Gå til innhold

pus skal kastreres i morgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

i morgen tidlig skal jeg kjøre han til veterinæren. og jeg må si jeg har litt dårlig samvittighet, føler meg litt slem som skal bestemme at han må opereres.

men alle anbefaler jo det, så jeg har bestemt meg tilslutt da.. uff gruer meg litt jeg :icon_frown:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker den følelsen, men det er nok det mest fornuftige. :)

Går bra dette.

Skrevet

Tja, alternativet til kastrering er jo at katten kan pådra seg mange sykdommer siden han er i mer i kontakt med andre katter. En del av dem kan man vaksinere mot, mens man ikke kan vaksinere mot kattehiv (som er dødelig). I tillegg får ukastrerte hannkatter mange sår som hvis de ikke blir oppdaget tidlig nok kan utvikle seg til å bli alvorlige infeksjoner. En ukastrert hannkatt opplever i tillegg mye stress med hormoner som gir ham en dragning mot parring, og mindre streifing. Du plager ikke omgivelsene med at katten din holder naboene våkne med slossing eller urinmarekerer området

For hunnkattene eliminerer kastrering faren for livmorkreft/-betennelse, og faren for pattekreft blir redusert ved kastrering før første løpet. Katten slipper å gå gjennom gjentatte løpetider som er stressende og gjentatte graviditeter som sliter ut kroppen.

I tillegg er det selvsagt hensynet til kattebestanden. For akkurat som i menneskeverdenen er det slik at det må en av hvert kjønn for å lage barn, og hannkatteiere bør ta sin del av dette ansvaret ved å kastrere kattene sine.

En kastrert katt har en forventet levealder som er mye høyere enn en ukastrert katt.

Det jeg vil fram til er at det ikke er noe bedre alternativ til kastrering hvis du vil ta hensyn til både katten din, omgivelsene, kattebestanden og deg selv som eier! Gå til veterinæren med den beste samvittigheten du kan ha, du gjør et helt riktig valg for katten din :) Skulle ønske alle katteeiere var like ansvarlige som deg og kastrerte kattene sine. Da hadde vi ikke hatt et like stort problem med hjemløse katter i dette landet!

kastrering av hannkatt er et veldig enkelt inngrep, litt større på hunnkatter. Det er for en veterinær et rutineinngrep, siden de gjør denne operasjonen såpass ofte. Det kommer til å gå bra med pusen din :) Hvis ikke veten allerede har opplyst deg om det er det et tips å ikke gi katten mat kvelden i forveien siden den skal legges i narkose (kan komme til å kaste opp).

Lykke til imorgen, det kommer til å gå bra med katten din :)

Skrevet (endret)

Jeg kastrerte kattepus for noen uker siden, og var litt smånervøs for om jeg kom til å "ødelegge" ham, men han har blitt helt seg selv igjen. Litt mer kosete tror jeg kanskje han har blitt, ellers er han akkurat den samme, og han kjærestepusen hans er like gode venner.

Nå har hun løpetid igjen, og åler seg rundt og purrer og mjauer og gjør seg til for ham. Han har en slags formening om hva han skal gjøre med det, så det hender han hiver seg over henne, setter tennene i nakken på henne for så og bli helt rådvill. Så da begynner han å vaske henne i stedet.... :ler:

Endret av mysan
Skrevet
i morgen tidlig skal jeg kjøre han til veterinæren. og jeg må si jeg har litt dårlig samvittighet, føler meg litt slem som skal bestemme at han må opereres.

men alle anbefaler jo det, så jeg har bestemt meg tilslutt da.. uff gruer meg litt jeg  :icon_frown:

Går sikkert bra. Det er jo det beste selv om de ikke har så mye å imponere jentepusene med etterpå.

Skrevet

ja går nok bra dette, skal hente han i formiddag. stakkars liten.

vet jo om alle fordelene med kastrering, men han er aldri ute og sloss. liker best å ligge inne å kose seg han. men vet jo at de problemene kan komme senere også. også slipper naboene å irritere seg overmarkering.

så, litt bedre samvittighet nå ;) gleder meg til å få han hjem

Skrevet

Nå har hun løpetid igjen, og åler seg rundt og purrer og mjauer og gjør seg til for ham. Han har en slags formening om hva han skal gjøre med det, så det hender han hiver seg over henne, setter tennene i nakken på henne for så og bli helt rådvill.

:hoho: Bråstopp midt i akten... "søren og, er det ikke noe som mangler her 'a'???"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...