Gå til innhold

Kan noen smarte hoder råde meg angående investering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg jobber i typisk lavtlønnyrke (sykepleier) i ca 85 prosent. Pga diverse helse problem , kan jeg ikke gå 100 prosent,  selv om jeg har 100 prosent fast stilling. Jeg et usikker hvor lenge jeg klarer å gå så mye også, så jeg må finne en alternativ måte å tjene penger på. 

Jeg vurderer å kjøpe en leilighet som jeg tenker Å leie ut. Jeg er usikker på om.jeg får lån. Jeg har ca 1 mill i spare penger sant at jeg eier et hus til ca  5 mill. Har kun 100000 i lån. Jeg trenger ca 2mill for p kjøpe en leilighet,  Men da har jeg null i spare penger. Planen er å spare pengene jeg får til overs ved utleie . Jeg har ikke hørt med banken, for jeg er redd jeg vil få blankt avslag.

Så tenker jeg å spare alt jeg kan  framover for å legge meg opp en buffer,.slik at jeg kan trappe ned og reise litt. Eventulet leie ut huset om sommeren .

Hva tenker dere, er dette realistisk? Er det smart ? 

Jeg har null peiling på aksjer og Krypto valuta, så tør ikke starte med det. 

Jeg er helt avhengig av litt mer inntekt , for som sykepleier kan man ikke leve et godt liv økonomisk sett.

Anonymkode: b6211...2c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du seriøs? Altså fra mitt høyst subjektive ståsted: boligmarkedet er en gedigen boble som bare venter på å smelle, Aksjemarkedet er ødelagt av amatører som har boostet grønne aksjer og tech opp til en boble av 1929-dimensjoner..når den smeller kommer den til å rive aksjemarkedet worldwide i småbiter samtid som finansmarkedene blir filleristet...og det skulle ikke forbause meg det minste om det skjer i år...

De eneste som tjener kortsiktig på det er Amerikanerne som har ødelagt dollaren ved å trykke stadig mer penger og å låne stadig mer for å betale tilbake gammel gjeld..I ett perspektiv på 5-10 år er dollarens rolle som verdensvaluta siden 1945 over uansett, ingenting kan redde den...og faller dollaren-krasjer verdensøkonomien!.. Så for å si det slik, økonomisk står vi ved et veiskille og ennå har jeg ikke nevnt Norsk økonomi...her blinker varsellampene ennå raskere..

Så mitt råd er dette: Ikke kjøp leilighet nå, ikke kjøp aksjer eller krypto, det kan komme en kjøpsmulighet etter en korreksjon men ikke nå. Fortsett å spare ( renten kommer til å stige mye de nærmeste årene) Men følg med på Eurokursen i månedene og årene som kommer, når det går opp for markedet at peak-oil allerede er passert, kommer oljeprisen til å falle dramatisk og den Norske krona til å kollapse, veksle alt du har til Euro før det skjer..

Som jeg startet med, fra mitt høyst subjektive ståsted:) men jeg bommer ikke mye da..

AnonymBruker
Skrevet

For å svare på spørsmålet ang lån så er det avhengig av inntekten din (din betalingsevne).

Hvis eneste gjelden du har er 100 000 kr (rest på boliglån?) så har du jo mer enn nok egenkapital og det gjenstående spørsmålet er om du kan håndtere et ekstra boliglån på 2 millioner. Ville ikke brukt alle sparepengene for med utleie trenger du en buffer for å håndtere perioder uten leieinntekt og vedlikehold av leilighteten. 

Ta en prat med banke. Det høres ikke umulig ut.

Anonymkode: ae7c5...a3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

For å svare på spørsmålet ang lån så er det avhengig av inntekten din (din betalingsevne).

Hvis eneste gjelden du har er 100 000 kr (rest på boliglån?) så har du jo mer enn nok egenkapital og det gjenstående spørsmålet er om du kan håndtere et ekstra boliglån på 2 millioner. Ville ikke brukt alle sparepengene for med utleie trenger du en buffer for å håndtere perioder uten leieinntekt og vedlikehold av leilighteten. 

Ta en prat med banke. Det høres ikke umulig ut.

Anonymkode: ae7c5...a3b

Takk for svar. Jeg er så redd de skal bare se dumt på meg. Sykepleielønn er lite.100000 er rest på boliglån ja. Jeg har gjort det jeg kunne i de senere år for å spare og betale ned på lån. Da har jeg en prat med banken.  Angående buffer var planen å legge til side alle leieinntektene på sparekonto/buffer konto.

AnonymBruker
Skrevet
ABM skrev (2 timer siden):

Er du seriøs? Altså fra mitt høyst subjektive ståsted: boligmarkedet er en gedigen boble som bare venter på å smelle, Aksjemarkedet er ødelagt av amatører som har boostet grønne aksjer og tech opp til en boble av 1929-dimensjoner..når den smeller kommer den til å rive aksjemarkedet worldwide i småbiter samtid som finansmarkedene blir filleristet...og det skulle ikke forbause meg det minste om det skjer i år...

De eneste som tjener kortsiktig på det er Amerikanerne som har ødelagt dollaren ved å trykke stadig mer penger og å låne stadig mer for å betale tilbake gammel gjeld..I ett perspektiv på 5-10 år er dollarens rolle som verdensvaluta siden 1945 over uansett, ingenting kan redde den...og faller dollaren-krasjer verdensøkonomien!.. Så for å si det slik, økonomisk står vi ved et veiskille og ennå har jeg ikke nevnt Norsk økonomi...her blinker varsellampene ennå raskere..

Så mitt råd er dette: Ikke kjøp leilighet nå, ikke kjøp aksjer eller krypto, det kan komme en kjøpsmulighet etter en korreksjon men ikke nå. Fortsett å spare ( renten kommer til å stige mye de nærmeste årene) Men følg med på Eurokursen i månedene og årene som kommer, når det går opp for markedet at peak-oil allerede er passert, kommer oljeprisen til å falle dramatisk og den Norske krona til å kollapse, veksle alt du har til Euro før det skjer..

Som jeg startet med, fra mitt høyst subjektive ståsted:) men jeg bommer ikke mye da..

Jeg ble nesten urolig når jeg leste svaret ditt.. noe sier meg at du har mye rett i dine subjektive betraktninger.

Nok et fdumtt spørsmål. Hvordsn kan jeg veksle til euro? Spare i en utelansk bank? Jeg er som dunser amatør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble nesten urolig når jeg leste svaret ditt.. noe sier meg at du har mye rett i dine subjektive betraktninger.

Nok et fdumtt spørsmål. Hvordsn kan jeg veksle til euro? Spare i en utelansk bank? Jeg er som dunser amatør.

Spør på banken din om de gjør det eller opprett konto hos en av amatørmeglerne, f.eks Nordnet 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...