Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Kontanter kommer oftest av "svarte" penger. Ingen tar ut penger for å så sette de inn igjen, det er det ingen vits i. 

Kan være en gammel slemming som gir arv/gave.

Jo, jeg gjorde det. Og takket være den metoden klarte jeg å spare opp 150 000 for første gang i mitt liv. 

Satte de inn igjen på bankkonto når jeg skulle begynne og bruke dem (hovedsaklig på møbler, flytting etc)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet
Million skrev (41 minutter siden):

Jo, jeg gjorde det. Og takket være den metoden klarte jeg å spare opp 150 000 for første gang i mitt liv. 

Satte de inn igjen på bankkonto når jeg skulle begynne og bruke dem (hovedsaklig på møbler, flytting etc)

Noe du ikke hadde klart om du satte penger i fond og fikk avkastning på de?

Eller var det penger du tjente svart?

150000 er vel ingen stor sum heller da.

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det lov. Jobbet i utelivet og før siv Jensen krevde skatt på tipsen så sparte jeg opp all tips, det ble fort mange 1000 og satt de inn på konto. Etter siv Jensen kommer det skjeldent inn mer enn et par hundre i kontant i måneden så det er ikke noe poeng i nå. Men sletts ikke ulovlig å sette inn store summer nei.

Anonymkode: 2dba8...6ff

AnonymBruker
Skrevet

Problemet, ts er jo at du oppbevarer penger hjemme. Hva skjer da om huset brenner ned eller noen enten bryter seg inn eller bare sniker seg inn og knabber pengene? Du skal jobbe hardt for å overbevise forsikringen din om at det brant opp noen hundretusener i kontanter, lovlige eller ulovlige. 

Og uansett taper du penger på å spare i sedler. Inflasjonen er hvert år mellom 3 og 4%, så om du legger en 100-kroner under madrassen er det som om den fremtidige deg tar opp et lån med 3% rente og aldri betaler ned på dette. Om overraskende få år er seddelen din bare verdt en pose potetgull. 

Anonymkode: 0e236...298

• Liker 2
Skrevet
Smeltemann skrev (19 minutter siden):

Noe du ikke hadde klart om du satte penger i fond og fikk avkastning på de?

Eller var det penger du tjente svart?

150000 er vel ingen stor sum heller da.

Penger jeg tok ut fra min egen bankkonto. Har aldri tjent svarte penger i hele mitt liv.

Og jo, for mange mennesker er 150 000 mye penger. Det er det for meg.

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Penger jeg tok ut fra min egen bankkonto. Har aldri tjent svarte penger i hele mitt liv.

Og jo, for mange mennesker er 150 000 mye penger. Det er det for meg.

Måtte vært bedre å låst de i fond for en god avkastning.

AnonymBruker
Skrevet

Minuset er jo at du ikke har noen forsikring for pengene om det skulle skje noe, TS. Blir du ranet, mister pengene eller huset brenner så har du null kroner.

Anonymkode: 28a70...ae4

Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Måtte vært bedre å låst de i fond for en god avkastning.

Nei, ikke i mitt tilfelle. Poenget var at de ikke skulle kunne spores elektronisk. Jeg skulle skille meg og eksen var en sløsende dritt når det kom til økonomi og hadde flere hundre tusen i forbruksgjeld. Jeg ville ikke at han skulle få snusen i at jeg hadde noen surt oppsparte kroner på lur.(vi hadde aldri felles økonomi!)

Når separasjonsåret var nesten over, satte jeg de inn på konto igjen. Har ikke spart i kontanter siden.

• Liker 4
Gjest Smeltemann
Skrevet
Million skrev (38 minutter siden):

Nei, ikke i mitt tilfelle. Poenget var at de ikke skulle kunne spores elektronisk. Jeg skulle skille meg og eksen var en sløsende dritt når det kom til økonomi og hadde flere hundre tusen i forbruksgjeld. Jeg ville ikke at han skulle få snusen i at jeg hadde noen surt oppsparte kroner på lur.(vi hadde aldri felles økonomi!)

Når separasjonsåret var nesten over, satte jeg de inn på konto igjen. Har ikke spart i kontanter siden.

👍👍👍👍

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville vurdert å spare i sølv- eller gullmynter om planen er å holde på de en stund. 

Anonymkode: 9294e...b1f

Dette vil jeg gjerne høre mer om! Jeg har aldri vært klar over at det er en mulighet.. Jeg har rett og slett ikke tenkt over det 😳🤭

Anonymkode: 715f9...087

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette vil jeg gjerne høre mer om! Jeg har aldri vært klar over at det er en mulighet.. Jeg har rett og slett ikke tenkt over det 😳🤭

Anonymkode: 715f9...087

Jeg skal ikke late som om jeg kan mye, men historisk sett så holder gull- og sølvpriser seg bedre over tid enn papirpenger -om du ikke må selge akkurat i en dump eller du er veldig uheldig med når du kjøper deg inn. Gullmynter og Sølvmynter | Gold Source gir deg eventuelt mulighet til å følge med på spotpris. 

Jeg synes Adam og James - her Goldbusters (det ligger videoer nedover siden) deler mye nøytral informasjon. Charlie Ward er nok litt mer omdiskutert. Men jeg tenker det er verdt å ta en titt om du vil lære litt mer. 

Anonymkode: 9294e...b1f

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (12 timer siden):

Kan være en gammel slemming som gir arv/gave.

En slemming gir gjerne ikke gaver 😃

Anonymkode: a0ef5...d2f

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En slemming gir gjerne ikke gaver 😃

Anonymkode: a0ef5...d2f

😳😳😳😳😂😂😂😂😂😂😂😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...