Gå til innhold

Hvordan var det å få barn i adventstiden? Har termin rett før julaften og alle reagerer så negativt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

«Åh så synd at dere ikke kom dere over i januar»

«Også midt i førjulsstria da antagelig»

«Utrolig upraktisk å få baby i desember mtp barnehage»

Ok - men hva skal man gjøre? Ta abort!? Altså huff!

Anonymkode: c3d35...415

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er idiotisk. Har selv bursdag rett før jul, og det er helt ok. Har forøvrig også termin helt i slutten av desember og håper på desemberbaby. Gratulerer, forresten :) 

Anonymkode: c69e2...f1a

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Barn kommer når de kommer. Jeg hadde rett og slett spurt sånne folk om jeg skulle valgt abort, siden det i følge dem passer så dårlig. Frekke folk får svar som passer. 
en gutt jeg kjenner har bursdag rett før jul. Det feires som en hvilken som helst annen bursdag. 

Anonymkode: d7259...22a

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Har selv desemberbarn. Den største utfordringen er å først finne bursdagsgave, og deretter julegave 🤣 Legger alltid feiringen til to helger før julaften, da har ikke folk så mange desemberplaner eller desemberstress enda. Lykke til med bebis! Det var så koselig å ha nyfødt på julaften! Husker det som en av de koseligste julene noengang ❤️

Anonymkode: f947c...aca

• Liker 9
Skrevet

Gratulerer! 💖

Lettere sagt en gjort- men ikke bry deg om slike merkelige og helt unødvendige kommentarer! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å være så takknemlig for desemberbabyen din. Hadde du fått januarbaby hadde det ikke blitt akkurat den du får.

Jeg fink sent i november. Det var bare koselig. En nydelig barseltid der vi koste oss inne og tok livet helt med ro mens julekaoset herjet utenfor.

Anonymkode: 6e2fe...c53

• Liker 8
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Folk elsker å si sånn piss. Får du i mai så er det galt det og. Bare le.

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn født i desember. Prøvde ganske lenge før det klaffet, så da kunne jeg ikke brydd meg mindre om når terminen ble. Skjønner jo at det kanskje ikke er helt optimalt, men føler også at det blir veldig opphauset hvor "ille" det er. Hadde termin rett før julaften, babyen kom to uker før, så i starten av desember isteden. Å få baby i desember var bare koselig, synes jeg. Jeg planla godt, så hadde de fleste gavene osv klare før fødselen. Gjorde det enkelt det året, feiret jul hjemme og tok ikke helt av på pynting og baking og sånne ting. Vi kommer nok til å feire bursdag litt i forkant når hun blir eldre, for å slippe det midt i alle de andre juletingene. Det ble en liten utfordring med barnehageplass, men det kommer jo mye an på hvor du bor. Vi sparte opp en del penger sånn at jeg kunne ta lenger permisjon. Og så blir det jo litt tidlig bytte av avdeling i barnehagen, skolestart osv, men for mange barn er ikke det problematisk i det hele tatt. Vi har en liten barnehage, så tror det kommer til å gå helt fint. :)

Anonymkode: c86c1...718

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har selv desemberbarn. Den største utfordringen er å først finne bursdagsgave, og deretter julegave 🤣

Samme her 😅

Mitt ble født på lille juleaften. Null stress med barnehage, synes at det var bra for barnet å begynne litt senere. Skolestart gikk greit også, helt uproblematisk (det er mulig å utsette skolestart hvis barnet er umodent). Vi pleier å feire bursdag i begynnelse av januar, da alle venner er tilbake fra juleferie. Ungen min synes at det er helt greit, lider ikke av det :)

Jeg ble født i fellesferien. Supert ift barnehage og skole, men som tenåring syntes jeg at det er så kjipt å ha bursdagen i sommer, fordi alle vennenene mine var bortreiste... Nå er jeg fornøyd med alt igjen 😂 Barn kommer når de kommer.

Anonymkode: 03681...481

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du blir vant til slike kommentarer.
Mitt ene barn er født i desember, og selv nå når han er voksen får jeg fremdeles kommentarer om hvor upraktisk det må være.

Og ikke nok med at det er så upraktisk, jjennom hele livet hans har alle problemer han noen gang har hatt  vært knyttet til fødselsdagen.

Lærevansker?  Ja, han er jo født i desember.  (At han var prematur har visst ikke noen betydning)
Allergier?  Ja, han er jo født i desember (sammenhengen der har jeg ikke forstått helt ennå)
Litt sosialt klønete i tenårene, som alle andre kan være?  Ja, han er jo født i desember.  (Fikk ikke barnehageplass før han var 20 mnd, og fikk dermed mer hjemmetid sammen med meg)

Jeg rister bare på hodet når jeg får disse kommentarene, de treffer meg ikke i det hele tatt.

Ikke bry deg!
Du kan ha termin i januar, og likevel få et desemberbarn.
Du kan ha termin i desember, og likevel få et november eller januarbarn.

Det eneste problemet JEG har hatt med å ha et desemberbarn, var at han var veldig ung da han begynte på skolen.
Jeg søkte om utsettelse med begrunnelse av at han var prematur og født sent på året, at han var umoden og jeg mente  han ville være mer på nivå med de som var født året etter han, men han ble testet og funnet skoleklar, så da ble det slik.

Ut over det har aldri familien opplevd noen problemer med at han er født i desember.

Anonymkode: f9872...139

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme her 😅

Mitt ble født på lille juleaften. Null stress med barnehage, synes at det var bra for barnet å begynne litt senere. Skolestart gikk greit også, helt uproblematisk (det er mulig å utsette skolestart hvis barnet er umodent). Vi pleier å feire bursdag i begynnelse av januar, da alle venner er tilbake fra juleferie. Ungen min synes at det er helt greit, lider ikke av det :)

Jeg ble født i fellesferien. Supert ift barnehage og skole, men som tenåring syntes jeg at det er så kjipt å ha bursdagen i sommer, fordi alle vennenene mine var bortreiste... Nå er jeg fornøyd med alt igjen 😂 Barn kommer når de kommer.

Anonymkode: 03681...481

Det er ingen som utsetter skolestart fordi barnet er umodent. Vet ikke når du fikk barn men slikt gjør man da ikke. Skal barnet ha utsatt skolestart må det være tilbakestående eller ha diagnoser som gjør at barnet ikke henger med. Umodne desemberbarn starter på skole akkurat som januarbarna så lenge de har normale evner.

Når man kommer med slike "påstander" så legger man opp til denne "stigmatiseringen" av barn som er født seint på året. Det er utrolig synd og skaper unødvendig uro og stress for foreldre som får barn på slutten av året. De aller fleste barn klarer seg fint på skolen når de begynner der uavhengig av om de er født i januar eller desember, skolene er fullt klar over at det er nærmest et år i forskjell på noen av barna og legger opp hverdagen slik at de for beveget seg og det er mye lek det første året og lite krav. 

Anonymkode: 1a74a...a9d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kommer til å gå helt fint, men at du etterhvert som barnet vokser må være bevisst på at et barn som er født rett oppi julestria også vil ha bursdag på lik linje med andre. Jeg har både venner og familie som er født hhv 19, 21, 24, 25 og 30 desember, og de syns det var så trist at alle gaver skulle være kombi jul/bursdag, eller "jammen nå er det jo snart jul" når de ønsket seg ting, at bursdagsselskap ble slått sammen med juleselskap og slike ting. Barn som er født seint på året er like forskjellige som andre barn, det er ikke gitt at de sliter med hverken det ene eller det andre.

Anonymkode: b6f38...105

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bare blås i dem, barn er en gave uansett når på året de kommer. Jeg fikk min eldste i november og syntes førjulstiden med baby var helt spesiell ❤️ julestria er ikke fokus da. Jul blir det likevel. 

Jeg fikk forøvrig kjeft av en pasient på jobb da jeg fortalte jeg hadde termin i juli med yngste. Gikk jo ikke an å få barn midt i fellesferien, for stakkars unge som alltid ville ha bursdag når alle var på ferie 🙈

Anonymkode: 99b8f...435

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde svart dem med at det passer deg utmerket å få babyen i desember. Si du ikke akkurat kan abort pga termin eller at noen syns det er så upraktisk å få barn i desember. 

Anonymkode: f2054...95c

• Liker 4
Skrevet

Morsomt at det med barnehageplass er det store problemet for noen. I verste fall varer det et halvt år, og mange kommuner har nå løpende inntak. 

For vårt desember barn tok det 12 eposter og tre telefonsamtaler for å finne plass. 

Ellers er det kjekt å ha bursdag på et tidspunkt det ikke er skole. Noen reiser bort, men de fleste er faktisk hjemme, så gjester har aldri vært noe problem. I tillegg har vi voksne også tid til å forbedre barneselskap og huset er allerede pyntet. 

Vi fikk utsatt skolestart. Så barnet (og vi) fikk et år ekstra med barndom. 

Ulemper har vi ikke lagt merke til. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er ingen som utsetter skolestart fordi barnet er umodent. Vet ikke når du fikk barn men slikt gjør man da ikke. Skal barnet ha utsatt skolestart må det være tilbakestående eller ha diagnoser som gjør at barnet ikke henger med. Umodne desemberbarn starter på skole akkurat som januarbarna så lenge de har normale evner.

Anonymkode: 1a74a...a9d

Hvor har du dette fra? Jeg kjenner selv et barn som ble født prematurt og som fikk utsatt skolestart selv om barnet verken er tilbakestående (for en grusom måte å snakke om barn på!) eller har noen diagnoser. Men når man blir født mye for tidlig henger man allikevel etter i utviklingen frem til etter skolestart, det er en grunn til at de får ekstra oppfølging. 

Anonymkode: 160af...2b5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har bursdag få dager før jul.

Med unntak av at det fortsatt, i en alder av 45, er traumatisk å få felles jul- og bursdagsgave, eller bursdagsgave i julepapir, og det hele året der alle studievennene slapp inn på utesteder mens han satt igjen, har han aldri sett noe negativt i dette. 

Anonymkode: 98c81...955

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er født i desember, helt i begynnelsen, men hadde termin 12.desember. Slapp heldigvis slike kommentarer, noe så unødvendig 🙄 

Å ha en nyfødt i adventstiden og romjula var rett og slett helt magisk 👌🏻 Det var altså så koselig, og den fineste jula jeg noensinne har hatt. Nå er hun straks 2,5 år, og barnehageplass løste seg veldig fint. Hun begynte i barnehagen januar 2020 (født 2018). Søk private, så er sjansen større for at dere kan få plass når dere trenger det. 
Å få barn i desember er virkelig ikke noe problem :) sikker litt kjedelig med bursdag så sent på året når de blir eldre, men det er rett og slett bare en bagatell. 

Anonymkode: 47a91...2a7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og min bror er desemberbarn og mine foreldre har aldri uttrykt noe misnøye med det eller opplevd noen utfordringer pga adventstiden! Jeg synes nå det er supert å være den i vennegjengen som sist fyller 30 år 😉 

Anonymkode: 765f7...2eb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også desemberbarn - veldig etterlengtet barn, og kunne ikke brydd meg mindre om når det barnet kom. «Upraktisk midt i julestria» liksom.. 😂 Jeg var (og er) jo over meg av lykke over dette barnet! Superhyggelig adventstid - litt slitsomt med svigers på besøk hele julen (og store deler av barseltiden) bare, men har kommet over det nå ;)

Enig med noen av de andre - vanskeligste er å kjøpe både bursdagspresang og julepresang med kort mellomrom, men allikevel så det føles som to separate feiringer og gaver. Tenker litt på at barnet blir yngst i sin klasse ved skolestart nå, men tenker at vi alle har ulike utfordringer og det kunne vært verre enn det. 

Anonymkode: e2cb8...83d

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...