AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Utdanning blir viktigere og viktigere for å få et arbeid og en anstendig lønn. Konkurransen har spisset seg, med en økende grad nye arbeidstagere gjennom innvandring og reduksjon av arbeidsoppgaver gjennom automatisering. Når konkurransen blir tøffere, skubbes de svake ut; de uten en formell kompetanse, som har helseproblemer eller lave evner. At gutter i gjennomsnitt gjør det dårligere i utdanningssektoren er en kjent problemstilling. Mediene har skrevet mye om det, politikerne har snakket om det, men ingen ting nevneverdig er gjort. En uvilje, i kombinasjon med en selektiv høy bevisbyrde for hva problemet er og om tiltak virker, tenker jeg er årsaken. Aldri i noen saker har jeg observert så mye tåkelegging og vanskeligheter med å konkludere, i en sak som i virkeligheten er så klar. Vi vet at gutter er biologisk senere modne enn jenter. Det vil si at kroppen og hodet bruker lengre tid på å bli ferdig utviklet. Gutter er mellom 1-2 år yngre enn jentene på samme alder. Det er en urettferdig konkurranse. I en fysisk slåsskamp mellom en gjennomsnitts 10 åring og 8 åring, vil 10 åringen alltid vinne. Akkurat slik er det også når vi måler barnas intellekt og innlæring. Når vi ser på diagnoser som ADHD, kan vi observere at desemberbarna er mye mer representert. De er mye yngre enn de andre elevene og har derfor større utfordringer med å oppfylle kravene som blir stilt. Barna som er født i desember er ikke mer sannsynlig til å ha dette helseproblemet, de er mer sannsynlige til å få en diagnose de ikke har, fordi de blir sammenlignet med barn som er eldre. Naturligvis, det er flere moment som har en påvirkning. Gutter har større behov for fysisk aktivitet, noe skolen ikke i høy nok grad gir dem. Den verste observasjonen er at lærere favoriserer jentene underbevisst. Det ligger i menneskets natur å se på kvinner som mer verdifulle og kan observeres i full blomst, i «women-are-wonderfull» effekten. Dette er også drivkraften til vestlig feminisme, tenker jeg. Det er to løsninger på dette problemet; at gutter starter ett år senere på skolen enn jentene som standard. Eller at inntaktene til videregående skoler og høyere utdanning baserer seg på inntakstester. Dersom en bruker inntakstester, er ikke fremtiden til barna basert på lærernes vurdering på et gitt tidspunkt. Det er basert på evnene til personen når han tar testen. Testene kan bli tatt når som helst i en person sitt liv. Kanskje en kunne fått bukt med problemet ved å kombinere løsningene. Hva tenker du? Anonymkode: baea1...70c
Gjest Jaconandersen Skrevet 30. april 2021 #2 Skrevet 30. april 2021 Alt handler om makt for den liberale fløyen, som er så og si alle politiske parti i Norge. Makten er viktigere enn moral og etikk. Den sterke gjør det han kan og de svake lider det de må. Slik er det her. Når disse guttene ikke har noen stemme. Akkurat som barna som ikke er født enda.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #3 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 12.54): Utdanning blir viktigere og viktigere for å få et arbeid og en anstendig lønn. Konkurransen har spisset seg, med en økende grad nye arbeidstagere gjennom innvandring og reduksjon av arbeidsoppgaver gjennom automatisering. Når konkurransen blir tøffere, skubbes de svake ut; de uten en formell kompetanse, som har helseproblemer eller lave evner. At gutter i gjennomsnitt gjør det dårligere i utdanningssektoren er en kjent problemstilling. Mediene har skrevet mye om det, politikerne har snakket om det, men ingen ting nevneverdig er gjort. En uvilje, i kombinasjon med en selektiv høy bevisbyrde for hva problemet er og om tiltak virker, tenker jeg er årsaken. Aldri i noen saker har jeg observert så mye tåkelegging og vanskeligheter med å konkludere, i en sak som i virkeligheten er så klar. Vi vet at gutter er biologisk senere modne enn jenter. Det vil si at kroppen og hodet bruker lengre tid på å bli ferdig utviklet. Gutter er mellom 1-2 år yngre enn jentene på samme alder. Det er en urettferdig konkurranse. I en fysisk slåsskamp mellom en gjennomsnitts 10 åring og 8 åring, vil 10 åringen alltid vinne. Akkurat slik er det også når vi måler barnas intellekt og innlæring. Når vi ser på diagnoser som ADHD, kan vi observere at desemberbarna er mye mer representert. De er mye yngre enn de andre elevene og har derfor større utfordringer med å oppfylle kravene som blir stilt. Barna som er født i desember er ikke mer sannsynlig til å ha dette helseproblemet, de er mer sannsynlige til å få en diagnose de ikke har, fordi de blir sammenlignet med barn som er eldre. Naturligvis, det er flere moment som har en påvirkning. Gutter har større behov for fysisk aktivitet, noe skolen ikke i høy nok grad gir dem. Den verste observasjonen er at lærere favoriserer jentene underbevisst. Det ligger i menneskets natur å se på kvinner som mer verdifulle og kan observeres i full blomst, i «women-are-wonderfull» effekten. Dette er også drivkraften til vestlig feminisme, tenker jeg. Det er to løsninger på dette problemet; at gutter starter ett år senere på skolen enn jentene som standard. Eller at inntaktene til videregående skoler og høyere utdanning baserer seg på inntakstester. Dersom en bruker inntakstester, er ikke fremtiden til barna basert på lærernes vurdering på et gitt tidspunkt. Det er basert på evnene til personen når han tar testen. Testene kan bli tatt når som helst i en person sitt liv. Kanskje en kunne fått bukt med problemet ved å kombinere løsningene. Hva tenker du? Anonymkode: baea1...70c Denne dekker jo en del av det du tar opp, beklageligvis døde Sir Ken Robinson i fjor Anonymkode: 4cd71...d68
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #4 Skrevet 30. april 2021 Ja de stakkars guttene. Må for all del sy puter under armene på dem. Ikke få dem til å jobbe mer seriøst. De må jo få ha det gøy og aktivt på skolen. Helst bare spille dataspill. Drit i at lærerne allerede vier nesten all oppmerksomhet på bråkete gutter i klasserommet. Noe som går ut over både jentene og de stille guttene. Anonymkode: c739c...3ee 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 12.54): Hva tenker du? Jeg tenker at du tror og føler en hel masse, men har fryktelig lite fakta å bygge det på. Det gjør meg litt trist, egentlig, når unge menn sånn som du sitter og bygger opp teksten sin som om det skulle ha vært en argumenterende tekst, og så er den utelukkende bygget på synsing. Anonymkode: 0cf24...e76 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 Vi ser at menn dominerer i oljeindustri og innen teknologi, begge bransjer hvor du trenger stor akademisk kunnskap og motivasjon for å klå på de feite pengene som ligger i kassa. Vi ser at kvinner jobber som barnehageansatte, eller som lastebilkjører. Vi ser at både kvinner og menn blir advokater og leger. Det vi også ser, er hvor deprimerte jenter er: Gutter flest får lavere karakterer i ulike fag fordi de ikke klarer å følge reglene. De klarer ikke å jobbe når de kjeder seg. Det er ikke slik at man bare kan skubbe vekk andre fag og dytte inn kroppsøving for gutter fordi de ikke klarer å konsentrere seg. Her må konsentrasjonsferdighetene øves opp, så det er godt at noen (lærer) prøver, i alle fall. Når det er sagt, vil jeg heller fokusere mer på grafen ovenfor, at jenter sterkt mistrives i ungdomsårene sine. Men de kan jo sitte stille på skolen, så da må vi prioritere guttene! https://forskning.no/skole-og-utdanning/derfor-far-gutter-for-darlige-karakterer/1332125 Anonymkode: d8995...cc3 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Vi ser at menn dominerer i oljeindustri og innen teknologi, begge bransjer hvor du trenger stor akademisk kunnskap og motivasjon for å klå på de feite pengene som ligger i kassa. Vi ser at kvinner jobber som barnehageansatte, eller som lastebilkjører. Vi ser at både kvinner og menn blir advokater og leger. Det vi også ser, er hvor deprimerte jenter er: Gutter flest får lavere karakterer i ulike fag fordi de ikke klarer å følge reglene. De klarer ikke å jobbe når de kjeder seg. Det er ikke slik at man bare kan skubbe vekk andre fag og dytte inn kroppsøving for gutter fordi de ikke klarer å konsentrere seg. Her må konsentrasjonsferdighetene øves opp, så det er godt at noen (lærer) prøver, i alle fall. Når det er sagt, vil jeg heller fokusere mer på grafen ovenfor, at jenter sterkt mistrives i ungdomsårene sine. Men de kan jo sitte stille på skolen, så da må vi prioritere guttene! https://forskning.no/skole-og-utdanning/derfor-far-gutter-for-darlige-karakterer/1332125 Anonymkode: d8995...cc3 Jeg håper du får 4 sønner så skal du raskt få vite hvor diskriminerende skolen faktisk er mot gutter. Ta ett eksempel fra ungdomsskolen jeg gikk på: Alle jentene i ett fag fikk 5, guttene fikk 4. Når jeg sier alle så mener jeg alle, vi gikk til rektor for å klage, ble ledd av. 🖕 Hadde flere kvinnelige lærere som opererte på samme måte, jentene hadde alltid en karakter høyere. Resultatet fra nasjonale prøver/eksamen der kjønnet ditt ikke blir oppgitt til sensor lå plutselig gutta likt med jentene, rart! Det eneste damene ikke klarte å snike til seg kjønnspoeng var i gym, der hadde vi mannlig lærer. Der var karakterene mer spredd og rettferdige. Vi gikk grundig til verks å sammenlignet karakterer med hele klassen. Nå begynner dette å bli noen år siden, nå er det enda verre. Anonymkode: 4086c...fa9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg håper du får 4 sønner så skal du raskt få vite hvor diskriminerende skolen faktisk er mot gutter. Ta ett eksempel fra ungdomsskolen jeg gikk på: Alle jentene i ett fag fikk 5, guttene fikk 4. Når jeg sier alle så mener jeg alle, vi gikk til rektor for å klage, ble ledd av. 🖕 Hadde flere kvinnelige lærere som opererte på samme måte, jentene hadde alltid en karakter høyere. Resultatet fra nasjonale prøver/eksamen der kjønnet ditt ikke blir oppgitt til sensor lå plutselig gutta likt med jentene, rart! Det eneste damene ikke klarte å snike til seg kjønnspoeng var i gym, der hadde vi mannlig lærer. Der var karakterene mer spredd og rettferdige. Vi gikk grundig til verks å sammenlignet karakterer med hele klassen. Nå begynner dette å bli noen år siden, nå er det enda verre. Anonymkode: 4086c...fa9 Så dette var altså da på én skole? Hvor i geografisk område? Det har også en del å si. Og jeg er ikke enig i at du får høyere/lavere karakter bare på grunn av kjønn. Når jeg gikk på skolen kunne en gutt ha samme/høyere karakter enn meg i et fag, eller vite oversettelsen på en glose osv, som jeg ikke kunne. Jeg var skolenem. "Snike seg til kjønnspoeng" så ekkel du er! Vi har da aldri bestemt at vi kom ut med bryster og vagina, istedenfor penis. Om lærere gir "kjønnspoeng" til jenter, greit. Men det er ikke noe vi sniker oss til med manipulering e.l, det kommer i så fall fra læreren. Nesten 7 jenter (vi var vel 15) lå på 3 og 4 på ungdomsskolen. Jeg har tre brødre (!) så jeg vet hva det vil si når gutter henger etter. Og jeg ser konstant på skolen at det handler om hjemmetilværelsen - at gutter i stor grad blir oppdratt til å sparke fotball og leke med biler, ikke lese eller skrive ("jentete"). Anonymkode: d8995...cc3 6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 Jeg hadde likt å gå på ren jenteskole. Gutter ødela for meg, også er de relativt kjedelige ganske lenge. Jevnaldrende gutter er ikke noe greit. Tror det bare blir mer tull, jeg. Tull er ikke bra. Anonymkode: f2c9f...b0d 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #10 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja de stakkars guttene. Må for all del sy puter under armene på dem. Ikke få dem til å jobbe mer seriøst. De må jo få ha det gøy og aktivt på skolen. Helst bare spille dataspill. Drit i at lærerne allerede vier nesten all oppmerksomhet på bråkete gutter i klasserommet. Noe som går ut over både jentene og de stille guttene. Anonymkode: c739c...3ee Du forsto ingen ting av det jeg skrev. Heller ikke resten av gjengen nedover. Biologisk modning er ikke et valg noen tar. Det er bare slik det er. Om en gutt er yngre enn en jevnaldret jente biologisk, har det store konsekvenser og ingen ting noen kan gjøre noe med. Anonymkode: baea1...70c
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #11 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tenker at du tror og føler en hel masse, men har fryktelig lite fakta å bygge det på. Det gjør meg litt trist, egentlig, når unge menn sånn som du sitter og bygger opp teksten sin som om det skulle ha vært en argumenterende tekst, og så er den utelukkende bygget på synsing. Anonymkode: 0cf24...e76 Det er et kjent faktum at gutter er yngre enn jentene gitt samme alder. Det er forskjeller i biologisk modning. Akkurat som forskjellige planter bruker ulik tid på å vokse og blomstre, gjør også jenter og gutter det. Anonymkode: baea1...70c
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #12 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du forsto ingen ting av det jeg skrev. Heller ikke resten av gjengen nedover. Biologisk modning er ikke et valg noen tar. Det er bare slik det er. Om en gutt er yngre enn en jevnaldret jente biologisk, har det store konsekvenser og ingen ting noen kan gjøre noe med. Anonymkode: baea1...70c Gi kilder. Gi statestikk. Ikke bare påstander. Gutter modnes kanskje senere enn jenter, men hvor er det bevist at dette kan knyttes til faglig oppnåelse på skolen? Man blir ikke smartere av å få baller. Anonymkode: 0a3ee...54f 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #13 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du forsto ingen ting av det jeg skrev. Heller ikke resten av gjengen nedover. Biologisk modning er ikke et valg noen tar. Det er bare slik det er. Om en gutt er yngre enn en jevnaldret jente biologisk, har det store konsekvenser og ingen ting noen kan gjøre noe med. Anonymkode: baea1...70c Ulikheter når det kommer til biologisk modning er ikke ukjent, men spørsmålet mitt er hva du mener samfunnet kan gjøre med det. Skal gutter ha senere skolestart enn jentene? (Jenter har skolestart det året de fyller 6, gutter har skolestart det året de fyller 8?) Skal det gjennomføres obligatoriske tester for å sjekke om barna er skolemodne? Kan du komme med noen konkrete forslag til løsning? Anonymkode: 7f561...0f9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #14 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ulikheter når det kommer til biologisk modning er ikke ukjent, men spørsmålet mitt er hva du mener samfunnet kan gjøre med det. Skal gutter ha senere skolestart enn jentene? (Jenter har skolestart det året de fyller 6, gutter har skolestart det året de fyller 8?) Skal det gjennomføres obligatoriske tester for å sjekke om barna er skolemodne? Kan du komme med noen konkrete forslag til løsning? Anonymkode: 7f561...0f9 Jeg leste første innlegget ditt grundigere nå, og ser at det er akkurat dette du har gjort. Beklager at jeg ikke leste godt nok første gangen. Jeg tror helt ærlig ikke at det er så dumt med individuell skolestart, ikke basert på kjønn, men basert på modning. Min sønn var 5,5 år da han begynte på skolen, født prematur, og vi søkte utsatt skolestart for ham basert på modning, men fikk avslag. Han er den mest pliktoppfyllende personen du noen gang har møtt, men uansett hvor hardt han jobbet (og han jobbet hardt) strakk han ikke til, han opplevde aldri mestring, noe som var demotiverende, og på mange måter ødeleggende både for ham og for resten av klassen. Mye ressurser måtte settes inn på ham for at han skulle holde følge. Jeg vet at mye kunne vært annerledes hvis han hadde fått utsatt skolestarten med ett år. Da hadde han vært mer moden, og hadde hatt bedre forutsetninger for å forstå fagene. Men likevel ser jeg ikke på dette som et kjønnsproblem, jeg ser på det som et individuelt problem som må løses på individuelt nivå. Anonymkode: 7f561...0f9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #15 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ulikheter når det kommer til biologisk modning er ikke ukjent, men spørsmålet mitt er hva du mener samfunnet kan gjøre med det. Skal gutter ha senere skolestart enn jentene? (Jenter har skolestart det året de fyller 6, gutter har skolestart det året de fyller 8?) Skal det gjennomføres obligatoriske tester for å sjekke om barna er skolemodne? Kan du komme med noen konkrete forslag til løsning? Anonymkode: 7f561...0f9 Om du leser slutten av teksten min, har jeg skrevet forslagene. Anonymkode: baea1...70c
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #16 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ulikheter når det kommer til biologisk modning er ikke ukjent, men spørsmålet mitt er hva du mener samfunnet kan gjøre med det. Skal gutter ha senere skolestart enn jentene? (Jenter har skolestart det året de fyller 6, gutter har skolestart det året de fyller 8?) Skal det gjennomføres obligatoriske tester for å sjekke om barna er skolemodne? Kan du komme med noen konkrete forslag til løsning? Anonymkode: 7f561...0f9 For øvrig er det et godt forslag å sjekke om barna er modne biologisk, for skolen. Samt sjekke det underveis. Både for jenter og gutter. Anonymkode: baea1...70c
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #17 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du leser slutten av teksten min, har jeg skrevet forslagene. Anonymkode: baea1...70c HVis du leser innlegget under det du siterte, ser du at jeg beklaget at jeg ikke leste innlegget ditt godt nok første gangen. Der skriver jeg også hva jeg mener om individuell skolestart. Anonymkode: 7f561...0f9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #18 Skrevet 1. mai 2021 Å la gutter starte senere vil starte en underklasse av menn. Hva tenker unge gutter som ikke forstår hvorfor? De tenker at de er en form for annenrangs borgere som ikke klarer like bra som jentene, og derfor blir de holdt tilbake. Denne følelsen vil være med dem gjennom skolen og de vil gjøre det dårligere fordi bakesrt i hodet ligger det en tanke om at de aldri kan bli så god som jentene som har naturlig talent. Det er det en ung gutt vil anta og tenke om seg selv og jenter. Eliten har da ingenting med dette å gjøre. Folkemasene ville skreket i protest om noen sa guttebarna deres skal begynne senere på skolen. De aller fleste foreldre har en plan der de planlegger for når barna begynner på skolen. De ville heller ikke aksepterte at guttene deres ikke er bra nok til å begynne på skolen samtidig som jentene. Anonymkode: 792de...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #19 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gi kilder. Gi statestikk. Ikke bare påstander. Gutter modnes kanskje senere enn jenter, men hvor er det bevist at dette kan knyttes til faglig oppnåelse på skolen? Man blir ikke smartere av å få baller. Anonymkode: 0a3ee...54f Kognitive evner utvikler seg etterhvert i barnet sitt liv. Det er biologien som bestemmer når en gutt har ferdig utviklede kognitive egenskaper. Noen er ferdig når de er 22, andre 26. Gjennomsnittet for menn og kvinner er henholdsvis 25 og 23. En bør ikke settes i konkurranse med noen som er biologisk eldre enn dem selv. Anonymkode: baea1...70c
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #20 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Å la gutter starte senere vil starte en underklasse av menn. Hva tenker unge gutter som ikke forstår hvorfor? De tenker at de er en form for annenrangs borgere som ikke klarer like bra som jentene, og derfor blir de holdt tilbake. Denne følelsen vil være med dem gjennom skolen og de vil gjøre det dårligere fordi bakesrt i hodet ligger det en tanke om at de aldri kan bli så god som jentene som har naturlig talent. Det er det en ung gutt vil anta og tenke om seg selv og jenter. Eliten har da ingenting med dette å gjøre. Folkemasene ville skreket i protest om noen sa guttebarna deres skal begynne senere på skolen. De aller fleste foreldre har en plan der de planlegger for når barna begynner på skolen. De ville heller ikke aksepterte at guttene deres ikke er bra nok til å begynne på skolen samtidig som jentene. Anonymkode: 792de...3fa Det her er jo bare tull. Eksempelvis utvikler øst asiater seg senere enn kaukasiske. Det betyr ikke at det er noe galt med noen, basert på utviklingshastighet. Når resultatet er godt, er all ting godt. Anonymkode: baea1...70c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå