Million Skrevet 29. april 2021 #61 Skrevet 29. april 2021 Sett dere ned og ha klar en oversikt/bunke med alle fakturaene dere får fra hver lånegiver/kredittgiver. Ring dem og si det som det er, luftslottet har falt sammen, dere har lånt over evne og nå strekker ikke pengene til. Dere har ikke råd til mat. "Ønsker dere å få betalt tilbake pengene vi skylder dere, er dere nesten nødt til å gjøre noe med renten vår, så vi har råd til å betale dere alle. Vær snill å hjelpe oss, vi er i en desperat situasjon. Hva kan dere sette ned renten til?" må dere spørre alle. For hver telefon dere tar, skriv ned svaret, renten, månedsavdraget dere blir enige om på fakturaen fra det firmaet, så dere har oversikten og ikke glemmer noe. Er det lov å spørre hva denne forbruksfesten har gått til i årenes løp? Det tar tid og krever mange lån å opparbeide seg så sykt mye gjeld. Jeg er, i likhet med de fleste lesere av tråden, nysgjerrig på hva pengene dere har lånt har gått til? 21
Apis Skrevet 29. april 2021 #62 Skrevet 29. april 2021 Okay, slik ville jeg gjort det. Først av alt prioriter å betale nye regninger som strøm, tlf og husleie etc, slik at nye regninger ikke forfaller og går til inkasso, så begynner du og betale strømregninger som du ligger bakpå med, men bare hovedstolen, direkte til kraftleverandør og så blåser du litt i inkasoselskapet så lenge, siden de allerede har sagt at de ikke kan hjelpe, dette for at de ikke faktisk skal ta strømmen hos dere. Når dere er på tur med strøm og nye regninger blir betalt til forfall, sett opp en liste over inkassoselskaper dere skylder penger og betal litt til alle, ikke bry dere om at de ikke vil lage avtale, bare betal om så bare en hundrings pr mnd til alle, unntatt den dere skylder minst, den går dere all inn for å kvitte dere med, så den nest største, så den 3 største, så ville jeg vurdert å justere opp minimum beløpet på de resterende slik at de i alle fall dekte rentekostnader. Men hele tiden pass på at det ikke forfaller "nye" regninger og prioritert disse før eldre gjeld. 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #63 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 1 million i gjeld uten å eie bolig er ganske godt gjort. Hvordan skjedde dette? Anonymkode: 87b53...e89 Samlivsbrudd med x, førte til at eg måtte ta lån for å kjøpe alt eg trengte av inbo, har advokat som har koster meg dyrt, var uten jobb en periode som førte til dume låne valg. Da eg møtte nåverende samboer hadde han gjeld fra tidligere, og vi har sammen gjeld. Er ingen enkel situasjonen vi er i, vi snur på kvar eneste kr for å få det til å gå noelunde rundt. Men vi går aldri i 0,vi henger alltid etter med regninger og nå fikk vi en bilregning i tillegg på 7000kr. Anonymkode: 955db...367
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #64 Skrevet 29. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Synes for øvrig at det er rart at dere ikke har tatt tak i det før det kom på 1 mill.!!!!?? Anonymkode: d0bda...8a0 På hvilke måte skal dette innlegget hjelpe TS????? Anonymkode: c3259...2af 13
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #65 Skrevet 29. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: fikk vi en bilregning i tillegg på 7000kr. Kan dere klare dere uten bil? Bil er en penekran. Anonymkode: c3259...2af 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #66 Skrevet 29. april 2021 Million skrev (2 minutter siden): Sett dere ned og ha klar en oversikt/bunke med alle fakturaene dere får fra hver lånegiver/kredittgiver. Ring dem og si det som det er, luftslottet har falt sammen, dere har lånt over evne og nå strekker ikke pengene til. Dere har ikke råd til mat. "Ønsker dere å få betalt tilbake pengene vi skylder dere, er dere nesten nødt til å gjøre noe med renten vår, så vi har råd til å betale dere alle. Vær snill å hjelpe oss, vi er i en desperat situasjon. Hva kan dere sette ned renten til?" må dere spørre alle. For hver telefon dere tar, skriv ned svaret, renten, månedsavdraget dere blir enige om på fakturaen fra det firmaet, så dere har oversikten og ikke glemmer noe. Er det lov å spørre hva denne forbruksfesten har gått til i årenes løp? Det tar tid og krever mange lån å opparbeide seg så sykt mye gjeld. Jeg er, i likhet med de fleste lesere av tråden, nysgjerrig på hva pengene dere har lånt har gått til? Det skal vi prøve på, lånene har gått til å betale regninger vi har vært bakpå med for det meste, har og kjøpt bil, ingen dyr bil men til en ok pris,en bil som fungerer og er godkjent. Vi har brukt penger på mye, men eg klarer ikkje å sitte her å komme på akkurat hva, for vi sitter jo ikkje med noe i verdi. Men oftest har vi tatt lån for å betale lån, regninger og penger vi har skylt venner. Anonymkode: 955db...367
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #67 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan dere klare dere uten bil? Bil er en penekran. Anonymkode: c3259...2af Nei, vi bor på landet, med nesten ingen bussforbindelse, bil trenger vi desverre Anonymkode: 955db...367 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #68 Skrevet 29. april 2021 Det er så "enkelt" som at dere nå lever over evne. Dere har ikke råd til å beholde bilen, bo der dere bor nå, jobbe det timetallet dere gjør nå og betale ned det dere skylder. Dere må endre livene deres totalt - flytte til et sted hvor det kan gå uten bil, prøve å få gjeldsordning, få tilleggsjobb, jobbe overtid eller finne en ny jobb som betaler bedre (er en del virkelig kjipe jobber som betaler ganske bra, selv om de ikke krever mye kompetanse, som regel nettopp på grunn av at det er vanskelig å få noen til å gjøre jobben). Anonymkode: 5a4c6...93f 8
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #69 Skrevet 29. april 2021 Kan en av dere få jobb som nattevakt på sykehjem/pleiehjem en periode? Det pleier å betale godt, men det blir jo da litt triksing og miksing med henting og levering av barn i barnehage. Kanskje må den som jobber som nattevakt, komme hjem om morgenen og levere barna, før han/hun kan gå og legge seg og sove på dagen noen timer. ELLER du kan ta en nattevaktstilling kun en natt i uken, i helgen, og få inn noen ekstra kroner pr mnd på det? Det pleier å være lett å få jobb på sykehjem, men det kan være tungt arbeid. Vurder om du kanskje kan bytte til det på heltid, om det betaler seg bedre enn dagens jobb. Kanskje en nattevakt i uken, samt dagvakter i tillegg ellers i uka? Anonymkode: 7a410...c00 9
Apis Skrevet 29. april 2021 #70 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ca 25 000 i mnd på hver. Det er jo ikke såå lite? Anonymkode: 9ebcf...1d5 Det er vel nedre sjiktet? Hva tjener "normale" folk i dag da?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #71 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan en av dere få jobb som nattevakt på sykehjem/pleiehjem en periode? Det pleier å betale godt, men det blir jo da litt triksing og miksing med henting og levering av barn i barnehage. Kanskje må den som jobber som nattevakt, komme hjem om morgenen og levere barna, før han/hun kan gå og legge seg og sove på dagen noen timer. ELLER du kan ta en nattevaktstilling kun en natt i uken, i helgen, og få inn noen ekstra kroner pr mnd på det? Det pleier å være lett å få jobb på sykehjem, men det kan være tungt arbeid. Vurder om du kanskje kan bytte til det på heltid, om det betaler seg bedre enn dagens jobb. Kanskje en nattevakt i uken, samt dagvakter i tillegg ellers i uka? Anonymkode: 7a410...c00 Liten avsporing kanskje, men følte jeg måtte. Det er ikke like enkelt (heldigvis) å få jobb på sykehjem. Det krever faktisk kompetanse å jobbe i helsevesenet! Hos oss får ingen jobb uten utdanning. Unntak for studenter eller andre under utdanning som vil jobbe helger. Anonymkode: 9c682...1fb 16
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #72 Skrevet 29. april 2021 Åh, jeg blir så ufattelig provosert av alle som MÅ få med en eller annen pekefinger eller setning om hvor flinke de selv er innimellom det de later som er omsorg og gode råd! Attpåtil blir det stadig tydeligere i alle økonomi-debatter at folk faktisk har null innsikt i hvordan fattigdom avler fattigdom. Jeg ser bare ett eneste fornuftig råd blant alle du har fått så langt: Ta kontakt med nav. Dere er i en situasjon som er nesten umulig å håndtere alene, særlig når man går i den over tid. Det finnes gode grunner til at det har blitt som det har blitt (uansett hva det er), dere gjør så godt dere kan, nå fortjener dere at noen støtter dere og veileder dere slik at dere kan finne en vei ut av denne gjeldstornadoen. Å leve lenge med denne belastningen er helsefarlig. ❤️ Anonymkode: f1184...de6 24
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #73 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Åh, jeg blir så ufattelig provosert av alle som MÅ få med en eller annen pekefinger eller setning om hvor flinke de selv er innimellom det de later som er omsorg og gode råd! Attpåtil blir det stadig tydeligere i alle økonomi-debatter at folk faktisk har null innsikt i hvordan fattigdom avler fattigdom. Jeg ser bare ett eneste fornuftig råd blant alle du har fått så langt: Ta kontakt med nav. Dere er i en situasjon som er nesten umulig å håndtere alene, særlig når man går i den over tid. Det finnes gode grunner til at det har blitt som det har blitt (uansett hva det er), dere gjør så godt dere kan, nå fortjener dere at noen støtter dere og veileder dere slik at dere kan finne en vei ut av denne gjeldstornadoen. Å leve lenge med denne belastningen er helsefarlig. ❤️ Anonymkode: f1184...de6 Tusen takk, det tar nattesøvnen fra oss ja, vi står på, å prøver så godt vi kan, og det er virkelig ikkje enkelt det her. Eg håper virkelig vi får det til. Anonymkode: 955db...367
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #74 Skrevet 29. april 2021 Råååsa skrev (3 timer siden): Er alt av renter ført opp på selvangivelsen? Får dere tilbake på skatten? Alt av feriepenger skal brukes på gjeld sant? Og dere har undersøkt muligheten for overtid og deltidsjobb? Er alle utgifter kuttet? Da mener jeg virkelig alle, netflix også. Dere røyker og snuser selvsagt ikke? Eller drikker brus? Har dere et budsjett? Kan vi få se det? Her er et budsjett. Da har eg ikkje tatt med det vi henger etter med, bare dei faste utgiftene i mnd. Og inntekten. Ser her at vi er 2000 i + om vi bare hadde de faste, men pr dags dato henger vi etter og dermed er det -. Anonymkode: 955db...367 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #75 Skrevet 29. april 2021 Råååsa skrev (3 timer siden): Jeg er sikker på at mange her kan hjelpe deg TS, om du viser oss ditt budsjett. Om du ikke har et slikt kan du lage et i kveld og lime inn her. Og så håper jeg du har en god plan for feriepenger og lønnsøkning. Her er vårt budsjett så langt. Som du ser går vi egentlig 2000+ til eventuelt mat. Men pga vi henger sånn etter så går vi i -. Anonymkode: 955db...367
Gjest Råååsa Skrevet 29. april 2021 #76 Skrevet 29. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Her er vårt budsjett så langt. Som du ser går vi egentlig 2000+ til eventuelt mat. Men pga vi henger sånn etter så går vi i -. Anonymkode: 955db...367 Slik som dette kan dere ikke leve. Ikke barna heller. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt NAV i morgen og bedt om økonomisk rådgivning. Så hadde jeg satt opp et budsjett med utgangspunkt i SIFO. Se til at dere har det dere skal ha å leve for (disse satsene hjelper NAV deg med), og send det på e-post til kreditorene. Jeg lurer på om det kan være lurt å true litt: - setter dere ikke ned renta går dette til OG, og da får dere ingenting. Dere har barn, vis også til det skriftlig. NAV hjelper dere. Så må du gå gjennom begges selvangivelser. Har dere fått de fradraga dere skal ha? Be om møte hos skattetaten. Får dere igjen på skatten? Får dere feriepenger? Si f.eks til kreditor: om dere får 10 000 i dag, stryker dere renter og gebyrer på 6000 da? Leit over alt etter flere penger. Forhandle alt du kan. Be NAV, skatteetaten og banken om hjelp. Og undersøk mulughetene for OG. En million er mye, men ikke umulig. Dere får se på det som en jobb og ei stor utfordring. Og det er mulig dere må bite i dere litt skamfølelse også, og be om hjelp på Spleis. Kleint selvsagt, men må man så man. Dere har barn, og folk har sympati med unge barnefamilier. Men først NAV. Heia dere! Det går bra til slutt. Endret 29. april 2021 av Råååsa
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #77 Skrevet 29. april 2021 Råååsa skrev (4 minutter siden): Slik som dette kan dere ikke leve. Ikke barna heller. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt NAV i morgen og bedt om økonomisk rådgivning. Så hadde jeg satt opp et budsjett med utgangspunkt i SIFO. Se til at dere har det dere skal ha å leve for (disse satsene hjelper NAV deg med), og send det på e-post til kreditorene. Jeg lurer på om det kan være lurt å true litt: - setter dere ikke ned renta går dette til OG, og da får dere ingenting. Dere har barn, vis også til det skriftlig. NAV hjelper dere. Så må du gå gjennom begges selvangivelser. Har dere fått de fradraga dere skal ha? Be om møte hos skattetaten. Får dere igjen på skatten? Får dere feriepenger? Si f.eks til kreditor: om dere får 10 000 i dag, stryker dere renter og gebyrer på 6000 da? Leit over alt etter flere penger. Forhandle alt du kan. Be NAV, skatteetaten og banken om hjelp. Og undersøk mulughetene for OG. En million er mye, men ikke umulig. Dere får se på det som en jobb og ei stor utfordring. Og det er mulig dere må bite i dere litt skamfølelse også, og be om hjelp på Spleis. Kleint selvsagt, men må man så man. Dere har barn, og folk har sympati med unge barnefamilier. Men først NAV. Heia dere! Det går bra til slutt. Tusen takk. Spleis har vært et tema men vi er for "pinglete" vi tør ikke "stå" frem så offentlig med dette. Vi bor i en liten bygd på landet, der alle kjenner alle, vi tørr rett og slett ikkje. Har til og med snakket med "Spleis" om eg kan være anonym, men det får eg ikkje. Igjen tusen takk for svar. Anonymkode: 955db...367 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #78 Skrevet 29. april 2021 Forsikringer på 5500 i mnd? Det syntes jeg var veldig mye. Hvilke type forsikringer? Anonymkode: e0986...e81 31
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #79 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Forsikringer på 5500 i mnd? Det syntes jeg var veldig mye. Hvilke type forsikringer? Anonymkode: e0986...e81 Det er forsikring på meg, barna (3), inbo, samboer, død, sjukdom. Bil. Anonymkode: 955db...367 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #80 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er forsikring på meg, barna (3), inbo, samboer, død, sjukdom. Bil. Anonymkode: 955db...367 Her har dere store muligheter for å forhandle med selskapene. Jeg har spart mange mange tusen på å bytte forsikringsselskap i flere omganger. Start i morgen og be om et tilbud hos konkurrenten. Så videreformidler du dette til nåværende selskap og spør om de kan matche. Anonymkode: 87b53...e89 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå