Gå til innhold

Hvordan lager du din iskaffe?

Anbefalte innlegg

Gjest PunkCouture
Skrevet

Jeg er litt lei av mine egne måter å gjøre det på, og er nysgjerrig på hvordan andre iskaffeglade nordmenn lager sin iskaffe ☺️🧊 

Selv pleier jeg å passe på at min ikke er for usunn, ettersom at jeg drikker det ofte. Jeg lager iskaffe på litt ulike måter, men typisk inneholder den espresso, ikaffe, sukrin gold, vanilje og isbiter. Vurderer å lage en type sirup for en bedre smak. 

Hvordan er din ideelle iskaffe? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først tar jeg isbiter, så espresso og deretter en valgfri melk. Mandelmelk er godt. Så en liten dært fløte. 

Kanskje iskaffesesongen har begynt 😍

Anonymkode: 363d3...479

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Åssen vanilje bruker du?

Bruker Oatly IKaffe, hender jeg smeller til med litt kanel eller pepperkakekrydder.

Har faktisk ikke tenkt på søtning - men skal prøve Sukrin nå.

Kam fraråde Sukrin karamell iallefall. 

AnonymBruker
Skrevet

Isbiter 

instant coffe med kaldt vann

sukkerfri vanilje sirup 

melk

Anonymkode: c071f...fd7

AnonymBruker
Skrevet

Lager espresso, blander i surkin gold, avkjøler i romtemperatur (blir fort bitter om den kjøles raskt), så fryser jeg i isbitformer. 

Har noen isbiter i et glass sammen med melk, og rører til kaffeisbitene er nesten smeltet. 

Anonymkode: 9716d...5f0

AnonymBruker
Skrevet

Isbiter, espresso, en dæsj Natreen, mandelmelk og en liten skvett fløte.

Anonymkode: 12649...997

AnonymBruker
Skrevet

Dobbel shot espresso. Isbiter. Mandelmelk med kokossmak. 

Anonymkode: ae05b...aa0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uten kaffe

Anonymkode: ee69c...6a0

Skrevet

1-2 espresso, isbiter og oboy laget på lettmelk.  Ferdig.

AnonymBruker
Skrevet

Dalgona. Kaffepulver, vann og bittelitt sukker piskes til krem, tilsett i melk

Anonymkode: d67c9...fb6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Isbiter laget av kaffe i vanilje melk eller sjokolade melk...

Anonymkode: 962a3...50d

Skrevet

Fyller et glass med isbiter, fyller opp med havremelk og heller så en dobbel espresso over.

Jeg er en ganske altetende type, men søtning i iskaffe synes jeg smaker grusomt, spesielt kunstig søtning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Espressopulver blandet ut med litt vann, ev en teskje smakssatt instant kaffe. Ingen søtning, og masse skummet melk+isbiter😋 Liker det enkelt og «usøtt».

Anonymkode: 0d6ad...feb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Først tar jeg isbiter, så espresso og deretter en valgfri melk. Mandelmelk er godt. Så en liten dært fløte. 

Kanskje iskaffesesongen har begynt 😍

Anonymkode: 363d3...479

Her er det iskaffe året rundt 😂 Minus 15 grader setter ikke stopper for meg! Haha!

Min ideelle iskaffe er denne, da det er bare 100 kalorier i den (4,5 dl).

Tre toppede teskjeer med pulverkaffe, to suketter, en skvett karamellsaus uten sukker, blandes i 0,5 dl kokende vann. Avkjøles.

Så blandes dette med 3 dl usøtet mandelmelk og 1 dl lett sjokolademelk.

Toppes med isbiter! Nam!

Anonymkode: a1c01...eba

Skrevet

Hei! Kan man lage iskaffe med vanlig kaffe? Har en kaffemaskin og sånne puter som lager 1 kopp kaffe. 

Skrevet

Kaffe, havremelk, isbiter. Som oftest drikker jeg den uten søtning, men hvis jeg vil ha den litt søt har jeg et par dråper vanilje-stevia oppi.

Det er viktig å ikke helle varm kaffe rett på isbiter, da blir kaffen lett bitter. Hvis jeg bruker en espresso-shot heller jeg først havremelken over isbitene, og så espressoen over der igjen. Ellers lager jeg ofte en kanne kaldbrygget kaffe som jeg har i kjøleskapet, eller bare en kanne traktekaffe som jeg avkjøler og lagrer i kjøleskapet.

Men altså, seriøst, havremelk er sykt godt i iskaffe!!

Gjest PunkCouture
Skrevet
Fnuggolina skrev (3 timer siden):

Åssen vanilje bruker du?

Bruker Oatly IKaffe, hender jeg smeller til med litt kanel eller pepperkakekrydder.

Har faktisk ikke tenkt på søtning - men skal prøve Sukrin nå.

Kam fraråde Sukrin karamell iallefall. 

Jeg bruker bourbon vaniljefrø. Ganske dyrt med ekte vanilje, men det er veldig godt. Vurderer om vaniljesirup vil passe bedre 🙂

Gjest PunkCouture
Skrevet
Eris skrev (1 time siden):

Hei! Kan man lage iskaffe med vanlig kaffe? Har en kaffemaskin og sånne puter som lager 1 kopp kaffe. 

All slags kaffe som er ferdig blandet med varmt vann, samt instant-kaffe kan brukes 🙂

Skrevet
Eris skrev (1 time siden):

Absolutt!

Jeg synes det er en fordel om den er litt sterk da, er det en espressofunksjon på som lager mindre og sterkere kopper, eller om det finnes espressoputer?

Det er uansett bare smak og behag det da, iskaffe kan også bare være helt avkjølt vanlig svart kaffe uten noe i.

Poenget er vel strengt tatt bare at det er en iskald kaffe, lag den akkurat som du liker :)

Skrevet

Lager vanlig kaffe og ha i sukker og melk og legger det i kjøleskapet og la den stå til den blir kaldt 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...