Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i helse og omsorg sektoren og tar gjerne imot råd for hvordan man skal takle det å stadig møte på utakknemlige folk, som svært sjeldent setter pris på hjelpen de får. Er selvfølgelig noen glimt med veldig givende øyeblikk og er det som har gjort at jeg har fortsatt i jobben frem til nå, men blir usikker på om det er verdt å holde ut i på sikt. Føler jeg legger "sjela" mi i jobben, jobber overtid nesten hver dag,  sover dårlig og kjenner på veldig mye stress, og opplever at man får veldig lite igjen for det...

Anonymkode: ce2e5...d6f

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jobber i helse og omsorg sektoren og tar gjerne imot råd for hvordan man skal takle det å stadig møte på utakknemlige folk, som svært sjeldent setter pris på hjelpen de får. Er selvfølgelig noen glimt med veldig givende øyeblikk og er det som har gjort at jeg har fortsatt i jobben frem til nå, men blir usikker på om det er verdt å holde ut i på sikt. Føler jeg legger "sjela" mi i jobben, jobber overtid nesten hver dag,  sover dårlig og kjenner på veldig mye stress, og opplever at man får veldig lite igjen for det...

Anonymkode: ce2e5...d6f

Helt enig, jobber på sykehjem og synes det er veldig demotiverende rett og slett.. man løper beina av seg dagen lang, og blir møtt med surmuling og klaging over bagateller :( 

Anonymkode: 7cb5a...f01

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om du jobber på sykehjem, sykehus eller noe annet? Er selv sykepleier på sykehjem, men her er arbridsmiljøet dårlig, det er ikke pasientene som sliter oss ut (stort sett ikke). Kjenner meg igjen i mye overtid og jeg føler meg snart utbrent. Jeg er midt i 30-årene og kjenner jeg «vil noe mer» med karrieren min. Planen er å hilde ut max to år til og deretter videreutdanne meg/ søke på en annen type jobb. 

Anonymkode: a87af...bb5

AnonymBruker
Skrevet

*Holde ut

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i rop. Forvalter tvang. Ikke søren om det er mye takknemlighet å få. Men jaggu så godt det er de gangene pasientene takker høflig, og oppriktig føler de er blitt møtt på en real måte. DA er det verdt det. Da gir jobben og all dritten vi står i mening. Ordentlig mening!

Sånn kommer jeg meg gjennom ukene som bakkebyråkrat i helsesektoren!

Anonymkode: 04298...3cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber i rop. Forvalter tvang. Ikke søren om det er mye takknemlighet å få. Men jaggu så godt det er de gangene pasientene takker høflig, og oppriktig føler de er blitt møtt på en real måte. DA er det verdt det. Da gir jobben og all dritten vi står i mening. Ordentlig mening!

Sånn kommer jeg meg gjennom ukene som bakkebyråkrat i helsesektoren!

Anonymkode: 04298...3cf

Hva er rop? Om jeg kan spørre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kan jo føle de ikke får den service de mener de fortjener. Det trenger ikke være din feil. Husk at de vet nok ikke hvor hardt du jobber. Det har nok mer å gjøre med selve bedriften/legesenteret/sykehuset. Må si jeg er skjelden fornøyd med min tur innom et sykehus, selv om de ansatte jeg møter gjør en god jobb

Anonymkode: 450bc...ee1

AnonymBruker
Skrevet

Dere må huske på at det stort sett er syke og- eller demente mennesker dere jobber med. Kanskje dere ikke passer til å jobbe i omsorgsyrket. 

Anonymkode: 9ccf7...3ba

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere må huske på at det stort sett er syke og- eller demente mennesker dere jobber med. Kanskje dere ikke passer til å jobbe i omsorgsyrket. 

Det tenker jeg også. 

Anonymkode: 252e1...7b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes kanskje ikke du kan forvente å bli møtt med takknemlighet når du jobber med tvang overfor pasienter med rus og psykiske lidelser. Det er ganske opplagt menneskelig reaksjon å vise forakt eller motstand når man blir tvunget til noe man ikke har lyst til eller har en forestilling om at man ikke behøver. Men har dere ikke daglige debriefs med kollegaer for å ventilere litt og få den anerkjennelsen dere trenger? Er ikke det ganske viktig i et slikt yrke? 

Har lest forskning på at dersom pasient i størst mulig grad er med på å utforme tvangstiltak i egen behandlingsplan, så er de blant annet mye mer takknemlige og eskalering skjer sjeldnere. 

Anonymkode: ec5f0...6f4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber med pasienter med demens og jeg kan forstå trådstarter litt. Noen ganger føles det ikke bra når man gang på gang prøver å hjelpe, men man ender opp med å bli slått, spyttet på, kalt stygge ting og lignende. Det er greit at vi jobber med mennesker som er syke men man kjenner på en viss utilstrekkelighet når man prøver å hjelpe/hjelper, og så blir man ikke anerkjent. Jeg opplever ikke dette i slik grad med pasienter, men heller med pårørende. Med mindre man har jobbet på gulvet i et slikt yrke så har man faktisk ikke anelse om hva slags jobb vi faktisk gjør. 

Heldigvis er dette noe man kan snakke med kollegaer med, og om man har et godt arbeidsmiljø så kan man henvende seg til kollegaer for å ventilere og reflektere. Det er en viktig del av jobben. Jeg beundrer de som jobber år etter år med slike pasientgrupper, for det er beintøft. Jeg har ikke tenkt å bli gammel i dette yrket, for da må jeg ofre egen helse og et liv, og det orker jeg ikke. 

Anonymkode: 05a30...490

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber med pasienter med demens og jeg kan forstå trådstarter litt. Noen ganger føles det ikke bra når man gang på gang prøver å hjelpe, men man ender opp med å bli slått, spyttet på, kalt stygge ting og lignende. Det er greit at vi jobber med mennesker som er syke men man kjenner på en viss utilstrekkelighet når man prøver å hjelpe/hjelper, og så blir man ikke anerkjent. Jeg opplever ikke dette i slik grad med pasienter, men heller med pårørende. Med mindre man har jobbet på gulvet i et slikt yrke så har man faktisk ikke anelse om hva slags jobb vi faktisk gjør. 

Heldigvis er dette noe man kan snakke med kollegaer med, og om man har et godt arbeidsmiljø så kan man henvende seg til kollegaer for å ventilere og reflektere. Det er en viktig del av jobben. Jeg beundrer de som jobber år etter år med slike pasientgrupper, for det er beintøft. Jeg har ikke tenkt å bli gammel i dette yrket, for da må jeg ofre egen helse og et liv, og det orker jeg ikke. 

Anonymkode: 05a30...490

Jeg er hjelpepleier å har jobbet med eldre og demente i mange år. Klart man blir sliten, men dette er syke mennesker, og de  skjønner ikke der å da at det er galt og slå, klore og spytte. 

Du kan jo prøve å tenke på at hva hvis de var friske. Tror du virkelig de da ville gjort de tingene? Tror du de har valgt en alderdom som dement, der de kanskje sitter og griser med maten, eller kliner avføring rundt omkring, eller enda verre, spiser avføringen sin? Hvis disse menneskene hadde visst hvordan det ble når de ble gamle, så hadde de nok valgt å ikke bli det. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er hjelpepleier å har jobbet med eldre og demente i mange år. Klart man blir sliten, men dette er syke mennesker, og de  skjønner ikke der å da at det er galt og slå, klore og spytte. 

Du kan jo prøve å tenke på at hva hvis de var friske. Tror du virkelig de da ville gjort de tingene? Tror du de har valgt en alderdom som dement, der de kanskje sitter og griser med maten, eller kliner avføring rundt omkring, eller enda verre, spiser avføringen sin? Hvis disse menneskene hadde visst hvordan det ble når de ble gamle, så hadde de nok valgt å ikke bli det. 

Det er vel ikke så lett å velge å ikke bli gammel akkurat. Hvem som helst kan ende opp gammel og dement.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke så lett å velge å ikke bli gammel akkurat. Hvem som helst kan ende opp gammel og dement.

Ikke så lett nei, men jeg har snakket med flere som har demente slektninger og de vil ikke ende opp slik. Da tar de heller et annet valg i tide. 

Anonymkode: 2ea4e...652

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, man kan ta et valg om å ikke bli gammel. Men du forsto ikke hva jeg skreiv du. Poenget er at disse eldre demente menneskene har ikke valgt og bli dement - med alt som det medfører, samt at det er sykdommen som kan gjøre at noen blir utagerende og- eller har en oppførsel de aldri kunne drømme om å ha hvis de ikke var dement. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor forventer du takknemlighet for å gjøre jobben din? Det kan være slitsomt og vanskelig nok å være pasient om ikke man skal føle på en takknemlighetsgjeld også.

Anonymkode: 45199...44b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke så lett nei, men jeg har snakket med flere som har demente slektninger og de vil ikke ende opp slik. Da tar de heller et annet valg i tide. 

Ja, ikke sant. Pårørende som har vært igjennom det med sine, vil ikke ende opp med det samme.

Jeg synes det er skikkelig leit at sånne som ts og de andre som har samme følelser til demente, jobber med mennesker. Vi som jobber i helsevesenet går jo hjem etter arbeidsdag, også har vi fridager innimellom. Vi kommer oss bort fra dette, mens de det gjelder står i det 24/7. Vi har også mulighet til å "tømme" oss til kollegaer eller leder når det føles tøft og tungt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

At de tar sitt liv mener du?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Joda, man kan ta et valg om å ikke bli gammel. Men du forsto ikke hva jeg skreiv du. Poenget er at disse eldre demente menneskene har ikke valgt og bli dement - med alt som det medfører, samt at det er sykdommen som kan gjøre at noen blir utagerende og- eller har en oppførsel de aldri kunne drømme om å ha hvis de ikke var dement. 

Så du mener man bare kan ta sitt liv istedetfor å ikke bli gammel?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*Istedet for å bli gammel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...