AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #81 Skrevet 29. april 2021 Ville absolutt sett på forsikringene ja! Er noen av dere handy? Kanskje dere kan ta på dere noen småjobber i ferien. Feks male hus kan man tjene mye på! Skaff en ekstrajobb. Vær åpen om situasjonen på jobb, kanskje dere kan jobbe litt overtid? Det blir veldig gode penger! Jeg ville også satt ned skattetrekket litt, men det er forutsatt at dere 100% klarer å bruke alle de ekstra pengene på å betale ned dyre lån. Har dere noe dyrt ellers som kan selges og kjøpes billigere? Ingen flere lån for å kjøpe dyrt innbo, man finner masse fint på Finn! Alt av feriepenger må såklart gå til å betale lån. Det er veldig fort gjort å «endelig» unne seg noe når man får inn litt ekstra. kan dere sykle til jobb/bussholdeplass? Kollegaer dere kan sitte på med? Må dere ha full barnehage/sfo dekning eller kan dere gå ned til halv plass? når det kommer til selve lånene så er det fristende å betale lånet med lavest beløp, men dere må prioritere lånene med høyest rente først. Anonymkode: f982a...5e7 5
powerpuffen Skrevet 29. april 2021 #82 Skrevet 29. april 2021 Hvis dette budsjettet stemmer med virkeligheten, så er det forhandlinger med selskaper som gjelder. Bare det å få ned renten bitte litt sparer dere for MYE mer enn dere tror. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #83 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er forsikring på meg, barna (3), inbo, samboer, død, sjukdom. Bil. Anonymkode: 955db...367 Generelt synes jeg det er fint å være godt forsikret - men dette tenker jeg at dere rett og slett ikke har råd akkurat nå. Og jeg tenker også at dere er over gjennomsnittet forsikret, men det skal jeg ikke si med sikkerhet.. Enig i at dere må forhandle med forsikringsselskapet. Få tilbud fra flere - tror nesten du får lavere forsikring bare ved å «true» med å bytte forsikringsselskap. Og; har dere 2600 i strøm nå, eller i snitt gjennom året? Bruker mye mindre strøm i sommerhalvåret, så kanskje dere får en gledelig overraskelse der? Er i tillegg mye å spare på å bytte strømleverandør/avtale - sikkert noen andre her som har god oversikt over tips til dette? lykke til! Anonymkode: 312ad...a82 16
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #84 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Generelt synes jeg det er fint å være godt forsikret - men dette tenker jeg at dere rett og slett ikke har råd akkurat nå. Og jeg tenker også at dere er over gjennomsnittet forsikret, men det skal jeg ikke si med sikkerhet.. Enig i at dere må forhandle med forsikringsselskapet. Få tilbud fra flere - tror nesten du får lavere forsikring bare ved å «true» med å bytte forsikringsselskap. Og; har dere 2600 i strøm nå, eller i snitt gjennom året? Bruker mye mindre strøm i sommerhalvåret, så kanskje dere får en gledelig overraskelse der? Er i tillegg mye å spare på å bytte strømleverandør/avtale - sikkert noen andre her som har god oversikt over tips til dette? lykke til! Anonymkode: 312ad...a82 Dette er summen av strømmen som var sist mnd og mnd før. De andre vintermnd var vi oppe i 4000 😮 håper strømmen vil bli litt billigere nå mot sommeren. Vi skal sjekke opp i dette med forsikringene i mårra. Og vi skal ta en ny runde meg kreditorer. Anonymkode: 955db...367 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #85 Skrevet 29. april 2021 Støtter gjeldsordning, dette må jo være et voldsomt psykisk stress. NAV tar ikke bilen om dere er avhengig av den til jobb og barnehage. Jeg sparte MYE på å se over forsikringene. Dere leier- sett ned pris på innboforsikringen om dere eier lite av verdi. Kutt reiseforsikring- det er corona og dere har ikke råd til å reise. Sjekk km-stand på bilen, stemmer den med det dere betaler for? Hva betaler dere i mobilabonnement pr mnd? Kutt kjøttmåltider, snus og røyk. Anonymkode: 80d15...cde 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #86 Skrevet 29. april 2021 Er noen av dere medlem av fagforening gjennom jobben? Hvis dere er det - sjekk at dere ikke er forsikret dobbelt opp, er mange gode forsikringer der. Hvis dere ikke er det - sjekk om det vil være billigere å melde seg inn, og si opp innboforsikring. Anonymkode: e483e...c00 8
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #87 Skrevet 29. april 2021 Enig i at forsikringen er en enorm post! Jeg har hus, innbo, bil, reise og hund og betaler 1600 i måneden. Har dere kontaktet NAV og bedt om å snakke med gjeldsrådgiver? Anonymkode: a0808...d7d 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #88 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Støtter gjeldsordning, dette må jo være et voldsomt psykisk stress. NAV tar ikke bilen om dere er avhengig av den til jobb og barnehage. Jeg sparte MYE på å se over forsikringene. Dere leier- sett ned pris på innboforsikringen om dere eier lite av verdi. Kutt reiseforsikring- det er corona og dere har ikke råd til å reise. Sjekk km-stand på bilen, stemmer den med det dere betaler for? Hva betaler dere i mobilabonnement pr mnd? Kutt kjøttmåltider, snus og røyk. Anonymkode: 80d15...cde Mobil betaler vi ca 1200kr, det er 3 mobiler, mitt sambo og eldre barnet på 13. Anonymkode: 955db...367
Katretty Skrevet 29. april 2021 #89 Skrevet 29. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (56 minutter siden): når det kommer til selve lånene så er det fristende å betale lånet med lavest beløp, men dere må prioritere lånene med høyest rente først. Anonymkode: f982a...5e7 Absolutt ikke enig med dette. Det er viktig å få de minste tingene vekk først; små bekker. Jo mer dere klarer å ta unna, desto ryddigere vil det bli etter hvert. Og det vil gi litt mestringsfølelse ovenfor de økonomiske problemene, og det er viktig! Ta det fra noen som satt i en stygg situasjon med gjeld i mange år. Alle jeg snakket med da jeg begynte å rydde opp i det; fra rådgiver på NAV til psykolog, rådet meg til å ta de minste beløpene først. Man må begynne et sted og man kommer ikke langt med å prøve å ta unna det største først. Dette klarer dere, dere må bare strukturere ting litt. Og det kan NAV hjelpe til med. Endret 29. april 2021 av X Chromosome 10
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #90 Skrevet 29. april 2021 Sprinkle skrev (52 minutter siden): Hvis dette budsjettet stemmer med virkeligheten, så er det forhandlinger med selskaper som gjelder. Bare det å få ned renten bitte litt sparer dere for MYE mer enn dere tror. Men hvordan gjør vi det, eg har vært i kontakt med alle kreditorer tidligere, ingen vil hjelpe. Eg forklarte situasjonen og eneste de sier er at de forstår frustrasjon men de kan ikke gjøre noe. Det ene lånet betaler vi 1050kr på i mnd, sist mnd fikk ikke vi prioritert det da vi måtte prioritere andre lån, da fikk vi purring og fakturaen var komt oppi 1800kr! Heilt sinnsykt Anonymkode: 955db...367
Katretty Skrevet 29. april 2021 #91 Skrevet 29. april 2021 Å prøve å forhandle med inkassoselskaper hjelper lite. De er som maskiner, ufattelig vanskelige å snakke med, og null forståelse. Men på en måte skjønner jeg det, da de har mange, mange mennesker som har misligholdt betalingsavtaler og you name it. De har sikkert hørt hvert eneste triste historie du kan tenke deg. Nei, det som gjelder her, er struktur, og hjelp der du kan få hjelp. Nå er ikke alltid NAV like behjelpelige med sånt, men det er verdt et forsøk. Bluestep og husbanken også. Og når dere har fått skikkelig oversikt over hver lille krik og krok av finansene, begynn med det minste og jobb dere opp. De aller største lånene kan vente litt som noen har sagt. Og når dere har fått unna det minste, begynn på de som er større, og betal litt hver måned. Du trenger ikke å få en avtale på det. Bare du betaler litt, så stagger du rentene i det minste slik at det ikke vokser seg enda større. 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #92 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det skal vi prøve på, lånene har gått til å betale regninger vi har vært bakpå med for det meste, har og kjøpt bil, ingen dyr bil men til en ok pris,en bil som fungerer og er godkjent. Vi har brukt penger på mye, men eg klarer ikkje å sitte her å komme på akkurat hva, for vi sitter jo ikkje med noe i verdi. Men oftest har vi tatt lån for å betale lån, regninger og penger vi har skylt venner. Anonymkode: 955db...367 Dette er så viktig å ha oversikt over. Jeg er selv på minste aap, så jeg kan litt om å ha dårlig råd. Regel nummer en er å ha stålkontroll på hva som går ut av konto. Det hjelper ikke å ha et minimalt matbudsjett dersom det lekker ut småsummer på små "luksuskjøp". (Og med luksus så mener jeg evt. gatekjøkkenmat/en ispinne her og der/en billig småsak fra Nille.) Man nileser kontoutskriftene hver måned. Ideelt sett har man et kort tilgjengelig, og der står en begrenset sum. Vil du ha en "luksusvare", så går det på bekostning av noe annet. Anonymkode: f15a1...140 3
powerpuffen Skrevet 29. april 2021 #93 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hvordan gjør vi det, eg har vært i kontakt med alle kreditorer tidligere, ingen vil hjelpe. Eg forklarte situasjonen og eneste de sier er at de forstår frustrasjon men de kan ikke gjøre noe. Det ene lånet betaler vi 1050kr på i mnd, sist mnd fikk ikke vi prioritert det da vi måtte prioritere andre lån, da fikk vi purring og fakturaen var komt oppi 1800kr! Heilt sinnsykt Anonymkode: 955db...367 Synes dette var et godt forslag: Million skrev (4 timer siden): Sett dere ned og ha klar en oversikt/bunke med alle fakturaene dere får fra hver lånegiver/kredittgiver. Ring dem og si det som det er, luftslottet har falt sammen, dere har lånt over evne og nå strekker ikke pengene til. Dere har ikke råd til mat. "Ønsker dere å få betalt tilbake pengene vi skylder dere, er dere nesten nødt til å gjøre noe med renten vår, så vi har råd til å betale dere alle. Vær snill å hjelpe oss, vi er i en desperat situasjon. Hva kan dere sette ned renten til?" må dere spørre alle. For hver telefon dere tar, skriv ned svaret, renten, månedsavdraget dere blir enige om på fakturaen fra det firmaet, så dere har oversikten og ikke glemmer noe. Er det lov å spørre hva denne forbruksfesten har gått til i årenes løp? Det tar tid og krever mange lån å opparbeide seg så sykt mye gjeld. Jeg er, i likhet med de fleste lesere av tråden, nysgjerrig på hva pengene dere har lånt har gått til?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #94 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei. Hver mnd så er det et blodslitt å klare seg økonomisk. Eg og samboer har alt for mange lån og faste utgifter. Vi har for mye utgifter, og har ikkje råd å betale ned alt hver mnd. Må alltid utsette rekninger slik at vi sitter igjen med noen 1000lapper til mat. Vi er slitne, vi har snakket med alle kreditorer, ingen vil hjelpe, vi har ingen i familiene våre som kan hjelpe. Vi går i - hver eneste mnd. Noen som har en ide, et forslag til hva vi kan gjøre? Gjeldsordning er ikkje et tema. Vi har inntekt på 48.000kr i mnd, og utgifter på ca 50 000.kr og da er ikkje mat eller noe inkludert bare faste rekninger, lån. Barnehage. Dette er krise 😩😩 Anonymkode: 955db...367 Hvilke lån har dere? Selg bil, bo billigere, selg alt dere ikke trenger, selg nyeste versjon av iPhone og kjøp billigere telefon, avslutt abonnement dere ikke trenger. Se tv med Viafree og nrk netttv, spis first price, snakk med kreditorer og forsøk å få til avtaler. Anonymkode: 828a8...32f 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #95 Skrevet 29. april 2021 Strøm: skift til Tibber. Skru ned nesten all varme og kle dere heller godt innendørs. Telefon: 1200kr for tre telefoner høres dyrt ut! Dette beløpet kan minst halveres! (Barne-abonnement kan dere få til 99kr.) Sfo: Har dere undersøkt om kommunen tilbyr redusert betaling for familier med lav inntekt? Hvor store er de forskjellige kravene? Er det noen småbeløp på hundrelapper/få tusen? Noen dere kan få betalt bort? Og så forhandle om de større kravene? Anonymkode: 4af60...a16 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #96 Skrevet 29. april 2021 Har gitt deg et råd tidligere i tråden om å søke gjeldsordning. Hvis dere får det innvilget vil det gå over 5år og etter det er all gjeld slettet. Med 1mill i forbruksgjeld til skyhøy rente vil dere ikke klare utgiftene. Med barn i hus vil dere stadig ha behov for handling av regntøy, dresser, vinterstøvler. Ha barn er dyrt. Dere må også ha mat. Jeg har husforsikring, bil og innbo, intet annet. Tror dere kan spare på forsikringsbiten. Anonymkode: 9c682...1fb 7
Eneri Skrevet 29. april 2021 #97 Skrevet 29. april 2021 Du har fått mange gode råd her. Jeg vil bare nevne noe mer ang forsikringene. Sjekk om dere har dyrere bilforsikring enn dere må. Kilometerstand+tenk over om det er aktuelt med full kasko på bilen dersom bilen ikke har så stor verdi. Som tidligere nevnt: du KAN ha både reise- og innboforsikring via fagforening. Sjekk pris og hvorvidt du er dobbelforsikret. I min jobb har jeg livsforsikring som arbeidsgiver betaler, sjekk om dette kan gjelde deg/samboer også. Da kan du kanskje kutte ut ei forsikring. Vær imidlertid obs på at dersom du har fått en sykdomsdiagnose etter at forsikring var tegnet, så vil uførhet med bakgrunn i denne diagnosen ikke gi forsikringsutbetaling hvis du avslutter nåværende forsikring for så å tegne ny om noen år. Kan dere øke inntekt med å jobbe et annet sted enn hos fast arbeidsgiver i sommerferien? 6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #98 Skrevet 29. april 2021 Småsparing kan fort bli noen kroner på konto. Trippeltrumf, coopkuponger o.l.. Telefonutgiftene deres er høye, de klarer dere nok å redusere. Har dere vedovn? På Finn averteres gjerne gratis ved, om man har mulighet og utstyr til å rydde skog selv. Det er jo ingen rask sparemetode, ettersom veden trenger å tørkes, men lengre frem i tid kan veden komme godt med. Anonymkode: 725fe...ed2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #99 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Mobil betaler vi ca 1200kr, det er 3 mobiler, mitt sambo og eldre barnet på 13. Anonymkode: 955db...367 Altfor mye. Vi betaler 149, pr pers. Ice. Selv om vi er flere enn dere betaler vi halvparten av det dere betaler. Dere MÅ gå igjennom alle slike poster. Bare på denne posten kan spare dere 5400 i året på å bytte abonnement. Anonymkode: 80d15...cde 19
K.B. Skrevet 30. april 2021 #100 Skrevet 30. april 2021 Det har jo allerede kommet frem klare bevis på at dere ikke forvalter pengene bra. 1200 i mobil for tre stykker er jo voldsomt mye. Strøm høres kanskje litt høyt ut, det spørs hvor god plass dere har og standarden på leiligheten/huset. Dere har dyre forsikringer virker det som. Dere må snu hver sten å prøve å finne måter å få ned kostnadene på, prøve å samle gjeld, få avtaler med de dere har gjeld hos osv. Prate med NAV er nok heller ingen dårlig ide. Er det ingen mulighet for å få private, rentefrie lån, så dere kan få unna noe av gjelden med høyest rente. Ta ekstra jobber er noe dere burde vurdere, om det er små oppdrag på f.eks. Facebook og finn.no, eller noe mer permanent, så hjelper alt. Får dere igjen på skatten, ferie penger osv. så prøv å bruke hver krone til å nedbetale gjeld. Tenk langsiktig, prøv å få ned gjelden raskest mulig. Å leve spartansk et par år er verdt det, fremfor å være stuck med dette i lang tid. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå