tussi84 Skrevet 30. april 2021 #161 Skrevet 30. april 2021 Her var det mange svar som ikke hjelper ts og familien så mye. Det er helt tydelig at det er forbruksgjelden som er problemet, og at gjelden bare vokser når de betaler minstebeløp til alle kreditorene sine. Det er ikke mye å spare inn på andre utgiftspost som de har, bortsett fra redusere forsikringer, evt bytte mobil abonnement. Bil må de ha grunnet jobb og bhg, og 8500 kr i leiepris er rimelig når de er så mange i familien. Jeg er ikke helt med på hvor gamle barna er, men ifg budsjett så går 6500 kr ut til Sfo og bhg utgifter, men så snakker ts om en 13 åring også. Så er det 2 barn under 10, og en på 13 da? I så fall så trenger dere å bruke mye mer enn 2000 kr på Mat. Det er beregnet ca 2500 kr på mat bare for en person, og det regnes som nøkternt forbruk. Her er satsene for hva deres familie skal bruke i mnd ifg sifo sitt budsjett: Månedlige utgifter for hele husholdet Person 1: Kvinne 31 til 50 år. Person 2: Mann 31 til 50 år. Person 3: Gutt 3 år som går i barnehagen. Person 4: Jente 6 til 9 år som går heldag i SFO. Person 5: Gutt 10 til 13 år. Individspesifikke utgifter Mat og drikke *10 728 Klær og sko *3 064 Personlig pleie *1 656 Lek og mediebruk *4 344 Reise (kollektivt)2 310 Spedbarnsutstyr0 Sum22 102 * For dette forbruksområdet beregnes en stordriftseffekt på 20 prosent Husholdsspesifikke utgifter Andre dagligvarer770 Husholdningsartikler700 Møbler860 Mediebruk og fritid2 020 Bil (drift og vedlikehold)3 925 Barnehage3 135 Aktivitetsskole (SFO)3 174 Sum14 584 forbruk Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen 36 686 I tillegg kommer husleia deres på 8500 kr.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #162 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men noen ganger trenger man kanskje også å høre sannheten? At står man i så mye gjeld må man faktisk ikke ha dyre mobilabonnement og til en annen gang så må du ikke låne penger til innbo! Man får tak i brukte ting. TS sier hun vurderer å opprette spleis, hvorfor skal noen spleise på å hjelpe noen ukritisk som tydelig ikke har lært seg hvordan økonomi fungerer? Anonymkode: 828a8...32f Trenger å høre sannheten? Hva da? At en anonym person på et forum idioterklærer deg? Du har kanskje, mest sannsynlig aldri vært i ts's situasjon, men det har jeg, og en ting kan jeg love, "sannheten" buldrer på i både hode og kropp, døgnet rundt. Heier på deg ts, gjør som Blondie sier, kontakt namsmannen og få informasjon og satt i gang prosessen med å søke om gjeldsordning. Dere kommer til å ha mye bedre råd enn hva dere har i dag. Ikke minst kan dere kanskje få sove igjen om natta. Anonymkode: 2a896...2e3 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #163 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hva gjorde dere da dere visste at dere ikke kunne prioritere lånet den måneden, da? Jeg har på følelsen av at det er noe dere ikke forteller her. Min manns økonomi er rotete, og jeg har åpnet en god del purrebrev, inkassovarsler og lignende på hans vegne. Det jeg vet, er at man får ganske mange varsler før de slenger på ekstragebyr av den størrelsen. De ringer, sender sms og e-post. Man har god tid på seg til å be om utsettelse. Anonymkode: 725fe...ed2 Dette var gebyret vi fikk. Men det skal sies at dette lånet er grusomt, vi betaler minste sum 1050kr i mnd, lånet går ned med 100kr i mnd. Eg har tatt kontakt med de idag og venter på svar. Anonymkode: 955db...367 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #164 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Trenger å høre sannheten? Hva da? At en anonym person på et forum idioterklærer deg? Du har kanskje, mest sannsynlig aldri vært i ts's situasjon, men det har jeg, og en ting kan jeg love, "sannheten" buldrer på i både hode og kropp, døgnet rundt. Heier på deg ts, gjør som Blondie sier, kontakt namsmannen og få informasjon og satt i gang prosessen med å søke om gjeldsordning. Dere kommer til å ha mye bedre råd enn hva dere har i dag. Ikke minst kan dere kanskje få sove igjen om natta. Anonymkode: 2a896...2e3 Takk for tilbakemelding. Vi skal gjøre alt vi kan. Vi er desperate. Og søvn har vært mangelfullt i lang lang tid. Håper vi får til noe. Anonymkode: 955db...367 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #165 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Trenger å høre sannheten? Hva da? At en anonym person på et forum idioterklærer deg? Du har kanskje, mest sannsynlig aldri vært i ts's situasjon, men det har jeg, og en ting kan jeg love, "sannheten" buldrer på i både hode og kropp, døgnet rundt. Heier på deg ts, gjør som Blondie sier, kontakt namsmannen og få informasjon og satt i gang prosessen med å søke om gjeldsordning. Dere kommer til å ha mye bedre råd enn hva dere har i dag. Ikke minst kan dere kanskje få sove igjen om natta. Anonymkode: 2a896...2e3 Jeg har ikke idioterklært noen, stiller kritiske spørsmål til hvorfor man havner i en slik situasjon. Og om TS egentlig forstår økonomi i det hele tatt. Hvorfor forstår ikke TS selv at å kanskje vi burde få mer inntekter? Hvordan? Jo jobbe mer? Tas har skrevet at mannen alt har fått jobbe litt ekstra i helger. Men hva gjør at dette må fortelles? Hvorfor er ikke det en selvfølge? Hvorfor er det ikke en selvfølge at man ikke tar opp forbrukslån til å kjøpe innbo? At man ikke tar forbrukslån til noe med mindre man kan betale det ned så raskt at man slipper rentene. ( kredittkort) Hvorfor kutter man ikke ned på unødvendige ting, eller går gjennom økonomien sin når en er i en knipe? Hvor gikk det galt. Hvilken forståelse av penger er det som mangler? Hvorfor skal andre bidra på spleis til noen som åpenbart ikke kan å bruke penger i det hele tatt? Anonymkode: 828a8...32f 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #166 Skrevet 30. april 2021 Et lite tilsvar til de som mener inntekt på 48.000 er så lite; Vi har samlet 50.000. Har to barn, bil, hus og barn. Vi lever helt greit, men sparer alltid til det vi ønsker oss. Unngår man store lån lever man helt greit på to inntekter rundt 25.000. Anonymkode: 179b8...9a0 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #167 Skrevet 30. april 2021 Meg AnonymBruker over; Jeg ønsker dere lykke til og heier på dere. Det er så mange omstendigheter i livet som kan føre til økonomiske problemer. Anonymkode: 179b8...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #168 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette var gebyret vi fikk. Men det skal sies at dette lånet er grusomt, vi betaler minste sum 1050kr i mnd, lånet går ned med 100kr i mnd. Eg har tatt kontakt med de idag og venter på svar. Anonymkode: 955db...367 Jeg tviler ikke på at lånet er grusomt. Poenget mitt er at gebyret kunne ha vært unngått om dere hadde hatt en dialog med långiver og bedt om utsettelse. Anonymkode: 725fe...ed2 2
Apis Skrevet 30. april 2021 #169 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette var gebyret vi fikk. Men det skal sies at dette lånet er grusomt, vi betaler minste sum 1050kr i mnd, lånet går ned med 100kr i mnd. Eg har tatt kontakt med de idag og venter på svar. Anonymkode: 955db...367 Så bra, har en kompis som fikk forhandlet ned gammel gjeld hos Kredinor forrige uke, fra 70000 til 50000, gjeld som oppstod i en dårlig periode i livet hans, så de er å snakke til, bare dere har noe å vise til, som at det ikke er viljen til å rydde opp det står på, men evnen.
Grandidosa83 Skrevet 30. april 2021 #170 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er forsikring på meg, barna (3), inbo, samboer, død, sjukdom. Bil. Anonymkode: 955db...367 Det er fremdeles veldig høyt. Vi har hele reglen din + boligforsikring for ca 30 000,- i året
Humas Skrevet 30. april 2021 #171 Skrevet 30. april 2021 Hvis dere skal søke Gjeldsordning må dere redusere kostnader, like godt å gjøre det allerede. Forsikringer bør da ikke være mer enn på bil (+ev innbo). Mobil, maks 600/mnd. Impulshopping vekk, ukeshandle rimelig mat med handleliate. Så må dere finne ut hvorfor dere har forbruksgjeld. Lån til å kjøpe det man trenger ved samlivsbrudd? Da er allerede tankene litt feil. Jeg kjøpte alt jeg trengte brukt på Finn, totalt maks 5000, nå man så kan man. Hva brukte samboer det på? Spill, bil og dårlig impulskontroll, dyr mat, drikke/spise ute er ikke uvanlige poster. Man må slutte 100% med det, ev snakke med psykolog. Holder ikke bare å få slettet gjeld, holdningsendring og vilje må til. 3
Apis Skrevet 30. april 2021 #172 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har ikke idioterklært noen, stiller kritiske spørsmål til hvorfor man havner i en slik situasjon. Og om TS egentlig forstår økonomi i det hele tatt. Hvorfor forstår ikke TS selv at å kanskje vi burde få mer inntekter? Hvordan? Jo jobbe mer? Tas har skrevet at mannen alt har fått jobbe litt ekstra i helger. Men hva gjør at dette må fortelles? Hvorfor er ikke det en selvfølge? Hvorfor er det ikke en selvfølge at man ikke tar opp forbrukslån til å kjøpe innbo? At man ikke tar forbrukslån til noe med mindre man kan betale det ned så raskt at man slipper rentene. ( kredittkort) Hvorfor kutter man ikke ned på unødvendige ting, eller går gjennom økonomien sin når en er i en knipe? Hvor gikk det galt. Hvilken forståelse av penger er det som mangler? Hvorfor skal andre bidra på spleis til noen som åpenbart ikke kan å bruke penger i det hele tatt? Anonymkode: 828a8...32f Noen ganger er det ting utenfor egen kontroll som starter en dårlig rekke med hendelser som gjør at man dessverre kan ta dårlige avgjørelser, det er det som kalles livet av enkelte, og er gjerne forårsaket av hendelser som skilsmisser, ulykker, sykdom, det å miste jobben etc.. og disse er gjerne så psykisk krevende så en ikke klarer å holde hodet kaldt. Men heldigvis er disse episodene så lærerike for mange at de ikke ville være foruten opplevelsen heller. Da det blir sagt at en lærer mye om seg selv. 1
Gjest Dr.Oetker Skrevet 30. april 2021 #173 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er forsikring på meg, barna (3), inbo, samboer, død, sjukdom. Bil. Anonymkode: 955db...367 Om du ønsker, send meg en PM så kan vi ta en gjennomgang av alt hos dere. Jeg kan skrive mer om meg selv om du sender meg en pm. Om jeg hadde fått provisjon på alle jeg har hjulpet med økonomi, hadde jeg vært rik Jeg forstår om dere er skeptisk, men start med en PM så kan dere få telefonnr mitt også kan vi snakke sammen først. Kan vise hva jeg har av regnskap og budsjetter hos meg selv også kan jeg hjelpe dere med å sette opp. Jeg kan også ta telefoner for dere for hjelpe med forsikringer osv for å få ned utgiftene dere.
Gjest RockOn Skrevet 30. april 2021 #174 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men noen ganger trenger man kanskje også å høre sannheten? At står man i så mye gjeld må man faktisk ikke ha dyre mobilabonnement og til en annen gang så må du ikke låne penger til innbo! Man får tak i brukte ting. TS sier hun vurderer å opprette spleis, hvorfor skal noen spleise på å hjelpe noen ukritisk som tydelig ikke har lært seg hvordan økonomi fungerer? Anonymkode: 828a8...32f TS spurte om råd til hvordan hun kunne løse en vanskelig situasjon. Hun spurte ikke om din mening om hennes situasjon. Men å si at hun bør se på forsikringene og endre på mobilabonnementet er konkrete råd som faktisk har noe for seg.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #175 Skrevet 30. april 2021 RockOn skrev (1 minutt siden): TS spurte om råd til hvordan hun kunne løse en vanskelig situasjon. Hun spurte ikke om din mening om hennes situasjon. Men å si at hun bør se på forsikringene og endre på mobilabonnementet er konkrete råd som faktisk har noe for seg. Dette har jeg gitt råd om. Men ville antatt at slikt egentlig var gjort fra før. Før man vurderer å legge ut spleis og forhandle med kreditorer. Anonymkode: 828a8...32f 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #176 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er forsikring på meg, barna (3), inbo, samboer, død, sjukdom. Bil. Anonymkode: 955db...367 Jeg hadde kuttet ut helseforsikringene, dette er svært dyrt. Har aldri hatt slik forsikring, og dere har jo rett og slett ikke råd til det. Bil og innbo er det eneste som er tvingende nødvendig. Anonymkode: 5b5cf...901 5
Gjest RockOn Skrevet 30. april 2021 #177 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette har jeg gitt råd om. Men ville antatt at slikt egentlig var gjort fra før. Før man vurderer å legge ut spleis og forhandle med kreditorer. Anonymkode: 828a8...32f Dette har de forsøkt.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #178 Skrevet 30. april 2021 RockOn skrev (1 time siden): Dette har de forsøkt. Ja, men før dette burde de vel ha gått gjennom økonomien sin og laget en plan. Men bra dette er i gang nå 😊🥰 Jeg heier tross alt på TS og ønsker at det skal gå i orden. Anonymkode: 828a8...32f 1
Gjest RockOn Skrevet 30. april 2021 #179 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, men før dette burde de vel ha gått gjennom økonomien sin og laget en plan. Men bra dette er i gang nå 😊🥰 Jeg heier tross alt på TS og ønsker at det skal gå i orden. Anonymkode: 828a8...32f Det har ikke akkurat virket sånn før nå.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #180 Skrevet 30. april 2021 RockOn skrev (1 time siden): Det har ikke akkurat virket sånn før nå. Nei selvfølgelig ikke. Kritiske spørsmål tyder jo bare på at jeg er uten empati og ønsker TS alt vondt. Anonymkode: 828a8...32f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå