AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Mitt har en time i morgen. 13 år. I utgangspunktet synes jeg det er greit å være med inn, men så ble jeg litt usikker? Ingen alvorlige ting, kun for en plage og ta blodprøver Anonymkode: 9cfad...f9a
GammelKaktus Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 Du kan vel bli med så lenge barnet ønsker at du er med. Kan jo være greit å ha noen med seg som får med seg det legen sier, alt etter hva det gjelder selvsagt. 5
Trolltunge Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 Når de er 16 år har man ikke rett til å være med. Mine barn er uenige, så jeg er fremdeles med. Til de ikke ønsker det tenker jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Når du er 13 år bør du ha med deg mor eller far til legen, ja. Her er eldste 17 år, og fra han var 16 år spurte jeg om han ville jeg skulle bli med inn eller ikke. Anonymkode: f9dd9...582 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 Det kom helt an på situasjonen. De kunne godt gå inn alene om de ønsket det fra 12-årsalderen hvis det kun var noe rutinemessig og da ventet jeg jo på venterommet.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 Sluttet da datteren min fikk mensen. Etter det fikk hun gå inn selv, men så hender det at fastlegen har hentet meg iløpet av timen slik at vi alle tre kan ta en oppsummering. Da spør alltid fastlegen datteren min om det er greit at han henter meg og forteller meg om hva de har snakket om. Nå er hun snart seksten så da slutter jeg helt å bli med på legekontoret. Husker selv at min mor ble med inn til legen og at jeg egentlig ikke var komfortabel med det, men fordi hun spurte "Det er vel greit at jeg blir med inn?" først når legen hentet meg til time syntes jeg det var vanskelig å si nei. Derfor har jeg valgt å gjøre det på motsatt måte med min datter. Anonymkode: 2773b...85d 9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 Kommer helt an på 13-åringen, hva med å spørre henne? Jeg gikk alene til lege fra jeg gikk på ungdomsskolen, men som ansatt i helsevesenet har jeg opplevd folk opp i 20 årene som fremdeles må ha mor til å bestille time og være med inn (oppgående folk altså, ingen diagnoser som tilsier støtte), så jeg tenker folk er forskjellig og det er best å spørre barnet selv. Anonymkode: e5202...4a5 2
Ulrikke Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 Spør barnet hva h×n ønsker. Her sa jentungen fra første gang hun ville gå inn alene. Tror hun var 15 da, evt 14,5 ihvertfall... Null roblem å gå inn alene, men du kan jo snakke om det på forhånd og være tilgjengelig så legen kan hente deg. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 Jeg hadde dem med til jeg var femten. Da var det en gang legen ville ha meg under fire øyne, for å spørre om det var mulighet for at jeg kunne være gravid, for å utelukke evt årsak til plagen. Neste gang jeg skulle noe hos legen var jeg seksten, og da gikk jeg alene, siden jeg også hadde mopedlappen og kunne kjøre selv. Anonymkode: 595cd...ae5
Mezzosoprena Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 Så lenge og i de tilfelle de selv ønsket/ønsker det.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #12 Skrevet 28. april 2021 Jeg sluttet ca da dem var 15 - 16 år. Datteren skulle ha p-piller som 16 åring, og jeg fortalte henne på forhånd hva hun skulle si og spør etter osv . Men vet at legen er flink å ivareta pasientene sine så jeg sa hun kunne ta det helt med ro. Det gikk kjempe fint. Det samme med tannlegen. Slutten å følge dem da dem begynte på ungdomsskolen. Sa at dem kan sykle bort selv. Dem fikset det fint det og (nå har jo ingen av dem hatt hull i tennene, så jeg tror ikke dem har fått noe tannlege skrekk). Viktig at barn blitt litt pushet litt hele tiden til å mestre litt ting på egenhånd Anonymkode: b46cd...14d 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 Her er jeg ennå med inn til legen. Hun er snart 18 år. Her er det flere ulike diagnoser i bunn. Anonymkode: 6c281...e8f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #14 Skrevet 28. april 2021 Min datter er 16,5. Jeg har vært med inn til lege etter hennes ønske hele veien. Også da det var snakk om p-piller. Nå skal det sies at det ikke var med bakgrunn i kjæreste,men mye smerter og store blødninger ved menstruasjon gjorde at hun ville se om det hjalp med p-pillen. Mulig hun hadde villet gått inn alene om det var bare på bakgrunn av prevensjon. Hun er også under utredning på sykehuset for div plager, da vil hun ha meg eller faren med. Det er greit, for da kan vi være to om å både gi og få info. Og jeg er glad hun ville ha meg med da hun skulle på gastroskopi. Samboer er med sin datter på 21 fremdeles. Men der er det div diagnoser og to ulike sykehus med spesialister involvert, og hun er ikke god til å verken svare utfyllende nok på spørsmål, stille spørsmål selv eller formidle info hun har fått hos lege. Det betyr at uten følge risikerer hun å ikke oppfatte ting riktig mht medisinering. Anonymkode: 5e339...268
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #15 Skrevet 29. april 2021 Jeg jobber selv på legekontor og ser at det er veldig varierende. Som noen skrev over, mange foreldre blir med barna inn selv etter fylte 20 år. Jeg kan skjønne det på en måte, mange leger kan være vanskelig og da er det dumt hvis du er ung og usikker. Anonymkode: a9699...e2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå