AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #181 Skrevet 30. april 2021 Nå har eg stått på i hele dag, er ikke kommet så godt i gang, forsikringsselskapet har eg snakket med, prisen var 5500kr,vi er nå nede i 4210kr. Er fortsatt høyt, men skal ikke gi meg enda. Har solgt litt, fått inn nå 4000kr. Og alt eg får inn går rett på gjeld. Anonymkode: 955db...367 10
Gjest RockOn Skrevet 30. april 2021 #182 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei selvfølgelig ikke. Kritiske spørsmål tyder jo bare på at jeg er uten empati og ønsker TS alt vondt. Anonymkode: 828a8...32f TS snakker om mangel på nattesøvn og en situasjon der alt kan rase sammen, og så kommer du med dine kritiske spørsmål. Nei, det virker absolutt ikke som du har for mye empati.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #183 Skrevet 30. april 2021 RockOn skrev (25 minutter siden): TS snakker om mangel på nattesøvn og en situasjon der alt kan rase sammen, og så kommer du med dine kritiske spørsmål. Nei, det virker absolutt ikke som du har for mye empati. Det jeg sier 😊 Anonymkode: 828a8...32f 1
Gjest Blondie65 Skrevet 30. april 2021 #184 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har eg stått på i hele dag, er ikke kommet så godt i gang, forsikringsselskapet har eg snakket med, prisen var 5500kr,vi er nå nede i 4210kr. Er fortsatt høyt, men skal ikke gi meg enda. Har solgt litt, fått inn nå 4000kr. Og alt eg får inn går rett på gjeld. Anonymkode: 955db...367 Forsikringsselskapet har konkurrenter. Foreslår at du får inn priser fra andre. Ellers må dere rett og slett vurdere om dere har råd til denne typen forsikringer nå. Som flere har påpekt så må man ha innbo og bilforsikring, alt annet er noe dere nå ikke har råd til.
Apis Skrevet 30. april 2021 #185 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå har eg stått på i hele dag, er ikke kommet så godt i gang, forsikringsselskapet har eg snakket med, prisen var 5500kr,vi er nå nede i 4210kr. Er fortsatt høyt, men skal ikke gi meg enda. Har solgt litt, fått inn nå 4000kr. Og alt eg får inn går rett på gjeld. Anonymkode: 955db...367 Er dere organisert? Min fagorganisasjon har bla innboforsikring i medlemskapet. 1
amit Skrevet 30. april 2021 #186 Skrevet 30. april 2021 On 4/29/2021 at 5:03 PM, AnonymBruker said: Her er et budsjett. Da har eg ikkje tatt med det vi henger etter med, bare dei faste utgiftene i mnd. Og inntekten. Ser her at vi er 2000 i + om vi bare hadde de faste, men pr dags dato henger vi etter og dermed er det -. Anonymkode: 955db...367 20 000 kr i måneden på lån høres veldig mye ut. Det blir 240 000 kr per år, og dersom dere har et lån på 1 million, er det 24% pr år. Kjenner dere en person, f eks en gammel tante, som har penger i banken? Spør ”tante” om å få låne en million, og tilby henne en rente på f eks 6 % pr år. Rente på høyrentekonto er nå ca 1 %, så ”tante” vil tjene ca 5% per år, eller rundt 50 000 kroner i året, på å gå inn på dette tilbudet. Hvis dere tilbyr henne 12% per år, så vil hun tjene ca 110 000 kroner i året, og dere vil fortsatt spare 120 000 kroner i året eller 10 000 kroner i måneden. Ulempen for ”tante” er selvsagt at hun ikke får noen sikkerhet på lånet. Men hvis hun kjenner dere, og vet at pengene ikke vil gå til fyll og narkotika, så vil hun antagelig gå inn på tilbudet. For dere vil dette bety en stor besparelse: 15 000 kroner pr måned eller 180 000 kroner per år dersom ”tante” godtar 6% pr år, eller 10 000 kroner pr måned eller 120 000 kroner pr år dersom ”tante” forlanger 12%. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #187 Skrevet 30. april 2021 amit skrev (3 minutter siden): 20 000 kr i måneden på lån høres veldig mye ut. Det blir 240 000 kr per år, og dersom dere har et lån på 1 million, er det 24% pr år. Kjenner dere en person, f eks en gammel tante, som har penger i banken? Spør ”tante” om å få låne en million, og tilby henne en rente på f eks 6 % pr år. Rente på høyrentekonto er nå ca 1 %, så ”tante” vil tjene ca 5% per år, eller rundt 50 000 kroner i året, på å gå inn på dette tilbudet. Hvis dere tilbyr henne 12% per år, så vil hun tjene ca 110 000 kroner i året, og dere vil fortsatt spare 120 000 kroner i året eller 10 000 kroner i måneden. Ulempen for ”tante” er selvsagt at hun ikke får noen sikkerhet på lånet. Men hvis hun kjenner dere, og vet at pengene ikke vil gå til fyll og narkotika, så vil hun antagelig gå inn på tilbudet. For dere vil dette bety en stor besparelse: 15 000 kroner pr måned eller 180 000 kroner per år dersom ”tante” godtar 6% pr år, eller 10 000 kroner pr måned eller 120 000 kroner pr år dersom ”tante” forlanger 12%. TS har allerede skrevet at de har ingen i familiene som kan hjelpe. Anonymkode: 725fe...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #188 Skrevet 30. april 2021 Er dere insolvent/konkurs så kan dere ikke disponere midlene deres fritt. Finn først ut hva dere har krav til å sitte igjen med av til livsopphold.ikke sifo men namsmannen satser. prøv å inngå avtaler med kreditorer dere kan holde, realisere verdier,følge livsoppholdsatser og fordele overskuddet til kreditorer uten å forfordele.hvis ikke vil namsmannen da gjøre det for dere med påfølgende lønnstrekk,tvangssalg etc. Ved tvang bestemmer inkasso selskapet hva trekket skal dekke, mest sannsynlig er det renter og gebyrer de vil dekke først.og man blir aldri ferdig. Til inkasso selskaper sier dere at dere ønsker å betale hovedkravet først, fordi det påløper ikke renter på forsinkelsesrenter.renteomkostninger vil etterhvert stoppe opp når hovedkravet er nedbetalt. Gjør dere det så er det ikke hjemmel for trekk i lønn. Jeg er konk, har 8-9 inkasso saker, følger lovverket(dekningsloven) til punkt og prikke har ikke lønnstrekk, grunnlag for rettslige skritt eller betalingsanmerkninger. Anonymkode: d4a71...ead 1
Gjest Blondie65 Skrevet 1. mai 2021 #189 Skrevet 1. mai 2021 Her er livsoppholdssatsene på gjeldsordning. Foreslår at dere allerede nå innarbeider disse som budsjettet deres - klarer dere å justere ned alle kostnader slik at dere kan leve etter det? Og i tilfelle dere ikke har funnet frem til det selv, her er mer informasjon om gjeldsordning. Her står det blant annet at en kan i særskilte tilfeller få beholde bil av nøktern verdi.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #191 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): spleis.no ? Anonymkode: d0bda...8a0 Har vurdert noen gangen, men eg tør ikkje 😩 ikkje selv, hadde noen laget det til oss og vi kunne vært anonyme hadde eg sagt ja. Men vil ikkje offentliggjøres slik. Det har eg ikkje nerver til. 😢 Anonymkode: 955db...367
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #192 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): spleis.no ? Anonymkode: d0bda...8a0 Hvorfor skal noen gi penger til noen som sitter i driten på grunn av at de ikke har lært seg håndtering av penger? I så fall spleis til en økonomisk rådgiver i stedet. Anonymkode: 828a8...32f 9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #193 Skrevet 1. mai 2021 Dr.Oetker skrev (22 timer siden): Om du ønsker, send meg en PM så kan vi ta en gjennomgang av alt hos dere. Jeg kan skrive mer om meg selv om du sender meg en pm. Om jeg hadde fått provisjon på alle jeg har hjulpet med økonomi, hadde jeg vært rik Jeg forstår om dere er skeptisk, men start med en PM så kan dere få telefonnr mitt også kan vi snakke sammen først. Kan vise hva jeg har av regnskap og budsjetter hos meg selv også kan jeg hjelpe dere med å sette opp. Jeg kan også ta telefoner for dere for hjelpe med forsikringer osv for å få ned utgiftene dere. Ikke ts, men 😍😍😍😍😍😍😍😍😍 Anonymkode: 8dcb9...dc7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #194 Skrevet 1. mai 2021 Slike spleiser pleier uansett ikke dra inn mange kronene, så det er like greit at det prosjektet ikke blir noe av. Anonymkode: 725fe...ed2 1
Gjest Blondie65 Skrevet 1. mai 2021 #195 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): spleis.no ? Anonymkode: d0bda...8a0 Jeg ser stadig vekk at man skal oppfordre folk til å tigge penger i slike sammenhenger. Hvorfor foreslår du ikke at TS skal stille seg opp på et gatehjørne med plakat med hvor folk kan Vipp'se pengene sine? Eller med luen i hånden for kontant tigging. Ærlig talt ... har man rotet det til økonomisk får man også rydde selv og ikke tigge.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. mai 2021 #196 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Har vurdert noen gangen, men eg tør ikkje 😩 ikkje selv, hadde noen laget det til oss og vi kunne vært anonyme hadde eg sagt ja. Men vil ikkje offentliggjøres slik. Det har eg ikkje nerver til. 😢 Anonymkode: 955db...367 Dette fatter jeg ikke. Du vil ikke selv offentliggjøre at du har tullet det til men ville gladelig tatt i mot penger dersom noen andre hadde offentliggjort navnet deres? Så du mener at dette problemet er noe noen andre skal løse for deg?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #197 Skrevet 1. mai 2021 Blondie65 skrev (8 minutter siden): Dette fatter jeg ikke. Du vil ikke selv offentliggjøre at du har tullet det til men ville gladelig tatt i mot penger dersom noen andre hadde offentliggjort navnet deres? Så du mener at dette problemet er noe noen andre skal løse for deg? Blondie65 skrev (9 minutter siden): Jeg ser stadig vekk at man skal oppfordre folk til å tigge penger i slike sammenhenger. Hvorfor foreslår du ikke at TS skal stille seg opp på et gatehjørne med plakat med hvor folk kan Vipp'se pengene sine? Eller med luen i hånden for kontant tigging. Ærlig talt ... har man rotet det til økonomisk får man også rydde selv og ikke tigge. Er helt enig! Burde heller få hjelp til å lære seg å bruke penger. Selv om det er fryktelig enkelt: ikke ta forbrukslån og ikke bruk mer penger enn du har. Anonymkode: 828a8...32f 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #198 Skrevet 1. mai 2021 Man må akseptere at man har de midlene man har. Eller skaffe seg større inntekter. Tigging osv er forbeholdt de som ikke har midler til livsopphold. Følg livsopphold budsjett,øker gjelden fortsatt, søk gjeldsordning. ingen kan kreve at man gjør mer enn det. Så enkelt og så vanskelig er det for noen. Anonymkode: d4a71...ead
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #199 Skrevet 1. mai 2021 Nå har ikke jeg lest hele tråden men ønsker å komme med mine meninger og erfaringer. Først av alt. Viktigst å erkjenne at regninger kommer ikke bare av seg selv. Alt som skjer deg økonomisk skjer fordi du levd over evne og/eller ikke sikret deg godt nok. Dette er din feil og nå må du sette deg ned å ta tak i livet ditt. Du må sette opp budsjett og langsiktig plan for når gjelden er nedbetalt. Kutte ut alt som røyk, snus, brus, og annet kos. Bil bør du selge. Ta sykkel og buss. Bilen er ofte den verste utgiftsposten med lån, EU-kontroll, reparasjoner, forsikring og drivstoff. Se om du kan få billigere forsikringer en plass. Se om du kan få ned kostnadene på lån. Refinansier, frys rente osv. prøv hver måned på ny. Plutselig sier di ja. Se etter billigere bolig. Eventuelt en bolig som ligger godt plassert i forhold til buss/tog. Søk nye jobber, jobb mye overtid. Minste lille krone du tjener ekstra, legger du på sparing eller gjeld. Vil du, så klarer du det. luksusfellen er bare tull. De hjelper med ting som du fint kan klare selv. I tillegg så er det ikke helt sant alt det di sparer deg for. Bare det å faktisk begynne å betale, sparer deg for masse peng. I tillegg når du ser inntektene til folk på LF så hvilken den hanske høy. Det er fordi de tar siste 12 måneden å deler på 12. dette inkludert feriepenger. Totalt sett riktig, men det viser et falskt bilde av hva du faktisk pleier å ha per måned. Men jeg ser ofte på LF. Mye humor.. Det verste jeg vet er å se en 40+ med røyken i kjeften og en redbull på bordet sitte å syte over penger... Jeg snakker av egen erfaring. Har hatt mye gjeld av ulike årsaker i mange år. Har fortsatt en god del igjen, men jeg vet også eksakt hvilken dato jeg senest er gjeldsfri. Lever på et minimum døgnet rundt. Klarer meg helt fint. Er en vanesak. Fryseboks er smart ting. Kjøp mat på tilbud å frys inn. En kjøttboller XXL pakke på Rema koster rundt 40kr. Denne kan deles opp til 5 middager. Kjøp varer med kort holdbarhet til halv pris. Du må leve etter evne. Satt lit på spissen. Hvis du mø flytte til Nord-Norge og bo i skogen i 5 år for å rette opp livet, så gjør det. Så hva med barna? Hvis barna får mat på bordet, gå i skole, og har det bra så er det helt fint fir di i noen år. Verre om du ikke tar tak, å deg aldri blir bedre. Anonymkode: 33731...543 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #200 Skrevet 1. mai 2021 Blondie65 skrev (39 minutter siden): Dette fatter jeg ikke. Du vil ikke selv offentliggjøre at du har tullet det til men ville gladelig tatt i mot penger dersom noen andre hadde offentliggjort navnet deres? Så du mener at dette problemet er noe noen andre skal løse for deg? Nei, det er ikkje det eg never, blei litt feil skrevet, var ikkje sånn ment. Eg ville ikkje ha offentliggjort meg og min situasjon slik, men hadde eg vært "åpen" til alle om dette og la og si en venninne hadde laget et spleis "hjelp min vennine.." et eller annet, hadde eg vært takknemlig, men er aldri noe eg kunne gjort, eller spørt noen om å gjort. Forklarte meg litt dårlig, men håper dere forstår. Eg ønsker å rydde opp i økonomien og ta lærdom av dette rote eg har laget Anonymkode: 955db...367 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå