Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan man kan klare å bytte jobb, når man har 3 mnd oppsigelse på nåværende  jobb og alle andre jobber man søker starter bare om noen uker... det går jo ikke opp! Hvordan gjør man det? Det er jo alt for risikofylt å si opp jobben før man har fått ny. 

Anonymkode: f81b4...bac

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste jobber ønsker å vente på den rette ansatte, om de så må vente noen måneder pga. oppsigelsestid. 

Jeg vet ikke hva slags jobber du søker på, men i mitt arbeidsliv har det aldri vært en problemstilling at ny arbeidsplass venter. Det er forventet at man har en tre måneders oppsigelse så lenge man er i fast jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det vikariat du søker på, siden de starter så raskt? Vanligvis står det bare snarest mulig, eller?

Det vanlige i min bransje er uansett at man avklarer av dato for oppstart når man får tilbud om jobben. Ofte er gamlejobben relativt medgjørlige på å la deg gå en måned før (så lenge det er mulig), og ny arbeidsgiver tåler å vente noen måneder på en nyansatt. 

Anonymkode: 41a81...6a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring også.
3 mnd oppsigelse, men tiltredelse de fleste jobber jeg søker på "snarest, 1 mnd eller 2 mnd.
Blir ikke kalt inn til intervju en gang når jeg nevner 3 mnd oppsigelse

Det er dessuten ganske skrint med jobber utenfor helse, høyt utdannet og spesifikke yrkesrettede jobber

Anonymkode: ae8dc...1be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det vikariat du søker på, siden de starter så raskt? Vanligvis står det bare snarest mulig, eller?

Det vanlige i min bransje er uansett at man avklarer av dato for oppstart når man får tilbud om jobben. Ofte er gamlejobben relativt medgjørlige på å la deg gå en måned før (så lenge det er mulig), og ny arbeidsgiver tåler å vente noen måneder på en nyansatt. 

Anonymkode: 41a81...6a2

Det er bare en fast jeg har søkt på hittil, og den står det at er oppstart 15 mai. Fristen for å søke var idag... men kan jo hende at de bare skriver en dato, at den bare er ledig fra det tidspunktet? Er sånn på andre stillinger også, vikariater og alt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min erfaring også.
3 mnd oppsigelse, men tiltredelse de fleste jobber jeg søker på "snarest, 1 mnd eller 2 mnd.
Blir ikke kalt inn til intervju en gang når jeg nevner 3 mnd oppsigelse

Det er dessuten ganske skrint med jobber utenfor helse, høyt utdannet og spesifikke yrkesrettede jobber

Anonymkode: ae8dc...1be

Er helse jeg jobber i. 

AnonymBruker
Skrevet
Siri_H skrev (4 minutter siden):

De fleste jobber ønsker å vente på den rette ansatte, om de så må vente noen måneder pga. oppsigelsestid. 

Jeg vet ikke hva slags jobber du søker på, men i mitt arbeidsliv har det aldri vært en problemstilling at ny arbeidsplass venter. Det er forventet at man har en tre måneders oppsigelse så lenge man er i fast jobb. 

Jobber i helsevesenet. 

Skrevet

Jeg har jobbet i helsevesenet også. Har aldri vært et problem at man ikke kan starte på kort varsel. 

Selv om det står i stillingsannonsen at de har en ønsket startdato om kort tid så er det som oftest ikke hugget i stein, det er viktigere å få best mulig kandidat inn i jobben framfor en som er raskt tilgjengelig, men ikke like kompetent. De fleste arbeidsplasser vet de ikke kan dekke opp en stilling på et par uker, bare selve utlysningen, intervjuene, referansesjekk osv. tar ofte lenger tid enn et par uker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Siri_H skrev (Akkurat nå):

Jeg har jobbet i helsevesenet også. Har aldri vært et problem at man ikke kan starte på kort varsel. 

Selv om det står i stillingsannonsen at de har en ønsket startdato om kort tid så er det som oftest ikke hugget i stein, det er viktigere å få best mulig kandidat inn i jobben framfor en som er raskt tilgjengelig, men ikke like kompetent. De fleste arbeidsplasser vet de ikke kan dekke opp en stilling på et par uker, bare selve utlysningen, intervjuene, referansesjekk osv. tar ofte lenger tid enn et par uker. 

Okei, ja får bare håpe det ordner seg da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...