AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Trenger et råd. Min datter på 14 går i 9.kl. Hun er stille og beskjeden, men ei glad jente. Hun har hatt flere venninner tidligere, men akkurat nå er det mest 1 jente hun henger med på skolen. 2 jenter slår seg av og til litt sammen med dem, og den ene av dem stenger ute min datter. Hun inkluderer henne ikke i samtaler eller ting de skal gjøre. Kan f.eks. si 'vi spiller på nett, så kan Anne bli med' (min datters venninne). Min datter blir ikke nevnt, og ingen av de andre 2 jentene sier noe på dette. Er dette mobbing? Hun er sånn konsekvent, men sier ikke stygge ting, dette er mest utfrysing. Anonymkode: 0f743...953
Falkefugl Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 (endret) Ja, det vil jeg si. Slik oppførsel med å bevisst usynliggjøre og stenge ute en person er jo gjort for å få en annen til å føle seg dårlig. Det er mobbing i mine øyne dersom det gjentas mer enn en gang. Endret 29. april 2021 av Falkefugl 7
Arkana Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 Utfrysing kan også være mobbing. Mange tenker fremdeles at mobbing må være fysisk, men ofte er det ikke det. Det er også mer konkret at noen blir slått mens f.eks. å få stygge blikk i gangen hver eneste gang man går forbi eller ikke bli inkludert er mer usynlig, men like fullt mobbing. Jeg synes du skal ta dette opp med lærer. Her bør skolen komme på banen slik at man kan få ordnet opp så fort som mulig, det blir ikke bedre om det får eskalere. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #4 Skrevet 29. april 2021 Men hva skal lærer gjøre, når de er så store? Syns det er vanskelig å blande seg inn, gjør det ikke bare vondt verre? Anonymkode: 0f743...953
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #5 Skrevet 29. april 2021 Ja, det er sånn jenter ofte holder på. Fryser og ekskluderer. Ta det opp med skolen og de andre foreldrene Anonymkode: 8b64f...42c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #6 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er sånn jenter ofte holder på. Fryser og ekskluderer. Ta det opp med skolen og de andre foreldrene Anonymkode: 8b64f...42c Min datter sier at det ikke gjør henne så mye, men jeg vet hun blir lei seg. Og rarest av alt; de andre jentene godtar utfrysingen, uten å si noe. Den ene ble mobbet selv, og min datter hjelpe henne, i 7.kl. TS Anonymkode: 0f743...953
skreppamedleppa Skrevet 29. april 2021 #7 Skrevet 29. april 2021 Utfrysning er jentenes mobbeteknikk, veldig ofte iallefall. Og gjør ofte vel så mye skade som å bli kalt stygge ting. Og jeg synes absolutt at du kan ta dette opp og blande deg, gjør du ingenting er det lett for at dette eskalerer. Har du snakket med din datter om dette? Skole? De andre barn sine foreldre.. Ja det er "eldre" barn, men trenger fortsatt sine foreldre innimellom til å kjempe litt for de i denne alderen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #8 Skrevet 29. april 2021 skreppamedleppa skrev (1 minutt siden): Utfrysning er jentenes mobbeteknikk, veldig ofte iallefall. Og gjør ofte vel så mye skade som å bli kalt stygge ting. Og jeg synes absolutt at du kan ta dette opp og blande deg, gjør du ingenting er det lett for at dette eskalerer. Har du snakket med din datter om dette? Skole? De andre barn sine foreldre.. Ja det er "eldre" barn, men trenger fortsatt sine foreldre innimellom til å kjempe litt for de i denne alderen. Har kun snakket med min datter om det, ettersom hun ikke plages mye med dette. Men det er jo leit, og ikke greit. Anonymkode: 0f743...953
skreppamedleppa Skrevet 29. april 2021 #9 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har kun snakket med min datter om det, ettersom hun ikke plages mye med dette. Men det er jo leit, og ikke greit. Anonymkode: 0f743...953 Ja, det er en vondt situasjon, og forstår at det kan oppleves litt tricky, men jeg ville sett på dette som en mobbesituasjon.
Sandie Skrevet 29. april 2021 #10 Skrevet 29. april 2021 Ja, det er mobbing uten tvil. Som 14-åring vet denne jenta godt hva hun gjør, og burde blitt stilt til veggs av voksne for oppførselen sin. Husker godt lignende fra min egen oppvekst. Vi var tre-fire jenter som hang sammen og hun ene var alltid ufin mot meg. Hun kunne f.eks.invitere hele jentegjengen hjem til seg etter skolen, og vi gikk i samlet flokk mot huset der hun bodde. Så kunne hun like før vi skulle gå inn i huset snu seg mot meg i inngangsdøra, se forundret på meg og spørre «Hvor skal du?» Da måtte jeg altså snu og gå hjem mens alle de andre fikk komme inn. På den tiden ble dette ikke ansett som mobbing. Det ble raskt avfeid av de voksne som «jentedrama» og noe vi skulle ordne opp i selv. Håper foreldre i dag tar mer tak i slikt. Det kommer jeg til å gjøre med mine døtre. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #11 Skrevet 29. april 2021 Sandie skrev (42 minutter siden): Ja, det er mobbing uten tvil. Som 14-åring vet denne jenta godt hva hun gjør, og burde blitt stilt til veggs av voksne for oppførselen sin. Husker godt lignende fra min egen oppvekst. Vi var tre-fire jenter som hang sammen og hun ene var alltid ufin mot meg. Hun kunne f.eks.invitere hele jentegjengen hjem til seg etter skolen, og vi gikk i samlet flokk mot huset der hun bodde. Så kunne hun like før vi skulle gå inn i huset snu seg mot meg i inngangsdøra, se forundret på meg og spørre «Hvor skal du?» Da måtte jeg altså snu og gå hjem mens alle de andre fikk komme inn. På den tiden ble dette ikke ansett som mobbing. Det ble raskt avfeid av de voksne som «jentedrama» og noe vi skulle ordne opp i selv. Håper foreldre i dag tar mer tak i slikt. Det kommer jeg til å gjøre med mine døtre. Jeg har 2 døtre. Har erfart at det har slått tilbake på barnet, de ganger jeg har sagt ifra til foreldrene. Ene mobberen ble ære verre! Anonymkode: 0f743...953 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #12 Skrevet 29. april 2021 Sandie skrev (44 minutter siden): Ja, det er mobbing uten tvil. Som 14-åring vet denne jenta godt hva hun gjør, og burde blitt stilt til veggs av voksne for oppførselen sin. Husker godt lignende fra min egen oppvekst. Vi var tre-fire jenter som hang sammen og hun ene var alltid ufin mot meg. Hun kunne f.eks.invitere hele jentegjengen hjem til seg etter skolen, og vi gikk i samlet flokk mot huset der hun bodde. Så kunne hun like før vi skulle gå inn i huset snu seg mot meg i inngangsdøra, se forundret på meg og spørre «Hvor skal du?» Da måtte jeg altså snu og gå hjem mens alle de andre fikk komme inn. På den tiden ble dette ikke ansett som mobbing. Det ble raskt avfeid av de voksne som «jentedrama» og noe vi skulle ordne opp i selv. Håper foreldre i dag tar mer tak i slikt. Det kommer jeg til å gjøre med mine døtre. Det som er rart, er at sånt aksepteres av de andre i flokken. Er det så vanskelig å si ifra på andres vegne? Tåler man så lett urett som ikke gjelder seg selv? Anonymkode: 0f743...953
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #13 Skrevet 29. april 2021 Ja, det er mobbing, men det er vanskelig å gjøre noe med det... Hvis noen "sladrer" til læreren, så kommer det ofte til å bli verre. Problemet med utfrysning er at personene som gjør det teknisk sett ikke gjør noe som ikke er lov. Det er ikke ulovlig å ikke ville være venn med noen eller å ikke ville henge med noen. Det er enklere om du ville at mobberne skal la offeret være i fred, men nå er det det motsatte. Når mobberne får vite om at personen har sladret på dem så kommer de til å i hvert fall ikke ville være venn eller henge med dem. Anonymkode: e122f...f2f 2
Gjest Trynefaktor Skrevet 29. april 2021 #14 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min datter sier at det ikke gjør henne så mye, men jeg vet hun blir lei seg. Og rarest av alt; de andre jentene godtar utfrysingen, uten å si noe. Den ene ble mobbet selv, og min datter hjelpe henne, i 7.kl. TS Anonymkode: 0f743...953 Høres kjent ut. Det er vanskeligere å bli tatt på, siden det ikke er vold eller stygge ord. Dette er en form for mobbing.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #15 Skrevet 29. april 2021 slik ble jeg behandlet gjennom hele barne og undomsskolen; altså utfryst. var aldri noen som tok opp dette. Anonymkode: 040ec...935
vikilLJA Skrevet 29. april 2021 #16 Skrevet 29. april 2021 Sånn her type mobbing er vanskelig. Syns denne bestevenninnen virker feig som ikke backer opp. Hva med å snakke med foreldrene til denne mobberen? Tror enhver oppegående forelder ikke hadde akseptert slik oppførsel av egne barn.
mjaus Skrevet 29. april 2021 #17 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min datter sier at det ikke gjør henne så mye, men jeg vet hun blir lei seg. Og rarest av alt; de andre jentene godtar utfrysingen, uten å si noe. Den ene ble mobbet selv, og min datter hjelpe henne, i 7.kl. TS Anonymkode: 0f743...953 Det er fordi mennesker er feige, de tør ikke gå imot noen i reddsel for å bli utsatt for det samme selv. Alle vil bli akseptert. Synd er det, men slik er de fleste mennesker i alle aldrè. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #18 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): slik ble jeg behandlet gjennom hele barne og undomsskolen; altså utfryst. var aldri noen som tok opp dette. Anonymkode: 040ec...935 Skulle du ønske det ble tatt opp? Anonymkode: 0f743...953
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå