tussi84 Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Jeg lærte i barneårene at hudfargen til mennesker enten var hvit, gul/brun eller svart. I nyere tid har jeg jo som de fleste andre blitt politisk korrekt og sier heller mørkhudet, asiater, afrikaner, afrikaner amerikaner osv. Men jeg lurer på hvorfor er det greit å si hvit og ikke svart sånn egentlig når det egentlig bare er snakk om to forskjellige farger og beskrivelse av en hudfarge bare?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 Det er ikke greit å si at noen er gul. Wtf 😂 Anonymkode: 5662d...ada 9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 hvem bryr seg... jeg bare spør Anonymkode: 2cf60...196 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 "Gul"? Hva har du røkt? Selvfølgelig er det greit å si at en person er hvit eller svart, men hvem er gule? Folk med hepatitt? Anonymkode: 76a95...030 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Fordi folk tror de forebygger rasisme, men i virkeligheten gjør det omvendte. Kalkes omvendt rasisme Anonymkode: 0d0b5...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi folk tror de forebygger rasisme, men i virkeligheten gjør det omvendte. Kalkes omvendt rasisme Anonymkode: 0d0b5...ac9 Hallo, TS kommer med en fjern påstand som ikke gir mening. Du trenger ikke å godta premissene hennes helt uten videre. Anonymkode: 76a95...030 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 Jeg mener det er greit å si svart og hvit, men mange av oss beveger oss bort fra denne måten å beskrive/diskriminere hudfarge på. Jeg f.eks., er veldig lys i huden, men jeg kan virkelig ikke sammenlikne min hudfarge, med fargen hvit. Jeg mener vi alle er en nyanse av brun, noen lysere, noen mørkere. Anonymkode: 26bbd...854
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 Gul er ikke lov å si. Og mørkhudet heter visst melatoninrik nå. Handler vel bare om at alle skal være like mye verdt. Og for å få til det, skal vi viske ut alle forskjeller. Alle skal være like, og forskjeller skal gjemmes bort, og skal i alle fall ikke være noe vi er stolte av. Anonymkode: d01da...ccf
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Gul er ikke lov å si. Og mørkhudet heter visst melatoninrik nå. Handler vel bare om at alle skal være like mye verdt. Og for å få til det, skal vi viske ut alle forskjeller. Alle skal være like, og forskjeller skal gjemmes bort, og skal i alle fall ikke være noe vi er stolte av. Anonymkode: d01da...ccf ÅÅåh så butthurt Anonymkode: 74a1b...8e8 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg mener vi alle er en nyanse av brun, noen lysere, noen mørkere. Anonymkode: 26bbd...854 Riktig. Det bor en neger i oss alle 😊 Anonymkode: 6fee2...d73 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ÅÅåh så butthurt Anonymkode: 74a1b...8e8 Butthurt? 😂 Hvorfor i all verden skal jeg være det? Jeg bare syns det er et rart fenomen. Selv er jeg etnisk norsk, og det er jeg stolt av. En god venn av meg er fra Colombia, og han er stolt av den han er. Og vi ler begge to godt av at en ikke en gang kan påpeke at han er mørk. Anonymkode: d01da...ccf 2
Duff Skrevet 28. april 2021 #12 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): ÅÅåh så butthurt Anonymkode: 74a1b...8e8 1
Lisa Rowe Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 Det er ingenting galt i å påpeke noens hudfarge, enten det er svart eller hvit, men jeg ser ofte at det påpekes i situasjoner hvor det overhodet ikke er nødvendig eller relevant, og da begynner man jo å lure litt på de underliggende holdningene folk har. N-ordet er derimot ikke greit å si.
Lemikki Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 Jeg tenker at det ikke burde være galt å si svart, gul/gyllen, rød eller hvit. Dette er grovt sett de fargene menneskehuden har. Det er en objektiv detalj. Det er fakta. Det som jeg opplever gjør det problematisk er naturligvis at en farge tradisjonelt er opphøyet som riktig og dette henger i. Dessuten, hvor stort behov er det egentlig for å referere til noen ved hudfarge? I USA refereres det uproblemtaisk til mørke som "blacks", men i Norge har "svart"/"svarting", og også "guling" vært brukt som skjellsord, og gjør sannsynligvis at det oppleves som nedverdigende å bli kalt svart. Jeg synes derfor det er helt uproblematisk å "måtte" kalle mørkhudete for nettopp det, eller "mørk".
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke greit å si at noen er gul. Wtf 😂 Anonymkode: 5662d...ada 29 minutter siden, AnonymBruker said: "Gul"? Hva har du røkt? Selvfølgelig er det greit å si at en person er hvit eller svart, men hvem er gule? Folk med hepatitt? Anonymkode: 76a95...030 21 minutter siden, AnonymBruker said: Gul er ikke lov å si. Anonymkode: d01da...ccf Hvorfor er ikke gul lov å si? Nordmenn er ikke hvite men vi beskrives som hvite likevel. Hvorfor er det verre å beskrive en kineser som gul enn enn nordmann som hvit? Svært får afroamerikanere er svarte, men de beskrives som black likevel. Skjønner ikke hvorfor "gul" er så mye verre enn alle andre beskrivelser av hudfarge. Anonymkode: 0decc...dee 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mener det er greit å si svart og hvit, men mange av oss beveger oss bort fra denne måten å beskrive/diskriminere hudfarge på. Jeg f.eks., er veldig lys i huden, men jeg kan virkelig ikke sammenlikne min hudfarge, med fargen hvit. Jeg mener vi alle er en nyanse av brun, noen lysere, noen mørkere. Anonymkode: 26bbd...854 Nyanse av brun? Har du øyne eller? Jeg er faen ikke en nyanse av brun. Anonymkode: 0e85b...6e3
Charlene87 Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor er ikke gul lov å si? Nordmenn er ikke hvite men vi beskrives som hvite likevel. Hvorfor er det verre å beskrive en kineser som gul enn enn nordmann som hvit? Svært får afroamerikanere er svarte, men de beskrives som black likevel. Skjønner ikke hvorfor "gul" er så mye verre enn alle andre beskrivelser av hudfarge. Anonymkode: 0decc...dee Det er fins diskriminering blant asiatere også, spesielt nå i corona. Og nei jeg liker ikke å bli kalt gul jeg er mer enn bare en farge. Jeg omtaler ikke folk i farger. Jeg sier nordmenn, afro afrikanere, britere osv
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #19 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Riktig. Det bor en neger i oss alle 😊 Anonymkode: 6fee2...d73 Fuck deg da 🙄 Anonymkode: a791e...370 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #20 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fuck deg da 🙄 Uff da, ble du fornærmet på vegne av andre? Anonymkode: 2cf60...196 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå