbruksgjeld på to år. Og nå når dette er borte har jeg det faktisk ganske romslig. Forskjellen er at jeg hadde en tiendedel av gjelda til TS og samboer, så da går det. Men 1 mill på 2 pers og 1+ barn i tillegg går ikke regnestykket opp på lav lønn, uansett hva man gjør, så da er det gjeldsordning, med en gang gjelda er gammel nok. Anonymkode: 6cedc...6f1 Fikk en liten realitetsorientering der, ser det nå er faktisk normal minstelønn, men syntes fortsatt ikke det er mye, og mener minstelønna bør løftes, 2
Katretty Skrevet 30. april 2021 #126 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Altfor mye. Vi betaler 149, pr pers. Ice. Selv om vi er flere enn dere betaler vi halvparten av det dere betaler. Dere MÅ gå igjennom alle slike poster. Bare på denne posten kan spare dere 5400 i året på å bytte abonnement. Anonymkode: 80d15...cde Det er ikke sikkert de kan bytte mobilselskap. Ice vet jeg utfører kredittsjekk før du kan bytte. Men abonnement kan de bytte 100%. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #127 Skrevet 30. april 2021 Katretty skrev (7 minutter siden): Det er ikke sikkert de kan bytte mobilselskap. Ice vet jeg utfører kredittsjekk før du kan bytte. Men abonnement kan de bytte 100%. Talkmore forhåndsbetalt har ikke kredittsjekk Anonymkode: 725fe...ed2 3
Gjest Råååsa Skrevet 30. april 2021 #128 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har også skrevet innlegg til hjelp for TS om hva som er lurt å gjøre 😊 Å sette spørsmålstegn ved dette syns jeg er innafor og naturlig ting å lure på? Jeg er ingen økonomiekspert selv, men hvorfor setter man seg selv i en slik situasjon og hva er det man ikke forstår når andre må fortelle at det er lurt å få ekstrajobb? Når ekstrajobben kom på plass nesten samme dag innlegget ble skrevet? Man har bare ikke tenkt på det før at det er lurt? Anonymkode: 828a8...32f Neivel. Kanskje TS var dønn sliten og desperat da hun tok opp låna? Kanskje TS og typen har kjent på så mye skam at det har sugd all energi ut av dem? Kan det være ditt og kan det være datt? Eller kanskje du vil føle deg bedre, at TS skriver: åh, jeg er så dum, gi meg digital juling, for du er et sååå mye bedre menneske enn meg, hvordan blir jeg som deg? Er det det? Om du vil forstå hvordan og hvorfor folk får økonomiske problemer lager du en egen tråd om det, eller bruker google.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #129 Skrevet 30. april 2021 Råååsa skrev (8 minutter siden): Neivel. Kanskje TS var dønn sliten og desperat da hun tok opp låna? Kanskje TS og typen har kjent på så mye skam at det har sugd all energi ut av dem? Kan det være ditt og kan det være datt? Eller kanskje du vil føle deg bedre, at TS skriver: åh, jeg er så dum, gi meg digital juling, for du er et sååå mye bedre menneske enn meg, hvordan blir jeg som deg? Er det det? Om du vil forstå hvordan og hvorfor folk får økonomiske problemer lager du en egen tråd om det, eller bruker google. Selvfølgelig er det det jeg er ute etter 🙈😅 Jeg er et overmenneske jeg klarer å la være å ha 1 million i forbrukslån. Jeg burde vært medlem i mensa og alle burde være som meg. (Forhåpentligvis er de fleste som meg - har ikke 1 million i forbruksgjeld) Anonymkode: 828a8...32f 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #130 Skrevet 30. april 2021 Råååsa skrev (1 time siden): Kan ikke du lage en egen tråd med fordømmelsen din? Her er vi en gjeng som vil hjelpe TS, så du passer ikke inn her. Farvel! Enig med deg, utrolig mye "det hadde jeg aldri gjort/hvordan kan noen bære så dum/hvorfor gjorde du det" holdning her. Hvem bryr seg hvordan det gikk til, saken nå er å HJELPE de videre ut av det! Folk forstår ikke at vi alle har et ulikt utgangspunkt og ulike grunner for å ha gjort det vi gjorde, man kan ikke bare dømme andre utfra det man ville eller ikke ville gjort selv også se ned på vedkommende. Anonymkode: 8dcb9...dc7 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #131 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette er summen av strømmen som var sist mnd og mnd før. De andre vintermnd var vi oppe i 4000 😮 håper strømmen vil bli litt billigere nå mot sommeren. Vi skal sjekke opp i dette med forsikringene i mårra. Og vi skal ta en ny runde meg kreditorer. Anonymkode: 955db...367 Bytt strømselskap! Tibber er de billigste! Anonymkode: 6f81d...f48
Gjest RockOn Skrevet 30. april 2021 #132 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Selvfølgelig er det det jeg er ute etter 🙈😅 Jeg er et overmenneske jeg klarer å la være å ha 1 million i forbrukslån. Jeg burde vært medlem i mensa og alle burde være som meg. (Forhåpentligvis er de fleste som meg - har ikke 1 million i forbruksgjeld) Anonymkode: 828a8...32f Nei, faktisk viser det en mangel på empati og refleksjon hos deg og tyder tvert i mot at du er på den lavere siden av skalaen. De fleste oppegående folk vil ikke dra ned en desperat person ytterligere bare fordi de hadde lyst.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #133 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Altfor mye. Vi betaler 149, pr pers. Ice. Selv om vi er flere enn dere betaler vi halvparten av det dere betaler. Dere MÅ gå igjennom alle slike poster. Bare på denne posten kan spare dere 5400 i året på å bytte abonnement. Anonymkode: 80d15...cde Jeg har inngått årsavtale med ice, da koster det 119kr/mnd. Ungen har også ice. Den koster 50kr/mnd. Totalt 169kr/mnd for oss begge to. Anonymkode: 6f81d...f48 2
Gjest O.G. Skrevet 30. april 2021 #134 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Enig med deg, utrolig mye "det hadde jeg aldri gjort/hvordan kan noen bære så dum/hvorfor gjorde du det" holdning her. Hvem bryr seg hvordan det gikk til, saken nå er å HJELPE de videre ut av det! Folk forstår ikke at vi alle har et ulikt utgangspunkt og ulike grunner for å ha gjort det vi gjorde, man kan ikke bare dømme andre utfra det man ville eller ikke ville gjort selv også se ned på vedkommende. Anonymkode: 8dcb9...dc7 Vel, det er farlig å bli for forståelsesfull for situasjonen også, siden folk som ikke reflekterer over hvorfor de hele tiden er i økonomisk knipe ofte havner i samme fella gang etter gang og forventer at omgivelsene skal hjelpe dem og støtte dem.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #135 Skrevet 30. april 2021 Katretty skrev (12 timer siden): Absolutt ikke enig med dette. Det er viktig å få de minste tingene vekk først; små bekker. Jo mer dere klarer å ta unna, desto ryddigere vil det bli etter hvert. Og det vil gi litt mestringsfølelse ovenfor de økonomiske problemene, og det er viktig! Ta det fra noen som satt i en stygg situasjon med gjeld i mange år. Alle jeg snakket med da jeg begynte å rydde opp i det; fra rådgiver på NAV til psykolog, rådet meg til å ta de minste beløpene først. Man må begynne et sted og man kommer ikke langt med å prøve å ta unna det største først. Dette klarer dere, dere må bare strukturere ting litt. Og det kan NAV hjelpe til med. Jobber selv som økonomiskrådgiver og dette er jeg sterkt uenig i. Det er på ingen måte økonomisk lønnsomt å betale ned et lite lån på 5% framfor å betale ned på et større lån med 15%. Ryddigere, ja. Men når det er snakk om slike store summer, så er man helt avhengig av å kvitte seg med det som trekker mest penger. På samme måte som at man ikke betaler ned studielånet før huslånet, selv om studielånet er mindre er renta mye lavere. Anonymkode: f982a...5e7 11
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #136 Skrevet 30. april 2021 O.G. skrev (8 minutter siden): Vel, det er farlig å bli for forståelsesfull for situasjonen også, siden folk som ikke reflekterer over hvorfor de hele tiden er i økonomisk knipe ofte havner i samme fella gang etter gang og forventer at omgivelsene skal hjelpe dem og støtte dem. Det er sant, og det tenkte jeg på etter at jeg hadde publisert, at jeg ikke tok det med. Jeg mener ikke at man bare ukritisk skal forstå og hjelpe, jeg tenkte mer på det ts sa om hvorfor hun hadde denne gjelda, hun sa samlivsbrudd, advokat, dårlige tider osv. Ok, det skjønner hun ga henne problemer, men det folk sier "man trenger ikke advokat ved samlivsbrudd" eller "du tok lån for å kjøpe ting, det hadde jeg aldri gjort". Osv. Det er dømmende, de sier ikke at "i stede kan man NESTE gang gjøre det eller det", så de vil ikke hjelpe, bare dømme ved å si "det er feil, det hadde ikke jeg gjort". Det er forskjell på å forklare, hjelpe, og det å bare dømme og føle seg bedre selv. Anonymkode: 8dcb9...dc7 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #137 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har inngått årsavtale med ice, da koster det 119kr/mnd. Ungen har også ice. Den koster 50kr/mnd. Totalt 169kr/mnd for oss begge to. Anonymkode: 6f81d...f48 IceJunior? Ungen deres er i så fall strengt tatt for gammel for det abonnementet, så det er ikke en varig løsning. Anonymkode: 725fe...ed2
Gjest O.G. Skrevet 30. april 2021 #138 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er sant, og det tenkte jeg på etter at jeg hadde publisert, at jeg ikke tok det med. Jeg mener ikke at man bare ukritisk skal forstå og hjelpe, jeg tenkte mer på det ts sa om hvorfor hun hadde denne gjelda, hun sa samlivsbrudd, advokat, dårlige tider osv. Ok, det skjønner hun ga henne problemer, men det folk sier "man trenger ikke advokat ved samlivsbrudd" eller "du tok lån for å kjøpe ting, det hadde jeg aldri gjort". Osv. Det er dømmende, de sier ikke at "i stede kan man NESTE gang gjøre det eller det", så de vil ikke hjelpe, bare dømme ved å si "det er feil, det hadde ikke jeg gjort". Det er forskjell på å forklare, hjelpe, og det å bare dømme og føle seg bedre selv. Anonymkode: 8dcb9...dc7 Men hvordan vet du at folk dømmer? De sier jo bare hva de selv ikke ville ha gjort.
Apis Skrevet 30. april 2021 #139 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jobber selv som økonomiskrådgiver og dette er jeg sterkt uenig i. Det er på ingen måte økonomisk lønnsomt å betale ned et lite lån på 5% framfor å betale ned på et større lån med 15%. Ryddigere, ja. Men når det er snakk om slike store summer, så er man helt avhengig av å kvitte seg med det som trekker mest penger. På samme måte som at man ikke betaler ned studielånet før huslånet, selv om studielånet er mindre er renta mye lavere. Anonymkode: f982a...5e7 Både ja og nei, men så har en en psykologisk faktor med masse mestringsfølelse med det å kvitte seg med masse smålån først, og det er gjerne de som har høyest rente også. Både studielån og huslån er jo en form for investering og ikke det en bør prioritere før forbrukslån/gjeld, det er gjeld fra forbruk en bør kvitte seg med først og gjerne begynne med de minste først. Pga psykologi mer en økonomi. 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #140 Skrevet 30. april 2021 O.G. skrev (Akkurat nå): Men hvordan vet du at folk dømmer? De sier jo bare hva de selv ikke ville ha gjort. Men hvordan er det nyttig for situasjonen? Jeg tenker at det er dømmende når det bare sies for å, si det sånn, sette seg selv i bedre lys. Forskjellen er -Jeg har lurt på å ta opp gjeld på 1 mill i forbrukslån. - DET HADDE JEG ALDRI GJORT!! DET ER GALSKAP! og.. -jeg har en million i forbruksgjeld, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, vi er desperate. - DET HADDE JEG ALDRI GJORT. Anonymkode: 8dcb9...dc7 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå