AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Trenger sårt middagstips for når man har store/mange sår og blemmer i munnen. Har gått i måltidserstatninger, smoothies, spist mye forskjellig grøt, supper, rotmoser og gryteretter. Er DRIT lei 😅 Så om noen har middagstips til mat som er MYYYKT og ikke sterkt, tas det i mot. Anonymkode: f0aeb...fcf
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 Fiskekaker, kjøttkaker, fiskegrateng? Anonymkode: f2090...5e5 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 Pulled pork, lapskaus, pannekaker? Anonymkode: 87b53...267
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #4 Skrevet 29. april 2021 Jeg er mye plaget med after og må da styre unna mat som inneholder syre, samt hard/sprø mat. Lager mye potetmos, søtpotetstappe og gulrotpuré, blander gjerne forskjellige grønnsaker i samme stappe/mos, og beriker med rømme eller smør. Lager grøt av havre, bokhvete, hirse osv, og beriker med nøtteolje eller fete meieriprodukter. Og så lager jeg gjerne grønnsaksupper, men har ikke i sitron eller annen syre. Spiser også gjerne fiskepudding og fiskekaker, det er ganske så smakløst og mykt. Ellers lager jeg generelt mat som er kokt eller ovnsbakt fremfor stekt, for stekeskorpen kan bli litt hardt og det gjør vondt synes jeg. Fisk har mykere konsistens enn kjøtt, men personlig foretrekker jeg kokte bønner, linser og andre grønnsaker. Vær forsiktig med krydringen, urter som basilikum er milde, men styr unna saltede krydderblandinger. Hvis man irriterer sårene ved spising kan det være godt å dempe smerten etterpå ved å suge på isbiter. Kan eventuelt blande saft som man fryser i isbitformer. For meg er frukt det aller verste jeg kan spise, for syren irriterer sårene, så jeg ville styrt unna smoothie om jeg var deg. Mener å huske at Kreftforeningen har en nyttig brosjyre for folk med skader/smerter i munn. Husker dessverre ikke hva den heter, men det var flere gode tips og oppskrifter der. Du kan kanskje høre med dem om de fremdeles har noe sånt? God bedring! Håper dette ikke blir altfor langvarig for deg, for skjønner godt at du er lei av å ikke kunne spise hva du vil. Anonymkode: 6c273...ec3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå