Gå til innhold

Svimmel av stress

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei 

Jeg har hatt en psykisk stressende periode, og vært en del svimmel. Idag har stresset toppet seg litt og jeg klarer nesten ikke holde balansen (klarer det, men beveger meg sakte for føler rommet spinner litt) Hva hjelper litt fort på svimmelheten? Kan ikke legge meg ned, har ikke mulighet. 

Anonymkode: da722...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fnuggolina

Det som kan hjelpe litt fort er Postafen, eventuelt lavdose Sobril. Sistnevnte kan du ikke bruke hyppig.

Men har du blitt utredet for svimmelhet inkludert med videobriller for eventuell krystallsyke?

Man kan få utløst vestibulære tilstander av stress, og stress kan utløse svimling.

Men ustøhet og karusell/gynging skal ikke normalt sett utløses av stress sånn uten videre.

Om du i tillegg kjenner svimmelheten øker delvis/kraftig når du ligger er det et typisk symptom på krystallsyke.

Hvilken buegang er vanskelig å fastslå uten videobriller. 

Det kan også være PPPS, og det kan man få behandling for det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv å pust ordentlig ned i magen hold pusten og slipp rolig ut. Svimmel av stress er ofte fordi man ikke puster riktig (man puster bare overfladisk) og hjernen får ikke nok oksygen. 

Anonymkode: 897b3...937

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fnuggolina skrev (1 minutt siden):

Det som kan hjelpe litt fort er Postafen, eventuelt lavdose Sobril. Sistnevnte kan du ikke bruke hyppig.

Men har du blitt utredet for svimmelhet inkludert med videobriller for eventuell krystallsyke?

Man kan få utløst vestibulære tilstander av stress, og stress kan utløse svimling.

Men ustøhet og karusell/gynging skal ikke normalt sett utløses av stress sånn uten videre.

Om du i tillegg kjenner svimmelheten øker delvis/kraftig når du ligger er det et typisk symptom på krystallsyke.

Hva er ppps? 

Blir ikke verre når jeg ligger, men har hjertebank, får Hetetokter, er kvalm og litt vondt i hodet. 

Sliter med angst, og fikk litt for det, men ble gravid og har nå født, så det er litt begrenset hva jeg kan ta.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (3 minutter siden):

Hadde krystallsyken tidligere i år etter veldig mye stress. Samboeren min gjorde epleyøvelsen på meg og og "anfallet" forsvant helt. Jeg gikk til øre nese hals-spesialist etter og han bekreftet at det "kun" var krystallsyke og at øvelsen vanligvis hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv å pust ordentlig ned i magen hold pusten og slipp rolig ut. Svimmel av stress er ofte fordi man ikke puster riktig (man puster bare overfladisk) og hjernen får ikke nok oksygen. 

Anonymkode: 897b3...937

Takk for tipset 😊 er det vanlig å bli mer svimmel av slik pusting? Føler det er som å blåse opp en ballong 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Basert på det siste svaret ditt så høres det ikke ut som krystallsyken. Ville absolutt kontaktet fastlegen om jeg var deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fnuggolina skrev (6 minutter siden):

Har ikke blitt utredet, oppstod for noen uker siden bare 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må gjøre noe med det som skaper stress. Skriv liste over alt du burde gjøre, og fordel oppgavene på de du har rundt deg og/eller kjøp vaskehjelp eller annen hjelp.
Sørg for å fåtilstrekkelig med søvn, la partner eller annen nærstående passe babyen så du får sovet ut. 
Spis ordentlig, drikk nok vann og pust godt. Ta deg minipauser gjennom dagen der du puster ordentlig godt, sett gjerne på alarm på mobilen så du får en påminnelse.

Anonymkode: 3487d...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til stress hører ofte både høye skuldre (stressnakke) og overfladisk pust med. Begge deler gir dårligere blodgjennomstrømning/oksygen til hjernen, som gjør en svimmel.

Viktigste er egentlig å ta en pause, gjøre noe annet, lett fysisk aktivitet så spenninger og stress i kroppen slipper.

Ikke alltid det er mulig da. Jobbet i prosjekt med høyt stress og korte frister. Vi gjorde en greie av at ca hver halvtime var det opp og hoppe! Slenge med armer, fortell en vits, ta på tærne.

Høres helt idiotisk ut - men det hjelper! :) Et minutt eller to utgjør faktisk forskjell, når vi passa på jevnlig

Anonymkode: 86b79...128

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke blitt utredet, oppstod for noen uker siden bare 😊

Da ville jeg først og fremst oppsøkt en behandler med videobriller.

Er en gruppe på Facebook som heter «kronisk krystallsyke og svimmelhet» hvor du kan spørre om behandlere nært der du bor.

Dess lengre man går med svimmelhet dess større er sjansen for kronisk/langvarig sykdom (snakker av dyrekjøpt erfaring). 

Om alle testene er negative så vet du det er stress, og kan jobbe mer målrettet mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...