Gå til innhold

Tar over omsorg for min søsters 8 åring, hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vill ikke gå i detalj, da det er sensitiv info
Men min søster kan ikke ha ansvar for sin sønn lenger, han bor nå hos mine foreldre på andre siden av lander hvor han har vokst opp.
De er for gamle og skrøpelige.
Jeg vet rent fysisk hvordan jeg skal ta vare på gutten, men:

Hva i all verden liker en 8 åring!?
Min søster er ute av stand til å informere og gutten er sjenert/mutt, så han sier ingenting. Preget av situasjonen, men gleder seg litt.
- Er så redd for at han kommer hit, så står jeg der med babyrangler eller voksen-sykkel han er altfor liten til. Ting har forandret seg mye siden jeg var 8. 🤣

Hva ser din 8 åring på av underholdning?
Hva leker de med om dagen?
Hva slags interesser har din 8 åring?
Hvordan oppererer dere med leggetider?
Hvor avhengig er din 8 åring av at du deltar i lekser?
Hva finner dere på sammen?

Sikker på at dette kommer til å gå bra, men hadde vært så fint om noen delte sine erfaringer om barn i denne alderen med meg så jeg ikke undervurderer/overvurderer.
Vet jo at vi finner ut av det ganske kjapt, men noen forventninger hadde vært fint

Anonymkode: b7f96...da1

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

8 år er fortsatt ganske lite.

Minecraft, trampoline, sparkesykkel og slåball var min opptatt av i den alderen. Og er det fortsatt som 12-åring.

Trenger nok en del hjelp med lekser fortsatt. Du må nesten spørre gutten om interesser. 

Anonymkode: f91c3...5fb

• Liker 7
Skrevet

pokemon, minecraft, among us, +++. Hva med å ta han med på shopping eller noe? Eller se gjennom en nettside med leker og greier, så kan han peke ut ting han liker? :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må skape en god relasjon med han,og tyde hans egne ønsker.

Lykke til, hilsen en som selv har bodd hos sin tante.

Anonymkode: a9172...ffd

• Liker 12
Skrevet

Akuurat blitt 9, men mye det samme gjelder.

Han ser på youtube - mye videoer av folk som spiller spill, fortnite og minecraft

Han spiller fotball og playstation. Gikk mye i nerf en stund. Han har aldri vært særlig på lego, men for riktige 8åringen er det midt i blinken. Er mye med venner, enten fysisk eller spiller med dem. Den digitale arenaen er viktigere og viktigere for mange, det er bra å være inkludert her.

Han er opptatt av spillene han spiller og videoene han ser. Dette skifter fort fra det ene til det andre

Leggetid er at han har vært i seng til 8, helst sove før 2030

Vi følger alltid opp på leksene. 9åringen er totalt avhengig av at vi sitter der med ham hele tiden - eneste han kan gjøre på egenhånd er matteleksen, der er han flink. Her må man uansett se an barnet og ta det fra lekse til lekse. Når de er så små tenker jeg man bør være like ved hle tiden, enten for hjelp, motivasjon eller kontroll.

Spiller fotball, av og til playstation sammen, men igjen - dette tror jeg er veldig individuelt hva de vil gjøre og hva de vil gjøre sammen med voksne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min 8 åring liker sparkesykkel,trampoline,roblox,fortnite, og minecraft blant annet. Og så heldig nevøen din er som har en så omsorgsfull tante❤️

Anonymkode: 19908...3f2

• Liker 14
Skrevet

Lego er mitt barnebarn opptatt av. Og småbiler til en viss grad. Sykkel er kjekt å ha, samt en trampoline hvis det er mulighet for det. De er ofte opptatt av youtubevideoer, men der bør det være en viss kontroll. Det samme med spill. Der bør det sjekkes at spillet er nogenlunde passende for alder.

En 8 åring trenger hjelp med lekser og å finne nye venner på den nye skolen. 

Skrevet

Tenker det viktige (utenom trygghet) er å sørge for at han har gode klassekamerater å sosialisere seg med etter skolen. :) 

Viktig å ha venner på fritiden! Ellers er det veldig ulikt når det kommer til egne interesser. Spør han! 

• Liker 7
Skrevet

Jeg har gutter på 7 og 9, og de er mest av alt opptatt av fotball, både å spille og se på kamper, og samle på fotballkort. Interesse nr to er Lego. Og så liker de å spille PlayStation, spesielt FIFA. De spiller også litt Minecraft og ulike bilspill. Er glade i å være ute, hoppe på trampoline, leke i sandkassa (utrolig, men faktisk sant), og generelt leke rolleleker de finner på. Liker også å hjelpe til med praktiske ting ute. Sykling og sparkesykling er de glad i, og den ene liker godt å gjøre dette på pumptrack (om det fins hos dere). 

Det varierer jo hva gutter liker, men her er noen innspill. Veldig snilt av deg å ta i mot nevøen din, hvertfall! Jeg håper jo at han etter å ha funnet seg til rette og bli vant til den nye situasjonen kan fortelle selv hva han liker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med skolen og kontaktlærer (og sosiallærer), og snakk med h*n. Er det noen gutter i klassen læreren kan gi din kontaktinfo til foreldrene til, som du så kan møte og få førstehånds info om akkurat de konkrete guttene og det miljøet der? En lærer vet nok hvem som er imøtekommende og verdt å spørre. Læreren kan jo også sørge for at det skjer noe "vennegruppe-opplegg" som passer med de lærer tror kan være passende mtp bosted, interesser osv. De har "læringspartnere"- Lekegrupper i friminuttene. Osv. 

Anonymkode: 78c73...7b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kontaktlærer er en god idé, da får du en pekepinn på miljøet han skal inn i. Han har vel sikkert med seg litt klær og ting fra dine foreldre, så du trenger ikke ha gjort klart allverdens. Bare sørg for at rommet han skal bo på er ryddet og rent, senga redd opp, og signaliser at du venter på at han skal komme. Hvis du skal kjøpe inn noe ville jeg sørget for sparkesykkel/sykkel, det som gutta i klassen han skal starte i bruker til å farte rundt, så han har muligheten til å henge seg på.

Anonymkode: 86dc4...5ff

• Liker 5
Skrevet

Så utrolig snilt av deg! 

Du kan spør han.. men kanskje han selv ikke en gang vet helt hva han liker.. så en kan teste ut litt ☺️

Nå er det koronatid så det er litt annerledes i noen byer.. jeg vet ikke hvor du bor og om alt av tilbud er stengt hos deg men.. noen tips: 

Inne: Spill på data som Among us, Fortnite, Minecraft, Vallheim. Kanskje du kan bygge vikinghus i lag med han i spillet Vallheim? 😃 Lese bøker til han om kvelden om noe han syns er spennende. Spør han om hva han liker! Kanskje han er veldig interessert i teknologi, mekanikk, krim, fantasy, naturvitenskap, steiner? 

Fysiske aktiviteter: Skateboard, sykling, trampoline, kjøpe vannpistoler til han og kompisene så de kan leke i hagen når det er fint vær. Bygge ting i lag.. 

Det kan tenkes han liker interiør og design. Spør han om han vil hjelpe til å innrede sitt eget rom slik at det blir mer hans? ☺️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får alle de små barna her lov til spille fortnite og minecraft osv?

Anonymkode: 9a297...451

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du gjøre; 1) Formaliser plasseringen, det betyr at Bv og du skal skrive kontrakt. 2) Be om veiledning hvis oppgaven blir for stor. 3) formaliser samvær med mor/far 4) ha de økonomiske rammene i orden. 5) viktig med god dialog med skolen. 

Anonymkode: 842dc...4f8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp inn noe særlig før han kommer. Snakk heller med han, og finn ut hva han ønsker seg. Snakk med han, fortell at du gleder deg til å bli bedre kjent med han og at dere får det fint sammen. Si at du forstår at alt er nytt for han, og håper at han vil fortelle deg når noe er bra, men også når noe er dårlig. Ha en åpen kommunikasjon med han.

La han få innrede rommet. Sett heller av penger slik at alt ligger til rette for at rommet blir slik han ønsker det. Han har vel også dessuten med seg noe hjemmefra?

Ang lekser, så er jeg alltid i nærheten. Det er også fordi de gjøres på spisebordet. Da får jeg også oversikt over hva de driver på med på skolen, og ikke minst jeg får innblikk i hvordan de lærers stoffet.

Anonymkode: 7d12d...01d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange barn på den alderen er glad i pc-spill  (minecraft, roblox går det i her og hos vennene mine med gutter rundt den alderen) og PlayStation. Mitt barn er nå 11, men har spilt slike spill i noen år nå. Nesten alle lekser her er digitale, så pc er noe han sannsynligvis må ha tilgjengelig. Mitt barn trengte en god del hjelp med lekser på den alderen og trenger det innimellom fortsatt. Leke ute, gå på kino, badeland osv synes de fleste er gøy. Pokemon go har også vært en populær ting å gjøre sammen med mitt barn. Jeg ville hørt om gutten hadde en interesse for idrett, fotball eller lignende. Da kan en fritidsaktivitet være aktuelt. En fotball tilgjengelig som han kan bruke ute er sikkert greit å ha. Løpehjul og sykkel er hyppig brukt blant barn her. Vennegrupper sykler ofte sammen til skolen og ellers på fritiden. 

Anonymkode: fd942...821

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For det første er det helt normalt, på skolen til mitt barn har de minecraft på skolen en gang i uken. Hva er problemet? Fortnite er kanskje litt for mye for en 8 åring, men minecraft og mange andre spill er da helt vanlig at barn spiller på den alderen. For det andre, det har vært korona i over ett år. Uten spill her, da vi alle omtrent bare var hjemme, hadde hverdagen blitt drit kjedelig. Jeg utnyttet all hjemmetiden til å bli kjent med disse spillene mitt barn liker for å se hva jeg synes om dem. Spiller en del av de sammen med barnet fordi hun synes det er en kjekk ting å gjøre sammen. Det er mye læring i spill: de skriver engelsk, leser engelsk, er kreativ, lærer å samarbeide og ellers mye annen sosial trening. 

Anonymkode: fd942...821

• Liker 5
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Jeg har en gutt på 7,5 år.

For det emosjonelle og sosiale anbefaler jeg at du leser deg opp litt på utvikling - og følg gjerne Hedvig Montgomery og inspirasjonspedagogene på IG. 

Barn i den alderen er gjerne fortsatt ganske «små» i den forstand at mye kan føles nytt på skolen, og de kan den ene dagen oppleves veldig «store», mens neste dag kan følelsene ta overhånd på en «trassete» måte - kanskje også eksplosivt. Andre trekker seg kanskje bare taust unna.

Jeg har god erfaring med å faktisk snakke til barn slik man gjerne vil bli sett og møtt selv - og være bevisst på å ha et hjem som føles trygt og godt å komme hjem til. 

En veldig fin aktivitet kan være at du for eksempel lager en fast rutine før legging: spør om han liker å bli lest for i stua eller på senga. 

Barn på den alderen liker mye forskjellig, men gjengangere er for eksempel Pokemon, Among Us, gaming, noen liker Lego, fotball/sport, Minecraft, eller kanskje noe helt annet. Men dette går igjen hos alle våre 7-8åringer. 

Jeg hadde skaffet nødvendige møbler, men kanskje latt han bestemme noe selv også? Enten farge på en vegg eller peke ut sengetøy/gardin eller noe sånt. 

Det er ikke helt uvanlig å ha egen IPad på denne alderen, men den trenger jo ikke være ny. 

Sparkesykkel/sykkel synes og endel er gøy, men ikke alle.

De fleste setter pris på en tur i skauen - men gjerne med et mål (fange noen Pokémons på veien, kanskje besøke en cafe, eller ha med kakao - ikke overdriv lengdene på turen). 

På sommeren vil han sikkert like turer til badesteder, men sannsynligvis er ikke svømmeferdighetene gode. 

Så kan dere jo snakke litt om en eventuell fritidsaktivitet om han ønsker til høsten? 

Vær raus på å ta imot besøk hjemme om han spør - venner er den viktigste trivselsfaktoren. Og at du er litt proaktiv på det (kamskje spør en forelder etterhvert osv) er bra. 

Utrolig fint av deg å ta ham imot, håper dere begge vil trives i den nye tilværelsen :) 

Åpen dialog er det beste - og spør konkret fremfor åpent. Barn blir ofte lett «intervjuet». 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Minecraft er 7års grense, det er bygge spill. Fortnite derimot er ikke anbefalt under 12år. 

Anonymkode: 010ed...3e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...