Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man går gjennom IVF må en være en del borte fra jobb. I alle fall når man bor et godt stykke fra sykehuset. Man må inn på sykehus for ultralyder, egguttak og egginsett. Jeg har ordnet meg fri fra jobb med ultralyden, men må bruke en egenmelding for egguttak og innsett. Det er mulig å få sykemelding, men da vil jobben se at jeg er sykemeldt fra en fertilitetsklinikk/kvinneklinikk. Det er uaktuelt. Jeg kan ikke være åpen med jobben. Jeg er aldri borte fra jobb, har null fravær, men nå må jeg altså bruke en egenmelding. Vi har en kultur på jobb, hvor vi sier hva vi feiler.. Hva skal jeg si feiler meg? (Kan ikke være coronarelatert, da må jeg testes, og kommer ikke inn på sykehuset)

Vi er sååå sinnsykt underbemmannet på jobb, så jeg sliter på alle plan med å måtte lyge, og være borte. Men, hva gjør man ikke for å bli gravid.. Så hjelp folkens, hva skal jeg si til jobben? 

Anonymkode: 60f3a...f00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ikke oppgi årsak. Si at du ikke er i form. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Støtter det om at du ikke trenger å si hvorfor, ev bare si at du ikke føler deg i form. Er de profesjonelle spør de ikke mer. Omgangsjuken er ellers en grei unnskyldning om du er komfortabel med å juge og kollegaer spør i etterkant.

Anonymkode: bca9f...7d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan f. eks si at du har hatt hodepine, sovet dårlig, spist noe dårlig mat og blitt matforgifta. Lykke til med IVF 😊

Anonymkode: 1ba38...f3d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det også kultur for å fortelle hva som feiler. Jeg misliker det, og lyver når jeg vil holde hemmelig. For enkeltdags fravær en sjelden gang tenker jeg også spist dårlig mat eller liknende, men nå som du ser det kan bli litt fravær fremover ville jeg funnet noe som kan være problematisk over tid, men ikke konstant. Eks nyoppstått migrene, og her går det kanskje også an å si at du skal utredes på sykehuset slik at du kan søke om permisjon? 

Anonymkode: 8352a...821

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og ja, store lykkeønskninger for ivf 🥰

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det helt sikkert at det står navnet på klinikken på sykemeldingen? Jeg husker dessverre ikke med sikkerhet selv mer, men jeg var bekymret for noe av det samme og mener og huske at det bare stod legens navn og ikke klinikk/avdeling på sykemeldingen. Jeg endte med å være åpen på jobb til slutt, også fordi jeg måtte sette sprøyter i arbeidstiden i forbindelse med IVF-forsøkene (jobbet lange vakter), og syns det hele ble litt lettere etterpå. Men jeg skjønner at det ikke er aktuelt for alle. 

Lykke til!

Anonymkode: b1f69...695

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk 💗

Hos oss blir det snakk hvis jeg ikke sier noe.  Jeg vil være borte 3 til 5 dager.  Kan en spysjuke vare 3 eller 5 dager? Migrene har jeg, men det vet de jeg har tabletter for, og er utredet for. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er syk i dag og i morgen. 
Leder har ingenting med hvorfor man er syk, dere har en ukultur på arbeidsplassen vil jeg si.

Anonymkode: 2ddc5...6f8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar sprøyter på jobb, med folk rett utenfor døra.. Ikke noe kjekt. Jeg kan ikke være åpen med min sjef.. Hvis det bare er legens navn kan jeg jo kanskje be om sykemelding ja.. Men, de vil fremdeles ha en forklaring 😕

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Det er en ukultur.. Burde jo holdt, men her kommer han og spør rett ut, foran de andre.. Da er det lettere å bare finne på noe 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk 💗

Hos oss blir det snakk hvis jeg ikke sier noe.  Jeg vil være borte 3 til 5 dager.  Kan en spysjuke vare 3 eller 5 dager? Migrene har jeg, men det vet de jeg har tabletter for, og er utredet for. 

Du kan lett være syk av omgangssyke så lenge ja, så det er innafor løgn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Det er en ukultur.. Burde jo holdt, men her kommer han og spør rett ut, foran de andre.. Da er det lettere å bare finne på noe 

Skyld på omgangssyken. Det kan vare i flere dager. Hos oss har vi også 48 timers karantene etter siste symptom, vet ikke om det gjelder hos dere.

Men gå til fastlegen hvis du trenger lenger sykemelding, det er mitt beste tips. Så får du skylde på migrene, det er jo plausibelt.

Anonymkode: 2ddc5...6f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme regel, da blir det kanskje en spysyke på meg da.

Tusen takk for tips dere! ❤

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det også kultur for å begrunne hvorfor man er syk med egenmelding eller sykemelding, av prinsipp så velger jeg å la være selv om det er ubehagelig (med mindre sykemelding skyldes forhold på jobben eller at de kan tilrettelegge). Noen må stå i mot men skjønner at man ikke nødvendigvis orker å være den som gjør det. Men jeg oppgir ikke grunn. 

omgangssyke er fint å bruke, ingen vil ha noen med omgangssyke inn på jobb, og man blir gjerne hjemme en dag ekstra fra man er symptomfri (hos oss iallfall, jobber på sykehus)

Anonymkode: 9a300...754

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er du tøff som klarer å stå opp for deg selv, og ikke dele ting du ikke har lyst til å dele. Burde ikke vært sånn.. Omgangssyke var en god unnskyldning tenker jeg, den vil jo ingen ha 😀

AnonymBruker
Skrevet

Ta med sykmeldingen fra fertilitetsklinikken til legen og spør om han kan skrive en ny? Jeg gjorde det med min fastlege. Det var helt greit:)

Anonymkode: cb764...a08

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta med sykmeldingen fra fertilitetsklinikken til legen og spør om han kan skrive en ny? Jeg gjorde det med min fastlege. Det var helt greit:)

Anonymkode: cb764...a08

Ååå, ikke dumt! Det kan jeg jo prøve på 😊 Så fantastisk å få gode råd, jeg har ikke pratet med noen om dette, da er det så utrolig fint å kunne få råd fra dere her, tusen takk alle sammen 😊

AnonymBruker
Skrevet

Kan forresten bli flere enn én ultralyd! 
lykke til :)

Anonymkode: 67771...8b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan forresten bli flere enn én ultralyd! 
lykke til :)

Anonymkode: 67771...8b2

Oi.. ja det kan det. Har liksom bare regnet med en. Da faller omgangssyke planen min😬 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...