Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Førstegangsmor som er litt overveldet over hvor tøft det er med en nyfødt, samt overrasket over den kontinuerlige dårlige samvittigheten som følger med det å få baby. Jeg elsker henne mer enn jeg kunne forestille meg, men jeg kjenner også på et behov for å bare være meg i løpet av en dag.. den dårlige samvittigheten skriker at jeg ikke er skikket til å være mor pga. dette, og det hjalp ikke på å få kommentarer fra andre venninner når jeg tok ukeshandel alene når baby var 2 uker, eller en turløype uten barnevogna på slep.. (for ordens skyld: pappaen var med henne). Lurer derfor på hva som er normalen..og hva som er greit/ikke greit så tidlig.

Hvor mye/ofte var du borte fra baby i 4.trimester? Tok du turer ut av huset alene noen timer mens far/medmor/andre passet baby? Hvor ofte og hvor lenge?

Og for deg som delammet: hvor mange timer kunne det gå fra baby våknet til dere hadde kroppskontakt (der far tar henne opp og steller/mater/koser)?

Anonymkode: e7dc0...6cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kunne være en dag borte fra barna. Dro på jobb eller fant på ting på egenhånd. Barna var da med faren sin eller bestemor.

Har trygge og gode barn eller voksne som de nå alle er 🙂 

Bedre med en mor som kan hente seg inn så hun har mer overskudd til barnet. Dette bestemmer du helt selv.

For i følge kvinneguiden skal ikke moren slippe barnet av synet før det begynner i barnehagen.

Anonymkode: ef1ca...1b7

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge far er like tett på babyen fra start som du, så er det jo ingen grunn til at babyen skal være mer limt fast til deg enn til far. Er det noen som reagerer om det er far som tar en handletur eller løpetur på egenhånd? 

Anonymkode: e43ba...6d5

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en baby på et halvt år som jeg så å si ikke har vært borte fra. Pappaen hadde henne da jeg var på 6-ukerskontroll, men det er det. Pappaen tar ikke sin del og vi har hatt lite besøk fordi nærmeste familie er opptatte med egne liv. Det kunne sikkert vært annerledes om babyen var trygg på å være alene med andre. 

Anonymkode: 951f6...6a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når babyen er trygg sammen med faren sin er dette virkelig ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for. Om man skulle si noe om det, så måtte det være at det bra for den lille at mor tar vare på seg selv. 

Jeg var ikke borte fra mine de første månedene, men jeg hadde det også helt fint med det. Og jeg fikk beskjed om at jeg var en "hysterisk hønemor", noe jeg aldeles ikke mente å være, det bare ble som det ble. Så det blir noen ganger litt sånn at samme hva man gjør, finnes det noen som synes det er feil. 

Anonymkode: 5bbb1...2e6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke den eneste forelderen , faren er da det han også. Skal da gå an at du handler alene! 

Anonymkode: c7388...802

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Så slemt av venninner å kommentere sånn.

Jeg følte nok litt som deg. Syns det var helt nyydelig å få dratt en tur på butikken uten baby med podcast på ørene. Dro på treningsenteret første gang alene ved 3 uker, da bestemor passet (ikke fordi jeg måtte trene, men for meg er det avkobling)

Syns det var helt nydelig da besteforeldre eller papapeen tok baby med på trilletur, det var da jeg greide å slappe ordentlig av. Ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for.

Anonymkode: fd8d8...9a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er du skikket til å være mor selv om du ønsker deg litt egentid. Og han er pappa`n! 

Overraskende hvordan gammeldagse tanker fortsatt gjør seg gjeldende når det kommer til det å være mor. I 2021 skal man altså få kommentarer hvis man som mor får seg en time eller tre for seg selv.

Anonymkode: e98c7...3c4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så folk som kritiserer deg mener at barnefar aldri skal få være helt alene med babyen sin? Far vil jo også knytte seg til sitt eget barn gjerne. Du skal alltid være der? Det høres sykt ut for meg.

Vi har en liten baby og mannen min elsker å være alene med babyen og kose og synge. Det er deres tid ❤️ 

Anonymkode: dcb0b...7a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke i det hele tatt, bortsett fra en times rusletur eller liknende..

Anonymkode: 89677...5a9

Skrevet

Ble med svigermor en tur på butikken når han var to uker. Nå er babyen litt over to måneder og det hender jeg og mannen drar på butikken mens svigers passer ham, det fungerer veldig bra 😊

Dersom du ønsker en time eller to for deg selv er det absolutt ingen grunn til at far kan ta babyen en stund! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro på cafe med eldste da babyen var 6 uker. Da var baby og mormor på trilletur. 

Anonymkode: ea7e9...45b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var bokstavelig talt klistret (bæresele og samsoving) til min jente hele fjerde trimester. Det var rett for oss, men det betyr ikke at det er rett for deg. Finn ut av hva som fungerer for deg og den lille, og at hun er trygg og glad og får litt alenetid med far er da bare fint:)

Anonymkode: 6a2b3...bb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Førstegangsmor som er litt overveldet over hvor tøft det er med en nyfødt, samt overrasket over den kontinuerlige dårlige samvittigheten som følger med det å få baby. Jeg elsker henne mer enn jeg kunne forestille meg, men jeg kjenner også på et behov for å bare være meg i løpet av en dag.. den dårlige samvittigheten skriker at jeg ikke er skikket til å være mor pga. dette, og det hjalp ikke på å få kommentarer fra andre venninner når jeg tok ukeshandel alene når baby var 2 uker, eller en turløype uten barnevogna på slep.. (for ordens skyld: pappaen var med henne). Lurer derfor på hva som er normalen..og hva som er greit/ikke greit så tidlig.

Hvor mye/ofte var du borte fra baby i 4.trimester? Tok du turer ut av huset alene noen timer mens far/medmor/andre passet baby? Hvor ofte og hvor lenge?

Og for deg som delammet: hvor mange timer kunne det gå fra baby våknet til dere hadde kroppskontakt (der far tar henne opp og steller/mater/koser)?

Er første trimester de første tre månedene? Der er jo ganske lenge i såfall, så tid borte økte jo etterhvert :)

Jeg var ofte ute av huset for å gjøre ærend eller andre ting i 2-3 timer, pappaen er jo en like god forelder som meg, så det var ikke noe problem :) Og besteforeldre var ofte ute på trilletur.  Vi begynte å gi pumpe og gi flaske med morsmelk i tillegg til amming ved 2-3 ukers alder og da ble det lettere å være hjemmefra for pappaen kunne bare gi melk om det var krise :)

Vår baby var ikke så klistremerkete, men mye våken og hadde perioder hvor alt var gørr, og jeg er absolutt ikke noe husmoremne, så ble litt gal av og å gå rundt å bare passe baby hele dagen! Når pappaen kom hjem fra jobb så fikk jeg alltid litt alenetid :) Det er viktig! Ved cirka 3 mnds alder begynte jeg å dra ut jevnlig med hobbyen min, ca 3 dager i uka og da taklet jeg ting mye bedre :)

Anonymkode: 08dbb...286

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1,5 timer til nå. Men hadde tatt helgefri fra baby om jeg fikk muligheten 😅 Er ikke plaget med dårlig samvittighet. Baby er jo trygg hos far/bestemor.

Anonymkode: 90e8f...d90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på min tredje, han er 18 dager, og jeg går på butikken med helt fin samvittighet 🥳 Pga fullamming så kan jeg ikke være vekke såå lenge, men tok meg en tur alene gjennom skogen i går mens bestemor tok en trilletur. Det var helt utrolig nydelig å kunne gå seg en skikkelig tur med musikk på øra og uten den tunge magen igjen 🙌🏼 

Anonymkode: 6ee6c...cc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 1 times tid borte fra baby allerede etter en uke. Pappa bar jo og trøstet fra dag 1.

Da baby var 2 mnd så var jeg borte i 4 timer. Dette var maks en stund da han drakk dårlig av flaske.

Jeg var borte 12 timer da baby var 5 mnd, men det var for noe spesielt. Hadde ikke klart å reise bort og "slappe av" i 12 timer da jeg visste om flaske utfordringene. Hadde baby tatt flaske derimot så hadde jeg slappet av 😊

Anonymkode: bcdbb...a95

Skrevet

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det i det hele tatt. Du er ingen dårlig bare fordi du ønsker å gjøre ting på egenhånd i blant. 
Det ER overveldende å barn. Noen takler det veldig fint, andre igjen trenger litt tid på å håndtere alt og da hjelper det å innimellom få ta seg ei pause, ved å f.eks handle alene, gå en tur eller møte ei venninne for en kaffe. Det avhenger jo så klart av babyen din; noen får en baby de ikke kan reise fra, noen fullammer og ammer kanskje hver time døgnet rundt de første månedene, mens andre igjen får en baby de fint kan være borte fra et par timer uten problemer. 

Jeg er sånn som deg. Jeg trenger innimellom litt tid for meg selv, og jeg tar meg den tiden med god samvittighet. Gjorde det med første, og gjør det igjen nå. Baby er nå 12 uker, men har gjort det siden første uken. Hun får mme, så hun er ikke avhengig av meg for mat. Her om dagen tok min samboer med seg henne på langtur med vogna, de var borte i over to timer, og det var så deilig :) fortsett med det du gjør. Du gjør en god jobb. Og det blir lettere :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Alle mine hang som klistra på meg i 4 trimester og det var helt herlig ❤️

Anonymkode: 545f5...508

AnonymBruker
Skrevet

4. trimester?! Dummeste jeg har lest. 😅

Anonymkode: bf5e9...e17

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...