Gjest Fnuggolina Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 (endret) Jeg, Frida og søsken Per har en gjenlevende forelder. Etter den andre døde av kreft ble altså gjenlevende forelder stadig dårligere selv. Allerede på ett århar tante bedt oss besøke henne hele 5-6 ganger - men for oss som har full jobb og kun fri ettermiddager og helger blir jo dette helt utmattende. Vi vil gjerne ha kvalitetstid som vinsmaking på en italiensk vingård sammen, men nå er jo mor så gammel og dårlig at hun bare kan være hjemme i egen bolig. Det må hun vel forstå er kjedelig for oss? Når tiden er moden for gamlehjem kan vi kanskje vurdere å besøke innimellom - når VI har lyst. Men INGEN praktiske kjedelige oppgaver som krever noe. Ellerstakk. Gamlinger forventer for mye i dag. Tante sier vi allerede nå må ta ansvar med å koordinere hjemmehjelpen og søke omsorgsbolig osv gjennom kommune - og at vi inntil eventuelt vedtak må hjelpe til med vask og legebesøk. Asså.....og gamla planlegger selv å leve LENGE i denne livssituasjonen? Hun klarer seg jo ikke selv engang - hvorfor skal hun leve opptil 20 år til? Jeg tenker jo mitt om at hun planlegger å leve enda lengre. Synes dere vi er egoistiske, eller er det greit at vi prioriterer oss selv og vårt travle voksne «ingen hjemmeboende barn, fri hver ettermiddag/helg og alle ferier for oss selv»-liv? (ja dette er paroditråd på «orker ikke sitte barnevakt). Endret 29. april 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 Utrolig egoistisk av henne å velge å leve så lenge! Herlighet, man må selv ta konsekvensene av valg hun tar. Kos deg på vinsmaking, du skal ikke måtte gjøre en eneste ting du ikke syntes er supergøy, bare fordi du har en syk forelder liksom. Anonymkode: c2290...61c 9
Gjest Lama_Drama Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 (endret) Det store spørsmålet er om hun satt barnevakt for barna deres? Hvis ikke, synd for henne. Endret 29. april 2021 av Lama_Drama
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #4 Skrevet 29. april 2021 Heldigvis så jeg det med liten skrift. 😄 Anonymkode: 9c552...86e 3
Cer3s Skrevet 29. april 2021 #5 Skrevet 29. april 2021 Satt akkurat og tenkte på dette når jeg leste den andre tråden! 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #6 Skrevet 29. april 2021 Ikke egoistisk av dere i det hele tatt. Tenk å bare forvente å få hjelp til krevende oppgaver, når man faktisk har en jobb selv?! Når man selv velger å bli gammel må man faktisk ta konsekvensene selv, de vet veldig godt selv hva de går til. Dagens eldre har blitt så skjøre og tror alt er så mye tøffere nå enn det var før, tåler jo ingenting... Anonymkode: f9930...658 4
Gjest Smeltemann Skrevet 29. april 2021 #7 Skrevet 29. april 2021 Her er jeg faktisk enig med deg, det er ditt barns ansvar å påse på sine barn. De tenkte vel ikke øve det ansvaret med å sette barn til verden. Her synes jeg du skal stå på ditt og passe barna når det passer dere. Snakk med foreldrene og fortell dem at dere trenger en "pust" i bakken når dere har fri.
baldrian Skrevet 29. april 2021 #8 Skrevet 29. april 2021 Fnuggolina skrev (16 minutter siden): (ja dette er paroditråd på «orker ikke sitte barnevakt). Det var lett å forstå. Den var ikke spesielt elegant. 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #9 Skrevet 29. april 2021 Jeg forstår at dette er en parodi, men dessverre gjenspeiler den parodien virkeligheten for mange. Det er helt utrolig at med alle de tidsbesparende hjelpemidlene vi har fått i dag, har vi aldri vært travlere som samfunn. Dessuten ser jeg mange med mentaliteten at de ikke kan gjøre noe uten at det "gir dem noe", og det å hjelpe en forelder er ikke givende nok. De må ha noe mer enn vissheten om at de er til hjelp. De trenger spenning, mental stimuli, underholdning, samme hva, bare det er givende, en "belønning". Anonymkode: c944e...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #10 Skrevet 29. april 2021 Når man har valgt å bli så gammel må man ta konsekvensene av det. Anonymkode: 5a6d5...9bb
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #11 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Utrolig egoistisk av henne å velge å leve så lenge! Herlighet, man må selv ta konsekvensene av valg hun tar. Kos deg på vinsmaking, du skal ikke måtte gjøre en eneste ting du ikke syntes er supergøy, bare fordi du har en syk forelder liksom. Anonymkode: c2290...61c Der er du igjen herlighet og fader altså, hyggelig Anonymkode: 03e21...6b5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #12 Skrevet 29. april 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Heldigvis så jeg det med liten skrift. 😄 Anonymkode: 9c552...86e Det var ingenting annet i innlegget som ga inntrykk av at det var kødd? 😛 Anonymkode: ffa69...e60 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #13 Skrevet 29. april 2021 Jeg ser ikke at man har noen forpliktelse til å passe hverken barnebarn eller syke gamle foreldre jeg. Jeg ville ønsket å hjelpe mine foreldre, fordi de er gode snille mennesker jeg er veldig glade i, og som har gitt meg en god oppvekst. Men mange foreldre er da drittsekker, naturlig nok, siden svært mange mennesker er drittsekker. Har man vært et rævhull hele livet så sitter man der vel alene da, den dagen man blir gammel og syk. Synd trist leit. Mine foreldre ønsker også å passe barnebarn. Det er selvsagt lettere å passe en høflig og grei unge enn en ravgal apekatt. Jeg passer gjerne barna til to av venninnene mine, men ikke barna til den tredje. De er rett og slett så ekstremt krevende og destruktive drittunger, at det orker jeg ikke. Besteforeldrene orker heller ikke de uoppdragne ungene der, naturlig nok. Anonymkode: dd9b5...496 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #14 Skrevet 29. april 2021 Bor alle i nærheten av sine gamle foreldre? Ingen som selv eller ektefelle som har flyttet lenger enn en time hjemmefra? Hvis ektefellen /samboeren er fra en annen kant av landet / utlending,skal dere nå bryte opp deres egen familie for å flytte hjem der du eller den andre kommer fra? ( Ja, jeg så ironivarselet) Anonymkode: 5db33...04a
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. april 2021 #15 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Bor alle i nærheten av sine gamle foreldre? Ingen som selv eller ektefelle som har flyttet lenger enn en time hjemmefra? Hvis ektefellen /samboeren er fra en annen kant av landet / utlending,skal dere nå bryte opp deres egen familie for å flytte hjem der du eller den andre kommer fra? ( Ja, jeg så ironivarselet) Anonymkode: 5db33...04a Sånn i all seriøsitet: Mange får jo syke foreldre samtidig som de har yngre barn og/eller tenåringer - kanskje sliter med helse selv OG har en jobb som krever veldig mye av dem. Samtidig. Endel statistisk er nok også i skilsmisseprosesser på denne tiden. Sånn sett tenker jeg byrden i dag når omsorgstilbudene mangler/må kjempes ekstremt for er alt for stor. Jeg personlig hadde ikke følt det komfortabelt å ha en kolikkbaby eller eldre dement hjemme ei hel helg punktum - meeeeeeeen TS i den andre tråden er jo helt i ytterkanten av «luksussamværs» forventning. Den generasjonen er eneste generasjon noensinne i fortid og fremtid som har kunnet skumme så mye av alle mulige fløter. De BADER formelig i velferdsmessig luksus sammenliknet med fortidens og fremtidens generasjoner. At man da kneger og knuger på å skulle «leve fritt uten forstyrrende barnebarn» er jo toppen av megaantiempati.
Gjest ABM Skrevet 29. april 2021 #17 Skrevet 29. april 2021 Egoistisk?? Neida, neida, neida.... hvis gamla er frekk nok til å bli styggammel får hu jaggu ta konsekvensen av det selv!! Joda, så småskriften:)
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #18 Skrevet 29. april 2021 Du vet at sannsynligvis laget en litt dårlig parodi på en litt dårlig trolletråd? Vi er bosatt langt fra foreldrene våre, har småbarn og klarer oss selv. Våre søsken på begge sider, bor rett ved våre/sine foreldre, de får mye hjelp i hverdagen. Vi kan komme på besøk, såkalt luksussamvær. For oss vil det si at vi er utslitte nå men at vi også slipper mye av oppfølgingen når våre foreldre får behov for hjelp. Gjetter at søskenene våre, som får mye hjelp nå, kommer til å synes vi lurer oss unna og at det er urettferdig. Hadde forresten ikke sagt ja til å ha en dement eller en kolikkunge på overnatting, kun dersom det var på grunn av for eksempel sykehusinnleggelse eller annet av samme kaliber (nødvendighet, ikke at de ansatte ville ha fri eller at foreldrene ville ha kjærestetid) Anonymkode: 73880...8a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå