Gå til innhold

Tannbehandling på hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vært hos veterinær med hunden i dag, ble utført tannstensrens og røntgen under narkose. Dette kostet 3100,- synes det er en rimelig stiv pris. Fikk forespeilet at trekking av større tenner, hvis det blir behov for det, kommer på mellom 7000,- og 8000,- pr tann. 
Er fornøyd med veterinæren, men disse prisene gjør meg motivert til å sjekke ut andre løsninger.

Er det virkelig normalt at dette skal koste så mye eller har jeg litt å tjene på å ta en ringerunde?

Hunden betyr veldig mye for meg og jeg har null problem med å bruke pengene mine på den, men ønsker jo ikke å betale mer enn jeg må.

Anonymkode: 92efb...843

AnonymBruker
Skrevet

Syntes i grunn ikke 3100 var noen høy pris for røntgen, narkose og full tannrens. Husk at veterinærer ikke er subsidiert slik leger er, og de trenger dyrt utstyr for å utføre slike tjenester.

Men det skader jo ikke å sjekke pris på tanntrekking hos flere veterinærer, det varierer gjerne en del ut i fra hvor stor klinikken er og hvor moderne utstyr de har (de mindre som ikke har alt det nyeste utstyret kan være vel så bra for tanntrekking, og koster ofte litt mindre). 

Anonymkode: 550da...d4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden min må trekke 1-3 tenner hvert år pga sykdom i tannkjøttet. Får det på forsikringen, betaler 2000 kr pr gang

Anonymkode: b6823...d0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som helt vanlig pris. Forsikring pleier ofte å dekke en del av det da. 

Anonymkode: 03398...355

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Høres ut som helt vanlig pris. Forsikring pleier ofte å dekke en del av det da. 

Anonymkode: 03398...355

Forsikring dekker aldri tannrens fikk jeg vite av veterinær.

Trekking kan dekkes hvis det skyldes enkelte skader.

Skrevet

Forsikring dekker normalt aldri en tannrens og trekking av tenner fordi man ikke har pussa tenna. Kun genetisk og arvelig.

Synes 3100kr var temmelig rimelig faktisk. 

Prisene jeg har opplevd på sørlandet og vestlandet er nesten doblet av hva du nevner der.. med røntgen har jeg ikke vært borti priser under 5.

På Østlandet derimot ser jeg at prisene ligger på 2800- 3500 inkl rønten av de jeg har vært borti.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hunden min må trekke 1-3 tenner hvert år pga sykdom i tannkjøttet. Får det på forsikringen, betaler 2000 kr pr gang

Anonymkode: b6823...d0f

Min må kanskje trekke tenner som har emaljeskader senere i livet, dette vil da dekkes av forsikring ifølge veterinæren, men var en annen tann som mulig må trekkes etterhvert som var skadet av periodontitt, dette vil da ikke dekkes.

Jeg pusser tennene på hunden og følger opp med jevnlig tannrens, men dette er altså ikke nok for å unngå problem hos den.

AnonymBruker
Skrevet
Baktusen skrev (1 minutt siden):

Forsikring dekker normalt aldri en tannrens og trekking av tenner fordi man ikke har pussa tenna. Kun genetisk og arvelig.

Synes 3100kr var temmelig rimelig faktisk. 

Prisene jeg har opplevd på sørlandet og vestlandet er nesten doblet av hva du nevner der.. med røntgen har jeg ikke vært borti priser under 5.

På Østlandet derimot ser jeg at prisene ligger på 2800- 3500 inkl rønten av de jeg har vært borti.

Nå et det vel genetisk hvor plaget den enkelte hund blir av tannproblemer da, jeg gir iallefall mine to like godt puss og stell men opplever problem kun på den ene. 
At noen tar dobbelt så høy pris av hva jeg betalte i dag synes jeg høres helt sprøtt ut.

Selv om utstyr er dyrt så må det gå an å stille spørsmål ved prissettingen. Forstår ikke hvordan det kan forsvares å fakturere åtte tusen kroner for å trekke tann på en liten hund, uansett nivå på klinikken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå et det vel genetisk hvor plaget den enkelte hund blir av tannproblemer da, jeg gir iallefall mine to like godt puss og stell men opplever problem kun på den ene. 
At noen tar dobbelt så høy pris av hva jeg betalte i dag synes jeg høres helt sprøtt ut.

Selv om utstyr er dyrt så må det gå an å stille spørsmål ved prissettingen. Forstår ikke hvordan det kan forsvares å fakturere åtte tusen kroner for å trekke tann på en liten hund, uansett nivå på klinikken. 

Jo, men den type dekkes normalt aldri av forsikring. Det er mer medfødte sykdommer mm. Tannhelse pleiernormalt aldri å dekkes av forsikring.. tannrens, trekk av tenner mm med mindre det er noe helt spesifikt. Svært sjeldent noe tannhelse dekkes. Les vilkårene på forsikringen så står det veldig spesifikt. 

3100 kr er en veldig fin pris. Hunden din har jo med all sannsynlig tatt opp 100% av tiden til minst 3 mennesker i minimum 1t. Et menneske som blant annet har ansvar ihht narkosen og varmebehandling væskebehandling.. det ille er når prisen er lav så sparer de jo inn på noe av dette, og da begynner det å bli skummelt.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

....kommer dessuten an på hvilken tann det er og røttene. Det ser de jo på røntgen og kan estimere hvor vanskelig det vil bli.

Det er helt klart man kan spør seg om prissetting, men prisene du forspeiler er absolutt innenfor normalen og veldig forsvarlige priser.

Jeg ville ihvertfall personlig ha gått for 3n dyreklinikk som kjenner hunden, hunden kjenner enn en ny klinikk for å kanskje spare få kroner.  Om de ikke kjenner dyret har de ikke like lett tilgang på informasjon om hunden om det skulle være prikært. Hunden vil også slappe noe mer av kjent sted enn ukjent, som r en klar fordel i narkosen..

Hund og veterinær er vanvittig dyrt. Jeg hater det selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Baktusen skrev (11 minutter siden):

....kommer dessuten an på hvilken tann det er og røttene. Det ser de jo på røntgen og kan estimere hvor vanskelig det vil bli.

Det er helt klart man kan spør seg om prissetting, men prisene du forspeiler er absolutt innenfor normalen og veldig forsvarlige priser.

Jeg ville ihvertfall personlig ha gått for 3n dyreklinikk som kjenner hunden, hunden kjenner enn en ny klinikk for å kanskje spare få kroner.  Om de ikke kjenner dyret har de ikke like lett tilgang på informasjon om hunden om det skulle være prikært. Hunden vil også slappe noe mer av kjent sted enn ukjent, som r en klar fordel i narkosen..

Hund og veterinær er vanvittig dyrt. Jeg hater det selv.

Hvis det er noenlunde vanlig pris kommer jeg bare til å fortsette å bruke de, men synes fortsatt det er for dyrt😊

Men det aller viktigste er jo at hunden får godt stell, får bare sette av enda mer til fremtidig pleie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...