Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å bli gravid, men siden jeg nærmer meg 40, vil det bli et såkalt høyrisikosvangerskap. Jeg jobber som lærer i vgs, og det er mye stress, mye gåing i løpet av en dag, og altså ikke som å jobbe på et kontor. Bekymrer meg for dette, fordi jeg har lest av risiko for spontanabort er 40% eller høyere i min aldersgruppe. Det stresser meg veldig. Og har også en fastlege som er veldig streng og lite empatisk. Da faren min døde og jeg trengte sykemelding for å ta meg av masse og var veldig langt nede mentalt, så kranglet hun på at et par dager er ok, noe mer måtte jeg ta med arbeidsgiver?

Er redd for at om jeg blir gravid nå, og føler masse stress og frykt for å miste, kommer jeg ikke til å få sykemelding eller tilpassing av fastlegen.

Dere som er blitt sykemeldt i svangerskapet, på hvilket grunnlag gav fastlege sykemelding?

Anonymkode: 21cc5...ea8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alder i seg selv er ingen grunn til sykemelding. Jeg var omtrent på din alder da jeg fikk sistemann, det medførte ikke noe behov for sykemelding i seg selv. Mye gåing er i seg selv heller ikke en grunn for sykemelding vanligvis, hvis du ellers er frisk og har normal helse-

Det er _plagene_ du får som følge av et eventuelt svangerskap som gjør om du har helse til å jobbe eller ikke. Jeg ble delvis sykemeldt på slutten fordi jeg hadde lavt blodtrykk og var fryktelig svimmel, og trengte derfor noen rolige dager for å fortsatt klare å jobbe litt. Jeg kunne nok kanskje også fått en sykemelding på starten av svangerskapet for jeg var fryktelig kvalm noen uker, og fikk i meg ganske lite mat i perioder (jeg gikk ned noen kilo de første ca 10 ukene). Hadde jeg vært enda kvalmere, kastet opp mye, eller spist enda mindre - ville jeg nok hatt behov for litt sykemelding i starten.

Hvis jordmor/sykehus/lege mener svangerskapet ditt er SÅ risikabelt, vil du bli tett fulgt opp og får sykemelding når/hvis det er behov. 

Det med risiko for spontanabort basert på alder kjenner jeg ikke til, og hva den er sammenlignet med andre. Men jeg mistenker at den risikoen ikke er veldig påvirket av stress uansett. Spontanaborter skjer fordi fosteret ikke var levedyktig, og ikke fordi man var stressa i de første ukene.  Det er altså i  de aller aller fleste tilfeller svært lite du kan gjøre til eller fra for å unngå eventuelle spontanaborter.

Jeg tror det beste du kan gjøre når/hvis du blir gravid, er å leve så normalt som mulig og følge anbefalingene fra helsemyndighetene. Og i tillegg kanskje snakke med feks jordmor om alle de tingene du er redd for. De kan hjelpe deg med fakta og kan avlive eventuelle myter eller feil man googler seg frem til. Kanskje du også allerede nå kan få snakket med noen om alle de tingene du er bekymret for?

Lykke til 🙂

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøver å bli gravid, men siden jeg nærmer meg 40, vil det bli et såkalt høyrisikosvangerskap. Jeg jobber som lærer i vgs, og det er mye stress, mye gåing i løpet av en dag, og altså ikke som å jobbe på et kontor. Bekymrer meg for dette, fordi jeg har lest av risiko for spontanabort er 40% eller høyere i min aldersgruppe. Det stresser meg veldig. Og har også en fastlege som er veldig streng og lite empatisk. Da faren min døde og jeg trengte sykemelding for å ta meg av masse og var veldig langt nede mentalt, så kranglet hun på at et par dager er ok, noe mer måtte jeg ta med arbeidsgiver?

Er redd for at om jeg blir gravid nå, og føler masse stress og frykt for å miste, kommer jeg ikke til å få sykemelding eller tilpassing av fastlegen.

Dere som er blitt sykemeldt i svangerskapet, på hvilket grunnlag gav fastlege sykemelding?

Anonymkode: 21cc5...ea8

Alle gravide har rett på tilrettelegging på jobb :) Et annet alternativ er svangerskapspenger. Da trenger du ikke gå til fastlege for jordmor kan også skrive søknad om svangerskapspenger. Anbefaler å ta en tidlig kontroll hos jordmor og diskutere dette :)

Jeg fikk innvilget svangerskapspenger mens jeg jobbet på skole (med årsak psykisk stress og høyt smittepress). For min del hadde det ikke så mye å si da, for jeg ble uansett sykemeldt pga bekkenløsning 🙈

Anonymkode: 59b2d...765

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk min jente når jeg var 38, og det var aldri snakk om noe økt risiko engang. Så prøv og ikke heng deg så mye opp i det:) 

Om du ikke har tillit til fastlegen din ville jeg byttet. Min lege er helt super, og det er sånn en god trygghet. Har aldri vært sykmeldt så det vet jeg ikke noe om. 

Anonymkode: 46519...ba2

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville byttet fastlege om jeg ikke følte meg lyttet til eller forstått. Også er jeg sikker på at du får sykemelding om du trenger det. Men man får nok ikke sykemelding preventivt for å minske sjansen for spontanabort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke et høyrisikosvangerskap kun basert på at du er 40, da har du misforstått. Det er en del økte risikofaktorer for eldre gravide, men ingenting som tilsier at du ikke kan være i vanlig arbeid. Jeg jobber innen helse og vil påstå det er betydelig tyngre fysisk enn å være lærer, og her er likevel folk i høy alder (også over 40) på jobb når de er gravid. Får du plager som trenger tilrettelegging utover i svangerskapet er det normalt å be arbeidsgiver om tilrettelegging etterhvert som behovet oppstår, men ikke å ta alle sorgene på forskudd. Du høres ut som du nærmest planlegger å "jukse" til deg en sykemelding med en gang du blir gravid, det er ikke sånn ting fungerer. 

Anonymkode: 04db4...30b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...