Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I oppgaven min så ber de meg regne ut timer og minutter. De skriver: 

Hvor mange timer og minutter er 2, 45 timer ? 

Mitt spørsmål er derfor som følgende: Hva har de gjort for å skrive timer og minutter på denne måten? (2,45 istedet for 2:27) og hvorfor har de laget oppgaven slik? 

Jeg spør fordi: Jeg finner jo ut at ved å gange desimalene med 60, så finner jeg minutter, så det kan være forklaringen på hva de har gjort. Men 2-tallet før komma i 2,45 står for 2 hele timer. Hva er det jeg burde oppdage her som jeg ikke gjør😂 For meg er det mye enklere å forholde meg til vanlige timer og minutter, og syns dette er en rar måte å fremstille timer og minutter på. Skulle gjerne hatt en forklaring på dette som tilsa hvorfor tid skal fremstilles på denne måten🤭

Anonymkode: 27050...2b3

Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet

Fordi sekund og minutter går til 60, og baserer seg på det babylonske tallsystemet. Når du når 60 sekund har du ett minutt. Når du har 60 timer og får en time til, får du 61 timer, altså følger timer det vanlige titallssystemet, og det er årsaken for omregningen.

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

Fordi sekund og minutter går til 60, og baserer seg på det babylonske tallsystemet. Når du når 60 sekund har du ett minutt. Når du har 60 timer og får en time til, får du 61 timer, altså følger timer det vanlige titallssystemet, og det er årsaken for omregningen.

Hmm

Skrevet

Det er vel for å teste din forståelse på at 2,45 timer ikke er det samme som 2 timer og 45 minutter.

I noen sammenhenger vil man ha behov for å regne med tid som "3,5 timer" og i noen tilfeller er det behov for å gjøre dette om til timer og minutter og det er dette de tester at du har skjønt hvordan man gjør.

Feks om du skal bygge en fuglekasse og det tar 3,5 timer - hvor lang tid tar det å bygge 8 fuglekasser?

Du kan da si 3,5 x 8 = 28 timer

eller du kan si

3:30 x 8 = 24 timer og 240 minutter = 24 timer + 4 timer = 28 timer

Når du skriver "Hva har de gjort for å skrive timer og minutter på denne måten" er jeg ikke sikker på om jeg skjønner hva du spør om.

For meg virker det som du har forstått oppgaven og greid å løse den, ser ikke at det er noe mer du burde ha sett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange regnskapssystemer er laget ut i fra hundredelssystemet, og det handler rett og slett om at det er praktisk. 

For eksempel da jeg jobbet som lærervikar mens jeg var arbeidsledig, var meldekortsystemet var basert på 100-delssystemet, og ikke timer/minutter. 

For eksempel hadde jeg 3 undervisningstimer a 45 minutter i løpet av en dag.

Da kunne jeg ikke skrive at jeg hadde jobbet 3 timer, jeg måtte skrive 2.25 timer. (2 timer 15 minutter)

Anonymkode: 7757a...618

AnonymBruker
Skrevet
ekkoet skrev (2 minutter siden):

Det er vel for å teste din forståelse på at 2,45 timer ikke er det samme som 2 timer og 45 minutter.

I noen sammenhenger vil man ha behov for å regne med tid som "3,5 timer" og i noen tilfeller er det behov for å gjøre dette om til timer og minutter og det er dette de tester at du har skjønt hvordan man gjør.

Feks om du skal bygge en fuglekasse og det tar 3,5 timer - hvor lang tid tar det å bygge 8 fuglekasser?

Du kan da si 3,5 x 8 = 28 timer

eller du kan si

3:30 x 8 = 24 timer og 240 minutter = 24 timer + 4 timer = 28 timer

Når du skriver "Hva har de gjort for å skrive timer og minutter på denne måten" er jeg ikke sikker på om jeg skjønner hva du spør om.

For meg virker det som du har forstått oppgaven og greid å løse den, ser ikke at det er noe mer du burde ha sett.

Med "hva har de gjort" , så ser jeg at kastanjefrø er inne på det jeg spør etter. Jeg har oppdaget at 60 er 1, men har ikke oversikt nok til å forstå 3,5 noe bedre enn at de har byttet ut desimalene med 1/2. 

Mulig det er lettere å jobbe med 3,5 åå kalkulator eller for folk som er flinke med hoderegning. Men å konvertere det desimaler til minutter er jo like strevsomt igjen for min del som å bare tenke hele timer og hele minutter hver for seg😂. Det fikk meg til å tenke.👍 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle 🙂 fikk oppklart det jeg lurte på😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...