Gå til innhold

Kan man få erstatning ved mindre yrkesskader?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For 2 år siden fikk jeg ett slag i nakken og ett slag i tinningen på arbeid. Resultatet var nakkesleng. Hadde svin vondt i hodet/ nakken ca 1 mnd og var sykemeldt den måneden. Det ble gradvis bedre men ikke helt. Er ikke så plaget med dette at jeg ikke kan jobbe selv om jeg en og annen gangen tar egen melding når smertene blir for heftige. 

Er altså ikke plaget med dette hver dag, men det kommer hvis jeg ligger litt feil på puta om natten eller hvis jeg gjør tungt fysisk arbeid. Da varer dette gjerne en dag og går ikke over med paracet. Hobbyen min er å snekre og det kan jeg nesten ikke drive med lengre. 

Dette er irriterende og livskvaliteten er faktisk blitt litt dårligere. Var aldri plaget med vondt i hodet eller nakken før dette her. Har jeg krav på litt erstatning tro?

Anonymkode: 5b0e3...b75

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en spesialist som setter % varig men på en pasient. For å få noe fra folketrygden, må man ha minst 15%. 

ta kontakt med en advokat. Det koster deg null da det er arbeidsgivers forsikringsselskap som skal betale for dette. Men du må da ha denne skaden godkjent som yrkesskade hos nav.

Anonymkode: f0cea...fad

AnonymBruker
Skrevet

Har du fagforening du er medlem av? Hør i så fall med dem, kanskje de har noen forsikring på sine medlemmer mot slike yrkesskader.

Det offentliges system for yrkesskader kjenner jeg ikke til, men hvis du googler "yrkesskade", så er de første treffene på listen advokater som har spesialisert seg på yrkesskade-erstatningssaker... 

Ellers litt info fra NAV om yrkesskade:

https://www.nav.no/no/person/arbeid/yrkesskade-og-yrkessykdom

Anonymkode: 5af56...c3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du fagforening du er medlem av? Hør i så fall med dem, kanskje de har noen forsikring på sine medlemmer mot slike yrkesskader.

Det offentliges system for yrkesskader kjenner jeg ikke til, men hvis du googler "yrkesskade", så er de første treffene på listen advokater som har spesialisert seg på yrkesskade-erstatningssaker... 

Ellers litt info fra NAV om yrkesskade:

https://www.nav.no/no/person/arbeid/yrkesskade-og-yrkessykdom

Anonymkode: 5af56...c3b

Er med i en fagforening ja, det er sikkert den beste løsningen. Å kontakte advokat selv høres kostbart ut. 

Dette ble selvfølgelig meldt inn til nav og fastlege/ sykehuset konkluderte med nakkesleng. Problemet er bare at dem ikke kunne se noe på cat scan og hendelsen ble ikke sett av noen andre. Vi var 2 stk på en person her men vi var i full basketak og han andre klarte ikke få med seg dette her. Ledelsen var likegyldig og virka nesten ikke som jeg ble trodd. Så ser for meg at det blir vanskelig sånn sett. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer du nok ingen vei med.

Anonymkode: c5a74...32f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette kommer du nok ingen vei med.

Anonymkode: c5a74...32f

Nei, men ganske toskete om en ikke får erstatning for relativt grov vold på jobb. Hadde det vært en mann på gaten, ville jeg fått noe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er med i en fagforening ja, det er sikkert den beste løsningen. Å kontakte advokat selv høres kostbart ut. 

Dette ble selvfølgelig meldt inn til nav og fastlege/ sykehuset konkluderte med nakkesleng. Problemet er bare at dem ikke kunne se noe på cat scan og hendelsen ble ikke sett av noen andre. Vi var 2 stk på en person her men vi var i full basketak og han andre klarte ikke få med seg dette her. Ledelsen var likegyldig og virka nesten ikke som jeg ble trodd. Så ser for meg at det blir vanskelig sånn sett. 

Om du har skaden godkjent som yrkesskade, kan du kontakte en advokat. Denne advokaten skal arbeidsgivers forsikringsselskap betale. Om du kan dokumentere tapt inntekt, kan du får dette dekket, også fremtidig. Du må legge fram lønnslippene dine. 

Les i folketrygdloven, i slutten står det om yrkesskader.

Det koster deg uansett ikke noe å ta en samtale med advokat. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Om du har skaden godkjent som yrkesskade, kan du kontakte en advokat. Denne advokaten skal arbeidsgivers forsikringsselskap betale. Om du kan dokumentere tapt inntekt, kan du får dette dekket, også fremtidig. Du må legge fram lønnslippene dine. 

Les i folketrygdloven, i slutten står det om yrkesskader.

Det koster deg uansett ikke noe å ta en samtale med advokat. 

Takk, det har nok ikke gitt noe særlig tapt inntekt da jeg jobber på samme sted enda. Men kvier meg kanskje iltt mer en før, eneste. 

Men ja er sikkert godkjent som yrkesskade vil jeg tro. Har vært til lege x2 ganger siste året også bare for å få det dokumentert at det fremdeles er vondt som følge av denne hendelsen. Er litt redd for at dette kommer til å forbli eller evt bli verre om noen år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

..............

Men ja er sikkert godkjent som yrkesskade vil jeg tro............

Legen din må melde inn dette som en yrkesskade.  "Tror sikkert" er ikke nok.  Vær forberedt på at det vil bli gravd i tidligere sykehistorie og gamle diagnoser for å se om dette kan skyldes en eksisterende tilstand fra en tidligere skade eller hendelse.  Forsikringsselskapene lever at å ikke betale ut erstatninger, og at de kan drøye saker så lenge at forsikringstaker gir seg eller tar til takke med et betydelig mindre beløp for å få saken ut av verden.

AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (39 minutter siden):

Legen din må melde inn dette som en yrkesskade.  "Tror sikkert" er ikke nok.  Vær forberedt på at det vil bli gravd i tidligere sykehistorie og gamle diagnoser for å se om dette kan skyldes en eksisterende tilstand fra en tidligere skade eller hendelse.  Forsikringsselskapene lever at å ikke betale ut erstatninger, og at de kan drøye saker så lenge at forsikringstaker gir seg eller tar til takke med et betydelig mindre beløp for å få saken ut av verden.

Gjør dem ikke det automatisk, legen altså? Jeg forklarte saken og at det hadde skjedd på jobb. Legen gav meg kjøreforbud i en uke og ble sendt rett på sykehus. Klarte ikke ha blikk kontakt og så trippelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en lignende sak for mange år siden. Ble sendt til sykehus for scanning. Nakken fikk svi skikkelig. Fikk en hylleseksjon over hodet. Ble registrert skade på jobb men jeg fikk ingen erstatning. Sliter med skaden den dag i dag. Men de mente ikke skaden skyldes seksjonen. Det ble konstantert hjernerystelse men fikk heller ingen sykemelding og måtte jobbe som vanlig. Det går over sa legen........

Anonymkode: 755d8...f90

AnonymBruker
Skrevet

Det er et helvete å kjempe mot forsikringen. Om du er tøff nok, prøv ☺️ 
Mannen driver på enda.....etter 6 år. 

Anonymkode: 01777...fd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gjør dem ikke det automatisk, legen altså? Jeg forklarte saken og at det hadde skjedd på jobb. Legen gav meg kjøreforbud i en uke og ble sendt rett på sykehus. Klarte ikke ha blikk kontakt og så trippelt. 

Nei, legen gjør ikke det med mindre det er åpenbart at det blir en varig funksjonsnedsettelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med advokat ja. Koster deg ingenting når det er yrkesskadesak

Anonymkode: 1dd62...a27

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 0.29):

Det er et helvete å kjempe mot forsikringen. Om du er tøff nok, prøv ☺️ 
Mannen driver på enda.....etter 6 år. 

Anonymkode: 01777...fd4

Så det er altså bare en falsk trygghet det med forsikring i yrkeslivet? Virker nesten sånn etter å ha lest xxx antall saker hvor folk må kjempe for å få noe etter å ha blitt skadet på jobb. Trodde det bare var i amerika de holdte på slik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...