Gå til innhold

Sunnmørsbunad - hvor lang skal den være og hvordan er passformen? Råd ønskes

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kan av gode grunner ikke gå i butikker og se på bunader (bor i utlandet), men jeg har bestemt meg for å kjøpe bunad. Det skal være en Ørskogbunad fra Sunnmøre og jeg vurderer å kjøpe den brukt. 

Dere som har den (eller som vet noe om bunader), hvor langt nede på leggen/foten skal den gå? Og finnes den med forskjellige passformer? Jeg synes noen ser litt posete og uformelige ut på bilder, mens andre ser mere slanke og elegante ut. Hva er deres erfaring? Ber man om å få den sydd med en bestemt passform eller er det en standard? Er det stor forskjell på dem, sånn at jeg burde være forsiktig med å kjøpe brukt? 

Jeg er sånn i tvil, og blir glad for råd. Jeg er ikke ofte nok i Norge til at jeg kan gå i ro og mak og se på bunader, bestille og få den sydd til jeg skal hjem igjen. Og nå med corona vet jeg ikke når jeg kommer igjen. Men jeg vil så gjerne ha bunad! :) 

Anonymkode: e0309...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Føsleguri

Jeg har en annen bunad, men den er tilpasset og sydd til meg av min mor. Når jeg går opp eller ned i vekt tar jeg den med til henne og hun tilpasser den på nytt.

Alle bunader kan tilpasses den som har den, enten du gjør det selv eller tar den med til en systue. Det pleier å være ganske brede sømmonn i bunader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, bunaden sys etter kroppen til den som har den. Jeg fikk den tilpasset en gang da jeg konfirmerte meg etter den også var sydd etter mine mål, og så ble jeg slankere, så da måtte jeg få den sydd inn. Men det koster penger for de fleste å sy den ut og inn, så derfor vil den nok se posete ut på enkelte. 

Bunaden skal være ganske lang. Hos meg går den til anklene. 

Anonymkode: eca21...a1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bunaden skal være ganske lang. Hos meg går den til anklene

Jeg har lagt merke til at eldre damer ofte har litt kortere bunad enn yngre, så tror kanskje dette har endret seg med tiden? Jeg foretrekker lang bunad selv, da. Så lenge man ikke snubler i den.

Anonymkode: b55a5...ccc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg synes noen ser litt posete og uformelige ut på bilder, mens andre ser mere slanke og elegante ut. Hva er deres erfaring?

Alle bunader blir sydd på mål. Min bunad ser posete ut, men det er rett og slett fordi jeg har små pupper, og denne typen bunad passer best for de barmfagre. Livet blir liksom bare flatt posete tøystykke på meg.

Beltet treffer i midjen, i stedet for under brystene, så da blir det slik. I tillegg til at man ikke har den v-formen over brystet som mange bunader har. 

Venninna mi som har timeglassfigur ser 100 ganger bedre ut i bunaden enn meg, for å si det slik. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg kan av gode grunner ikke gå i butikker og se på bunader (bor i utlandet), men jeg har bestemt meg for å kjøpe bunad. Det skal være en Ørskogbunad fra Sunnmøre og jeg vurderer å kjøpe den brukt. 

Dere som har den (eller som vet noe om bunader), hvor langt nede på leggen/foten skal den gå? Og finnes den med forskjellige passformer? Jeg synes noen ser litt posete og uformelige ut på bilder, mens andre ser mere slanke og elegante ut. Hva er deres erfaring? Ber man om å få den sydd med en bestemt passform eller er det en standard? Er det stor forskjell på dem, sånn at jeg burde være forsiktig med å kjøpe brukt? 

Jeg er sånn i tvil, og blir glad for råd. Jeg er ikke ofte nok i Norge til at jeg kan gå i ro og mak og se på bunader, bestille og få den sydd til jeg skal hjem igjen. Og nå med corona vet jeg ikke når jeg kommer igjen. Men jeg vil så gjerne ha bunad! :) 

52 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste er sydd på mål.

Passformen og lengden skal være som på bildene her:

https://www.bunadrosen.no/damebunad/sunnmorsbunad-orskog

De du ser som er korte er nok de som har vokst etter den ble sydd og ikke har fått lagt inn nok stoff til å få lagt den den.

Anonymkode: 876a9...5bd

Takk for link. Ja, den er jo ganske lang. Jeg har skrevet på noen annonser på Finn, men det er visst ikke så lett for meg å finne en som er lang nok brukt. Ikke fordi jeg er kjempehøy (176), men det er mest gamle damer som selger sine, og de er ofte litt lavere enn meg. 

50 minutter siden, Føsleguri said:

Jeg har en annen bunad, men den er tilpasset og sydd til meg av min mor. Når jeg går opp eller ned i vekt tar jeg den med til henne og hun tilpasser den på nytt.

Alle bunader kan tilpasses den som har den, enten du gjør det selv eller tar den med til en systue. Det pleier å være ganske brede sømmonn i bunader.

Jeg kan ikke sy selv, og jeg vet ikke om jeg hadde turt å overlate en bunad til en hvilken som helst skredder her jeg bor. Så hvis jeg skal kjøpe brukt vil jeg at den passer nogenlunde når jeg kjøper den.  

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, bunaden sys etter kroppen til den som har den. Jeg fikk den tilpasset en gang da jeg konfirmerte meg etter den også var sydd etter mine mål, og så ble jeg slankere, så da måtte jeg få den sydd inn. Men det koster penger for de fleste å sy den ut og inn, så derfor vil den nok se posete ut på enkelte. 

Bunaden skal være ganske lang. Hos meg går den til anklene. 

Anonymkode: eca21...a1b

Anklene er en fin lengde synes jeg. 

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har lagt merke til at eldre damer ofte har litt kortere bunad enn yngre, så tror kanskje dette har endret seg med tiden? Jeg foretrekker lang bunad selv, da. Så lenge man ikke snubler i den.

Det synes jeg også jeg legger merke til på bilder. Jeg synes den er penest som lang og jeg er glad hvis det er "riktig". 

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle bunader blir sydd på mål. Min bunad ser posete ut, men det er rett og slett fordi jeg har små pupper, og denne typen bunad passer best for de barmfagre. Livet blir liksom bare flatt posete tøystykke på meg.

Beltet treffer i midjen, i stedet for under brystene, så da blir det slik. I tillegg til at man ikke har den v-formen over brystet som mange bunader har. 

Venninna mi som har timeglassfigur ser 100 ganger bedre ut i bunaden enn meg, for å si det slik. 

Er det sunnmørsbunad du har? Jeg har også små pupper. Kanskje jeg skal få den sydd etter mål med pushup-bh på 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bunader er sydd på mål, men det legges alltid inn litt justeringsmonn slik at det er mulig å vokse i den. (Både i høyden og bredden.) 

For mange er det en utfordring at bunaden sys til dem når de er konfirmanter (ca 15 år) og at de vokser en del både her og der etterpå, og dermed må sy om bunaden etter få år, og så ikke har så mye justeringsmonn igjen. (Jeg har ikke lenger noe å hente i lengden, siden jeg var ganske lav som 15-åring, og vokste mye i årene etterpå. ) 

Den sitter også naturlig litt annerledes på en som har mye pupper og en som har lite. (Syntes veldig godt for en som fikk forskjellen flatbrystet til ammepupper.)  Er enig i at den kler barmfager bedre enn flatbrystet.

Den skal nå ca til anklene. Men skal du kjøpe brukt er det altså greit å kjøpe en som ikke går så langt ned, om det er nok ekstra stoff i livet til å legge den ned til å passe. (Lett å se inni.) 

Kjøper du brukt bør du nok også planlegge at du må til en som kan tilpasse bunaden på deg så den sitter finest mulig. Og det kan til tider være litt kø hos disse.  

Anonymkode: 7d388...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Bunader er sydd på mål, men det legges alltid inn litt justeringsmonn slik at det er mulig å vokse i den. (Både i høyden og bredden.) 

For mange er det en utfordring at bunaden sys til dem når de er konfirmanter (ca 15 år) og at de vokser en del både her og der etterpå, og dermed må sy om bunaden etter få år, og så ikke har så mye justeringsmonn igjen. (Jeg har ikke lenger noe å hente i lengden, siden jeg var ganske lav som 15-åring, og vokste mye i årene etterpå. ) 

Den sitter også naturlig litt annerledes på en som har mye pupper og en som har lite. (Syntes veldig godt for en som fikk forskjellen flatbrystet til ammepupper.)  Er enig i at den kler barmfager bedre enn flatbrystet.

Den skal nå ca til anklene. Men skal du kjøpe brukt er det altså greit å kjøpe en som ikke går så langt ned, om det er nok ekstra stoff i livet til å legge den ned til å passe. (Lett å se inni.) 

Kjøper du brukt bør du nok også planlegge at du må til en som kan tilpasse bunaden på deg så den sitter finest mulig. Og det kan til tider være litt kø hos disse.  

Anonymkode: 7d388...a33

Jeg har ønsket meg buand i mange år, men har aldri prioritert det. Kanskje jeg egentlig bør være glad for at det først er nå jeg gjør det, for jeg tror nok den hadde vært sydd ut allerede og nå skulle sys inn igjen. Jeg har gått fra å være slank og flatbrystet til to graviditeter hvor jeg la på meg mye og fikk store pupper, til overvektig og nå nylig slank og flatbrystet igjen. Det høres ut som mye å gå gjennom som bunad 😄 

Godt tips med å tenke kø den som eventuelt skal sy den om. Det tør jeg ikke gjøre hos hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

det sunnmørsbunad du har? Jeg har også små pupper. Kanskje jeg skal få den sydd etter mål med pushup-bh på

Ikke Ørskog, men en annen fra Sunnmøre med tilsvarende snitt. Forskjellen er broderiene. Bruker konsekvent push up med bunad, men synes ikke det hjelper. Hadde nok måttet gått til kirurg for å få løst problemet. 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sunnmørsbunad og små pupper, men den ser da overhodet ikke posete ut på meg. Jeg ser bare liten og nett ut i min. Den har jo belte i livet så man får markert midjen, så hvordan skulle det bli posete om man ikke har posete mage?

Min er for lang, siden de nok tenkte jeg skulle vokse mer, men det gjorde jeg aldri. Så den er ca en cm over bakken uten sko på, så må ha litt hæl på bunadskoene. 

Anonymkode: 3ec4e...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har denne sunnmørsbunaden og den er omtrent like lang som på bildet, muligens en centimeter kortere. Fikk bunad til konfirmasjonen som er sydd etter mine mål, og den sitter veldig fint på meg. Min mor har samme bunad, men hennes er noen år eldre enn min. Passformen på denne er ikke like fin. Den er posete i ryggen og heller ikke like fint sydd. Dette er noe å være obs på når du kjøper bunad brukt, at kvaliteten kan variere veldig. Dessuten kan du være nødt til å få tilpasset bunaden etter dine mål. Min mors bunad passer eksempelvis ikke til meg da den blir alt for lang i ryggen. 

Anonymkode: f181c...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Her er en som er en del kortere: Sunnmørsbunad dame | Haugtussa bak Slottet

Men jeg er glad for at det er lov med lengre, for det er finere, synes jeg. 

Denne satt ikke fint på.

Forkleet er for høyt oppe og dekker det nederste av broderiene på overdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Denne satt ikke fint på.

Forkleet er for høyt oppe og dekker det nederste av broderiene på overdelen.

Det er også det jeg har tenkt når jeg så bildet. Og grunnen til at jeg spurte om det med passform. Så kjedelig å bruke mange tusen kroner på en bunad, hvis man ikke føler seg fin i den :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...