AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Om du skal kjøpe noe nytt fra private, ber du om kvittering? Anonymkode: f1606...88f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 Spørs hva det er Anonymkode: 3a5c2...3a6 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 Kvittering menes som kvittering fra det opprinnelige kjøpet av det som selges. Anonymkode: f1606...88f
Zzyzx Skrevet 29. april 2021 #4 Skrevet 29. april 2021 Kommer an på hva det er. Hvis det er ting det er vanlig å ta vare på kvitteringen for, så ber jeg om det, ja. Mest fordi jeg trenger det hvis jeg må reklamere til opprinnelig selger/butikk.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #5 Skrevet 29. april 2021 Det kommer jo an på. Kjøper jeg noe som koster litt og som er innenfor garantitiden, så vil jeg selvfølgelig ha kvitteringen. Anonymkode: 1dee8...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #6 Skrevet 29. april 2021 Nei, selvfølgelig ikke med mindre selger skriver i annonsen at det medfølger. Selger jeg noe ubrukt på Finn så er det vel enten noe jeg har fått i gave og ikke har bruk for eller noe jeg har kjøpt selv som har blitt liggende en stund uten at det har blitt brukt. Jeg tar ikke vare på kvitteringer i det hele tatt, og dersom jeg hadde gjort det hadde jeg ikke samlet på de i evig lang tid, så dersom gjenstanden var såpass nyinnkjøpt at jeg fortsatt hadde hatt kvitteringen så hadde jeg jo heller returnert den til butikken og fått pengene igjen heller enn å selge den billig på Finn. Og i og med at de færreste tar vare på kvitteringer i dag, hva skal man egentlig sende kjøper? Et skjermbilde av nettbanken sin, hvor det står at man har brukt xx sum i xx butikk ? Å reklamere på en gjenstand kan man gjøre direkte til produsent, man behøver ikke gå omveien via butikk. Og dyre gjenstander har vel gjerne også et serienummer som kan vise når den er produsert, og om garantitiden fortsatt gjelder. Dessuten er det fullt mulig å reklamere på ting i de fleste butikker som fører tilsvarende gjenstand, selv uten kvittering. Hva skulle man ellers ha gjort dersom man skulle f. eks. reklamere på en gave? Anonymkode: b38dd...6b7 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #7 Skrevet 29. april 2021 Hvis det er ting som er innenfor garantiperioden eller typiske ting som kan være tyvegods så vil jeg ha kvittering. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, selvfølgelig ikke med mindre selger skriver i annonsen at det medfølger. Selger jeg noe ubrukt på Finn så er det vel enten noe jeg har fått i gave og ikke har bruk for eller noe jeg har kjøpt selv som har blitt liggende en stund uten at det har blitt brukt. Jeg tar ikke vare på kvitteringer i det hele tatt, og dersom jeg hadde gjort det hadde jeg ikke samlet på de i evig lang tid, så dersom gjenstanden var såpass nyinnkjøpt at jeg fortsatt hadde hatt kvitteringen så hadde jeg jo heller returnert den til butikken og fått pengene igjen heller enn å selge den billig på Finn. Og i og med at de færreste tar vare på kvitteringer i dag, hva skal man egentlig sende kjøper? Et skjermbilde av nettbanken sin, hvor det står at man har brukt xx sum i xx butikk ? Å reklamere på en gjenstand kan man gjøre direkte til produsent, man behøver ikke gå omveien via butikk. Og dyre gjenstander har vel gjerne også et serienummer som kan vise når den er produsert, og om garantitiden fortsatt gjelder. Dessuten er det fullt mulig å reklamere på ting i de fleste butikker som fører tilsvarende gjenstand, selv uten kvittering. Hva skulle man ellers ha gjort dersom man skulle f. eks. reklamere på en gave? Anonymkode: b38dd...6b7 Hvilke butikker er det som kjøper tilbake brukte ting?. Tror ikke du helt skjønte spørsmålet til TS. Anonymkode: 4dde2...bd3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #8 Skrevet 29. april 2021 Nei, selvfølgelig ikke. Klart, om jeg skulle kjøpe en relativt ny vare brukt og den fremdeles er innenfor garantitiden, kan jeg sikkert be om det. Jeg ser det har blitt en trend å spørre selger om de har kvittering på omtrent alt som selges. Det er veldig merkelig, syns jeg Anonymkode: 93684...ecb
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #9 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Og i og med at de færreste tar vare på kvitteringer i dag, hva skal man egentlig sende kjøper? Et skjermbilde av nettbanken sin, hvor det står at man har brukt xx sum i xx butikk ? Anonymkode: b38dd...6b7 Jeg vet ikke om denne påstanden stemmer eller ei, men dersom den gjør det, så synes jeg vi trenger en liten opplæring i det å være en smart forbruker. Jeg sparer alltid på kvitteringer for varer som er verdt noe, og jeg gjør det som en selvfølge. Anonymkode: 1dee8...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #10 Skrevet 29. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Om du skal kjøpe noe nytt fra private, ber du om kvittering? Anonymkode: f1606...88f Har kjøpt bruktbil (50000kr), tre bruktsykler (1000, 3500 og 4000kr), fryser (2000), laptop(1000) via finn. Ba om og fikk selvlaget kvittering på alle disse. På ting over ca 1000. På bilkjøpet var det jo mer i tillegg da, og da heter det vel kontrakt ikke kvittering. Hvis du synes det er vanskelig å be om kvittering blir det kanskje lettere om du skriver den selv på forhånd, tar med penn og selger bare trenger å skrive under: «Kari X har i dag DATO kjøpt sykkel til kr 2000 fra Eli X og betalt via Vipps/kontant UNDERSKRIFT SELGER» Anonymkode: a3767...cee
Million Skrevet 29. april 2021 #11 Skrevet 29. april 2021 (endret) Jeg kjøper ikke ting brukt selv, men jeg selger brukt innimellom. Nylig solgte jeg iphonen min da jeg hadde kjøpt ny, og jeg hadde kvittering /utskrift fra nettkjøpet å vise uoppfordret til kjøperen. Han tok den med seg. Telefonen var 4 år gammel. Den nye telefonen jeg har kjøpt, har jeg printet ut kvitteringen til og lagt i den originale esken og puttet det i skapet under skrivebordet mitt. Da har jeg den klar til den dagen jeg evt skal selge min iphone 12 mini. Andre billigere ting og slikt som klær, har jeg ikke kvittering på. F.eks solgte jeg en pose med 6 nesten ubrukte merkevare-t-skjorter for herrer (min sønns avlagte). Tilbød ingen kvittering da, og ble ikke spurt om det heller. Endret 29. april 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #12 Skrevet 29. april 2021 Vi har kjøpt en brukt trampoline - og fikk kvittering med på kjøpet. Og det var skikkelig flaks, fordi bare noen få uker etter, røyk netting, og vi måtte kontakte butikken for hjelp. Vi fikk helt ny nett gratis på reklamasjon, fordi vi hadde kvittering, og trampolinen ikke var to år gammel ennå. ny nett ville koster over tusen kroner... så ja, man burde spurt om kvittering. Anonymkode: 90d02...a4e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #13 Skrevet 29. april 2021 Det er snakk om klær. Jeg har ikke kvitterikg men vedkommende krever at jeg skaffer kvittering. Det som er det fine er at jeg selv velger hvem jeg skal selge til. Anonymkode: f1606...88f 1
Million Skrevet 29. april 2021 #14 Skrevet 29. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er snakk om klær. Jeg har ikke kvitterikg men vedkommende krever at jeg skaffer kvittering. Det som er det fine er at jeg selv velger hvem jeg skal selge til. Anonymkode: f1606...88f Med mindre det er svært dyre merkesklær fra dyre designere, så er det ikke helt normalt å få med kvittering på klær man kjøper brukt. Da mistenker jeg at de har planer om å gå tilbake til butikken med plagg og kvittering, og fake noe feil med plagget og kreve 100% refusjon av betalt beløp.... Kanskje river de løs noen tråder eller noe slikt så plagget rakner og løsner i borden osv, og så påstå i butikken at det skjedde helt av seg selv. Er det derimot et plagg til 5000 kroner, ville jeg også bedt om kvittering. Da er jo gjerne kjøpsprisen privat/brukt ganske høy også. Endret 29. april 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #15 Skrevet 29. april 2021 Aldri vært borti. Kjøper man brukt, så kjøper man brukt. Kan ikke forvente å få kjøpt butikkny vare til bruktpris. Anonymkode: e05a3...ab8
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #16 Skrevet 29. april 2021 jeg aner ugler i mosen. at denne personen ber om kvittering for å kunme reklamere for så å få igjen det opprinnelige beløpet. Anonymkode: f1606...88f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå