Gå til innhold

Har du opplevd gjenferd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke opplevd gjenferd, bare hørt lyder fra et menneske som lever. Helt fra vi var bittesmå så var det vanlig for oss å høre pappa gå i grusen og trampe opp trappa til inngangsdøren. Noen ganger reagerte vi på det og løp for å møte han har mamma sagt. Han kom hjem senere og da var lydene helt like som de gangene vi hørte han og han ikke var der. 
Vi flyttet og disse lydene var ikke på det nye stedet. 

Anonymkode: fc282...d8f

Vardøger er ikke gjenferd. Fenomenet er veldig vanlig og helt ufarlig. Noen har synlig vardøger mens andres vardøger bare kan høres. Det er en måte å varsle at noen kommer. Jeg vet om noen som brukte vardøgeret som varsel for når de skulle varme opp middagen, for den sm hadde vardøgeret kom alltid hjem en halv time etter vardøgeret. Den eneste gangen vardøger ikke er et sunnhetstegn, er når personen alt er der når vardøgeret dukker opp. Da varsler det at personen som har vardøgeret snart skal dø.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hulderen skrev (17 timer siden):

Vardøger er ikke gjenferd. Fenomenet er veldig vanlig og helt ufarlig. Noen har synlig vardøger mens andres vardøger bare kan høres. Det er en måte å varsle at noen kommer. Jeg vet om noen som brukte vardøgeret som varsel for når de skulle varme opp middagen, for den sm hadde vardøgeret kom alltid hjem en halv time etter vardøgeret. Den eneste gangen vardøger ikke er et sunnhetstegn, er når personen alt er der når vardøgeret dukker opp. Da varsler det at personen som har vardøgeret snart skal dø.

Grøss🤭

Anonymkode: fc282...d8f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett gjenferd, men jeg har opplevd sterke energier og sett skygger.

For eksempel så var jeg på besøk hos et familiemedlem som hadde flyttet inn i et gammelt hus. I andre etasje skulle det bygges ny leilighet, og jeg skulle opp for å kikke. På toppen av trappen var det bråstopp, som å gå på en vegg. Jeg fikk problemer med å puste , det prikket i huden og måtte bare snu og gå ned. Fikk høre i etterkant at flere har opplevd det samme i det huset. 
Har også overnattet i en hytte der det var en veldig tung og ubehagelig energi. Jeg sov ikke et minutt den natta. Føltes som det var noe eller noen i rommet som så på oss. Måtte dra derfra så snart det ble morgen. 
Hjemme ser jeg til tider en skygge som beveger seg, alltid på samme sted. Snur hodet og ser bevegelsen bortover. Huset er bygget på muren av et gammelt hus fra tidlig 1800 tallet. Det er ikke noe skremmende med det, men det er som det kommer et kaldt gufs så man grøsser nedover ryggen. Det hender katten sitter å stirrer mot det stedet i lange perioder. 

Anonymkode: 89309...0f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en del spøkelser, men gjenferd? Nei jeg tror da ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,,, sjukt creepy. Katta til naboen daua i for noen måner siden. Nå våkner jeg av at en spøkelseskatt driver og gnager på sengestolpen min... Fryker at den etterhvert skal begynne å gnage på leggen min..

Anonymkode: 17a73...b01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferd fins ikke. Det er onde ånder som tar på seg avdødes skikkelse så folk tror at døde folk går igjen, men det er ikke sant.

Anonymkode: ef3d7...b25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 0.32):

Så en mann gå gjennom veggen der jeg jobbet på sykehjem, ei jeg jobbet med hadde også sett han

Anonymkode: 5eaa4...426

Så en mann gå gjennom veggen der jeg jobbet på sykehjem, ei jeg jobbet med hadde også sett han

Anonymkode: 5eaa4...426

Lurer på om dette er et sted jeg kjenner. Så aldri mannen gå gjennom veggen😂. Men andre så det.

Anonymkode: 2824e...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (5 timer siden):

Har sett en del spøkelser, men gjenferd? Nei jeg tror da ikke det. 

Er ikke spøkelser og gjenferd det samme??

Anonymkode: 85c78...043

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjenferd, men kjenner til flere historier om «småfolket». Disse små underfundige «nissene» som gjerne holdt til i nærheten av folk og gårder. Det finnes også mye om dem i samisk kultur. I det ene tilfellet var det et barn jeg kjenner som var med bestefaren sin til en koie i skogen som de brukte om sommeren. De var inne der og spiste niste før de skulle videre og barnet var helt stille og virket nesten sjenert og forundret. Da de skulle pakke sammen og dra igjen spurte barnet, men de som er der inne da. Skal de være med? Bestefaren husket historiene om småfolket fra sine egne foreldre og la igjen restene av nistepakken sin da de gikk videre, mens han fortalte noen av historiene videre til barnebarnet. 

Den andre var en kollega, en veldig sindig og rasjonell mann som skulle være med å bygge ut og renovere en gammel fjøs som skulle bli et moderne hestesenter. Utbyggingen var godt i gang, men de støtte stadig på små rare problemer. Verktøy som forsvant, ting som var satt opp ble tatt ned eller snudd på, små ting men likevel irriterende ting som gjorde at de ble forsinket. Kollegaen trodde kanskje det var ungdom som var innom i helgene eller på kvelden, for dette var et avsidesliggende sted og det var ikke noe som var avsperret eller låst. Han fikk derfor plutselig en innskytelse om dra innom der sent en kveld for å sjekke at alt var ok. Han parkerte et stykke unna og gikk stille og rolig inn i fjøsen og sjekket at alt var som det skulle. I underetasjen gikk han rett på det han beskrev som en bitteliten og veldig sint mann som sto og kakket med noe på den ene veggen mens han mumlet og strevde. De rakk akkurat å se hverandre før den lille mannen forsvant i en faderlig fart, og kollegaen sto forfjamset igjen. Det tok han lang tid å fortelle dette til noen, men da han gjorde det fikk han høre mange historier om småfolket og hvordan de stadig blir drevet lengere og lengere vekk fordi vi bygger ut og tar oss til rette. 

I samisk kultur overnatter man gjerne under åpen himmel et sted før man vedtar å bygge der. Da får man varslet småfolket slik at de kan si ifra om det ikke passer for dem.

Anonymkode: 75368...15a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gjenferd fins ikke. Det er onde ånder som tar på seg avdødes skikkelse så folk tror at døde folk går igjen, men det er ikke sant.

Anonymkode: ef3d7...b25

Og hva er så disse onde åndene? 

Anonymkode: c545f...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lemikki skrev (På 28.4.2021 den 22.10):

Nei! Unntatt en vag, men merkelig hendelse har jeg ikke opplevd noe gjenferd-aktig. 

Jeg har vært med på kanalisering som var helt fantastisk, så jeg er absolutt åpen for det alternative. Det vil si at jeg er åpen for at det finnes mer mellom himmel og jord, men jeg tror jeg er svært stengt for den sjette sans. 

Har du opplevd gjenferd, TS?

Hvordan kan det finnes mer mellom himmel og jord? Hvis det finnes, så finnes det jo. Hvis det ikke finnes, så finnes det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 9.56):

Har opplevd akkurat det samme, det kalles vardøger. Var kun på ett sted, da vi flyttet skjedde det aldri mer. 

Anonymkode: 0a97e...6f3

Førvitja sier vi. Men det er ikke alle som har en. Jeg har visst en, men det er ikke noe jeg selv kan styre.

Anonymkode: 666ac...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanten min døde når jeg var i tenårene, og ikke lenge etter hennes død skjedde det noe rart. En kveld satt jeg på rommet mitt og så på tv og helt plutselig merker jeg en sterk eim av hennes parfyme. Fikk panikk og løp opp til stua hos de andre. 

En annen gang var når jeg skulle ta meg en blund og hadde dyna over ansiktet. Tredde dynen ned og så ansiktet til tante rett over mitt. Ble livredd og tok dyna over fjeset igjen og sovnet til slutt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja har sett gjenferd en gang. Var barnevakt for sønnen til ei venninne. Hun hadde en sovealkove over stua som vi så. Så ei jente løpe der oppe som en gjennomsiktig figur, som ble like fort borte igjen. Det skjedde flere ganger mens jeg satt barnevakt den kvelden. Kjæresten min var også tilstede og han så det også.

Bortsett fra det har jeg merket besøk fra mine avdøde slektninger av og til. Ser dem ikke, men lukter ting som jeg forbinder med dem. Feks kan jeg plutselig lukte parfymen som mormor brukte, eller lukte nystekte vafler selv om ingen steker vafler (farfar var veldig glad i vafler) Den dagen bestefaren min døde kunne jeg også kjenne at jeg ble tatt på (mest sannsynlig han som ville si farvel)

I tillegg kan jeg sense ånder som går igjen i feks hus eller på steder. Ser de ikke for meg fysisk, men får et indre bilde av hvordan de ser ut/ca alder/kjønn.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Kastet ut badekar for noen uker siden sist uke installerte jeg Dusjkabinett er ungkar og bor alene når jeg står i dusjen så føler jeg meg iakttatt riktig nok sitter pus i nærheten men er ikke det jeg føler :klo: føler at noen står å titter inn døra til badet :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er psykisk.

Anonymkode: 35146...007

Sier en som ikke har hatt en eneste opplevelse garanterer jeg... Vær forsiktig med å dømme. Jeg kjenner folk fra alle slags samfunnslag som har opplevd dette. Helt friske mennesker. Noen har tilogmed - sjokk for deg , jobber der logikk og vitenskap er en sentral del. Men selvsagt, med dine holdninger vil de aldri åpne seg for deg heller. 

Anonymkode: 8d52b...c0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For en del år siden ble vi sen kveld oppringt av en oppskaket hytteeier som hadde sett på overvåkningskamera at det var folk i hytten hans. Vi så bilder av en mørk, uformelig skikkelse, som beveget seg inne i hytten.

Det var falt nysnø den kvelden. Vi ankom stedet, men ingen spor i snøen opp til hytten, ingen spor rundt den, og inne i hytten ble det gått fra rom til rom uten at noe ble oppdaget. Alt var stille og rolig. Hytten var låst, det var ingen tegn til innbrudd.

Fant aldri ut hva som egentlig skjedde den kvelden.

Anonymkode: 4c21e...572

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

President Chimp skrev (På 29.4.2021 den 9.03):

Såsi umulig å svare konkret på, på den ene siden har jo millioner av mennesker utvilsomt opplevd noe.
Vitenskapen sliter med å ikke avkrefte det, siden det er umulig å definere hva gjenferd engang er. Ikke finnes det noen vitenskaplig teori på emnet, ikke engang hypoteser som overlever test-fasen. 

Det er ikke nok å si at det er "energi" heller, da dette ikke betyr noe som helst. Hvilken type energi skulle det vært? Det stritter imot etablert vitenskap man vet er riktig. Ok, kanskje det ikke er fysisk? Men det går jo heller ikke an, fordi dersom det ikke skulle være fysisk så har det ingen måte å interagere med fysisk materie. Hva tillater noe ikke-fysisk å interagere med noe fysisk?

Det blir for mange spørsmål som er umulig å svare på, derfor har Vitenskapen konkludert med at det må være psykiske fenomener det er snakk om. Eller merkelige vibrasjoner som får oss til å føle ting. 

Én ting er sikkert, mennesket kan ikke stoles på i slike sammenhenger. Magefølelsen tar altfor ofte feil. Vi sanser ikke verden slik den faktisk er, men hva som gagner oss å sanse. 

Alle mennesker har nok åpenheten, tror det er som alle andre evner vi er født med; noen er født med gode mattematiske evner, andre lærer fiolin på null komma niks. Jeg kan bruke år på å lære meg Lisa gikk til skolen på piano mens du er født med et knallgodt gehør. Det betyr ikke at jeg også kan bli ganske god på instrumenter. Men at vi har forskjellig utgangspunkt. Det er ikke noe mystisk ved det. 

Jeg tror det er en form for energi, Med en slags elektrisk ladning. ,Mulig vi går over i en annen form når vi dør, og sjelen, eller gud vet hva man vil kalle det (er ikke spesielt religiøs og har ikke behov for å tro på noe. Opplevelsene mine startet da jeg var for liten til å filosofere over døden), går over i en annen form av energi. Som vi ikke har instrumenter til å måle pr d,d? 

Teorien min er basert på hva jeg og de jeg kjenner har opplevd. Derfra har jeg prøvd å rasjonalisere hva som skjer, finne vitenskapelige forklaringer. Mye av energiene folk opplever er psykisk, innbilning, massesuggesjon osv. Men jeg og veldig mange andre har opplevd så spesifikke situasjoner og hendelser at selv min vitenskapelige anlagte hjerne måtte åpne seg tilslutt. Folk som er totalt avvisende til at dette noe eksisterer forstår jeg. Jeg hadde aldri vært så nysgjerrig på fenomenet om jeg ikke hadde utallige opplevelser bak meg som barn og senere som voksen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle mennesker har nok åpenheten, tror det er som alle andre evner vi er født med; noen er født med gode mattematiske evner, andre lærer fiolin på null komma niks. Jeg kan bruke år på å lære meg Lisa gikk til skolen på piano mens du er født med et knallgodt gehør. Det betyr ikke at jeg også kan bli ganske god på instrumenter. Men at vi har forskjellig utgangspunkt. Det er ikke noe mystisk ved det. 

Jeg tror det er en form for energi, Med en slags elektrisk ladning. ,Mulig vi går over i en annen form når vi dør, og sjelen, eller gud vet hva man vil kalle det (er ikke spesielt religiøs og har ikke behov for å tro på noe. Opplevelsene mine startet da jeg var for liten til å filosofere over døden), går over i en annen form av energi. Som vi ikke har instrumenter til å måle pr d,d? 

Teorien min er basert på hva jeg og de jeg kjenner har opplevd. Derfra har jeg prøvd å rasjonalisere hva som skjer, finne vitenskapelige forklaringer. Mye av energiene folk opplever er psykisk, innbilning, massesuggesjon osv. Men jeg og veldig mange andre har opplevd så spesifikke situasjoner og hendelser at selv min vitenskapelige anlagte hjerne måtte åpne seg tilslutt. Folk som er totalt avvisende til at dette noe eksisterer forstår jeg. Jeg hadde aldri vært så nysgjerrig på fenomenet om jeg ikke hadde utallige opplevelser bak meg som barn og senere som voksen. 

Muligens  en paralellverden :) 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Muligens  en paralellverden :) 

Om Einstein (dårlig på fysikk, mulig det var en annen😆)  stringteori stemmer, kan dette med parallelle univers- og da også kanskje "spøkelser" faktisk forklares vitenskapelig. Jeg synes dette er spennende, for om vi finner forklaringen vil det jo faktisk være en slags vitenskapelig forklaring om du skjønner. VI vil ha kunnet bevise hva som skjer når folk dør. Havner vi i jorda og slutter å eksistere fullstendig  eller tar vi en annen form? Kanskje en form for partikler, atompartikler?  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...