Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 8 og var hos lege i forbindelse med det.

Ble nå tilsendt faktura på 160kr.

Det samme skjedde sist da jeg var gravid. Stemmer dette?

Anonymkode: 638a3...ea0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selve konsultasjon er gratis, men utstyr betaler du for. F.eks ved blodprøver betaler du for kanyler etc

Anonymkode: b4058...8c1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Om det ble brukt materiale så er det ikke rart at du har fått faktura, for det er nemlig aldri gratis om det blir brukt noe utstyr som f.eks med blodprøvetaking. Men hva står det på fakturaen da? Noe er vel fakturagebyr kanskje?

Anonymkode: 8057d...330

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om det ble brukt materiale så er det ikke rart at du har fått faktura, for det er nemlig aldri gratis om det blir brukt noe utstyr som f.eks med blodprøvetaking. Men hva står det på fakturaen da? Noe er vel fakturagebyr kanskje?

Er du sikker? På mitt legekontor er det også gratis i graviditeten. Det eneste jeg måtte betale for var den drikken man må drikke ved glukosebelastningstest. 

Anonymkode: 8b4d8...d92

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bare første konsultasjon der du får bekreftet svangerskapet, etterpå er resten gratis.

Anonymkode: 3c560...f00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gratulerer :) ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har betalt en krone hos lege mens jeg har vært gravid, heller ikke for utstyr; g heller lår jeg har vært hos legen som gravid med andre ting enn kontroller. Har tatt masse blodprøver, influensavaksine og drikk til glukosebelastning, ikke betalt for noe av det. 

Men jeg har hørt at noen legekontor tar betalt for utstyr. Jeg syntes det er veldig rart at de tar betalt for utstyr til de testene elle gravide skal ta, som blodprøver og urinprøver. Svangerskapsomsorg skal jo være gratis. 

Anonymkode: 1e396...444

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har betalt en krone hos lege mens jeg har vært gravid, heller ikke for utstyr, og heller ikke når jeg har vært hos legen som gravid med andre ting enn kontroller. Har tatt masse blodprøver, influensavaksine og drikk til glukosebelastning, ikke betalt for noe av det. 

Men jeg har hørt at noen legekontor tar betalt for utstyr. Jeg syntes det er veldig rart at de tar betalt for utstyr til de testene elle gravide skal ta, som blodprøver og urinprøver. Svangerskapsomsorg skal jo være gratis. 

Rettet litt, fikk visst hikke! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller aldri betalt for verken legetimer eller utstyr ved kontrollene i 2 svangerskap. Har dog fått faktura 2 ganger, men disse var sendt ved en feil, så legekontoret slettet dem med en gang jeg gav beskjed.

Anonymkode: 7b67b...7de

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig at man skal betale for utstyr. Men blodprøver er inkludert i en vanlig konsultasjon. 

Anonymkode: 81d49...c8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er du sikker? På mitt legekontor er det også gratis i graviditeten. Det eneste jeg måtte betale for var den drikken man må drikke ved glukosebelastningstest. 

Anonymkode: 8b4d8...d92

Nei, men jeg vet at det er varierende praksis rundt omkring. Det er opp til legen om hen vil ta betalt for henvisning f.eks, så godt mulig det gjelder forbruksmateriell også.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du skal kontakte legekontoret å spørre hva du betaler for. Det skal være gratis. Kanskje du betaler hygienetillegg eller noe slikt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ble henvist til OUL kan det være forklaringen, taksten for henvisning er 59 kr, og når den ikke er betalt samme dag som du er der, får du fakturagebyr også. Hvis taksten er for timen har legen glemt å registrere at Helfo skal ha regningen.  Bare sjekk regningen eller ring kontoret.

Anonymkode: 9010d...8d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bare første konsultasjon der du får bekreftet svangerskapet, etterpå er resten gratis.

Skjønner at du aldri har vært gravid 😅

Anonymkode: c3ccc...42c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke betale for konsultasjoner som har med graviditeten å gjøre. Hvis du er hos legen for noe som ikke er svangerskapsrelatert må du betale. 

Anbefaler å ringe legekontoret og høre, hvis det er gjort feil kan regningen slettes. Jeg fikk regning for konsultasjon, var legen som hadde gjort feil og regningen ble slettet. 

Anonymkode: cc365...f69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Betalte hver gang hele forrige svangerskap🙈

Og nå ser det ut som vi er i gang igjen. Kanskje fastlegen bare prøver seg..

Ringer dem å hører! Ble ikke gjort hverken henvisning eller blodprøver!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke betalt for en eneste blodprøve i graviditeten, og heller ikke for vanlige konsultasjoner. Glukosebelastningstesten var også gratis 😅

Anonymkode: 8b03b...96b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Betalte hver gang hele forrige svangerskap🙈

Og nå ser det ut som vi er i gang igjen. Kanskje fastlegen bare prøver seg..

Ringer dem å hører! Ble ikke gjort hverken henvisning eller blodprøver!

Sløv lege eller legekontor 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal alt være gratis i graviditeten egentlig? Har du ikke råd til å skaffe deg frikort til et par tusenlapper har du ikke råd til en unge heller. Merkelig opplegg.

Anonymkode: 24621...912

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvorfor skal alt være gratis i graviditeten egentlig? Har du ikke råd til å skaffe deg frikort til et par tusenlapper har du ikke råd til en unge heller. Merkelig opplegg.

Anonymkode: 24621...912

Det handler vel om at det skal være lavterskel for å ta kontakt med legen. 

Anonymkode: 6fde5...44c

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...