Gå til innhold

Hvordan er jobben som jordbærplukker, og hvorfor er det så kompetansekrevende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Norske bønder klager over at ikke utenlandsk arbeidskraft kan komme til Norge for å plukke jordbær pga. reisesestriksjoner.
NAV er glade for dette fordi de da kan få unge arbeidsløse ut i arbeid, og tilbyr bl.a. lønnstilskudd og økonomiske stønadsordninger for at disse skal få opplæring.
Norges Bondelag ønsker ikke å bruke norsk arbeidskraft og sier i Dagsrevyen i dag at "dette er teknisk arbeid, det er fysisk krevende, og det er ikke bare for hvem som helst å hoppe rett inn i disse typer oppgaver."

At det er fysisk krevende å stå bøyd hele dagen og plukke jordbær forstår jeg enda jeg ikke har erfaring som jordbærplukker, men så blir  jeg naturligvis nysgjerrig på hvorfor dette er så teknisk krevende arbeid, og hvorfor man ikke kan gi en arbeidsløs nordmann opplæring iløpet av den måneden som er nå frem mot plukkingen begynner?
Så er det noen bønder her inne som kan forklare hvor lang opplæringstiden vanligvis er, og hvordan den foregår? Hva er det som er så teknisk krevende, annet enn at man skal ha god hygiene og ikke skvise bærene men legge dem pent i en kurv?

Anonymkode: c865c...f90

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke bonde, men kan godt tenke meg at ungdom og unge voksne som ser på jordbærplukking som en drittjobb og er umotivert og bare gjør det fordi NAV har sagt at de er nødt for å ikke miste stønaden ikke akkurat plukker jordbær like raskt som en utenlandsk arbeider som ikke har annet valg enn å plukke som om at det står om livet (for dem står det mer om livet, for det er det som må til for at familien får mat på bordet). 

Anonymkode: ca533...149

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Svarer jo ikke på spørsmålene dine, men saken er vel at nordmenn er late og gidder ikke jobbe like fort som utenlandsk arbeidskraft. 

Anonymkode: 11234...ddf

• Liker 22
Skrevet

Nordmenn er for treige, og bortskjemte med ting som rimelig lønn, pauser, 7,5 t arbeidsdag og andre hardt opparbeidede arbeidsmiljø-rettigheter. 

• Liker 32
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Svarer jo ikke på spørsmålene dine, men saken er vel at nordmenn er late og gidder ikke jobbe like fort som utenlandsk arbeidskraft. 

Anonymkode: 11234...ddf

Akkurat dette. 

Lavt tempo, har vondt, klager, mye syke. The list goes on. 

Nordmenn generelt er meget dårlige på fysisk krevende arbeid. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Men når 40.000 nordmenn har meldt interesse for denne typen jobb, og NAV sier seg villige til å betale lønnstilskudd og opplæring, bør det da vel fint gå an å ansette nordmenn?

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Man blir vel rask og nøyaktig når man har jobbet med det lenge. Nøyaktig som i plukker passe modne bær. Blir sikkert mye feilplukk av en fersking i begynnelsen. 

Anonymkode: 03c0a...645

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men når 40.000 nordmenn har meldt interesse for denne typen jobb, og NAV sier seg villige til å betale lønnstilskudd og opplæring, bør det da vel fint gå an å ansette nordmenn?

De har vel ikke meldt interesse frivillig med tanke på at dr vil miste stønaden sine hvis de takket nei. Frivillig under tvang fra Nav sin side.

Anonymkode: b86ee...ce9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Norske bønder klager over at ikke utenlandsk arbeidskraft kan komme til Norge for å plukke jordbær pga. reisesestriksjoner.
NAV er glade for dette fordi de da kan få unge arbeidsløse ut i arbeid, og tilbyr bl.a. lønnstilskudd og økonomiske stønadsordninger for at disse skal få opplæring.
Norges Bondelag ønsker ikke å bruke norsk arbeidskraft og sier i Dagsrevyen i dag at "dette er teknisk arbeid, det er fysisk krevende, og det er ikke bare for hvem som helst å hoppe rett inn i disse typer oppgaver."

At det er fysisk krevende å stå bøyd hele dagen og plukke jordbær forstår jeg enda jeg ikke har erfaring som jordbærplukker, men så blir  jeg naturligvis nysgjerrig på hvorfor dette er så teknisk krevende arbeid, og hvorfor man ikke kan gi en arbeidsløs nordmann opplæring iløpet av den måneden som er nå frem mot plukkingen begynner?
Så er det noen bønder her inne som kan forklare hvor lang opplæringstiden vanligvis er, og hvordan den foregår? Hva er det som er så teknisk krevende, annet enn at man skal ha god hygiene og ikke skvise bærene men legge dem pent i en kurv?

Det skal gå satan så fort. Leste at det er ønsket at hver person skal plukke minimum 10kg i timen, og opp mot 100kg på en dag. 

Anonymkode: 16897...6b6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg plukka jordbær som sommerjobb da jeg var tenåring. Min første jobb, så jeg var motivert og effektiv, selv om jeg hadde timelønn. Brukte vel en dag på å komme opp på de andres nivå, etter en uke var jeg raskest på laget. Tror jeg hadde fordel av å være liten, så jeg ikke måtte bøye meg like mye, og så har jeg alltid vært god kognitivt og motorisk. Hadde ikke gjort en like god jobb i dag, da den førti år gamle ryggen min neppe hadde vært like samarbeidsvillig. 

Anonymkode: c3c4e...db4

• Liker 16
Skrevet

Hvor sender jeg inn søknad?? Jeg er oppvokst med jordbæråker hjemme, bestemor har jordbæråker, og jeg har selv 12 jordbærplanter på terrassen. Jeg klarer å se når jordbærene er modne, og hvilke som er dårlige. Effektiv er jeg også. Kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke skulle være kvalifisert.

Jeg tipper at bøndene har vikarierende motiver for å ikke ville ha nordmenn. De synes vel arbeidsmiljøloven er fryktelig vanskelig å følge, og synes sånt som dopauser, overtid og arbeidstøy er bortkastede penger.

• Liker 36
Gjest Lama_Drama
Skrevet (endret)

Fordi ungdom har bomull under armene og syter for den minste ting. En time i en åker og du hører bare jamring. 

Og fordi nordmenn krever rettigheter. Ikke minst. Dopause, lønn og sånne kjedelige ting.

Endret av Lama_Drama
Skrevet

De utenlandske arbeidstakerne har ofte bedre arbeidsmoral. De norske(mange av dem, ikke alle) kommer til å synes det er greit å slå av en prat hver halvtime de er i åkeren. Det går ikke fort nok, og lønnsomheten blir svak, ikke-eksisterende eller omgjort til tap.

• Liker 9
Skrevet

Har selv en sommer som jordbærplukker bak meg fra ungdomstiden. Kan ikke si det var så vanskelig, akkurat, men veldig tungt. 
Jeg tror, som flere andre her, at det ikke akkurat er kompleksiteten i jobben som er utfordringen her. Heller kravet fra norske arbeidstakere om anstendig lønn, skikkelige avtaler og en arbeidsmiljølov som blir fulgt. Det har jo vært nok av saker de siste årene om polske og litauiske ungdommer som jobber for luselønn, bor stuet sammen i små brakker og generelt ikke har gode avtaler hos disse jordbærbøndene.  

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Lama_Drama said:

Fordi ungdom har bomull under armene og syter for den minste ting. En time i en åker og du hører bare jamring. 

Og fordi nordmenn krever rettigheter. Ikke minst. Dopause, lønn og sånne kjedelige ting.

Hvordan vet dere det? De får ikke en sjanse, en gang. Dømt før de får prøvd. 

Har selv jobbet i fysisk, tung industrijobb og ble sett på en av de mest pålitelige og raske i jobben. Jeg var 20. Vi hadde mange unge, norske sommervikarer og de jobbet alle bra. 1 år var det 2 som kniste og latet seg, men det var sjeldenhetene. Vi hadde noen utenlandske som jobbet der, men jeg merket aldri at de jobbet spesielt hardere eller mer effektivt enn de norske. 

Anonymkode: cd1ca...550

• Liker 8
Gjest Lama_Drama
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet dere det? De får ikke en sjanse, en gang. Dømt før de får prøvd. 

Har selv jobbet i fysisk, tung industrijobb og ble sett på en av de mest pålitelige og raske i jobben. Jeg var 20. Vi hadde mange unge, norske sommervikarer og de jobbet alle bra. 1 år var det 2 som kniste og latet seg, men det var sjeldenhetene. Vi hadde noen utenlandske som jobbet der, men jeg merket aldri at de jobbet spesielt hardere eller mer effektivt enn de norske. 

Fordi vi har arten der jeg jobber. Latmarker.

Men hovedgrunnen er nok lønn og rettigheter.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo selvsagt fordi bøndene vet at deres sommeransatte er underbetalte og overarbeidet, og ikke tør kreve det de har rett på (arbeidstøy, pauser, fasiliteter som toalett/vask osv) samt at en jobb skal tilrettelegge mtp HMS osv (ryggplager, dårlig kroppsstilling i jobb osv). 

Når selv barn kan lære å plukke jordbær, så er det ikke kompetansen det står på. Selv om det er en læringskurve som i alt annet.

Nei, de er nok redd for at det skal komme frem i lyset hvor jævlig den sosiale dumpingen deres er. 

Anonymkode: b404f...ef2

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lama_Drama said:

Fordi vi har arten der jeg jobber. Latmarker.

Men hovedgrunnen er nok lønn og rettigheter.

Hvordan gjør de jobben dårligere? 

Gjest Lama_Drama
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan gjør de jobben dårligere? 

Hvordan late folk gjør jobben dårligere? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lama_Drama said:

Hvordan late folk gjør jobben dårligere? 

Hvordan ser du at de gjør en dårligere jobb? Hvordan er resultatet ulikt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...