Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med hvordan man går fram med BLW?

Babyen min blir snart 6 mnd og har veldig lyst at hun skal få oppdage og prøve seg frem med maten selv, da hun er veldig ivrig allerede nå, når vi spiser eller hun får smake sviskepure/grøt. 

Jeg vet at det allerede er mye ute på nettet men ville spørre her inne da der virker som det er mange med god erfaring! 😊

Jeg bekymrer meg veldig for å begynne med mat, for babyen min har alltid (og har fortsatt) mye problemer med magen. Forstoppelse og luftsmerter😔 

Også lurer jeg på hvordan jeg skal vite hvor mye, og når på døgnet hun skal ha, også er jeg ganske bekymret for at hun skal ta for store biter og sette i halsen😳

All hjelp settes pris på!🙏

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første som er lurt er at du vet hvordan du skal reagere hvis hun setter noe i halsen :) og det andre som er greit å vite er at babyer har brekningsrefleksen midt på tunga ca, så selv om babyen brekker seg så trenger ikke det bety at hun faktisk har satt noe i halsen. 
Det første vi begynte med var kokt/dampet brokkoli der babyen spiste toppen av brokkolien før jeg tok stengelen vekk. Jeg ble med i en Facebook-gruppe for temaet og fikk mange tips til hva man kan servere der. :) Det tar jo litt lengre tid for babyen å komme dit at et måltid faktisk metter, så du bør være forberedt på at du må flaske/amme litt lenger.(slik var det iallefall for mine)

lykke til :)

Anonymkode: 8c0e6...167

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det første som er lurt er at du vet hvordan du skal reagere hvis hun setter noe i halsen :) og det andre som er greit å vite er at babyer har brekningsrefleksen midt på tunga ca, så selv om babyen brekker seg så trenger ikke det bety at hun faktisk har satt noe i halsen. 
Det første vi begynte med var kokt/dampet brokkoli der babyen spiste toppen av brokkolien før jeg tok stengelen vekk. Jeg ble med i en Facebook-gruppe for temaet og fikk mange tips til hva man kan servere der. :) Det tar jo litt lengre tid for babyen å komme dit at et måltid faktisk metter, så du bør være forberedt på at du må flaske/amme litt lenger.(slik var det iallefall for mine)

lykke til :)

Ja takk, har sett noen videoer om hva man skal gjøre men det er så skummel alikevell🙈

Åh, brokkoli, det var lurt! Men merket du noe om han/hun fikk mer luft i magen? 

Kan jeg spør hva FB gruppen het? Hadde vært flott å få blitt med :) 

Tusen takk for nyttig svar!! :)

AnonymBruker
Skrevet

Har hun begynt med mos? I følge den som kan dette skal man da ha 14 dager pause fra mos før man begynner med blw. Jeg gjorde nok ikke det,  men visste det ikke før nr 2. 

Vi har bare servert det samme vi har hatt selv, eller gitt til storesøsken, i tilpasset størrelse/form. Minstemann sitt første måltid var en skive med skinkeost 🙈 Snudde ryggen til 2 sek og han ble matet av sin bror 😅😅

Anonymkode: d01c0...09c

AnonymBruker
Skrevet
Scarlito skrev (1 time siden):

Ja takk, har sett noen videoer om hva man skal gjøre men det er så skummel alikevell🙈

Åh, brokkoli, det var lurt! Men merket du noe om han/hun fikk mer luft i magen? 

Kan jeg spør hva FB gruppen het? Hadde vært flott å få blitt med :) 

Tusen takk for nyttig svar!! :)

Jeg har meldt meg ut av gruppen nå, for barna mine er over det stadiet, men søk på blw så kommer den nok opp :) 

jeg merket ikke så mye til luft, men det var jo fint lite som faktisk kom ned i magen de første ukene da. Det ble mye prøving og lite spising fra minsten 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har meldt meg ut av gruppen nå, for barna mine er over det stadiet, men søk på blw så kommer den nok opp :) 

jeg merket ikke så mye til luft, men det var jo fint lite som faktisk kom ned i magen de første ukene da. Det ble mye prøving og lite spising fra minsten 😂

Åå okei, skal gjøre det😄

Haha okei, men så bra for min del, da slipper jeg iallefall å bekymre meg så mye for fordøyelsen😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hun begynt med mos? I følge den som kan dette skal man da ha 14 dager pause fra mos før man begynner med blw. Jeg gjorde nok ikke det,  men visste det ikke før nr 2. 

Vi har bare servert det samme vi har hatt selv, eller gitt til storesøsken, i tilpasset størrelse/form. Minstemann sitt første måltid var en skive med skinkeost 🙈 Snudde ryggen til 2 sek og han ble matet av sin bror 😅😅

Anonymkode: d01c0...09c

Jeg har gitt en del sviskemos fra 4 mnd av, for å få fart på magen, og prøvd grøt to ganger. Ellers har hun bare fått smake søtpotet, banan og avokado på fingeren min😅 Hvorfor skal man ha pause? Jeg «rekker» det før hun blir 6 mnd men lurer bare på hvorfor🤔

Åhh haha så utrolig vittig!😂 Okei, det har jeg også lyst til, men lager mye middag med ost/smør, stemmer det at de ikke kan ha det før de er 1 år? Men kjøtt er 6 mnd? Gleder meg samtidig som jeg gruer meg😅

AnonymBruker
Skrevet

Om babyen er vant til mos ,e de vant til å bare svelge. Noe som ikke er bra nør de for biter, da sjekk de tyggr med gummene.

Anonymkode: 92d68...1e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Om babyen er vant til mos ,e de vant til å bare svelge. Noe som ikke er bra nør de for biter, da sjekk de tyggr med gummene.

Anonymkode: 92d68...1e1

Okei, skjønner!☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...