Gå til innhold

Baby hater vogn/bilsete/tur generelt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg er første gangs mor og har ei datter på nesten 6 mnd.
Jeg har helt siden fødsel slitt med å ta henne med steder, da hun hater vognen sin og jeg kan på en hånd telle gangene hun har sovet i den så vi har hatt en rolig tur.

Samme med bilsetet, hun skriker VOLD fra øyeblikket hun blir satt i det. Mens noen veldig få ganger har hun vært helt rolig (til og med sovnet) der også, men det er som sagt ekstremt sjeldent.

Så å gå på butikk/kontroll (som er to ting som er nødvendige) er helt grusomt. Det gikk fra å prøve til at jeg nå får min mor til å handle for meg en gang i uken, og hvis jeg «må» ut med henne så bærer jeg i bæresele men bor på Vestlandet og det blåser sterkt nesten hver dag så da bekymrer jeg meg nesten bare for at hun får vind i ansiktet (redd hun skal bli syk og merker at hun puster rart når det blåser rett på).

Og hun griner av og til selvom hun er i selen :( Når jeg er på butikk med henne så bærer jeg henne også hvis hun er med i bil (bare tar henne i armene).

Jeg har nettopp byttet til sportsdel på vognen og håpte det skulle hjelpe da hun vil opp å se hele tiden men hun hylte før vi var utav døren, og da hadde hun nettopp hatt en lur på 1 time, spist og ren bleie.

Jeg har prøvd å gå tur når hun er trøtt, men som sagt så sovner hun ikke da heller så derfor prøvde jeg når hun var uthvilt..

Jeg føler jeg har prøvd alt, leker, tutt, jeg vet at hun ikke er for varm/kald, og hun griner ikke sånn som her hjemme når det er noe, hun hyler som sagt med store øyne og det hører ut som hun skal kvele seg selv rett og slett, det er heeeelt grusomt.

Det virker som hun blir livredd. Det hemmer livskvaliteten vår da jeg får veldig angst (spesielt i bil når jeg ikke kan ta henne opp med en gang) og jeg har flere ganger begynt å gråte med. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil?

Hvorfor blir hun såå hysterisk? Har noen det likt, og har dere noen tips?

Har veldig lyst at hun skal få oppleve verden fremover når det blir fint vær og hun begynner å bli eldre, har virkelig ikke lyst å være i hjemme fengsel. 

Endret av Scarlito
Trengte avsnitt
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble veldig tungt å lese uten avsnitt, men har du sjekket barnet for låsninger? 

Kan hende det er det som er problemet. 

Anonymkode: 19302...fa9

• Liker 3
Skrevet

Unnskyld, det er første gang jeg poster! Skal prøve å fikse det, takk! 

Ja, har vært hos fysioterapeut og hatt en her hjemme også, hun er helt frisk i kroppen. Var sikker på det skulle være løsningen, men nei :(

AnonymBruker
Skrevet
Scarlito skrev (1 minutt siden):

Unnskyld, det er første gang jeg poster! Skal prøve å fikse det, takk! 

Ja, har vært hos fysioterapeut og hatt en her hjemme også, hun er helt frisk i kroppen. Var sikker på det skulle være løsningen, men nei :(

Hmm, da har jeg ingen råd dessverre. Jenta mi hadde låsninger så det løste seg så fort de forsvant. 

Kanskje du må øve med barnet? Ikke dra på en time gåtur, men kanskje to min i vogna, så gjøre noe annet? Og stadig øke? 

Jeg aner ikke, jeg bare kaster noe ut! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hmm, da har jeg ingen råd dessverre. Jenta mi hadde låsninger så det løste seg så fort de forsvant. 

Kanskje du må øve med barnet? Ikke dra på en time gåtur, men kanskje to min i vogna, så gjøre noe annet? Og stadig øke? 

Jeg aner ikke, jeg bare kaster noe ut! 

Så bra det ordnet seg for dere! :)

Det var jo veldig lurt - det skal jeg prøve ut! Tusen takk :) Håper det kan hjelpe. Det er som sagt grusomme greier, føler meg så hjelpesløs 

AnonymBruker
Skrevet
Scarlito skrev (Akkurat nå):

Så bra det ordnet seg for dere! :)

Det var jo veldig lurt - det skal jeg prøve ut! Tusen takk :) Håper det kan hjelpe. Det er som sagt grusomme greier, føler meg så hjelpesløs 

Det forstår jeg veldig godt!! Var helt grusomt mens det sto på her også. 

Det er hvertfall verdt et forsøk, jeg aner ikke om det vil hjelpe, men du får se. 

Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Var helt likt med førstemann. Ingenting som feilet henne, hun bare visste hva hun likte og ikke likte. Har dessverre ingen råd, men kan si at det går over etterhvert.

Anonymkode: 78f84...de2

• Liker 3
Skrevet

Kanskje hun syns ute er skummelt? Og hvis du blir nervøs og bekymret for at hun skal gråte så merker hun det, og da blir det bare verre. Min hata og vogn, men vi brukte en del på bæretøy. Ble aldri veldig lange turer på oss riktignok, men vi kom oss ut 😊 Og det ble bedre med sportsvogn når han skjønte at han kunne se på verden 😊

Prøv å øv litt når dere ikke skal noe, gå ut en liten tur bare. Kjenn på bladene, se på hunder, gjør noe som fenger litt. Begynn helt i det små, noen minutter bare. Og prøv å slapp av 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det forstår jeg veldig godt!! Var helt grusomt mens det sto på her også. 

Det er hvertfall verdt et forsøk, jeg aner ikke om det vil hjelpe, men du får se. 

Lykke til! 

Tusen takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Var helt likt med førstemann. Ingenting som feilet henne, hun bare visste hva hun likte og ikke likte. Har dessverre ingen råd, men kan si at det går over etterhvert.

Anonymkode: 78f84...de2

Off, okei men å vite at det blir bedre etterhvert hjelper faktisk😅 Takk

Skrevet
Ginny skrev (5 timer siden):

Kanskje hun syns ute er skummelt? Og hvis du blir nervøs og bekymret for at hun skal gråte så merker hun det, og da blir det bare verre. Min hata og vogn, men vi brukte en del på bæretøy. Ble aldri veldig lange turer på oss riktignok, men vi kom oss ut 😊 Og det ble bedre med sportsvogn når han skjønte at han kunne se på verden 😊

Prøv å øv litt når dere ikke skal noe, gå ut en liten tur bare. Kjenn på bladene, se på hunder, gjør noe som fenger litt. Begynn helt i det små, noen minutter bare. Og prøv å slapp av 😊

Ja, det virker sånn, men jeg lurer på hvorfor🥺 
Ja, jeg vet at hun kan føle når jeg blir stresset så prøver så godt det går å puste å være rolig, men det er så vanskelig når nervene tar overhånd😩

Ja, jeg tror jeg skal holde meg til bæreselen fremover, og prøve igjen med vognen når hun har bedre kontroll over sitting, og det er varmere så jeg slipper å  pakke henne så godt inn, og håpe at det blir bedre🙏

Tusen takk for svar😄

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver i en annen tråd at barnet ditt sliter med fordøyelsesbesvær (i tråden om BLW), så hvis denne hylingen kun oppstår i spesifikke stillinger (som bilstol, vogn osv) vil jeg tro hun/han rett og slett er i smerter. 

krev mer utredning hos fysio/kiropraktor/legen. 

disse plagene bør sees i sammenheng, og ikke hver for seg.

Anonymkode: d4e21...8b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du skriver i en annen tråd at barnet ditt sliter med fordøyelsesbesvær (i tråden om BLW), så hvis denne hylingen kun oppstår i spesifikke stillinger (som bilstol, vogn osv) vil jeg tro hun/han rett og slett er i smerter. 

krev mer utredning hos fysio/kiropraktor/legen. 

disse plagene bør sees i sammenheng, og ikke hver for seg.

Anonymkode: d4e21...8b1

Ja det stemmer, men er det ikke da rart at noen ganger går det helt fint? Selvom det er sjeldent. Og hjemme så sitter hun i sofa/vippestol uten problem?

Jeg har hatt fysio her hjemme og gått til en noen mnd senere, hun har ingen låsninger eller problemer i kroppen så det ble utelukket.

Jeg har også prøvd å få testet allergier hos fastlege men de vil ikke teste så små babyer fikk jeg beskjed om, men etter mye «mas» på helsestasjonen (de tar det ikke særlig seriøst må jeg si, de mener at siden hun sover om natten så kan det ikke være noe) så prøver jeg nå Althera mme i tilfelle hun har allergi (brukte nan pro h1 som tillegg før det) og har fått beskjed om å gi laktulose hver dag for fordøyelsen og avvente om det blir bra.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp bærejakke så slipper du å være redd vinden

Anonymkode: 3962d...be7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjøp bærejakke så slipper du å være redd vinden

Anonymkode: 3962d...be7

Takk, har faktisk akkurat fått en i posten! 😊 Viste ikke at det fantes før nylig 🤦‍♀️

• Liker 1
Skrevet
Scarlito skrev (3 timer siden):

Ja, det virker sånn, men jeg lurer på hvorfor🥺 
Ja, jeg vet at hun kan føle når jeg blir stresset så prøver så godt det går å puste å være rolig, men det er så vanskelig når nervene tar overhånd😩

Ja, jeg tror jeg skal holde meg til bæreselen fremover, og prøve igjen med vognen når hun har bedre kontroll over sitting, og det er varmere så jeg slipper å  pakke henne så godt inn, og håpe at det blir bedre🙏

Tusen takk for svar😄

Hvis mamma har vist tegn på ubehag og redsel så forbinder hun det kanskje med det? Med korte turer uten stress i begynnelsen kan dere begge lære at dette ikke er farlig. Ute har veldig mange rare ting som vind og regn og sol og andre mennesker og masse høye lyder, så det er ikke rart at de små kan bli skremt. 

Men ser nå du skriver om fordøyelsesproblemer, det kan jo absolutt ha noe med saken å gjøre. Kan være at spesifikke posisjoner gir magevondt? 

Skrevet
Ginny skrev (9 timer siden):

Hvis mamma har vist tegn på ubehag og redsel så forbinder hun det kanskje med det? Med korte turer uten stress i begynnelsen kan dere begge lære at dette ikke er farlig. Ute har veldig mange rare ting som vind og regn og sol og andre mennesker og masse høye lyder, så det er ikke rart at de små kan bli skremt. 

Men ser nå du skriver om fordøyelsesproblemer, det kan jo absolutt ha noe med saken å gjøre. Kan være at spesifikke posisjoner gir magevondt? 

Ja det høres helt fornuftig ut! Har prøvd meg ut men mange ganger så hyler hun allerede i gangen, skal jeg de gangene bare droppe det å prøve igjen en annen gang? 

Og hva er best, gå etter en lur eller når hun er trøtt så hun kan sove?🤔

Ja det kan absolutt være for hun sliter såå med magen, stakkars. Håper det blir bedre med den framover..

Skrevet

Sånn var min baby også. Etter to behandlinger hos kiropraktor fikk jeg en helt ny baby. Plutselig kunne vi kjøre bil uten hyl og skrik, og ungen beveget seg mer enn før på gulvet.

Skrevet

Samme greia her med minstemann. Han hadde refluks og leste i etterkant at det er vanlig hos barn med refluks

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...