AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #101 Skrevet 30. april 2021 Forsikringsposten, strøm og mobil er ekstremt høye. Få reforhandlet forsikringene og kvitt dere med de dere ikke trenger. Bytt mobilleverandør og skru alltid av lys i rom dere ikke er i og ha varme på et minimum - kle heller godt på dere. Jeg hadde selv gjeldsordning i 6 år og fikk beholde bilen. De er enda mer hensynsfulle mht bil når man har barn (det hadde ikke jeg). På den tiden fikk jeg beholde bil som var verdt ca 60 000 (10 år siden). Etter at jeg var ferdig med gjeldsordningen og etterperioden (2 år) så fikk jeg boliglån gjennom Husbanken. Budsjettet til livsopphold er romslig. Det som er til overs setter du inn på en egen konto som overføres til namsfogden 1 gang per år og så blir dette fordelt på alle kreditorene. Jeg klarte å innfri over 2/3 av gjelden min og ble altså gjeldsfri etter 6 år. Ville bare gått for dette med en gang. Anonymkode: d6101...51d 11
dyptvann Skrevet 30. april 2021 #102 Skrevet 30. april 2021 Det jeg ser her er at dere har en dødsfallforsikring. I utgangspunktet er dette en forsikring som er ment å gi en utbetaling slik at den gjenlevende typisk skal ha råd til å forsette å bo i felles bopel (forutsetter Boliglån). Eneste tilfelle det kan være nyttig for dere, er hvis den gjenlevende er begunstiget. Dvs si utbetalingen skjer direkte til den gjenlevende. Dersom dette ikke er gjort, så sponser dere kreditorene. Dersom utbetalingen utbetales til dødsboet, så vil denne summen gå til å betale gjeld. Eventuelt overskytende blir utbetalt til arvelaterene. Siden man ikke arver gjeld i Norge som utgangspunkt, så trenger man ikke å ha en sånn forsikring, siden gjelden deres ikke innebærer et Boliglån. 18
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #103 Skrevet 30. april 2021 Tror dessverre ikke det er et magisk triks å finne på her annet enn å øke inntekt. Hadde selv 350.000 i kredittkort men det lot seg betale ned med harde prioriteringer - feks kjøre en gammel bil. Anonymkode: f91d2...600
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #104 Skrevet 30. april 2021 Alle de forsikringene har dere hverken bruk for eller råd til. Vi har god råd, stort hus, to biler og noen andre kjøretøyer, 4 barn, hund og katt osv, men likevel betaler vi langt mindre enn dere i forsikringer. Anonymkode: 9a5ef...f0e 5
Gjest Blondie65 Skrevet 30. april 2021 #105 Skrevet 30. april 2021 Jeg ser TS, at du går i den samme fellen som svært mange med gjeldsproblemer gjør: "Jeg kan ikke gjøre X for da skjer Y" og det helt uten å undersøke om det dere TROR vil skje kommer til å skje. Dere tør ikke søke gjeldsordning for dere er redd at dere da må selge bilen. Hvis du ser et par episoder av luksusfellen vil du kjenne igjen denne måten å tenke på. Jeg anbefaler deg å ta en liten realitetsorientering. Vet du hvorfor ingen av kreditorene deres vil hjelpe dere? Det er fordi de ikke må og fordi dere ikke har vært tydelige nok med dem eller metodisk nok. Har dere satt dere ned med livsoppholdssatsene og sett på hvor mye dere kan sitte igjen med hvis dere hadde fått en gjeldsordning? Inntekt minus kr X til bolig, mat, strøm, transport osv. = gjenstående til betjening av gjeld. Dette kan de forskjellige få en andel av - dvs at de får en andel som tilsvarer andelen av totalgjelden dere har til denne kreditoren. Det er ingen sjanse på noen som helst planet at dere kan betjene denne gigantgjelden. Så det er bare gjeldsordning - frivillig eller tvungen - som kan redde økonomien deres. Og så må dere lage dere et budsjett som viser hvordan dere kan leve - lat som dere ikke har gjeld utover billån (som burde være det eneste dere har når dere ikke eier bolig). Er inntekt minus bolig, mat, strøm, transport mulig å leve for hvis dere ikke hadde hatt gjelden? Hvis svaret på det er nei, ja da har dere enda en utfordring: dere har ikke nok inntekt og må tenke nytt: hvordan skaffe mer. 48.000 for to voksne og barn er ikke all verdens inntekt, selv uten noen form for gjeld. Dere bor forholdsvis rimelig, så det er ikke der inntekten forsvinner. Det er andre dyre løsninger - 5K/mnd i forsikring er en luksus dere ikke har råd til. Mobil må dere også se på - men jeg frykter jo at dere her har bindingstider herfra til månen. Uansett: dersom dere har inkassosaker og dermed tilhørende anmerkninger blir dere jo totalt handicappet når dere skal rydde opp fordi dere ikke får bytte abonnement eller bli strømkunde hos en billigere løsning. Ergo er jeg tilbake til utgangspunktet: Gjeldsordning er eneste løsning for dere.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #106 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tusen takk, det tar nattesøvnen fra oss ja, vi står på, å prøver så godt vi kan, og det er virkelig ikkje enkelt det her. Eg håper virkelig vi får det til. Anonymkode: 955db...367 Hvis dere har en 1 mill i forbrukslån og kredittkort over mange forskjellig kort og lån så vil det være noen smålån som er ufattelig dyre? Sånn at hvis dere søker betalingsfri en måned på noen av de andre så kan dere dekke inn et kort/lån som koster mye i måneden men ikke er så stort beløp? Som feks et kredittkort på 20 000 kroner kan med riktig rente være 1200 kroner i måneden feks. Og hvis dere ikke får hjelp ved å ringe rundt selv så må dere ta kontakt med nav før det går til inkasso, for har det først gjort det så vil dere aldri klare å ro dere i land. Anonymkode: 8ee41...0d5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #107 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Alle de forsikringene har dere hverken bruk for eller råd til. Vi har god råd, stort hus, to biler og noen andre kjøretøyer, 4 barn, hund og katt osv, men likevel betaler vi langt mindre enn dere i forsikringer. Anonymkode: 9a5ef...f0e Da går jeg utifra at dere ikke har personlige forsikringer som livsforsikring og uførefordikring på dere og barn. Anonymkode: 8ee41...0d5 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #108 Skrevet 30. april 2021 Gjeldsordning sier jeg bare. Dere sliter dere totalt ut på dette, dere får 100% beholde den bilen, de forstår at dere må ha til barnehage og jobb. Ts, hopp i det og søk om gjeldordning, på dette tidspunktet kan det bare bli bedre. Anonymkode: 8dcb9...dc7 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #109 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da går jeg utifra at dere ikke har personlige forsikringer som livsforsikring og uførefordikring på dere og barn. Anonymkode: 8ee41...0d5 Sannsynligvis ikke, men det er ikke noe TS bør prioritere i den situasjonen de er i. Anonymkode: a0808...d7d 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #110 Skrevet 30. april 2021 Først må dere sette dere ned og se på budsjett. HVA kan kuttes? Finn dere en ekstrajobb begge to, kutt utgiftene - dvs. bla.a. selge bilen og evt. kjøpe en billigere en til 10k, og selg alt mulig fra klær til hageredskaper. Anonymkode: bd721...186
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #111 Skrevet 30. april 2021 Syns TS ikke virker så interessert i gjøre noe jeg. Er ikke synd på TS fordi måtte låne penger til innbo etter samlivsbrudd? Bare... nei det er det ingen som må. Ja kanskje til advokat er nødvendig. Og nå skjønner ikke TS selv at forsikringer utenom bil er unødvendig, at mobilabonnement på over 1000 i mnd er unødvendig, og så videre. En haug av unnskyldninger til hvorfor ikke... Søk ekstrajobb? Lag nedbetalingsplan du kan klare og gi tilbudet til kreditorer. Selg ting, jobb som faen så de ser dere gjør noe. Anonymkode: 828a8...32f 12
Gjest Råååsa Skrevet 30. april 2021 #112 Skrevet 30. april 2021 Det er sant som det blir sagt her, det finnes ikke et magisk triks. Bare beinhard jobbing. Så kutt, kutt, kutt. Jobb ekstra. Let med lys og lykte etter penger. Og snakk med NAV. Stå på som bare det ett år eller to. Går det fortsatt ikke kan dere søke gjeldsordning.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #113 Skrevet 30. april 2021 Takk for mange tilbakemeldinger, har stått på i går kveld, og vi holder fortsatt på, sambo har fått ja til ekstra jobb annen hver helg, forsikringsselskapet skal vi snakke med, vi har nett begynt å oppdatere oss på alle kreditorer og skal ta en runde med de i løp av dagen. Vi selger alt vi kan klare oss uten, det svir men vi må. Har nå klart å selge for 3000kr,er ikke allverden men det hjelper på. Tusen takk, gjeldsordning diskuterer vi, og skal i samtale med en rådgiver på tlf senere så får vi se. Håper det finnes lys på den andre siden for oss også. Anonymkode: 955db...367 11
Miaballerina Skrevet 30. april 2021 #114 Skrevet 30. april 2021 Om dere har dyr må disse selges/gis bort. Ellers er det fint å lese at samboren din har fått mer jobb, dette klarer dere. 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #115 Skrevet 30. april 2021 Begynn med det minste. Få ned pris på forsikring. Bruk pengene derfra til å betale det minste først. Så når det er ferdig, tar du alt det og betaler på det nest minste osv. Til slutt sitter du igjen med det største, som du betaler ned samme beløp som du betalte på alle de andre pluss det største. Følg snøball metoden! Anonymkode: 1a5a9...a12 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #116 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for mange tilbakemeldinger, har stått på i går kveld, og vi holder fortsatt på, sambo har fått ja til ekstra jobb annen hver helg, forsikringsselskapet skal vi snakke med, vi har nett begynt å oppdatere oss på alle kreditorer og skal ta en runde med de i løp av dagen. Vi selger alt vi kan klare oss uten, det svir men vi må. Har nå klart å selge for 3000kr,er ikke allverden men det hjelper på. Tusen takk, gjeldsordning diskuterer vi, og skal i samtale med en rådgiver på tlf senere så får vi se. Håper det finnes lys på den andre siden for oss også. Anonymkode: 955db...367 Bra du er i gang ts, flott å høre at han har fått mer jobb! Ting blir ikke alltid som vi håpte eller trodde, jeg også har Vært der at økonomien var helt i søpla. Jeg slapp gjeldsordning fordi jeg kunne sitte med dunjakke inne og spise havregrøt og billige egg til alle måltider i et halvt års tid. Du har barn og familie og kan ikke hive deg på helt desperate tiltak. Gjør hva dere kan, vurder så gjeldsordning om du ser at det bare ikke går, det er ikke en straff eller et tap, det er for å få dere ut av søla. Anonymkode: 8dcb9...dc7 7
Gjest Råååsa Skrevet 30. april 2021 #117 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for mange tilbakemeldinger, har stått på i går kveld, og vi holder fortsatt på, sambo har fått ja til ekstra jobb annen hver helg, forsikringsselskapet skal vi snakke med, vi har nett begynt å oppdatere oss på alle kreditorer og skal ta en runde med de i løp av dagen. Vi selger alt vi kan klare oss uten, det svir men vi må. Har nå klart å selge for 3000kr,er ikke allverden men det hjelper på. Tusen takk, gjeldsordning diskuterer vi, og skal i samtale med en rådgiver på tlf senere så får vi se. Håper det finnes lys på den andre siden for oss også. Anonymkode: 955db...367 Så flinke dere er👏👏👏
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #118 Skrevet 30. april 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for mange tilbakemeldinger, har stått på i går kveld, og vi holder fortsatt på, sambo har fått ja til ekstra jobb annen hver helg, forsikringsselskapet skal vi snakke med, vi har nett begynt å oppdatere oss på alle kreditorer og skal ta en runde med de i løp av dagen. Vi selger alt vi kan klare oss uten, det svir men vi må. Har nå klart å selge for 3000kr,er ikke allverden men det hjelper på. Tusen takk, gjeldsordning diskuterer vi, og skal i samtale med en rådgiver på tlf senere så får vi se. Håper det finnes lys på den andre siden for oss også. Anonymkode: 955db...367 Godt jobba! Sett deg ned og søk gjeldsordning i neste steg. Anonymkode: f24e6...f0d 6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #119 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Syns TS ikke virker så interessert i gjøre noe jeg. Er ikke synd på TS fordi måtte låne penger til innbo etter samlivsbrudd? Bare... nei det er det ingen som må. Ja kanskje til advokat er nødvendig. Og nå skjønner ikke TS selv at forsikringer utenom bil er unødvendig, at mobilabonnement på over 1000 i mnd er unødvendig, og så videre. En haug av unnskyldninger til hvorfor ikke... Søk ekstrajobb? Lag nedbetalingsplan du kan klare og gi tilbudet til kreditorer. Selg ting, jobb som faen så de ser dere gjør noe. Anonymkode: 828a8...32f Jeg vet ikke hva man trenger advokat til etter samlivsbrudd om det ikke er eiendeler som fordeles heller jeg, men det er en avsporing. Fint dere prøver å ta tak i ting, TS! 😊 Anonymkode: a0808...d7d
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #120 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke hva man trenger advokat til etter samlivsbrudd om det ikke er eiendeler som fordeles heller jeg, men det er en avsporing. Fint dere prøver å ta tak i ting, TS! 😊 Anonymkode: a0808...d7d Det kan være mtp barn ellers vet jeg ikke. Ser at TS nå har tatt litt tak det er bra, men hvorfor skjønner ikke folk slikt selv? Eller.. derfor man sitter med en mill i forbrukslån kanskje. Beklager, men jeg skjønner ikke helt at noen setter seg i slik knipe om det ikke er helt spesielle greier som gjør det nødvendig liksom. Fatter det ikke og hvertfall ikke etter at luksusfellen kom på skjermen. Anonymkode: 828a8...32f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå