Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jobber selv som økonomiskrådgiver og dette er jeg sterkt uenig i. Det er på ingen måte økonomisk lønnsomt å betale ned et lite lån på 5% framfor å betale ned på et større lån med 15%. Ryddigere, ja. Men når det er snakk om slike store summer, så er man helt avhengig av å kvitte seg med det som trekker mest penger. 

På samme måte som at man ikke betaler ned studielånet før huslånet, selv om studielånet er mindre er renta mye lavere. 

Anonymkode: f982a...5e7

Et lite fillelån ville jeg betalt ned først, selv om renta er lavere. Ikke bare fordi det er ryddig, men fordi gebyrene er de samme uansett størrelsen på lån. 

Anonymkode: 725fe...ed2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan er det nyttig for situasjonen? Jeg tenker at det er dømmende når det bare sies for å, si det sånn, sette seg selv i bedre lys.  Forskjellen er 

-Jeg har lurt på å ta opp gjeld på 1 mill i forbrukslån.

- DET HADDE JEG ALDRI GJORT!! DET ER GALSKAP!  

og..

-jeg har en million i forbruksgjeld, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, vi er desperate.

- DET HADDE JEG ALDRI GJORT. 

Anonymkode: 8dcb9...dc7

Men hvorfor snakke med folk om ting og tang de ikke har noe med hvis du ikke liker at de kommer med meningene sine?

AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (12 minutter siden):

Både ja og nei, men så har en en psykologisk faktor med masse mestringsfølelse med det å kvitte seg med masse smålån først, og det er gjerne de som har høyest rente også. Både studielån og huslån er jo en form for investering og ikke det en bør prioritere før forbrukslån/gjeld, det er gjeld fra forbruk en bør kvitte seg med først og gjerne begynne med de minste først. Pga psykologi mer en økonomi.

Man burde ikke se på antall lån man har, men hvor mye man totalt har i gjeld. Da får man mestringsfølelse av å se at gjelda synker, og utgiftene hver måned blir mindre. Hvor mange lån man har er irrelevant, det er summen totalt som betyr noe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS, jeg tror at grunnen til at kreditorerene deres ikke vil inngå avtale er fordi dere ikke har gitt de et detaljert budsjett og fremtidsplan.

Dere skaffe dere en detaljert oversikt over gjelden, inkludert den effektive renten. Dere får det inne på gjeldsregistret. Logg dere inn og skaff dere denne.

Når det kommer til selve nedbetalingen av gjelden er det to måter å gjøre det på. Begge måtene betyr at dere betaler minimum på alle utenom ett lån.

Sett fra økonomisk perspektiv, blir det minst å betale i renter om dere betaler maks hva dere klarer på det lånet med høyest effektive rente.  

Psykologisk føler mange det er best å betale mest på det minste lånet slik at det forsvinner fortest fra gjelden. Og at man deretter betaler ned det nest minste osv osv. 

Begge metodene har samme summen som brukes på nedbetalingen. Når det ene lånet er nedbetalt, brukes tilsvarende sum for å betale ned på neste lånet. 

Men først av alt OVERSIKT! 

Utgiftene deres er for høye på spesielt strøm og forsikring og mobil ut hva jeg husker nå. Dette kan det gjøres noe med. 

Anonymkode: 6f81d...f48

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (14 minutter siden):

Men hvorfor snakke med folk om ting og tang de ikke har noe med hvis du ikke liker at de kommer med meningene sine?

Det er jo akkurat det når en oppretter en tråd på et forum så kan en ikke styre svarene en får, jeg bare forstår ikke behovet for å tråkke over noen som allerede er et stykke nede, med å måtte ytre meningene sine. 

• Liker 3
Skrevet

Er det noen av tingene dere betaler for unødvendige eller noe dere kan klare dere uten, eksempelsvis abonnement på streamingstjenester, gym o.l? Start der. Kjøp FP-produkter og kjør matbudsjett. Gå over til kontantkort hva gjelder mobilregningen.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo akkurat det når en oppretter en tråd på et forum så kan en ikke styre svarene en får, jeg bare forstår ikke behovet for å tråkke over noen som allerede er et stykke nede, med å måtte ytre meningene sine. 

Ingen tråkker på TS her. 

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (Akkurat nå):

Ingen tråkker på TS her. 

Jo, det synes jeg det er flere innlegg her som gjør. 

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

Her er et hjelpemiddel til å regne ut forskjellige måter å betale ned gjeld på. Nedbetalingskalkulator for gjeld - Sumo finans - Sammenlign lån og kredittkort.

Det som er viktig her er at det er surt og vondt å rydde opp i et slikt økonomisk uføre dere er kommet opp i. Drit nå i grunnen til at dere havnet der - men LÆR av det. I fremtiden kan dere ikke løse kjøp av inventar med forbrukslån. Dere kan ikke ha alle slags forsikringer eller dyre mobilabonnement når dere ikke har penger til det. 5.000 kr i kreditt fordi en "måtte ha" et eller annet er fort 10.000-50.000 i løpet av kort tid.

Lær dere å SPARE til ting. Inventar får man på Finn og andre steder. Ja, gjort er gjort og spist er spist - nå snakker jeg om FREMTIDEN. 

Tro meg, jeg har gått i den samme fellen flere ganger - men jeg har lært. Riktignok stoppet jeg lenge før jeg nærmet meg halvparten av en million, men hadde jeg fortsatt så hadde jeg nå vært der dere er nå. 

Dere kan ikke bruke penger dere ikke har. Akkurat nå er det opplagt - fordi dere nå ikke har råd til noe som helst. Men hvis dere skal få orden på det må dere forstå at 5.000 mer i måneden i inntekt betyr ikke 5.000 mer i forbruk - det betyr at alle postene dere har på budsjettet deres kan økes med en andel av de 5.000. Når dere skjønner denne tankegangen er dere i mål og ferdig med problemene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere tjener veldig lite uten å gjøre noe med å øke inntekter. Er dere friske? Er barna friske? Hva jobber dere med i dag? Dere MÅ øke inntekt for å klare dette. En av dere eller begge må finne ekstra jobb. Nei de vokser ikke på trær men det er absolutt mulig å finne bare en leter nok. 

Dere kan ikke være kresen, dere må ta det dere får og jobbe alle helger, helligdager ferier etc. I helsevesen er det godt betalt både helger og røde dager, og det er mange som trenger f eks hvilende nattevakt. Du tjener 20k i mnd. Det er veldig lite for 100% stilling. Jeg jobber i helsevesen nå ved siden av studier, og ved å jobbe de fleste helger og en og annen senvakt så får jeg utbetalt 16000-18000kr. Da jobber jeg ca 40-50%. Og vi har 3 barn, fulltidsstudier og mannen jobber også fult, og når jeg klarer å strekke meg så bør dere også klare det som har mye større økonomisk motivasjon.

Tror ikke dere kvalifiserer til å få offentlig hjelp. Mange som nevner NAV, det er gjerne lang ventetid på å få hjelp der, od den hjelpen er av veldig varierende kvalitet.

Anonymkode: 4ed03...e04

• Liker 2
Gjest Råååsa
Skrevet

Her kommer enda ei avsporing: 

Jeg synes privatøkonomi er spennende og jeg kan mye om temaet. Og jeg vil gjerne hjelpe. 

Men jeg vil også vite hvordan det går, og hvordan det gikk til slutt. Men det får vi ikke om vi angriper TS med masse hvorfor. 

Hun har nok å slite med, så hun vil avstå fra å lese mer i tråden om det oppstår hets. Hun vil heller ikke svare. 

Hva var da vitsen? Bare for å fremheve seg selv? 

Del kunnskap, eller klapp igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at dere bør gå igjennom forsikringene, var det 5000 i mnd? Jeg deg alene med to barn og har bil og hytte. Jeg betaler ca 1850 kr i mnd. Her er det barneforsikring. To husforsikring. To innboforsikring. Bil forsikring. Ufør og død har jeg ikke.

Anonymkode: c3652...036

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, Apis said:

48000 i samlede lønnsinntekter på to høres lite ut? Enten må lønnsinntekter opp, eller utgifter ned, eller helst begge deler

Mange par har mindre også. Om feks en jobber deltid.

Skal være mulig å klare seg med 48000. Om det ikke er veldig mange barn.

https://www.nav.no/okonomi-og-gjeld 

https://www.nav.no/okonomi-og-gjeld/artikkel/fa-gjeldsradgivning-fra-nav

Kommuner har økonomirådgivere som er gratis å snakke med på telefon, min kommune hadde iallfall det. De har taushetsplikt. Om det føles pinlig, si du ringer for en venn, som jeg gjorde, var greit selv om hun sikkert forstod etterhvert. Mine lån ble samlet i ett større lån med lavere rente. Kalles refinansiering. Sparte rundt 1000 hver måned bare på det, bare på noen telefoner. Bli kvitt de verste forbrukslånene først, de verste er de som har høyest rente i kronebeløp. Første trinn i en plan er å få oversikt. Samle data om hvor pengene går, skriv det ned på papir! (anbefaler google sheets regneark om du kan litt data, da er det også lett å dele med samboer og rågiver, eller bare ta bilde av det du setter opp på papir). Aldri kjøp noe uten å sjekke på finn.no først. Selg på finn.no, for eks en dyr sykkel som støver ned. Aldri kjøp noe uten å tenke gjennom det, vent minst en uke, lenger om det er noe dyrt, om man har glemt det så var det ikke viktig likevel. Klær kjøpes på fretex eller kjøpes ikke i det hele tatt - vi trenger å lære av besteforeldre at klær er varige ting, ikke forbruksvare. Det beste jeg gjorde var å bytte bil - solgte til 120tusen, kjøpte brukt toyota til 50tusen, går som ei klokke, ingen reparasjoner på tre år, bare oljeskift og nye dekk, og byttet til en trangere bolig (leier), fikk til med kortere vei til jobb og sparte sånn også. Snusuvanen er jeg fortsatt ikke kvitt, men prøver å redusere, også andre uvaner. Ferier er null (korona). Mange bruker mye på å "opprettholde fasade". Feks med rike venner som skal dra med seg andre i sitt syke overforbruk. Skadelig! Prioriter barn og forhold, ikke "giftige" venner. Kan være gode venner likevel, bare at du ikke må la deg påvirke. Jeg var gjennom alt det der og har fortsatt med å holde lavt forbruk selv om jeg nå er over kneika, gjeldfri om et år hvis alt går etter planen.

Anonymkode: 4175a...988

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Man burde ikke se på antall lån man har, men hvor mye man totalt har i gjeld. Da får man mestringsfølelse av å se at gjelda synker, og utgiftene hver måned blir mindre. Hvor mange lån man har er irrelevant, det er summen totalt som betyr noe. 

Delvis enig. Men mange av disse mafial...forbrukslånene har alle slags lure faste tillegg hver måned som de kaller forskjellige lure ting. Disse svindlerneblårussene er gode til å dikte opp ord som høres seriøse og alvorlige ut, men som bare er der for å tyne ekstra ut av fattigfanter...faturaavgift, salær, ekstra betaling for å få regning på papir i posten, forsikring, termingebyr, etableringsavgift. Dette baller på seg mer jo flere lån man har. Hvis man kan, prøv å få lån til lavere rente i sin faste nettbank så blir det lettere å nedbetale ekstra de gangene man kan det. Pluss at man får enklere oversikt! Ikke refinansier til et lån med såkalt kreditt, da fristes man bare til å ta opp mer opptil kreditten og man blir aldri ferdig med marerittet. Kredittsperr deg selv eller samboer etter refinansiering som du er fornøyd med, hos de tre-fire kredittbyråene i Norge, dette blir også en ekstra hindring for å ta opp ekstra lån om det virker fristende og om du ikke stoler på deg selv (noe ingen med forbrukslån burde).

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, O.G. said:

Vel, det er farlig å bli for forståelsesfull for situasjonen også, siden folk som ikke reflekterer over hvorfor de hele tiden er i økonomisk knipe ofte havner i samme fella gang etter gang og forventer at omgivelsene skal hjelpe dem og støtte dem. 

Enig. Noen er så psykisk forkvaklet at de oppsøker trøbbel fordi de vet at de da forventer trøst som føles godt. Akkurat som barn som synes de ikke blir sett nok kan gjøre noe galt fordi kjeft som oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Først må dere sette dere ned og se på budsjett. HVA kan kuttes?

Finn dere en ekstrajobb begge to, kutt utgiftene - dvs. bla.a. selge bilen og evt. kjøpe en billigere en til 10k, og selg alt mulig fra klær til hageredskaper.

Anonymkode: bd721...186

Det finnes biler til 10000, og man kan ha flaks og finne en som ikke trenger reparasjoner på flere år. Men ofte ikke! Sjekk i det minste om de har relativt nye sommer- og vinterdekk og ny EU-godkjenning om man gambler på noe så billig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere bor langt ute på ei gudsforlatt bygd, bør det være gode muligheter for å finne en annen bolig med lavere boutgifter. 8500 for å leie bolig på et sted som det du beskriver, er dyrt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men hvordan gjør vi det, eg har vært i kontakt med alle kreditorer tidligere, ingen vil hjelpe. Eg forklarte situasjonen og eneste de sier er at de forstår frustrasjon men de kan ikke gjøre noe. Det ene lånet betaler vi 1050kr på i mnd, sist mnd fikk ikke vi prioritert det da vi måtte prioritere andre lån, da fikk vi purring og fakturaen var komt oppi 1800kr! Heilt sinnsykt :(

Anonymkode: 955db...367

Hva gjorde dere da dere visste at dere ikke kunne prioritere lånet den måneden, da?
Jeg har på følelsen av at det er noe dere ikke forteller her. Min manns økonomi er rotete, og jeg har åpnet en god del purrebrev, inkassovarsler og lignende på hans vegne. Det jeg vet, er at man får ganske mange varsler før de slenger på ekstragebyr av den størrelsen. De ringer, sender sms og e-post. Man har god tid på seg til å be om utsettelse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Om dere har mange smålån, kan det være lurt å se om dere kan få samlet disse i ett lån. Har en av dere en arbeidsgiver som er villig til å gi et ansatt-lån? Ellers må dere rett og slett øke inntekter (få flere jobber/ny jobb). Forslag utover det: ha billig (lav hastighet) Internett, billigst mulig mobilabonnement, lite streaming tjenester, gå mest mulig (spar bensin, bom osv), ikke ha treningsabo. eller lignende. Sjekk om forsikring kan være billigere en annen plass enn nåværende selskap. Er ikke så mange andre måter man kan frigjøre penger på uheldigvis. 

Anonymkode: 6ec16...d51

De fleste arbeidsplasser har ikke ansattlån. Men vet om en som byttet store forbrukslån med 20% rente til ansattlån med 4%. Med trekk på lønna på 6000 hver måned i to år da det skulle være nedbetalt. Vinn-vinn (de eneste som tapte var Bank Norwegian og Komplett idiot Bank). Bedriften tenkte kanskje det var mindre sjanse for at han byttet jobb om de ga ham dette, fordi de var fornøyd med jobben han gjorde. Å slutte ville betydd at han måtte nedbetalt alt. Han står nok ikke først i køen når bedriften skal finne nye ledere etter dette rotet, men det gjorde kan kanskje ikke uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
RockOn skrev (3 timer siden):

Nei, faktisk viser det en mangel på empati og refleksjon hos deg og tyder tvert i mot at du er på den lavere siden av skalaen. 

De fleste oppegående folk vil ikke dra ned en desperat person ytterligere bare fordi de hadde lyst. 

Men noen ganger trenger man kanskje også å høre sannheten? At står man i så mye gjeld må  man faktisk ikke ha dyre mobilabonnement og til en annen gang så må du ikke låne penger til innbo! Man får tak i brukte ting. 
TS sier hun vurderer å opprette spleis, hvorfor skal noen spleise på å hjelpe noen ukritisk som tydelig ikke har lært seg hvordan økonomi fungerer? 

Anonymkode: 828a8...32f

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...