Gå til innhold

Noen som har erfaring med baby og langvakter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en bra turnus i helsevesenet med noen vakter på 14 timer (fre-søndag hver 3. helg og ca. en lang vakt i uka der når jeg ikke jobber helg).

Denne turnusen gjør at jeg har en del fri i ukedagene, noen perioder opp til 7 dager fri. :)

Har fått spørsmål fra arbeidsgiver som holder på å lage ny turnus om jeg vil fortsette denne. Alternativet er "standard" turnus i helsevesenet, altså vanlige 7,5 timers vakter. En kveld i uka og jobb hver 3. helg (kveldsvakt 2 dager i løpet av fre-søndag).

Baby er bare 2 mnd nå, så syntes det er vanskelig å ta stilling til hvordan ting kommer til å bli når hun blir større.

Jeg tenker jo at det er deilig å ha mye fri og kan være mer totalt sammen med henne på den måten, og kanskje få gjort unna husarbeid/handling/egentid ved å ha henne (korte) dager i barnehagen av og til når jeg har fri, og være helt til stede og ikke stresse med sånne ting. 

Om jeg velger korte vakter så blir det jo lite tid etter bhg, og jeg vil uansett være avhengig av barnepass når jeg jobber kveldsvakter/helg. Mannen jobber offshore så er borte 2 uker og hjemme 2 uker. Så det er den perioden han er borte at det kan bli litt styr med disse langevaktene - men det blir det jo uansett om jeg jobber kveld/helg.

Lurer litt på om andre har erfaring med dette? Er det grusomt å være borte en hel dag? Er det mye stress og styr og jobbe vanlige vakter og ha lite fri i hverdagen? :)

Har snakket med besteforeldre om denne problemstillingen, og begge sider sier de gjerne hjelper til når mannen er bortreist på jobb. Har nær kontakt med begge, så håper baby evt er trygg på dem til hun begynner i bhg.

Hva hadde dere gjort? :) Hun kommer til å være over 1 år før vi begge er ferdige i permisjon og hun skal i bhg.

Anonymkode: 0e7e5...6cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Langvakter har fungert bra her. Begynte med det da barna var rundt 7-9 måneder.

Anonymkode: 82733...15b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte med langvakter da jeg hadde en på to og tre. Hadde veldig dårlig samvittighet da jeg ble borte hele helga. Så var det barnehage igjen på mandag. Hadde de alltid hjemme en annen dag i uka, men nå har de blitt så store at de trives så godt i barnehagen at det blir feil og ha de hjemme en dag i ukedagene fordi jeg er borte i helga. Trist og ikke være sammen med hele familien også, blir så oppdelt. Dagjobb er bedre! 

Anonymkode: 9055c...6a1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet fra langvakter til en dagjobb etter permisjonen med det første barnet fordi mannen min jobber offshore. Men vi har ikke besteforeldre eller andre som kan og vil være tygge barnevakter i nærheten. Hadde vi hatt det, vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort, for jeg syns turnus med langvakter er gull selv.

Jeg syns det høres flott ut at hele familien i blant vil ha fri sammen noen dager i strekk i mannens friperioder. Timene mellom jobb/barnehage og legging går så fort og alle er slitne. Som brukeren over nevner, det kan være kjipt å jobbe hele helga, da barna har helt fri. Men med en mann i offshore-turnus, får man kanskje tatt det igjen andre dager i uke hvor man har barna hjemme og alle har fri sammen. 

Hos oss tenkte vi litt på at jeg ble den trygge havnen for barna de aller første årene, fordi jeg alltid var der, mens faren var borte i perioder som er lange for et lite barn. Det hadde ikke kjentes greit at begge skulle være borte på jobb lange strekk fra 0-2 åringen. Men igjen, det kunne nok stilt seg annerledes hvis vi hadde besteforeldre barna var mye sammen med og trygge på. 

Anonymkode: 15b17...196

AnonymBruker
Skrevet

Gikk langvakter fra 7 mnd, fungerte bra. Godt med noen fridager innimellom!

Anonymkode: 9d833...c14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...