Gå til innhold

Barnet vårt har fått vedtak på spesialundervisning. Men det skjer ingenting. Hvor lenge skal vi vente før vi klager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet har flere diagnoser. Skolevegring for fullt også, så nå ble vi jo så glade når barnet fikk vedtak på spesialundervisning. Men det er nå snart 1 mnd siden vi fikk vedtaket, og ingenting skjer. De har ikke ordnet noe som helst enda, og jeg lurer på om det snart skal tre i kraft. 

Det står i vedtaket at det gjelder fra dags dato. 

Vet alt for lite om dette selv, så håper noen her vet noe om dette. Dette kan da ikke være greit? 

Anonymkode: 1d9eb...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold kontakt med både kontaktlærer og eventuelt rektor. Hør hvordan det går. 

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (Akkurat nå):

Hold kontakt med både kontaktlærer og eventuelt rektor. Hør hvordan det går. 

Har snakket med kontaktlærer, og hun sier at de ikke har hatt tid til å fikse det enda. Og at det var endel i vedtaket de måtte undersøke med ppt først. Men dette går jo ut over barnet, barnet tapet timer det skulle hatt med spesialpedagog. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har snakket med kontaktlærer, og hun sier at de ikke har hatt tid til å fikse det enda. Og at det var endel i vedtaket de måtte undersøke med ppt først. Men dette går jo ut over barnet, barnet tapet timer det skulle hatt med spesialpedagog. 

Da hører du med rektor. Eventuelt også de som har fattet vedtaket. Informer om at det ikke er kommet i orden. 

At ting tar tid er jo forståelig, men kanskje er det bedre at noe tilbud kommer i gang enn å vente på et perfekt opplegg. 

Skrevet

Barnet har fått tildelt årstimer spesped, f.eks 84 t norsk. Så før regnskap hvor mye som er mistet på en mnd, og minn skolen på at disse har hen krav på. Da kan det bolkelegges. så kanskje om poden skulle hatt 3 t pr uke, så får hen 4 timer en periode, for å ta igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Barnet har flere diagnoser. Skolevegring for fullt også, så nå ble vi jo så glade når barnet fikk vedtak på spesialundervisning. Men det er nå snart 1 mnd siden vi fikk vedtaket, og ingenting skjer. De har ikke ordnet noe som helst enda, og jeg lurer på om det snart skal tre i kraft. 

Vet alt for lite om dette selv, så håper noen her vet noe om dette. Dette kan da ikke være greit? 

Ting tar litt tid hvis de må ansatte en ny person siden kommunen først må godkjenne at skolen får ressursene til ny ansatt + at stillingen må lyses ut (og deretter intervjuer). Jeg ville hørt regelmessig hvor de har kommet i prosessen og hvordan de skal løse det når alt er på plass. Her ville jeg nok først og fremst hørt med rektor siden det går under rektor sitt ansvarsområde.

Anonymkode: 90865...972

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2021 den 20.00):

Når du skriver vedtaket, er det enkeltvedtak fra skolen du snakker om, eller er det vedtak (sakkyndig vurdering) fra ppt?

Jeg mener å huske at skolen har tre uker på seg på å skrive enkeltvedtak fra de mottar endelig versjon av sakkyndig vurdering. Men det er ikke alltid at ressursene er til stede til å sette i gang med spes.u fra dag 1.

Anonymkode: 51d02...593

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det tar gjerne noen måneder før alt av det administrative er på plass.

Anonymkode: a1401...327

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på skole, men ikke direkte med dette. Men erfaringsmessig så vet jeg at skolen sier at det ikke skjer noe før neste skoleår. Det er fordi alle ressursene til skolen er fordelt, og man dermed må vente til nye ressurser blir fordelt. 

Anonymkode: f5f00...07a

AnonymBruker
Skrevet

1 måned er kort tid og et vedtak fra PPT er kun en anbefaling til skolen. 
Husk at det er mye som må på plass før vedtaket eventuelt kan settes ut i livet. Det er personell, innhold, omfordeling av ressurser osv. 

Anonymkode: 5c761...052

AnonymBruker
Skrevet

Men hva står det i vedtaket? Det behøver ikke nødvendigvis bety enetimer med pedagog. Det kan være tilrettelegging på andre måter også. 

Anonymkode: 0dd01...99d

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med PPT og be PPT sette i gang et ansvarsgruppemøte hvor skolen er involvert. Pluss at de skal pushe på oppdatert IOP.

Anonymkode: 95c44...e1d

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring rundt spesialundervisning er at jeg tror du ikke bør ha for store forventninger til dette. Fint på pappiret, men pga ressurser og tid skorter det hele.. 

Anonymkode: 613bd...538

AnonymBruker
Skrevet

Enig med den over. Skolene er ekstremt dårlig på å følge opp selv om et vedtak er fattet. Her er det bare å være tydelig om at et vedtak er fattet og at barnet ditt skal ha spesialundervisning. Hører om mange som må klage høyere opp i systemet siden skolen gjør ingenting eller svært lite av hva som vedtaket sier dessverre

Anonymkode: 79339...88f

AnonymBruker
Skrevet

Må bare komme med et tips også, når jeg leste hva de over skrev. Be om bevis for at timene det er fattet vedtak om faktisk blir gjennomført. Erfaringsmessig ser jeg at de som har fått fattet vedtak, ikke alltid får de timene de har krav på da andre elever også trenger hjelp og veiledning. Dette kan da være elever med store vansker, men som ikke har fått fattet vedtak. I hvert fall ikke enda. Dermed går mange av de timene som andre har krav på, til andre elever. Og de som da har krav på timer sitter igjen med lite

Anonymkode: f5f00...07a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enig med den over. Skolene er ekstremt dårlig på å følge opp selv om et vedtak er fattet. Her er det bare å være tydelig om at et vedtak er fattet og at barnet ditt skal ha spesialundervisning. Hører om mange som må klage høyere opp i systemet siden skolen gjør ingenting eller svært lite av hva som vedtaket sier dessverre

Anonymkode: 79339...88f

Du som har så godt oversikt: Du er sikkert kjent med at det i flere kommuner ikke følger flere ressurser med slike vedtak. Hva synes du om et slikt politisk vedtatt system? Tarvelig politikk, om du spør meg. 

Anonymkode: 0f6db...6db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...