Gå til innhold

Gitt sparken offentlig grunnet lemfeldig smittevern fulgt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere? Er det greit å «oute» oppsigelsen av en ansatt på denne måten? 

https://www.nrk.no/innlandet/seier-opp-bufellesskap-tilsett-grunna-smittevernmotstand-1.15473553

«Gran kommune har ikkje praksis for å dele informasjon rundt avslutning av arbeidsforhold. Dei har valt å dele fakta i denne saka fordi smitteutbrotet knytt til Solgløtt er godt kjent i lokalsamfunnet, og er mykje omtalt i pressa.

– Me har forståing for at informasjon om pandemien har allmenn interesse, fordi det råkar oss alle, seier rådmann Torbjørn Hansen i pressemeldinga.

Rådmannen har tidlegare sagt at bruk av smittevernutstyr har vore eit tema i saka rundt den tilsette.

– Det er ikkje sånn at ho ikkje har brukt munnbind, men det me har brakt på det reine er at i enkelte situasjonar har det vore litt lemfeldig bruk, seier Hansen.»

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tillegg fra artikkelen:

når NRK prøver å nå ho, er svaret at ho ikkje ynskjer å snakke. På Facebooksida si har ho posta innlegg som kan tolkast som skepsis til koronavaksine, og til handsaminga av pandemien.

Er det her greit? 

Fra arbeidsgiver og NRK? Heksejakt?

• Liker 1
Skrevet

Hvordan har media fått tak i navnet hennes? Tidligere kollegaer som har outet henne, tro? Eller har hun stått frem selv via SoMe?  Hvis det er sistnevnte, så ønsker hun jo tydeligvis ikke å gå stille i dørene.

• Liker 6
Skrevet

De gjør det jo for å berolige kommunens innbyggere og fordi saken har fått mye omtale i media, og det at Statsforvalteren har åpnet tilsynssak ang forholdet. De sier jo selv at de ikke bruker å dele slik informasjon, men at dette er en spesiell situasjon.

Helt innenfor synes jeg, da det gjelder en institusjon for personer som ikke kan ta egne valg om smittevern, eller på noe vis beskytte seg selv.

• Liker 18
Gjest Lawyam
Skrevet

Helt innafor. Å sette andres liv i fare ee ikke innafor.

Skrevet (endret)

Syndebukkmentalitet i full blomst, man ofrer noen av "lav kaste" for å tilfredsstille lokalsamfunnets behov for å ventilerte og ha noen å legge skylden på. Dette er et trist utslag av de mer primitive sidene ved alle flokkdyr. 

Funksjonen dette tjener er å lete presse på gruppen og lederne forøvrig. Et sånt grep trygger jo paradoksalt nok ledernes jobber. 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 12
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Alle saker som havner til tilsyn blir outet i media. Vi lever i et transparent samfunn.

Skrevet

Men hva er det hun har gjort egentlig? Å glemme munnbind her og der eller å uttale seg kritisk til vaksinen er jo ikke grunnlag for å  bli sparket? 

• Liker 11
Skrevet
Laraa skrev (4 timer siden):

Men hva er det hun har gjort egentlig? Å glemme munnbind her og der eller å uttale seg kritisk til vaksinen er jo ikke grunnlag for å  bli sparket? 

Godt spørsmål. Slik fremstillingen er kan man jo tro hun har plukket seg i nesen for så å lage mat til beboerne.

Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (4 timer siden):

Syndebukkmentalitet i full blomst, man ofrer noen av "lav kaste" for å tilfredsstille lokalsamfunnets behov for å ventilerte og ha noen å legge skylden på. Dette er et trist utslag av de mer primitive sidene ved alle flokkdyr. 

Funksjonen dette tjener er å lete presse på gruppen og lederne forøvrig. Et sånt grep trygger jo paradoksalt nok ledernes jobber. 

Jaha? Det har vel vært noen saker om folk i «høyere kaste» også..? For eksempel statsministeren..

Denne personen satte liv i fare - hvordan er denne saken anderledes enn feks saker om sykepleiere som har feilmedisinert eller leger som utfører arbeid de ikke er kvalifisert for («ortopeden» på Sørlandet feks). 

• Liker 14
Gjest Paramount
Skrevet
Laraa skrev (4 timer siden):

En kan få inntrykk av at mange mener det er mer enn nok. 

Skrevet
Vera skrev (12 minutter siden):

Jaha? Det har vel vært noen saker om folk i «høyere kaste» også..? For eksempel statsministeren..

Denne personen satte liv i fare - hvordan er denne saken anderledes enn feks saker om sykepleiere som har feilmedisinert eller leger som utfører arbeid de ikke er kvalifisert for («ortopeden» på Sørlandet feks). 

Det er en liten forskjell på en person som innehar det høyeste tillitsvervet i Norge kontra meningmann. 

• Liker 3
Skrevet
Capt. Obvious skrev (3 minutter siden):

Det er en liten forskjell på en person som innehar det høyeste tillitsvervet i Norge kontra meningmann. 

Og i hvilke «kaste» vil du si at Statsministeren tilhører? Eller politikere generelt? 

• Liker 1
Skrevet
Vera skrev (5 minutter siden):

Og i hvilke «kaste» vil du si at Statsministeren tilhører? Eller politikere generelt? 

Kaste og kaste...Men statsministeren, partiledere og andre toppolitikere tilhører jo de som har tatt på seg et høyt tillitsverv, som innebærer ikke ubetydelig medieoppmerksomhet i mange sammenhenger. Og jo høyere verv, jo høyere er forventningen om at man også tar gode beslutninger i forhold til lov og rett, enn det en "menigmann" gjør. 

• Liker 3
Skrevet
Capt. Obvious skrev (3 minutter siden):

Kaste og kaste...Men statsministeren, partiledere og andre toppolitikere tilhører jo de som har tatt på seg et høyt tillitsverv, som innebærer ikke ubetydelig medieoppmerksomhet i mange sammenhenger. Og jo høyere verv, jo høyere er forventningen om at man også tar gode beslutninger i forhold til lov og rett, enn det en "menigmann" gjør. 

Ja, det er jeg ikke uenig i. Men brukeren jeg siterte mente at det kun var folk fra lavere kaste som ble uthengt i slike saker. Og det stemmer jo ikke? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Laraa skrev (5 timer siden):

Vel, gitt det har gått til tilsynssak, er det antagelig mer.

Hvis jeg ikke husker feil, var hun av de som var på låvefesten på Gran, og det endte vel med i ettertid at tre andre ble smittet på sykehjemmet og 1 eller to døde på grunn av det. 

Hvis dette stemmer er det vanskelig å se faglig forsvarlig grunnlag for at hun skulle kunne fortsette i stillingen sin.

Endret av Druid
  • Liker 18
Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Ja, det er jeg ikke uenig i. Men brukeren jeg siterte mente at det kun var folk fra lavere kaste som ble uthengt i slike saker. Og det stemmer jo ikke? 

Det kommer an på hvordan man ser på det. Jeg syntes ikke det er uthenging hvis en person som frivillig har valgt et høyt verv blir utsatt for mediekritikk. For det første er det noe man er vandt med (eller burde bli vandt med) i slike posisjoner, og for det andre så utøver jo media sin funksjon ovenfor "makten" når man retter kritiske blikk mot kritikkverdige forhold. 

For en menigmann som ikke har påtatt seg et høyt verv så oppleves det nok som mer belastende og jeg syntes heller ikke media bør bli brukt til å henge ut personer som uansett ikke har mye makt i samfunnet. 

• Liker 2
Skrevet
Vera skrev (1 time siden):

Jaha...? Hvem er den nye statsministeren? Har jeg gått glipp av noe her ?

• Liker 1
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (35 minutter siden):

Jaha...? Hvem er den nye statsministeren? Har jeg gått glipp av noe her ?

🤔

Jeg vet ikke om du husker den statsministereren vi en gang hadde i en viss pandemi, som feiret 60-årsdagen sin - og ble bøtelagt for det, samt hengt ut for hele nasjonen. 

• Liker 5
Skrevet
Vera skrev (23 minutter siden):

🤔

Jeg vet ikke om du husker den statsministereren vi en gang hadde i en viss pandemi, som feiret 60-årsdagen sin - og ble bøtelagt for det, samt hengt ut for hele nasjonen. 

Som fortsatt beholdt jobben... Var vel poenget mitt :)

• Liker 3
  • Opprett ny...