Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går første året av en bachelor på deltid. Har fra før hatt en muntlig eksamen og en 4 timers skoleeksamen omgjort til hjemmeeksamen pga korona. Begge gikk utmerket. Men nå er det snart hjemmeeksamen i 3 dager. Utdeling dag 1 kl 9 og innlevering dag 3 kl 14. Altså 54 timer til «rådighet». Men hvor mye må man regne med å jobbe med den? På en muntlig å en 4-timers var det liksom ikke noe spørsmål, da «jobbet» jeg nonstop den tiden jeg hadde til rådighet... 

Noen som vet? Har ikke fått noe info enda da eksamen ikke er før i juni. Tenker såklart å forberede meg med å ha eksamensmalen klargjort og ha skrevet ferdig referanselisten ut fra leselista til emnet. Det er 15 studiepoeng om noen lurte. 

Anonymkode: d61b1...2ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å si noe om hvor mye man jobber. Min erfaring med hjemmeeksamen er at jeg jobber nesten non-stop, om ikke akkurat ved pc-en og over bøkene, så surrer og går det i hodet hele tiden hva jeg driver og skriver. 

Når det er hjemmeeksamen, så er det jo mer det å skrive en akademisk tekst på de dagene og bruke pensumtekstene som kilder som gjelder, mens på skoleeksamen og muntlig eksamen så er det til dels å huske pensum som gjelder. 

Noen tips til forberedelse: les pensum og lag deg oversikter over hva som fins hvor, både litt utfyllende på innhold og f eks små lapper inni bøkene som gjør at du lett blar opp på rett sted når du trenger det. Rydd timeplanen de dagene så du har mest mulig tid til rådighet. Kjøp inn mat som er lett å lage og snacks du liker. 

Når du skriver: bruk tid på å forstå oppgaven, lag tankekart eller annen type oversikt over hva du umiddelbart tenker at din besvarelse kan inneholde. Lag så en foreløpig struktur for hvordan du kan bygge opp teksten din. Så gjelder det å finlese det du tenker du får bruk for av pensum og skriv ned på passende steder. Husk på riktig type henvisning osv. og ikke minst: ta pauser der du går tur, rydder, gjør andre ting så alt kan surre og gå litt i bakhodet, det er da løsningene på problemer ofte kommer!

Lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...