Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikkje det eg never, blei litt feil skrevet, var ikkje sånn ment. Eg ville ikkje ha offentliggjort meg og min situasjon slik, men hadde eg vært "åpen" til alle om dette og la og si en venninne hadde laget et spleis "hjelp min vennine.." et eller annet, hadde eg vært takknemlig, men er aldri noe eg kunne gjort, eller spørt noen om å gjort. Forklarte meg litt dårlig, men håper dere forstår. Eg ønsker å rydde opp i økonomien og ta lærdom av dette rote eg har laget :(

Anonymkode: 955db...367

Skjønner. Du håper egentlig på at det skal dukke opp en stor haug med penger et eller annet sted fra. Jeg har ingen problemer med å forstå den tankegangen, jeg har som sagt vært der selv. Men min erfaring er at det ikke skjer, man må dessverre jobbe for hver eneste krone inn.

Og det er helt rett det at Luksusfellen ikke gjør noe annet enn det en selv kan klare. Men: ofte er folk veldig uvitende om hva som må til eller man lager seg "jammen vi må ha ..." som i ditt tilfelle er hinsides dyre forsikringer og en bil som dere burde ordnet dere slik at dere kan klare dere uten. Man "må ha" mat på bordet, tak over hodet, strøm, innbo forsikring, klær på kroppen - når disse tingene er dekket er resten "luksus" som man kan ta seg råd til når det er slutt på gjeldsproblemene. Utfordringen med bil er at en bil koster forsikringer, avgifter og drivstoff - i tillegg kommer vedlikehold og EU-kontroller. Sett dere ned og se hva bilholdet koster dere i året og så sjekker dere hvordan dere kan leve dersom dere stryker bilen fra kartet. Da må man kanskje velge en bolig nærmere jobb og barnehage eller nærmere en buss- eller skinnegående terminal slik at en kommer dit en skal. Selv en bil som står i ro koster penger. Er den verdt det?

Når man har 1 million i usikret gjeld er det ikke en eneste ting man ikke må snu på - det er ingenting som heter "må ha" dersom dere skal over på en gjeldsordning og de livsoppholdssatsene som gjelder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 14.48):

Hei. Hver mnd så er det et blodslitt å klare seg økonomisk. Eg og samboer har alt for mange lån og faste utgifter. Vi har for mye utgifter, og har ikkje råd å betale ned alt hver mnd. Må alltid utsette rekninger slik at vi sitter igjen med noen 1000lapper til mat. Vi er slitne, vi har snakket med alle kreditorer, ingen vil hjelpe, vi har ingen i familiene våre som kan hjelpe. Vi går i - hver eneste mnd. Noen som har en ide, et forslag til hva vi kan gjøre? Gjeldsordning er ikkje et tema. Vi har inntekt på 48.000kr i mnd, og utgifter på ca 50 000.kr og da er ikkje mat eller noe inkludert bare faste rekninger, lån. Barnehage. Dette er krise 😩😩 

Utgift på 50 000.- før mat, faste regninger, lån og barnehage. Hvordan går dette egentlig an?

hva er det de 50 000.- pr mnd da går til?

AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (7 minutter siden):

Utgift på 50 000.- før mat, faste regninger, lån og barnehage. Hvordan går dette egentlig an?

hva er det de 50 000.- pr mnd da går til?

Det er bare å lese gjennom tråden så er alt forklart i detalj.

Anonymkode: b2a49...ab5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 21.07):

Dette er summen av strømmen som var sist mnd og mnd før. De andre vintermnd var vi oppe i 4000 😮 håper strømmen vil bli litt billigere nå mot sommeren. Vi skal sjekke opp i dette med forsikringene i mårra. Og vi skal ta en ny runde meg kreditorer. 

Dere betaler veldig mye i strøm. Enten har dere en fryktelig dårlig strømavtale eller så bruker dere veldig mye strøm. Bor dere i en dårlig isolert trekkfull leilighet? Er det mulig å finne en annen bedre isolert bolig? Selv om dere f.eks. må betale 1000 kr mer i måneden kan dette fort tjenes inn igjen med lavere strømutgifter.

...eller kanskje dere må bruke mindre varmtvann? Oppvarming og varmtvann er de to elementene som i størst grad styrer strømforbruket.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 4/30/2021 at 3:19 PM, Apis said:

Noen ganger er det ting utenfor egen kontroll som starter en dårlig rekke med hendelser som gjør at man dessverre kan ta dårlige avgjørelser, det er det som kalles livet av enkelte, og er gjerne forårsaket av hendelser som skilsmisser, ulykker, sykdom, det å miste jobben etc.. og disse er gjerne så psykisk krevende så en ikke klarer å holde hodet kaldt. Men heldigvis er disse episodene så lærerike for mange at de ikke ville være foruten opplevelsen heller. Da det blir sagt at en lærer mye om seg selv.

Sånt kan skje. Hendelser. Det er derfor det er så viktig å ha et såkalt buffer som et minimum av sparing. Jeg har sett økonomer anbefale 2-3 månedslønner i buffer (jeg synes selv det høres lite ut). Feks om man brått må ha omfattende tannbehandling, bilen eller vaskemaskinen eller ekteskapet ryker. Dette er ikke en gang uvanlige hendelser.  "Buffer"-penger bør være litt vekkgjemt. Feks i et indexfond man ikke kan selge på dagen (om man har dårlig impulskontroll), fond der pengene etter salg ikke kommer før etter 4-7 dager. Til når man virkelig trenger det.

Anonymkode: 4175a...988

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere betaler veldig mye i strøm. Enten har dere en fryktelig dårlig strømavtale eller så bruker dere veldig mye strøm. Bor dere i en dårlig isolert trekkfull leilighet? Er det mulig å finne en annen bedre isolert bolig? Selv om dere f.eks. må betale 1000 kr mer i måneden kan dette fort tjenes inn igjen med lavere strømutgifter.

...eller kanskje dere må bruke mindre varmtvann? Oppvarming og varmtvann er de to elementene som i størst grad styrer strømforbruket.

Strømmen er dyr ja, nettleien er inkludert i den prisen eg har notert her bare nettleien er 900kr. Vi bruker tibber. Vi bur i en gammel leilighet. Vi ser stadig etter en annen plass å bu, har ikke dukket opp noe til nå, foruten noen få som koster mye mer i mnd. Og en formue i depositum. 

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (24 minutter siden):

Skjønner. Du håper egentlig på at det skal dukke opp en stor haug med penger et eller annet sted fra. Jeg har ingen problemer med å forstå den tankegangen, jeg har som sagt vært der selv. Men min erfaring er at det ikke skjer, man må dessverre jobbe for hver eneste krone inn.

Og det er helt rett det at Luksusfellen ikke gjør noe annet enn det en selv kan klare. Men: ofte er folk veldig uvitende om hva som må til eller man lager seg "jammen vi må ha ..." som i ditt tilfelle er hinsides dyre forsikringer og en bil som dere burde ordnet dere slik at dere kan klare dere uten. Man "må ha" mat på bordet, tak over hodet, strøm, innbo forsikring, klær på kroppen - når disse tingene er dekket er resten "luksus" som man kan ta seg råd til når det er slutt på gjeldsproblemene. Utfordringen med bil er at en bil koster forsikringer, avgifter og drivstoff - i tillegg kommer vedlikehold og EU-kontroller. Sett dere ned og se hva bilholdet koster dere i året og så sjekker dere hvordan dere kan leve dersom dere stryker bilen fra kartet. Da må man kanskje velge en bolig nærmere jobb og barnehage eller nærmere en buss- eller skinnegående terminal slik at en kommer dit en skal. Selv en bil som står i ro koster penger. Er den verdt det?

Når man har 1 million i usikret gjeld er det ikke en eneste ting man ikke må snu på - det er ingenting som heter "må ha" dersom dere skal over på en gjeldsordning og de livsoppholdssatsene som gjelder.

Eg er enig i det du skriver, ingenting man må ha, er ikkje enkelt, skjønner ikkje hvorfor vi ikkje har fått opp øynene skikkelig før det var gått så langt, skammer meg noe grusomt for å lat det gå så langt. :(

AnonymBruker
Skrevet

Strømforbruket virker høyt.

Mange kan redusere dette mye med enkle tetningslister som man legger på selv. Gummistriper med lim. Noen er selvklebende. De har dette på butikker som Biltema, Jernia, Clas Ohlson, Maxbo, Byggmax, Jula m.fl.

Det ligger videoer om det på https://www.youtube.com/results?search_query=tetningslister+vindu

Hvis du leier kan det hende eieren er villig til å skru ned leien en måned hvis du bytter/setter på slike selv. Eller evt bare betale hva de koster. De er ikke så dyre heller, er jo bare gummi og litt lim.

Enda enklere er å skru ned varmen og lukke døra i rom man ikke skal bruke på noen timer. Spesielt om vinteren. Dette kan man også kjøre timere/tidsbrytere til. Apparat som skrur av strømmen på en panelovn hver morgen mandag-fredag kl 7-15 når man er på jobb. De mest avanserte kan man styre vha app på mobilen slik at man kan starte oppvarming en time før man kommer hjem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sånt kan skje. Hendelser. Det er derfor det er så viktig å ha et såkalt buffer som et minimum av sparing. Jeg har sett økonomer anbefale 2-3 månedslønner i buffer (jeg synes selv det høres lite ut). Feks om man brått må ha omfattende tannbehandling, bilen eller vaskemaskinen eller ekteskapet ryker. Dette er ikke en gang uvanlige hendelser.  "Buffer"-penger bør være litt vekkgjemt. Feks i et indexfond man ikke kan selge på dagen (om man har dårlig impulskontroll), fond der pengene etter salg ikke kommer før etter 4-7 dager. Til når man virkelig trenger det.

Å ha buffer i et indexfond er jo kun idiotisk! En buffer er penger man skal kunne bruke i en krise, som ofte skjer på dagen. Da trenger man pengene der og da, ikke om noen dager. Med maks uflaks, må man selge med tap da. 

En bufferkonto kan fint stå i en annen bank, men de må være lett tilgjengelig når behovet melder seg.

Anonymkode: 6f81d...f48

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å ha buffer i et indexfond er jo kun idiotisk! En buffer er penger man skal kunne bruke i en krise, som ofte skjer på dagen. Da trenger man pengene der og da, ikke om noen dager. Med maks uflaks, må man selge med tap da. 

En bufferkonto kan fint stå i en annen bank, men de må være lett tilgjengelig når behovet melder seg.

Anonymkode: 6f81d...f48

Er enige i at ikke alt bør være i fine. Du må kunne ha en lett tilgjengelige buffer. Men denne trenger ikke være stor. Det store kan være plassert i fond. 
Hvilken krise gjør at du trenger penger på dagen? 

Anonymkode: 33731...543

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eg er enig i det du skriver, ingenting man må ha, er ikkje enkelt, skjønner ikkje hvorfor vi ikkje har fått opp øynene skikkelig før det var gått så langt, skammer meg noe grusomt for å lat det gå så langt. :(

Vet du - skam hjelper ikke. Drit i det. Virkelig! Gjort er gjort og spist er spist. Fortid, historie, i går, i fjor - du kan ikke gjøre noe med det. NÅ derimot og alt fra og med nå og fremover får du gjort noe med. 

Når jeg peker på tingene og tankegangen er det ikke for å få deg til å skamme deg - det er for få deg til å tenke på en ny måte. Som nevnt før: selv om jeg aldri hadde 500.000 i forbruksgjeld så hadde jeg mye.  Jeg har snudd det! Jeg har gått fra flere 100.000 i minus i usikret forbruksgjeld til positiv formue og boliglån sikret i en bolig og der jeg har betalt mer enn minimum en stund for å sikre min økonomi ytterligere. Kan jeg så kan dere.

MEN: Jeg har ikke - etter at jeg ble skilt - hatt betalingsanmerkninger. Og det er der dere må begynne. Skulle det vise seg at dere ikke får til gjeldsordning, sørg for at dere betaler slik at dere er kredittverdige. Det meste kan løses med refinansiering til nye lån dersom man ikke har anmerkninger. Det var slik jeg ordet min økonomi - ørten lån i forskjellige størrelser og med syke renter og kredittkort ble refinansiert slik at jeg gikk fra 11 maxede kredittkort til 2 forbrukslån og til slutt 1. Så fikk jeg boliglån gjennom husbanken og etter noen år kunne jeg refinansiere resten inn i boligen som jeg hadde betalt ned på og som også hadde økt i verdi. Jeg begynte på jobben i 2007 og i 2013 slukte boliglånet resten av forbrukslånet. Som du ser tar det tid dessverre - men det var bare en kort periode av dette der jeg levde fra hånd til munn uten luksus.

Anonymkode: f08a6...b9f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk forresten om organisasjonen Hjelpende Hender finnes i deres kommune. De kan kanskje bidra med å gi dere gratis mat fra privatpersoner slik at dere kan betale ned mer på gjelda.

Dere må også benytte dere av Fattighuset, Frelsesarméen (hvis de har lignende tilbud) etc. 

❤️ 

Anonymkode: d0bda...8a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en lei situasjon, ts. Jeg har selv vært i en situasjon med mye gjeld og anmerkninger, og det var fælt. For mi del skyldtes det rett og slett depresjon og postkasseskrekk og irrasjonell frykt for å ta kontakt med kreditorer, og da gikk det virkelig langt. Det var ingen luksusfelletalkter på meg, alle pengene mine gikk til gebyrer og salærer. Jeg levde for eksempel uten sofa og sofabord i fire år og TV hadde jeg ikke på mange år, ikke bil heller, selvsagt. Nå trengte jeg heller ikke bil, så der var jeg jo "heldig". Kredittkort, forbrukslån etc har jeg aldri hatt, mitt problem var bare faste utgifter og legeregninger som vokste seg gigantiske. 

Med dette bakteppet synes jeg dessverre det var rimelig idiotisk å ta opp lån for å kjøpe innbo hvis man ikke vet at man kan betale tilbake hver måned, men gjort er gjort. 

Det er tankegangen som må endres. Du sier du har satt ned forsikringene med en tusenlapp, men du svarer fortsatt ikke alle her som påpeker at du/dere ikke trenger og virkelig ikke har råd til annen forsikring enn på bilen og helst innbo (avhengig av hvor mye innbo er verdt). Jeg har aldri hatt råd til noe annet enn dette (jeg har barn). Da vil dere betale kanskje 1500 kroner i måneden; 750 pr person. 

Strømmen er uforståelig dyr. Jeg regner med at du satt opp snittpris for hele året i budsjettet ditt?

Telefonutgiftene er uforståelig høye. Husk at hver eneste hundrelapp dere bruker er en prioritering: hundre kroner på en kebab eller en T-skjorte betyr hundre kroner man ikke kan bruke på andre ting, som gjeld, sparing, ferie, strømregning. 

Det virker som om det er den del ting du tror du må ha, som masse dyre forsikringer og dyre telefoner, og det må du ikke, Kan denne tankegangen ligge bak andre utgiftsposter også? 

Anonymkode: 2d381...b71

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er en lei situasjon, ts. Jeg har selv vært i en situasjon med mye gjeld og anmerkninger, og det var fælt. For mi del skyldtes det rett og slett depresjon og postkasseskrekk og irrasjonell frykt for å ta kontakt med kreditorer, og da gikk det virkelig langt. Det var ingen luksusfelletalkter på meg, alle pengene mine gikk til gebyrer og salærer. Jeg levde for eksempel uten sofa og sofabord i fire år og TV hadde jeg ikke på mange år, ikke bil heller, selvsagt. Nå trengte jeg heller ikke bil, så der var jeg jo "heldig". Kredittkort, forbrukslån etc har jeg aldri hatt, mitt problem var bare faste utgifter og legeregninger som vokste seg gigantiske. 

Med dette bakteppet synes jeg dessverre det var rimelig idiotisk å ta opp lån for å kjøpe innbo hvis man ikke vet at man kan betale tilbake hver måned, men gjort er gjort. 

Det er tankegangen som må endres. Du sier du har satt ned forsikringene med en tusenlapp, men du svarer fortsatt ikke alle her som påpeker at du/dere ikke trenger og virkelig ikke har råd til annen forsikring enn på bilen og helst innbo (avhengig av hvor mye innbo er verdt). Jeg har aldri hatt råd til noe annet enn dette (jeg har barn). Da vil dere betale kanskje 1500 kroner i måneden; 750 pr person. 

Strømmen er uforståelig dyr. Jeg regner med at du satt opp snittpris for hele året i budsjettet ditt?

Telefonutgiftene er uforståelig høye. Husk at hver eneste hundrelapp dere bruker er en prioritering: hundre kroner på en kebab eller en T-skjorte betyr hundre kroner man ikke kan bruke på andre ting, som gjeld, sparing, ferie, strømregning. 

Det virker som om det er den del ting du tror du må ha, som masse dyre forsikringer og dyre telefoner, og det må du ikke, Kan denne tankegangen ligge bak andre utgiftsposter også? 

Nettopp!!! 

Anonymkode: 828a8...32f

AnonymBruker
Skrevet

Så leit å høre. Har ikke lest alle 11 sidene, men er lånene en del av de største utgiftspostene bør dere se på noe som heter refinansiering (ryddig info her https://lanfordeg.no/refinansiering/). Bli kvitt smålån/kredittkortgjeld her og der og bak det inn i 1 lån. Helst boliglånet, om mulig. Men om ikke uansett prøv å få det inn i 1 lån. Ikke bare sparer man da penger, men blir mye mer oversiktlig.... (snakker av erfaring). 

Ønsker dere lykke til. 

Anonymkode: c4780...754

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eg har snakket med tlf selskapet tidligere og trudde eg fikk en god deal, da han sa dette var det lengste han kunne gå ned, innser nå etter å lest alle svarene her at det er feil. Og eg må ta meg en runde til med det. Forsikringen skal eg ordne også, men hva skal eg sei til f eks til tlf selskapene? Eg biter jo rett på når han sier dette er det billigste osv :( ka er det billigste tlf selskapet? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 15.34):

Totalt er summen ca 1mill. 

dette bør dere refinansere. Det er det mye penger å spare på, også uten pant i bolig.

Anonymkode: 9037f...7a9

Skrevet

Jeg har ikke lest alle sidene men du kan ringe nav gjeldsrådgiving? Hvorfor er ikke gjeldsordning noe tema? Og hvorfor ønsker ikke kreditorene og samarbeide med dere? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eg har snakket med tlf selskapet tidligere og trudde eg fikk en god deal, da han sa dette var det lengste han kunne gå ned, innser nå etter å lest alle svarene her at det er feil. Og eg må ta meg en runde til med det. Forsikringen skal eg ordne også, men hva skal eg sei til f eks til tlf selskapene? Eg biter jo rett på når han sier dette er det billigste osv :( ka er det billigste tlf selskapet? 

Talkmore forhåndsbetalt er billig. Og som sagt tidligere i tråden, det kreves ikke kredittsjekk.

Anonymkode: 725fe...ed2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Talkmore forhåndsbetalt er billig. Og som sagt tidligere i tråden, det kreves ikke kredittsjekk.

Anonymkode: 725fe...ed2

Ok, takk for tilbakemelding, skal sjekke det ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...