Gå til innhold

Forskjellsbehandling mellom nyere og eldre ansatte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet, turnus. Jeg har jobbet på arbeidsplassen i ca 4. år nå. Flere av mine kollegaer har jobbet på arbeidsplassen i over 20 år, og det er bare noen få som har jobbet der i mindre enn 10 år.

Nå har det altså skjedd igjen at ferieukene er fordelt slik at de som har vært i jobben lengst får sine førstevalg, mens vi andre må ta drittukene. Og de begrunner dette med at de har rett på det pga. de har høyest ansiennitet. Jeg mener derimot dette er helt bak mål. Skal vel ikke være sånn at jeg aldri kan få ferie i ukene som passer min familie så lenge ungene er små? Det mest rettferdige hadde vært rullering, at dem som ikke får ønsket sitt det ene året får oppfylt ønsket neste år osv. Har tatt det opp med sjefen som ikke ønsker å gå mot de med mest respekt på arbeidsplassen...

Innspill?

Anonymkode: 00547...2fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vær drittsekk tilbake og sykmeld deg.

Anonymkode: 9b426...99b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i helsevesenet, turnus. Jeg har jobbet på arbeidsplassen i ca 4. år nå. Flere av mine kollegaer har jobbet på arbeidsplassen i over 20 år, og det er bare noen få som har jobbet der i mindre enn 10 år.

Nå har det altså skjedd igjen at ferieukene er fordelt slik at de som har vært i jobben lengst får sine førstevalg, mens vi andre må ta drittukene. Og de begrunner dette med at de har rett på det pga. de har høyest ansiennitet. Jeg mener derimot dette er helt bak mål. Skal vel ikke være sånn at jeg aldri kan få ferie i ukene som passer min familie så lenge ungene er små? Det mest rettferdige hadde vært rullering, at dem som ikke får ønsket sitt det ene året får oppfylt ønsket neste år osv. Har tatt det opp med sjefen som ikke ønsker å gå mot de med mest respekt på arbeidsplassen...

Innspill?

Helt på trynet! ta det med tillitsvalgt eller en Fagforening kanskje? 
Jeg sluttet i en jobb der barnløse alltid måtte ta julekvelden sp småbarnsforeldre skulle få fri. Ikke aktuelt at jeg skal straffes for ikke å ha fått barn. 

Anonymkode: 5887f...58b

• Liker 7
Skrevet

Hos oss er ferien delt i to. De som hadde tidligferie i fjor har seinferie i år. Og motsatt. De som har tidligferie får gjerne 5. ferieuke i andre halvår, mens de som har seinferie må avvikle i første halvår. Man kan be om endringer, men er da avhengig av at noen vil/kan bytte. 

AnonymBruker
Skrevet
istid skrev (16 minutter siden):

Hos oss er ferien delt i to. De som hadde tidligferie i fjor har seinferie i år. Og motsatt. De som har tidligferie får gjerne 5. ferieuke i andre halvår, mens de som har seinferie må avvikle i første halvår. Man kan be om endringer, men er da avhengig av at noen vil/kan bytte. 

Jepp slik er det hos oss også. Og så kan man søke om å få det annerledes om det er noe spesielt. 

Anonymkode: 5887f...58b

AnonymBruker
Skrevet

Det er kjipt, men det er arbeidsgiver som bestemmer når ferie skal avvikles. 

Anonymkode: 39e55...e47

AnonymBruker
Skrevet

Vi har rullerende feriepuljer. Vi bytter innbyrdes hvis noen får det til å passe. Alt annet er helt på trynet. 

Anonymkode: fa457...ebc

AnonymBruker
Skrevet

Ulovlig er det ikke, men det er dårlig personalpolitikk. Som andre beskriver over er det normale å dele ferien og to eller tre og så rullere mellom de ansatte på hvilken pulje som gir fri, foreslå det for lederen din. 

Anonymkode: eaa7b...b86

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oi, det hørtes da ut som et særdeles dårlig system...

Ta det opp med sjefen, eller tillitsvalgt!

I min jobb rullerte vi på ferie, men småbarnsforeldre eller andre med særlige hensyn ble gjerne prioritert, HVIS det var greit for oss andre.  

Anonymkode: 037bf...e58

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. De er helt vanlig at de som har høyest ansiennitet får førstevalgene, noe må de få igjen fordi de har jobbet der lenge. 

Anonymkode: dc846...c70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke problemet. De er helt vanlig at de som har høyest ansiennitet får førstevalgene, noe må de få igjen fordi de har jobbet der lenge. 

Så de som har jobbet et sted i 20 år, og antageligvis ikke lenger har små barn som behøver tilsyn når barnehagen er stengt, skal få ferie i juli, når barnehagene er stengt, hvert år? :klo:

TS: Dette er ikke dårlig personalpolitikk, det er elendig personalpolitikk. Bytt jobb. 

Anonymkode: 918a2...9c1

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
istid skrev (3 timer siden):

Det er en veldig grei og rettferdig ordning som flere praktiserer 😀

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da «tvinger» man jo samtidig helsearbeidere til å holde seg i samme jobb i 20 år.  Det er ikke nødvendigvis positivt å aldri få rullert personalet.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da «tvinger» man jo samtidig helsearbeidere til å holde seg i samme jobb i 20 år.  Det er ikke nødvendigvis positivt å aldri få rullert personalet.

ts

For arbeidsgiver er det positivt, jo, så lenge eksisterende personal yter tilfredsstillende :) Men med denne ordningen her så mister jo arbeidsgiver de nyansatte arbeidstakerne, må fortsatt bruke tid på rekruttering og skaper i tillegg dårlig arbeidsmiljø med misnøye mellom de eldre og yngre ansatte. Ikke noe sjakktrekk, med andre ord. 

Anonymkode: 918a2...9c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til dere som har svart meg! Fint med innspill på at det ikke er "oss nye" som er helt på viddene her. Jeg kommer til å ta det videre med fagforeningen min. Tillitsvalgt er en av "de gamle" så ønsker ikke å gå til henne med det. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dette er selvsagt ikke greit på noen som helst måte. Faen meg det mest idiotiske jeg har lest på en stund. De som har minst behov for ferie i fellesferie o.l., er de med lengst fartstid. 

Uansett - det er ikke slik arbeidslivet fungerer, at de med lengst ansiennitet skal få godene. De får nok goder i kraft av sin alder.

Spesielt i det offentlige, der utsiktene til god lønn er fraværende, bør og skal alt deles og rulleres på.

Anonymkode: 6850a...569

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mange problemer med dette, og det er ikke «helt vanlig»

Anonymkode: e6eeb...a55

AnonymBruker
Skrevet

Tillitsvalgt skal føre saken din uavhengig av egne interesser. Du kan også snakke med verneombud. Og få med deg de andre som har jobbet der kortest. 

Anonymkode: 84352...5aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette er selvsagt ikke greit på noen som helst måte. Faen meg det mest idiotiske jeg har lest på en stund. De som har minst behov for ferie i fellesferie o.l., er de med lengst fartstid. 

Uansett - det er ikke slik arbeidslivet fungerer, at de med lengst ansiennitet skal få godene. De får nok goder i kraft av sin alder.

Spesielt i det offentlige, der utsiktene til god lønn er fraværende, bør og skal alt deles og rulleres på.

Anonymkode: 6850a...569

Stikkeordet er "bør". Det er nok mest rettferdig, men det er arbeidsgiver som til syvende og sist bestemmer hvem som skal ha ferie når. Og da kan h*n i prinsippet avgjøre at de samme skal ha ferie på det mest gunstige tidspunktet hvert år, og man kan med loven i hånd bestemme at ansiennitet går først når det gjelder ferieønsker. Sånn er det. 

Anonymkode: 39e55...e47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...