Gjest Dobergirl Skrevet 1. september 2005 #1 Skrevet 1. september 2005 Hei! Vi er et samboer par som har prøver å få barn,min samboer har fast jobb og jeg har jobbet 100% i en bolig for vanskligstilte i 3år,men "bare" som vikar alle disse årene for å si det sånn ikke lett å få noe fast i kommunen... Så i går snakket vi litt løst om det å få barn på jobben(ingen på jobben som vet hva vi planlegger) Da sa en at man ikke hadde rett på noen som helst penger dersom man "bare" er vikar,at det ikke spilte noen rolle om hvor mye,eller hvor lenge man hadde jobbet på stedet...fordi man ikke kanskje har noe jobb etter 9 eller 12mnd Det er vel vanlig at man får ca 80%av inntekt eller noe når man går til permisjon... jeg er ikke helt inn i dette da vi er i begynnelsefasen;) Vi føler at alt nå er tiden inne,vi har kjøpt hus,har hund og stasjonsvogn og alderen er 25 &28 år...men skal vi pga systemet ikke ha råd til å få barn,,,,, Noen synes kanskje det høres litt rart ut,men jeg føler meg trygg på denne jobben,og trives med å jobbe sånn jeg gjør nå...hopper fra den ene stillingen etter den andre etter hva som skjer på "huset" ...og de er veldig fornøyd med meg...og jeg fornøyd med det,får jeg kan jobbe mer enn 100%vis jeg bare vil for som alle vet så er det i helsevesnet mye sykdom/fravær;) Håper noen kan svare meg,har ikke lyst å forhøre meg med andre kjente enda,for dette er vår lille hemlighet at vi prøver...å få en liten en;)
Gjest Dobergirl Skrevet 1. september 2005 #2 Skrevet 1. september 2005 Noen som skjønte hva jeg mente?
Gjest filosofia Skrevet 1. september 2005 #3 Skrevet 1. september 2005 Jeg mener nå det er slik, at dersom du har jobbet inntil så og så lenge før fødsel, så har du krav på fødselspenger. Det blir regnet etter gjennomsnittslønn siste år eller noe slikt. At du er vikar eller ikke har EN fast jobb skal ikke ha noe å si. Ta kontakt med ditt trygdekontor. Der får du all info du trenger. Evnt. sjekk her; http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...mrog_mradopsjon
Gjest Violetta Skrevet 1. september 2005 #4 Skrevet 1. september 2005 Ja jeg skjønner hva du mener. For å få permisjonspenger må du ha vært i jobb i seks av de siste ti mndene før fødselen. Spiller ingen rolle om det er en fast jobb eller et vikariat. Det eneste du risikerer er at du ikke har noen jobb å gå til når du er ferdig med permisjonen.
Gjest Dobergirl Skrevet 1. september 2005 #5 Skrevet 1. september 2005 Tusen takk for svarene.. Det er det jeg mener også, ble litt redd nå see...kan jo ikke gå uten noe penger et helt år,man jobber jo kanskje like mye for det om man "bare" er vikar... men som sakt,det kan jo hende jeg ikke har noen jobb etter pemisjonen,men det er en risk jeg må ta... men skal skjekke ordentli på trygdekontoret... Takk for at dere svaret så fort...
Polly Ester Skrevet 1. september 2005 #6 Skrevet 1. september 2005 Og hvis du ikke har jobb men står som arbeidssøker hos AETAT seks av de ti siste mnd så gjelder det også. Så hvis det skulle være så at du "plutselig" ikke hadde jobb lengre, men meldte deg arbeidsledig så gjelds det også... Jeg får permisjonspenger fra både litt jobbing og dagpenger fra de siste mnd før jeg fikk barn i mars.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #7 Skrevet 2. september 2005 Det hjelper ikke å være arbeidssøker på aetat, man må ha rett til dagpenger. Vilkår for å ha rett til fødselspenger er pensjonsgivende inntekt (lønn + dagpenger + sykepenger) i seks av ti siste mnd. Siden du har jobbet i tre år vil jeg tippe at du vil ha krav på dagpenger dersom du skulle bli arbeidsledig. Ta kontakt med trygdekontoret ditt de kan gi deg et mer presist svar. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå