Gå til innhold

Hvilken kjole til bryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Gramma said:

Den klassiske knytekjolen? Det var et veldig godt tips! Ser den ikke strammer rundt magen heller, som sikkert kan være greit to mnd etter fødsel.

Det heter nok det ja. Jeg elsket den. Gleder meg til å kunne bruke den igjen:)

Anonymkode: c6f07...f2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan være enig i at den er litt kort. Men det betyr ikke nødvendigvis at man ønsker å vise seg fram noe mer enn om man har på andre kjoler, fordi om man synes den er fin å ha på seg. Kanskje andre kjoler er mer typisk bryllup, men om noen hadde ønsket å gått i den i mitt hypotetiske brullup ville ikke jeg brydd meg om det. Horete osv synes jeg hvert fall ikke noe om å kalle det.

Anonymkode: df016...ca4

I bryllup tar en hensyn til de andre gjestene og brudeparet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
gohege skrev (6 timer siden):

Ts, den lange gule kjolen du la ut på siste post er min favoritt. Passer veldig fint til et sommerbryllup og tror den passer hudtonen og hårfargen din. Av jakker tror jeg at den svarte croppede jakken din kan fungere, men den ville også vært fin med en cropped hvit jakke. Når det gjelder sko ville jeg valgt noe ala disse: https://www.vagabond.com/no/PENNY-4738-040-12

Ja, den er fin og ikke minst veldig sommerlig ☺️ Har så mange å velge i nå, at jeg ikke klarer å bestemme meg, hehe! Har noen sko som er veldig lik de du linket til, så de blir det sannsynligvis uansett ☺️ Takk for tips og tilbakemelding!

Ts

Anonymkode: eed2a...265

AnonymBruker
Skrevet
Gramma skrev (5 timer siden):

Den klassiske knytekjolen? Det var et veldig godt tips! Ser den ikke strammer rundt magen heller, som sikkert kan være greit to mnd etter fødsel.

Måtte finne noen knytekjoler selv når dere var inne på det. Disse er jo helt nydelig! Fant noen her som jeg også kunne tenkt meg, og som jeg tror ville passet til anledningen:

https://www.bubbleroom.no/nn/klær/dame/goddiva/maxikjoler/multi-tie-maxi-dress-dusty-pink

https://www.bubbleroom.no/nn/klær/dame/goddiva/minikjoler/multi-tie-skater-dress-latte

https://www.bubbleroom.no/nn/dame/goddiva/ballkjoler-1/multi-tie-wrap-maxi-dress-dusty-lavendel

https://www.bubbleroom.no/nn/dame/goddiva/ballkjoler-1/multi-tie-wrap-maxi-dress-dusty-blue

Synes spesielt den i lavendel var nydelig! Huff, blir bare vanskeligere og vanskeligere, dette 😅 spørs dog om jeg hadde klart å knytt en slik kjole 😂

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Alauda skrev (4 timer siden):

De to siste er definitivt for korte om du er mer enn 16 år, nr. 1 er trolig også for kort, og nr. to er for lang - med mindre antrekket tilsier lang kjole - hva står det i invitasjonen?

Ikke mye hjelp herfra 😂

Hehe, står ingenting i invitasjonen. Du kan jo se på kjolene i de andre innleggene jeg la ut ☺️ Skjønner at jeg bomma ganske greit på de i HI 😂 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Liljerød skrev (4 timer siden):

Har du vurdert Whitestory?

De er litt dyrere, men veldig fine kjoler etter min smak.

https://whitestory.no/produktkategori/selskapskjoler/

Enig i at de hadde mye fint! Men blir nok litt dyrere enn det jeg hadde tenkt til å legge i. Tenker maks 1200 kr, da det er en kjole jeg ikke vil få brukt mye. Men takk for tipset! ☺️

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Den VAR jo faktisk veldig fin, og noe jeg selv kunne gått med! Men er ikke svart fy-fy? Eller er det innafor i bryllup?☺️
Ts

Er det innafor med utrigning og splitt i bryllup?

Anonymkode: 98cf2...dd5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, hvorfor ikke? Men selv har jeg jo tydeligvis ikke peiling... 🙄

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (54 minutter siden):

I bryllup tar en hensyn til de andre gjestene og brudeparet.

Det gjør man ja. Mener du at ved å ha på seg den kjolen så tar man ikke hensyn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tja, men ikke begge deler og heller ikke for høy split eller utringing til magen.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja, hvorfor ikke? Men selv har jeg jo tydeligvis ikke peiling... 🙄

Ts

Jeg tenker at man kanskje burde holde seg til en av delene hvert fall? Kle seg litt anstendig på en måte. Er ofte eldre familie osv til stede. Men man må jo selvfølgelig gjøre som man vil, men jeg tenker at det kanskje kan bli litt mye:)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør man ja. Mener du at ved å ha på seg den kjolen så tar man ikke hensyn?

Et bryllup er en venne og familiefestfest, fint selskap, feiring av kjærligheten, en dag man husker resten av livet.  Ser du virkelig ikke at du ikke kan kle deg som en stripper foran Tante Olga og Onkel Kjell?   :rodme:   Vis deg fram på Instagram heller. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Peonjenta skrev (2 minutter siden):

Et bryllup er en venne og familiefestfest, fint selskap, feiring av kjærligheten, en dag man husker resten av livet.  Ser du virkelig ikke at du ikke kan kle deg som en stripper foran Tante Olga og Onkel Kjell?   :rodme:   Vis deg fram på Instagram heller. 

Man kler seg ikke som en stripper bare fordi man har lyst til å ha på seg den kjolen. Det behøver absolutt ikke være at man vil vise seg fram, noe mer enn hvis man har på seg en annen kjole man synes er fin. Jeg synes det er litt teit med alle reglene vi lager for hverandre, om hva det ikke er greit og ikke å ha på seg.

Vi får nok være enige om å være uenige. Men det hadde jo vært fint om man i det minste kunne unngå å si til folk at de ser ut som en stripper osv, enten rett til personen eller når man omtaler personen. Det er for så vidt greit å være uenig i hva som er passende klesplagg og ikke til et bryllup, men jeg synes det går litt langt når man rakker ned på folk som velger enkelte klesplagg ved å si at de kler seg som en stripper, hore og liknende, når personen ikke en gang prøver å gi det inntrykket.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kler seg ikke som en stripper bare fordi man har lyst til å ha på seg den kjolen. Det behøver absolutt ikke være at man vil vise seg fram, noe mer enn hvis man har på seg en annen kjole man synes er fin. Jeg synes det er litt teit med alle reglene vi lager for hverandre, om hva det ikke er greit og ikke å ha på seg.

Vi får nok være enige om å være uenige. Men det hadde jo vært fint om man i det minste kunne unngå å si til folk at de ser ut som en stripper osv, enten rett til personen eller når man omtaler personen. Det er for så vidt greit å være uenig i hva som er passende klesplagg og ikke til et bryllup, men jeg synes det går litt langt når man rakker ned på folk som velger enkelte klesplagg ved å si at de kler seg som en stripper, hore og liknende, når personen ikke en gang prøver å gi det inntrykket.

Du mener denne?  Ja jeg hadde rakket ned på noen som gikk kledd slik i et bryllup og glodd åpenlyst.   Men det må jo folk som kler seg slik til en høytid forvente. Det er er jo derfor de ikke kler på seg.

v-BloomDarlingDress.mp4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Peonjenta skrev (1 minutt siden):

Du mener denne?  Ja jeg hadde rakket ned på noen som gikk kledd slik i et bryllup og glodd åpenlyst.   Men det må jo folk som kler seg slik til en høytid forvente. Det er er jo derfor de ikke kler på seg.

v-BloomDarlingDress.mp4

Ok, og jeg mener at å rakke ned ikke er greit. Du ville ikke valgt den, og synes kanskje ikke den er helt passende. Men den som valgte kjolen så på den som innenfor og syntes den var fin. Jeg ser ikke hvorfor man skal få andre til å føle seg dårlig, og svekke deres selvtillitt ved å rakke ned på personen. Det kan potensielt såre.

AnonymBruker
Skrevet

Det er et par ting det er viktig å tenke på som gjest i et bryllup, men som mange dessverre glemmer. Et par av de mest konkrete først:

• Hvit, ivory, champagne, eller andre hvitlignende farger, er kun forbeholdt bruden
  • Rød og svart kjole skal også unngås. Rød fordi det tiltrekker mye oppmerksomhet og svart fordi det forbindes med begravelse
  • Det er kun bruden som har lov til å ha bare skuldre (eller tynne stropper) i kirken, gjester skal dekke til skuldrene med skjerf eller jakke
  • Diadem/tiara eller lignende er vanligvis forbeholdt bruden. Spør i det minste om du ønsker å ha det på.

Kleskoden står vanligvis oppgitt i innbydelsen og varierer vanligvis fra sommerlig pent, pent, mørk dress, smoking eller galla. Som regel er det kun sommerlig pent eller pent som åpner for korte kjoler, fra mørk dress og utover er det vanlig med lang kjole. Om det ikke står noe om kleskode i invitasjonen, ville jeg spurt bruden. Det er et veldig viktig prinsipp at gjestene ikke skal "out shine" brudeparet. Hva slags form bryllupet har kan også si noe om kleskode. Skal det være et hagebryllup er det trolig sommerlig pent som gjelder, er det på et hotell/gjestegård eller et annet litt finere sted, er det trolig mørk dress eller penere som gjelder.

Flere av kjolene du har lagt ut er virkelig superfine, og jeg tror særlig denne vil passe veldig fint til deg slik du beskriver dine farger (den blå var også veldig fin!): https://nelly.com/no/klær-til-kvinner/klær/kjoler/vila-479/vimilina-halterneck-maxi-dress-su--086677-2009/

Det er også fint om gjestene kler seg anstendig, og jeg mener ikke å si at split, kort kjole eller utringning er uanstendig, men det forventes at man kler seg ekstra konservativt som gjest i et bryllup. Det er en høytidelig begivenhet hvor brudeparet skal stå i sentrum. Jeg har vært i flere bryllup hvor en eller flere har fått unødvendig mye oppmerksomhet på grunn av flashy eller veeeeldig lite konservative antrekk, det var ikke helt greit. 

Beklager om dette ble en avhandling, men jeg har svart belte som bryllupsgjest føler jeg... Always a bridesmaid, never a bride for meg tydeligvis 🤭 Rekordsommeren var 2015 med 6 bryllup fra mai til august! 

Anonymkode: 55015...44e

• Liker 4
Skrevet
Peonjenta skrev (12 minutter siden):

v-BloomDarlingDress.mp4

Jeg hadde humret litt av et slikt antrekk i bryllup, og tenkt at vedkommende nok var litt umoden. Men hadde ikke sett noen grunn til å nistirre eller rakke ned på - absolutt ikke. Sånt gjør jeg ikke uansett.

Først nå ser jeg at kjolen i tillegg til å være ultrakort og trang også har et åpent felt under bysten 😂. Enig med den som skrev at dette mer er en strandkjole for en tenåring, men det jeg skrev over gjelder likevel.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ok, og jeg mener at å rakke ned ikke er greit. Du ville ikke valgt den, og synes kanskje ikke den er helt passende. Men den som valgte kjolen så på den som innenfor og syntes den var fin. Jeg ser ikke hvorfor man skal få andre til å føle seg dårlig, og svekke deres selvtillitt ved å rakke ned på personen. Det kan potensielt såre.

Bra, da har de kanskje lært til en annen gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er et par ting det er viktig å tenke på som gjest i et bryllup, men som mange dessverre glemmer. Et par av de mest konkrete først:

• Hvit, ivory, champagne, eller andre hvitlignende farger, er kun forbeholdt bruden
  • Rød og svart kjole skal også unngås. Rød fordi det tiltrekker mye oppmerksomhet og svart fordi det forbindes med begravelse
  • Det er kun bruden som har lov til å ha bare skuldre (eller tynne stropper) i kirken, gjester skal dekke til skuldrene med skjerf eller jakke

Det der var avleggs allerede da jeg giftet meg for ca 20 år siden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Alauda skrev (2 minutter siden):

Det der var avleggs allerede da jeg giftet meg for ca 20 år siden.

Det har ikke vært avleggs i bryllupene jeg har vært i de siste årene. Kanskje det svinger? Kanskje det varierer fra sted til sted? Uansett ingen som rynker på brynene, eller synes du kler deg upassende, om du tar hensyn til de punktene der

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...