Gå til innhold

1. og 2. verdenskrig. Kan noen hjelpe meg?

Miinsten

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha muntlig prøve i historie om et par uker. Oppgaven som jeg skal lage en muntlig presentasjon om er: Sammenlign fredsprosessene etter 1. og 2. verdenskrig. Og pek på/drøft årsaker til at freden etter 2. verdenskrig ble mer langvarig.

Jeg har skrevet om fredsprosessen etter 1. verdens krig, og fredsprosessen etter 2. verdenskrig. Nå må jeg bare klare å sammenligne de og kunne peke på/drøfte årsaker til at freden etter 2. verdenskrig ble mer langvarig. 

Er det noen som kan mye om krigene som kunne tenkt seg å hjelpe meg litt? Jeg hadde satt utrolig pris på all hjelp og tips☺️ På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Versaillestraktaten kan sies å være en av grunnene til at hitler fikk komme til makten. Folk så at fredsforhandlingene etter den 1. Var for dårlig og lærte av det. Straffen til tyskland ble ikke like streng etter den 2. for eks

Der er der mye å gå på. Du finner mye om hvordan slutten av 1. Bidro til starten av den 2. Jeg ville begynt der

Anonymkode: e3d8e...36d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Versaillestraktaten kan sies å være en av grunnene til at hitler fikk komme til makten. Folk så at fredsforhandlingene etter den 1. Var for dårlig og lærte av det. Straffen til tyskland ble ikke like streng etter den 2. for eks

Der er der mye å gå på. Du finner mye om hvordan slutten av 1. Bidro til starten av den 2. Jeg ville begynt der

Anonymkode: e3d8e...36d

Tysklands straff etter andre verdenskrig var strengere enn første. Tyskland var delt frem til 1990, Tyskland måtte gi fra seg store landområder som de aldri har fått tilbake, tyskere måtte i tvangsarbeid i vesten og gulag i Sovjet, osv, osv. Her kan man lese mer om det:  https://en.wikipedia.org/wiki/Forced_labor_of_Germans_after_World_War_II

Det man lærte fra første verdenskrig var at Tyskland måtte legges i grus og deles slik de aldri ville  bli sterke nok til å starte en krig igjen. 

Når det kommer til hvorfor freden i Europa varte lenger etter andre verdenskrig så handler nok det om at Sovjet og Russland ble supermakter med atomvåpen og ingen ønsket atomkrig i Europa. Tyskland var også helt ute av stand til å igjen prøve å ta over Europa. 

Tror om man skal diskutere om Versaille-traktaten så bør man huske på at mye av skylden på Versaille-traktaten var nazi-propaganda:

The Treaty created much resentment in Germany, which was exploited by Adolf Hitler in his rise to power at the helm of Nazi Germany. Central to this was belief in the stab-in-the-back myth, which held that the German army had not lost the war and had been betrayed by the Weimar Republic, who negotiated an unnecessary surrender. The Great Depression exacerbated the issue and led to a collapse of the German economy. Though the treaty may not have caused the crash, it was a convenient scapegoat. Germans viewed the treaty as a humiliation and eagerly listened to Hitler's oratory which blamed the treaty for Germany's ills. Hitler promised to reverse the depredations of the Allied powers and recover Germany's lost territory and pride, which has led to the treaty being cited as a cause of World War II.

https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Versailles#Rise_of_the_Nazis

Man kan lese mer om vurdering av Versaille-traktaten her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Versailles#Historical_assessments

Anonymkode: b2687...07c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Når det kommer til hvorfor freden i Europa varte lenger etter andre verdenskrig så handler nok det om at Sovjet og Russland ble supermakter med atomvåpen og ingen ønsket atomkrig i Europa. Tyskland var også helt ute av stand til å igjen prøve å ta over Europa. 

Sovjet og USA. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...