Gå til innhold

Redd for å ta koronatest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er livredd for den pinnen i nesa... Erfaringer?? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så ille som det ser ut som. Dessuten virker det som utstyr/metode er endret litt ved teststasjonen her i alle fall. De to første gangene jeg ble testet (juli og september i fjor) var det tykkere tupp på pinnen og de gravde mer rundt. Da rant snørr og tårer på den siden de tok testen fordi det sved. (Altså, jeg gråt ikke, for det var slettes ingenting å gråte av, men det ene øyet og den siden av nesen reagerte på irritasjonen av nerver.) Mens nå var pinnen veldig tynn og de stakk den opp, lot den sitte der et halvt minutt eller hva det nå er, og deretter tvinnet den forsiktig rundt 4-5 ganger uten den gravinga. Denne gangen var halsprøven mer ubehagelig enn neseprøven, og det er jo ikke akkurat veldig ille å bli pirket i svelget noen sekunder. 

Det er så klart stor forskjell på hvor ille folk synes det er, hvor følsom nese folk har, hvor godt håndlag testere har osv, men jeg er nesten helt sikker på at du har opplevd mange verre ting i livet. Det er over på et halvt minutt, og evt sviing etterpå varer bare et par minutter. 

Og hvis du skulle synes det er helt pyton, så er vel det på en måte greit også? I alle fall blir jeg mindre redd hvis jeg tenker at det jeg gruer meg til sikkert blir så fælt som jeg tror, men bestemmer meg for at det er greit for det kommer jeg til å tåle. Redselen i forkant er nesten alltid det vondeste, og å innstille meg på at jeg tåler det jeg gruer meg til demper redselen, i motsetning til om jeg lar redselens flukt- eller kjemp-impulser få herje med meg. Det funker selvsagt ikke på de sterkeste formene for angst, men hvis angsten din for testen er så sterk trenger du annen støtte enn erfaringer fra fremmede på KG. ❤️

• Liker 1
Skrevet

Det er bare 10 sek og det et egentlig ikke ille i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes det var verre med pinnen i halsen. Den i nesa merket jeg ikke mye til. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tatt 2 ganger. Ikke vondt i det hele tatt. Kilte litt i nesen eneste, kan sammenliknes med en nys som er på vei. Ingenting å grue seg for😃

• Liker 2
Skrevet

Jo, det er så ille som det ser ut.  Jeg syns det var helt forferdelig.  MEN   de tar faktisk tester fra munnen også,  så be heller om det du  TS.
Jeg fikk det sist gang og ble så lettet.  Jeg spurte om det altså, sa at jeg ikke klarer den pinnen i nesen .

Skrevet
Fjelltopp skrev (11 minutter siden):

Jo, det er så ille som det ser ut.  Jeg syns det var helt forferdelig.  MEN   de tar faktisk tester fra munnen også,  så be heller om det du  TS.
Jeg fikk det sist gang og ble så lettet.  Jeg spurte om det altså, sa at jeg ikke klarer den pinnen i nesen .

Hvis en nasopharynx-test ikke taes inni nesa, er det en mye større risiko for at testresultatet blir feil, altså en falsk negativ.

Det kan ikke du vite selvfølgelig, men det er dessverre ikke slik at alle som tar disse testene (som noen steder bare er studenter) har fått nok info og vet om viktigheten av at testen tas riktig. 

• Liker 2
Skrevet

Munnen var verre enn nesa, jeg brakk meg og begynte å hoste. 

Heldigvis var det veldig fort gjort!

Skrevet

Ingenting å grue seg til. Er over på noen sekunder😃 Og forresten så er det ikke alltid så lurt å spørre om andres erfaringer når man selv er redd. Kan risikere å bli enda mer redd da.  Noen besvimer jo omtrent når de får en flis i fingeren😄 Sønnen min har tatt testen mer enn én gang. Da han var både 7 og 8 år. Gikk knirkefritt😃 Dette klarer du👍

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns PCR testen var helt bånn i bøtta. Grua meg enormt på forhånd også. Var potte tett i bihulene så d hjalp neppe på. 1,5 døgn etter pcr test ble jeg oppringt av smittevernlegen da jeg hadde påvist corona. 
Ble sykere rundt dag 10,innlagt på intensiven.

Du overlever testen 😘

Skrevet

Du trenger ikke ta. Jeg har aldri tatt koronatest :)

Skrevet

Min 14 åring gruet seg fælt til å ta testen her om dagen. Etter testen, sa hun at det ikke var så fælt som hun trodde. En venninne hadde skremt hun. Jeg har selv tatt den. Det er over fort

Skrevet

Har tatt 11 tester- det går helt fint. Man tåler et par sekunder med ubehag. 

• Opprett ny...