Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Diamantdryss skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke lest alle sidene men du kan ringe nav gjeldsrådgiving? Hvorfor er ikke gjeldsordning noe tema? Og hvorfor ønsker ikke kreditorene og samarbeide med dere? 

Vi trodde at vi ikke fikk beholde bilen, så har vært skeptisk til gjeldsordning pga vi er avhengig av bil til jobb og barnehage. Går veldig lite buss her vi bur. Hvorfor de ikkje vil samarbeide veit eg ikkje, har hatt mange samtaler med de tidligere men de sier "forstår frustrasjonen, men.." Det kan hende eg ikkje utrykker meg nok? Eg veit ikkje, eg føler selv eg gjør det, men eg forstår ikke hvorfor ingen av de er villig til å gjøre noe. Når de sier nei, hva skal eg si videre da? Er det sjans for at de snur om eg ikkje gir meg? 

Anonymkode: 955db...367

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi trodde at vi ikke fikk beholde bilen, så har vært skeptisk til gjeldsordning pga vi er avhengig av bil til jobb og barnehage. Går veldig lite buss her vi bur. Hvorfor de ikkje vil samarbeide veit eg ikkje, har hatt mange samtaler med de tidligere men de sier "forstår frustrasjonen, men.." Det kan hende eg ikkje utrykker meg nok? Eg veit ikkje, eg føler selv eg gjør det, men eg forstår ikke hvorfor ingen av de er villig til å gjøre noe. Når de sier nei, hva skal eg si videre da? Er det sjans for at de snur om eg ikkje gir meg? 

Selvom dere inngår gjeldsordning med kreditorene så betyr ikke det at de tar bilen eller at du må selge bilen. Ring de og hør med de og fortell de om utfordringene deres legg deg flat og tilby og betale litt til de hver mnd til ting har blitt bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Diamantdryss skrev (9 timer siden):

Selvom dere inngår gjeldsordning med kreditorene så betyr ikke det at de tar bilen eller at du må selge bilen. Ring de og hør med de og fortell de om utfordringene deres legg deg flat og tilby og betale litt til de hver mnd til ting har blitt bedre.

Kan hende dere får beholde en rimelig bil hvis det er tungtveiende grunner. Anbefaler å sette opp budsjett med livsopphold satser og husleie. det som er til overs fordeler dere prosentvis etter størrelse på gjeld til kreditorene, likebehandling. Ikke inngå noen avtaler som overstiger dividenden de har krav på. Da forskjellsbehandler du de andre, og de kan be om utleggsbegjæring. Hvis dere har barn er det ille å bruke livsoppholdet til barna på å betale renter på kredittkort. Dere må finne ut og innse hva dere har råd til å betale til kreditorer 

Klarer dere ikke betale minstebeløpet eller de ikke godtar forslag til nedbetalingsavtale, så send de dividenden og si det skal dekke hovedkravet først (gjelder hvis det har gått til inkasso). Øker gjelden fortsatt så forsøk refinansiering eller siste utvei gjeldsordning. 

Det er vanligvis ikke som på luksusfellen at du kan ringe inn til forbruksbankene og be om lavere rente og du blir tatt imot med åpne armer. Det kan være mulig i din faste bank. Til nød så godtar de kanskje 3 måneder betalingsutsettelse eller lengre nedbetalingstid. 

Letteste utvei for mange er bare å slippe alt og få lønnstrekk og få betalingsanmerkning, men da ville jeg kanskje sørget for en styrt konkurs, bare bli kvitt de minste kreditorene før namsmannen trekker fra lønnen, så dere får færre å forholde dere til. Da er det førstemann som får trekk, resten må vente et par år. For dere har da ikke igjen midler til å betale de andre.

Anonymkode: d4a71...ead

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder kreditorer så må du bare være på å prøve på ny hele veien. Du må vise at du endret adferd og at du vil. Du må vise at du snudd den negative trenden på forbruket ditt. Du må ta kontakt for manuell vurdering av refinansiering. Ikke bare godta automatiske avslag. Ikke inngå en avtale med kreditor hvis du ikke vet 100% at du klarer det. Dette går på tilliten. 
Jeg håper virkelig dere fikser dette. Jeg vet av erfaring hvor tungt det er. Men 90% av veien til et bedre liv er holdningsendring.. ikke tenk at «håper neste måned blir bedre».. Tenk «neste måned skal jeg lage bedre».. 

vanligste feilen folk sier hver uke er; «Ha en god helg».. Det de burde ha sagt er «lag en god helg».. Du har selv ansvar for hvordan dagen din blir., og hvordan du håndterer motgang. Når du tar kontroll over ditt liv å fokuserer på det positive, så blir du lykkeligere. Det er alltid noe positivt å fokusere på. Kanskje du fått 100kr mer i lønn, kanskje det var tilbud på mat på Rema, kanskje du fant noe gratis på Finn.no som du tror du kan selge, osv... 

Kan si her og nå at bil trenger du ikke. Det er svært få plasser i landet du MÅ ha bil. Bor du på en av di plassene så flytt. Så enkelt er det. 

Når det gjeldet strøm så er det en forbruksvare. Når det er kaldt så kan du ta på varme klær. Varme i er dårlig isolert hus er dårlig kombo. Dusje minst mulig. Kanskje du kan dusje på jobb? 
se over strømavtale osv... 

Ser du hadde annet post på 800kr «annet» eksisterer ikke når du har full oversikt. Jeg reagerte også på hvordan du ordla deg når du kommentere at du lå i pluss. Som om det var første gangen du så på budsjettet? Mulig jeg har feil, men i tilfelle så har du mye å sette deg inn i. 

Gjelden din har du satt sammen på en post. Greit det men du må sette opp all gjeld å se hva som er viktigst å betale på, å lage avtale på. Ikke hør på di som sier «betal det med høyest rente..» Du må betale det som passer til avtalen, og som gjør at du kan opprettholde andre avtaler samtidig som du ialfall har mer enn null på bunnlinjen. 

Kjøp ALDRI noe nytt. Hvis du trenger en bukse, gå til gis vekk på Finn.no

bursdag/jul.. Ønsk dere penger og sett på sparing. 

Og hvis dere plutselig får ekstra inn. Ikke bare hiv di inn på et tilfeldig lån. Penger kan brukes til nye og bedre avtaler. Og ikke minst så MÅ dere ha penger på sparing. 

Jeg er alene og har ingen til å hjelpe. Gjeldsbelastningen er omtrent lik som deres. Forskjellen er at jeg har avtale på alt. Jeg må ha 2 jobber for å klare det. Tar all overtid jeg kan. Unner meg ingenting. Ikke engang en brus i måneden. Sluttet røyke. Solgte bilen. Grunnet dårlig bussforbindelse så må jeg bytte buss 2 ganger og bruker cirka 3 timer per dag på dette. Dusjer på jobb og bruker nesten ikke varme hjemme. Har 1 barn som ikke vet at vi har lite penger engang. Lager kjempegod mat av tilbudsvarer og datovarer. Hun får ukepenger hver eneste uke. Alt går helt fint. 
Men om det har vært slitsomt? Ja... Mange dumme tanker oppe i hodet. Men ikke nå lenger. Når du har akseptert forholdene og blitt varm i der nye budsjettet, så ruller det bare på. Hver måned er -1 måned på nedbetalingstiden. Lyset i tunellen blir bare sterkere og sterkere. 

Og hvorfor er jeg der jeg er?? Hvorfor har jeg så mye gjeld? Flere årsaker og jeg kunne sikkert ha klmt med masse unnskyldninger. Men det er jeg som velger veiene i livet mitt. Det er mitt ansvar. 
Har man mye gjeld så er dette er resultat av å tatt en dårlig vei i livet. Gjerne korteste vei. 
... Når du svinger av fra en vanlig vei for å nå målet raskere, så kommer du ut i terreng. Det blir mer ubehagelig med mange svinger, humper osv... 

Ta ansvar, ta tak. Ingen gjør det for deg. Jeg heier på deg! 

Anonymkode: 33731...543

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan hende dere får beholde en rimelig bil hvis det er tungtveiende grunner. Anbefaler å sette opp budsjett med livsopphold satser og husleie. det som er til overs fordeler dere prosentvis etter størrelse på gjeld til kreditorene, likebehandling. Ikke inngå noen avtaler som overstiger dividenden de har krav på. Da forskjellsbehandler du de andre, og de kan be om utleggsbegjæring. Hvis dere har barn er det ille å bruke livsoppholdet til barna på å betale renter på kredittkort. Dere må finne ut og innse hva dere har råd til å betale til kreditorer 

Klarer dere ikke betale minstebeløpet eller de ikke godtar forslag til nedbetalingsavtale, så send de dividenden og si det skal dekke hovedkravet først (gjelder hvis det har gått til inkasso). Øker gjelden fortsatt så forsøk refinansiering eller siste utvei gjeldsordning. 

Dette er løsningen - da viser TS og mannen at de har en konkret løsning. Jeg tipper at det er dette som har manglet til nå. De viser også at de kan leve etter budsjettet de har satt opp over tid.

Det er vanligvis ikke som på luksusfellen at du kan ringe inn til forbruksbankene og be om lavere rente og du blir tatt imot med åpne armer. Det kan være mulig i din faste bank. Til nød så godtar de kanskje 3 måneder betalingsutsettelse eller lengre nedbetalingstid. 

Det er noen verstingbanker som selv ikke Luksusfellen har greid å forhandle med. Det man kan få til selv er å slette gammel opparbeidet rente (har gjort det selv) slik at en begynner å betale på selve lånet igjen. Da er det vesentlig at en har vist over tid at man greier å betale det en har avtalt og forholde seg til budsjettet uten å stifte ny gjeld.

Letteste utvei for mange er bare å slippe alt og få lønnstrekk og få betalingsanmerkning, men da ville jeg kanskje sørget for en styrt konkurs, bare bli kvitt de minste kreditorene før namsmannen trekker fra lønnen, så dere får færre å forholde dere til. Da er det førstemann som får trekk, resten må vente et par år. For dere har da ikke igjen midler til å betale de andre.

Å la ting gå til namstrekk anbefaler jeg ingen. Riktignok vil de fleste kreditorer forstå at dersom de ikke går med på en frivillig gjeldsordning så vil det etter hvert dukke opp namstrekk og tvungen gjeldsordning så det er gode grunner til å si ja til en velformulert og dokumentert frivillig gjeldsordning. Men man blir så låst med namstrekk samtidig som all annen gjeld øker og det er rett og slett ubehagelig å forholde seg til. Dette involverer jo også arbeidsgiver - det er kanskje ikke det man har mest lyst til.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eg har snakket med tlf selskapet tidligere og trudde eg fikk en god deal, da han sa dette var det lengste han kunne gå ned, innser nå etter å lest alle svarene her at det er feil. Og eg må ta meg en runde til med det. Forsikringen skal eg ordne også, men hva skal eg sei til f eks til tlf selskapene? Eg biter jo rett på når han sier dette er det billigste osv :( ka er det billigste tlf selskapet? 

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (5 minutter siden):

Fjern inkludert mobildata så koster det 0kr 

Anonymkode: 33731...543

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Det som haster mest er å få vurdert hva de skal sitte igjen med før kreditorene får sitt. Let opp satsene selv eller ringe 800gjeld (NAV gjeldstelefon) Da skjønner de nok at de må snu på krona, og at hver hundrelapp er viktig.

Ekstremt viktig å likebehandle kreditorer hvis det er sånn at du ikke har råd over tid det er veldig deilig når lønnen har kommet og overføre det du kan til kreditorene. Regninger som hører til husholdet, strøm, sfo osv. gir du full dekning av livsoppholdet. 

Kan og bruke det skjemaet her:

https://www.nav.no/okonomi-og-gjeld/api/download/hjelpeskjema-fordeling-kreditorer

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det som haster mest er å få vurdert hva de skal sitte igjen med før kreditorene får sitt. Let opp satsene selv eller ringe 800gjeld (NAV gjeldstelefon) Da skjønner de nok at de må snu på krona, og at hver hundrelapp er viktig.

Ekstremt viktig å likebehandle kreditorer hvis det er sånn at du ikke har råd over tid det er veldig deilig når lønnen har kommet og overføre det du kan til kreditorene. Regninger som hører til husholdet, strøm, sfo osv. gir du full dekning av livsoppholdet. 

Kan og bruke det skjemaet her:

https://www.nav.no/okonomi-og-gjeld/api/download/hjelpeskjema-fordeling-kreditorer

Nå svarte jeg på et innlegg der TS har snakket med forsikringen som ikke var villig til å barbere mer enn en 1000-lapp. Jeg er helt enig i at det du nevner haster mest. Men TS er fortsatt låst i noen forestillinger om hva de "må ha" og har ikke helt landet i den realistiske verden enda.

TS eier ikke hus, kun bil. Hvis dette velter og det blir tvangssalg eller namstrekk så er det kun bilen som har noen form for verdi. Det haster dermed egentlig ikke med noe utover å få det bedre hver måned økonomisk. Og da er det å sjekke at en ikke betaler ut begge nesebor for ting en kan få bedre og billigere andre steder viktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 11.59):

TS, jeg tror at grunnen til at kreditorerene deres ikke vil inngå avtale er fordi dere ikke har gitt de et detaljert budsjett og fremtidsplan.

Dere skaffe dere en detaljert oversikt over gjelden, inkludert den effektive renten. Dere får det inne på gjeldsregistret. Logg dere inn og skaff dere denne.

Når det kommer til selve nedbetalingen av gjelden er det to måter å gjøre det på. Begge måtene betyr at dere betaler minimum på alle utenom ett lån.

Sett fra økonomisk perspektiv, blir det minst å betale i renter om dere betaler maks hva dere klarer på det lånet med høyest effektive rente.  

Psykologisk føler mange det er best å betale mest på det minste lånet slik at det forsvinner fortest fra gjelden. Og at man deretter betaler ned det nest minste osv osv. 

Begge metodene har samme summen som brukes på nedbetalingen. Når det ene lånet er nedbetalt, brukes tilsvarende sum for å betale ned på neste lånet. 

Men først av alt OVERSIKT! 

Utgiftene deres er for høye på spesielt strøm og forsikring og mobil ut hva jeg husker nå. Dette kan det gjøres noe med. 

Anonymkode: 6f81d...f48

Jeg har forståelse av at de ikke klarer å betale minstebeløpene på lånene. Da er handlingsrommet mindre og avtalene må reforhandles. Eiendeler som kan pantsettes må selges. Går ikke det er man insolvent/personlig konkurs og kreditorene må likebehandles. Likebehandler man kreditorene etter evne er det ikke tvangsgrunnlag for trekk i lønn. Namsmann har tvangsmidler for manglende betalingsvilje, ikke betalingsevne.

Skrevet (endret)

Sitat

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei, det er ikkje det eg never, blei litt feil skrevet, var ikkje sånn ment. Eg ville ikkje ha offentliggjort meg og min situasjon slik, men hadde eg vært "åpen" til alle om dette og la og si en venninne hadde laget et spleis "hjelp min vennine.." et eller annet, hadde eg vært takknemlig, men er aldri noe eg kunne gjort, eller spørt noen om å gjort. Forklarte meg litt dårlig, men håper dere forstår. Eg ønsker å rydde opp i økonomien og ta lærdom av dette rote eg har laget 

Anonymkode: 955db...36

TS, vær så snill og ikke ta deg nær av alle som skal dra deg lenger ned i skiten. Bruk det lille du har av energi til å fokusere på det positive og fremtiden. Med litt innsats får dere dette til. Ingenting er umulig. Hvis du trenger å prate, lette litt på trykket eller råd, så er DM-en min åpen. Jeg vet hvordan det er å sitte i økonomisk krise. 

Endret av Katretty
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det TS? 

Anonymkode: 4fc3b...b1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 14.48):

Hei. Hver mnd så er det et blodslitt å klare seg økonomisk. Eg og samboer har alt for mange lån og faste utgifter. Vi har for mye utgifter, og har ikkje råd å betale ned alt hver mnd. Må alltid utsette rekninger slik at vi sitter igjen med noen 1000lapper til mat. Vi er slitne, vi har snakket med alle kreditorer, ingen vil hjelpe, vi har ingen i familiene våre som kan hjelpe. Vi går i - hver eneste mnd. Noen som har en ide, et forslag til hva vi kan gjøre? Gjeldsordning er ikkje et tema. Vi har inntekt på 48.000kr i mnd, og utgifter på ca 50 000.kr og da er ikkje mat eller noe inkludert bare faste rekninger, lån. Barnehage. Dette er krise 😩😩 

Mange år med dårlig planlegging og forvaltning. Det er nesten så en skal tro at sine handlinger har konsekvenser. 

Anonymkode: 6ffff...7e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare et tips til ekstrajobb! Det er mange bpa (personlig assistent) stillinger hvor man trenger nattevakt. Tar du 2 sånne vakter i måneden kan du spe på litt ekstra. Er ganske bra betalt med tilleggene.

Anonymkode: d9c2c...e75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 20.13):

Det er forsikring på meg, barna (3), inbo, samboer, død, sjukdom. Bil.

Innbo, reise og bil er det dere trenger. Hvorfor forsikre ungene? Sykdomsforsikring koster mer enn det smaker. Her har en god selger snakket dere trill rundt. 

Anonymkode: f549a...abf

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 14.56):

Det er pga vi er redd de skal selge bilen vi har, vi trenger bil, da vi må komme oss til jobb, levere i barnehage osv.

Hvis det er en bil med moderat standard, så vil dere få beholde bilen. Er det en luksusbil så vil dere måtte selge for å kjøpe en rimeligere en

• Liker 1
Skrevet

TS du må slutte å tro ditt og datt, du må finne ut av det. Gjeldsordning er ikke slik at du skal måtte spise barkebrød og jobbe 100 timer i uken. Det er lagt opp til en nøktern livsstil, men bor du grisgrendt til med dårlig kollektiv transport og trenger bil for jobb, henting av barn osv, så får du helt sikkert beholde den, gitt at det ikke er noen luksus bil, men det har du jo selv sagt at det ikke er, så det går nok bra. Slå fra deg dette med dyre forsikringer, bytt mobil abonnement på dagen, sjekk strømleverandør og andre faste kostnader. Se om dere kan få time hos veileder. Som nevnt før, prøv å samle gjeld, se om det er noen som kan gi dere et privat lån med lav rente, så dere kan innfri lånene med høyest rente.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vært stille fra meg en stund (trådstarter her) har vært mye å jobbe med og sette seg inn i, har vært i kontakt med en rådgiver som nå skal hjelpe, og gjeldsordning er det rådgiver sier er eneste løsning, vi får beholde bil da den ikkje er mye vert, om vi får gjeldsordning vet vi ikkje enda da alle kreditorer må gå med på avtalen, mobil abonnement er byttet til ice. 

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei. Vært stille fra meg en stund (trådstarter her) har vært mye å jobbe med og sette seg inn i, har vært i kontakt med en rådgiver som nå skal hjelpe, og gjeldsordning er det rådgiver sier er eneste løsning, vi får beholde bil da den ikkje er mye vert, om vi får gjeldsordning vet vi ikkje enda da alle kreditorer må gå med på avtalen, mobil abonnement er byttet til ice. 

Så bra - da håper jeg at det ordner seg for dere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bra jobbet ts! Ønsker dere masse lykke til, dette har nok vært veldig tungt for dere, jeg håper virkelig det blir lettere og at det ordner seg. 

Anonymkode: 8dcb9...dc7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...