AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Jeg ønsker meg et pent tre i potte til å ha på plattingen. Men finner ikke helt ut hvilke trær som kan trives i potter? Anonymkode: f432e...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 Syrinhortensia? Japansk blodlønn? Anonymkode: 93205...e1d 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 De fleste trær kan brukes til bonsai, men noen krever jo mer enn andre. Det kommer jo an på hva du liker osv osv Anonymkode: 02b12...97e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #6 Skrevet 29. april 2021 Hvor stor er balkongen og hvor bor du? Skal det overvintre ute? Vintergrønt? Blomstrende? Sjekk ut instagrammen / bloggen til Moseplassen hun har mye forskjellig på sin balkong. Noen jeg liker godt: Magnolia Oliventre Sølvpære Hjertetre - Pendulum Vrihassel Oppstammet syrin Fiken Søyleeple Agnbøk Anonymkode: 6b774...c4a 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 29. april 2021 #7 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Oliventre Anonymkode: aa492...236 Oliventre er absolutt et godt forslag. Vær for øvrig forberedt på å ta det inn på sen høst og gjennom vinteren. Oliventre er absolutt et vakkert tre som passer på enhver balkong.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #8 Skrevet 29. april 2021 Jeg har også lyst på et balkongtre! Har ikke tips til tresort, da jeg ikke har prøvd ennå. Hvitrogn, dvergsyrin, vierhortensia.... Det er mye pent å velge mellom! Vil du ha med eller uten blomster? Vintergrønt? Ser at det er anbefalt å gå for et tre som har (minst) ett høyere tall på herdighetssone enn om treet skulle ha stått i bakken. Trær i potter er mer utsatt for frost. Hvilke trær som kan passe kommer altså helt an på hvor du bor. Og hvor mye sol det er på balkongen . Og så bør krukken være rikelig stor. Jeg ville ha forhørt meg på et hagesenter og gått for et tre av den nøysomme typen. Sikkert et dumt spm men.. Hvordan vet jeg om balkongen tåler vekta av tung krukke med våt jord+treet ? 🤔 Anonymkode: a6745...e35
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 DEN NAKNE GARTNER skrev (17 timer siden): Oliventre er absolutt et godt forslag. Vær for øvrig forberedt på å ta det inn på sen høst og gjennom vinteren. Oliventre er absolutt et vakkert tre som passer på enhver balkong. Hvordan behandler man den når man har tatt den inn? Som en vanlig stueplante, eller kan den glemmes litt i en mørk bod? Anonymkode: 8f399...55b
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #10 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan behandler man den når man har tatt den inn? Som en vanlig stueplante, eller kan den glemmes litt i en mørk bod? Anonymkode: 8f399...55b Nei, oliventreet må ha godt med lys hele året. Anonymkode: aa9a7...e0a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #11 Skrevet 30. april 2021 Oliventre må du ha inne store deler av året, så da bør du ha god plass til det innendørs. Selv liker jeg dvergsyrin veldig godt! Anonymkode: ebf55...97e
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 1. mai 2021 #12 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 7.28): Hvordan behandler man den når man har tatt den inn? Som en vanlig stueplante, eller kan den glemmes litt i en mørk bod? Anonymkode: 8f399...55b Det som er like viktig eller mer viktig enn vann er lys. Det fungere dårlig med å gjemme planter i en mørk bod. Men du kan kjøpe et plantelys på 4000-6000 kelvin (kelvin forteller fargen på lyset) og en billig timer hos claseren. Du kan også sette et lysstoff rør over. (Lystoffrør får du på claseren med 4000 kelvin og koster litt over 100 lappen. Du kan fint ha oliven treet inne som en vanlig plante. Sett det så lyst du kan og juster ned på vannmengden.
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 1. mai 2021 #13 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 20.09): Jeg har også lyst på et balkongtre! Har ikke tips til tresort, da jeg ikke har prøvd ennå. Hvitrogn, dvergsyrin, vierhortensia.... Det er mye pent å velge mellom! Vil du ha med eller uten blomster? Vintergrønt? Ser at det er anbefalt å gå for et tre som har (minst) ett høyere tall på herdighetssone enn om treet skulle ha stått i bakken. Trær i potter er mer utsatt for frost. Hvilke trær som kan passe kommer altså helt an på hvor du bor. Og hvor mye sol det er på balkongen . Og så bør krukken være rikelig stor. Jeg ville ha forhørt meg på et hagesenter og gått for et tre av den nøysomme typen. Sikkert et dumt spm men.. Hvordan vet jeg om balkongen tåler vekta av tung krukke med våt jord+treet ? 🤔 Anonymkode: a6745...e35 Balkongen din er beregnet for x antall kilo pr kvadratmeter. Du skal ikke være redd for dette. Bygger balkong nå og den er dimensjonert for å tåle 500-1000 kg pr kvadratmeter - husker ikke helt nøyaktig. Så kan du regne ut hvor stor balkongen din er og gange med 500 kg. Har du gammel balkong så var kravene annerledes tidligere men likevel trygge. Du tenger ikke være redd. Dersom du vil sette opp jaccuzzi med vann så bør du sjekke nøye
Vera Skrevet 1. mai 2021 #14 Skrevet 1. mai 2021 Jeg har akkurat kjøpt meg et Sedertre til å ha i en stor potte på terrassen. Syns fargen på nålene er fin, og passer veldig fint til alle typer sommerblomster. Dessuten er det like fint på vinteren - og da kan man pynte det med lys. Gir fin stemning på vinterbalkongen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå